Gitte39

præsteforvirring........... og jeg er trist

28 indlæg i dette emne

Hej

Jeg ved næsten ikke hvor jeg starte og hvordan men prøver at lave en forklaring der er nogenlunde sammenhængende. Bær over med mig for jeg er trist og forvirret.

Min kommende mand og jeg skal giftes den 5. november 2005. Vi bor i Espergærde men har valgt at blive gift i Søllerød Kirke - jeg er konfirmeret der og min mor bor i sognet. I juli måned - efter Per havde friet - ringede jeg til Søllerød Kirke og forespurgte på den dato vi havde valgt. Vi kunne godt "låne" kirken men præsten skulle vi selv komme med :bearhug: Hm! tænkte jeg og spurgte hvorfor: "kirken er meget populær og vores præster vier kun vores egne sognebørn". Sikke noget vås og jeg betaler da kirkeskat! NÅ, men jeg kontaktede vores egen præst i det sogn vi tilhører og han ville da også meget gerne vie os i Søllerød Kirke. Glad var jeg og fortalte Per nyheden. Per blev dog ikke helt så glad som jeg - præsten var den samme som viede ham og hans eks for ni år siden. Tilbage var jeg nu efter min søgen - skal lige siges at præster søger man altså ikke på samme måde som en tandlæge eller en frisør.

Jeg kontaktede så præsten i den anden kirke her i byen, og han forstod godt mit problem med den forrige præst og ville da også gerne vie os i Søllerød kirke.

Alt i alt så havde jeg 4 tlf.samtaler med ham, og nu skulle alt så være i den skønneste orden - altså lige indtil idag kl. 12.45 http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/sad.gif -HAHA--HAHA-(y):o:)

Idag skulle prøvelsesattesten sendes til kirkekontoret i Søllerød med angivelse af vidner og præstens korrekte navn. Vidnernes navne dem havde jeg og præstens navn ville jeg lige checke på kirkens hjemmeside og der stod:

Henning Sundby Larsen er bevilget studieorlov i tre måneder!!!!

Jeg ringede straks til Henning Sundby, og sagde tillykke med orloven men du kommer da og vier os den 5.11!! Nej, det gør jeg ikke svarede han - øh, jeg har en seddel liggende foran mig og jeg var ved at ringe til dig.

Jeg hørte næsten ikke hvad han sagde men lagde røret og ringede til Søllerød Kirke. De var også forundrede for han havde heller ikke meddelt dem at der var ændringer. Jeg spurgte igen om deres præst kunne vie os - endnu engang var svaret nej - tøvende men nej.

Tilbage sad jeg og blev trist. Hvad f..... gør man med en kirke uden præst?

Fat i telefonbogen og ringe en kvindelig præst op - har truffet hende til bryllup og begravelse. Hun var selvfølgelig booket den dag men foreslog mig at ringe til Hr. Henning Sundbys vikar.

Fik fat i vikareren - en meget sød og imødekommende kvindelig præst som med stor undren måtte spørge hvordan vi dog kunne lave en aftale med Henning når han selv samme dag skulle stå for en stor gudstjeneste i hans egen kirke kl. 15.00.????

Nu er sagen den, at vi har booket kirken lørdag den 5. november 2005. Første præst har vi selv aflyst - grundet tidligere vielse af min kommende mand. Anden præst må lide af alzheimer light for han har/havde selv et arrangement kl. 15.00 - han har studieorlov og må slet ikke træde i præstekjolen i den periode. Tredje præst er booket i den weekend og fjerde præst - vikaren - skal vikariere i vores egen kirke.

Vikareren har dog ikke sluppet os, men har kontaktet domprovsten i vores stift for noget er fandeme gået helt galt. -HAHA-

Håber I kan forstå hvor frustreret jeg pt. er og også en smule trist. Imorgen må jeg helt ned på mine grædende knæ og tigge præsten i Søllerød Kirke om han altså ikke nok vil vie os den 5.november 2005.

Øv øv øv - det er bare lige en detalje.

Undskyld det lange indlæg

Knus og piv fra Gitte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej, hvor er det bare supert sindsygt!!!

Hvad forgår der dog? Jeg håber snart I får en løsning og ro på det!

Præsterne har faktisk lov til at afvise folk, det kan virke uretfærdigt, men det må de altså godt. Håber præsten er meget forstående og gerne vil hjælpe en kvinde i nød -HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kære Gitte.

sikke da noget rod. Forstår udemærket din tristhed. For det er jo meningen at man skal ha styr på det der med præst og kirke som noget af det første. Og det var du jo også sikker på at I havde.

Jeg kan ikke komme med nogle råd til hvad I kan gøre andet end hvad du selv siger, nemlig falde på dine tiggende knæ og spørge præsten i søllerød om han ikke nok vil vie jer. HVad er det for noget http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/numse.gif at vi kun vier vores "egne". Måske burde du undersøge om man kan tillade sig at gøre sådan.

Jeg håber ihvertfald at I finder en løsning på problemet.

-HAHA-:bearhug:-HAHA- fra Helene.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Sikke noget rod...........

Jeg ved godt, at det her kan lyde vanvittigt, men måske kan det virke........ hvad med om DU flyttede din postadresse hjem til din mor, indtil brylluppet er overstået. Lav det som en midlertidig adresseændring..ligesom når man flytter sin adresse til sommerhuset for en periode.....så er den ene af jer i det mindste "deres egen".

Knus Trisse -HAHA-

0

Del dette indlæg

Sikke noget rod...........

Jeg ved godt, at det her kan lyde vanvittigt, men måske kan det virke........ hvad med om DU flyttede din postadresse hjem til din mor, indtil brylluppet er overstået. Lav det som en midlertidig adresseændring..ligesom når man flytter sin adresse til sommerhuset for en periode.....så er den ene af jer i det mindste "deres egen".

Knus Trisse -HAHA-

Den tanke har jeg haft men min mor er på pension så det rammer hende økonomisk.

Kunne jo også bare bilde kirken ind, at vi allesammen flyttede til sognet inden årets udgang men...................... men lyver da ikke overfor præster vel :bearhug:

Sagen er lidt absurd men jeg har valgt at være positiv og tror at vikaren ringer med godt nyt imorgen.

Knus Gitte

Redigeret af Gitte39
0

Del dette indlæg

-HAHA-:bearhug:http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif Sikke noget rod! Hvad er det for -HAHA- ikke at nævne at man går på orlov?!??! Han har vel ikke 'pludselig' fundet ud af det? Og når han nu fandt ud af det burde han da selv gøre jer opmærksomme på at hans vikar tager over. :banned: Jeg håber virkelig I finder ud af det, evt. at de i Søllerød forbarmer sig. -HAHA-
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Øv hvor er det da bare ærgeligt, og typisk at den ene præst at I umuligt kan lade vie jer - selvfølgelig kan http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/numse.gif

Håber at Søllerød - præsten tager sin gerning højtidligt nok til at se at han her har pligt til at hjælpe jer, uanset om I er i hans sogn eller ej.

Held og lykke -HAHA-:bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kære Gitte.

...... Hvad er det for noget  -HAHA-  at vi kun vier vores "egne". Måske burde du undersøge om man kan tillade sig at gøre sådan....

Det er desværre tilladt. Jeg har undersøgt det!!!

Vi fik nej i den kirke vi først spurte på med den samme begrundelse.

Men da præsten også er "ferieafløser" i den kirke vi nu skal vies i, skal han stadig vie os, men bare ikke i sin egen kirke..... Hvad fa'en er logikken i det!!! 

<{POST_SNAPBACK}>

HEJ GITTE

HAR DU HØRT MERE FRA VIKAREN??, ELLER SNAKKET MED KIRKEN I FIK NEJ I??

0

Del dette indlæg

Kan ikke sige mere end det de andre har sagt, så du får bare en masse

-HAHA-:bearhug:http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif -HAHA-

Dog synes jeg, det er forståeligt, at sige nej til brudepar uden for sognet, hvis det er en meget populær kirke, som Søllerøds er - bare min mening

Gitte

0

Del dette indlæg

Nu er jeg glad igen -HAHA-:bearhug:http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif -HAHA-

Har lige lagt røret efter tlf. samtale med kordegnen i Søllerød Kirke. Hun og præsten er blevet enige om, at han gerne vil vie os. De har selvfølgelig nogle regler men de er ikke mere stramme end at de I vores tilfælde godt kan omgåes.

Nu er jeg glad og lettet - og så kan resten af problemerne bare komme an :carrot:

Tak for jeres søde svar, knus og bekymringer for os.

Knus Gitte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

HVad er det for noget  (y)  at vi kun vier vores "egne". Måske burde du undersøge om man kan tillade sig at gøre sådan.

Jeg håber ihvertfald at I finder en løsning på problemet.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif  -HAHA-  :o  fra Helene.

Hej.

Allerførst: Jeg deler din frustration og jeg er glad for at det lykkedes!

-HAHA-:bearhug:-HAHA-

Med hensyn til det med kun at vie "egne" sognebørn, så er det helt i overensstemmelse med lovgivningen. Der er to måder hvor på en præst kan sige nej til at vie et par; enten på grund af for ringe tilknytning til sognet (og det er faktisk tilfældet her, selvom brudens mors bopæl og det at bruden er konfirmeret i kirken nogle steder ville tolkes som tilknytning nok) eller hvis en vielse af et par vil stride mod præstens overbevisning (f.eks. hvis én eller begge parter er fraskilt - kan også være tilfældet her).

Når præsten kan afvise "udefra kommende" brudepar, skyldes det at præsters arbejde er nomeret - præcis som f.eks. skolelærere og hjemmehjælpere.

Men som sagt: Held og lykke med ægteskabet og jeg ønsker jer en rigtig god dag, d. 5. nov.!

Redigeret af kesa
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer