Guest mieth

Koster det noget at blive gift??

15 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Ikke mig bekendt.

Vi blev viet i Grenaa Kirke, selvom vi bor i Silkeborg, og vi medbragte vores "egen" præst. Vi skulle ikke betale for kirken.

Det eneste som vi betalte til kirken var de 75kr de tog for at pynte kirken med hvide lys og roser/brudeslør. Og det var jo virkelig billigt!

P.S. ...og der findes INGEN dumme spørgsmål herinde på BryllupsKlar!! :lol: Så spørg du endelig løs om alt mellem himmel og jord!! :o:)

Redigeret af arno
0

Del dette indlæg

Jeg har hørt at nogle kirker tager betaling for at vie par som ikke hører til kirkens sogn. Men så er det som regel hvis det er en meget populær kirke, fx har jeg hørt at Roskilde Domkirke tager betaling.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Men det er nok fordi det ikke var vores egen præst eller hvad tror du?

HVIS kirken forlanger betaling, kunne jeg forestille mig at det enten er fordi det ikke er præsten som hører til kirken som I vil vies af - eller nok mere, hvis det er en kirken som I ikke har tilknytning til.

Bor I i sognet, eller er det en kirke som I ingen tilknytning har til I har valgt?

0

Del dette indlæg

Okay - det er en populær kirke....Dronninglund Slot s Kirke.

Så er det nok derfor.

Tak for hjælpen =)

Åååååhhh - det er en SLOTSkirke!

Så vidt jeg ved, gælder andre regler for slotskirkerne. De tager vist allesammen penge for at vie brudepar (har jeg hørt et eller andet sted).

0

Del dette indlæg

Hvis I ikke har nogen tilknytning til kirken (typisk at den ene af jer er døbt eller konfirmeret i kirken), så kan det godt koste penge i den populære kirker.

Nogle steder skal I også selv medbringe præsten, da sognets egne præster også skal have fri en gang imellem. Snak med jeres egen præst herom.

Det kan også koste noget at få pyntet kirken extra op - vi gav 850 for 4 store buketter, og vi kunne selv vælge farverne.

Vi valgte en kirke, som vi ikke havde nogen ummiddelbar tilknytning til, og vi skulle give 1.000,- til kirken, og det dækkede 2 kor sangerinder og en kirketjener.

/J

Redigeret af jones_net
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er OVERBEVIST om at grundene til at I skal betale for at blive viet i kirken er:

- at I ikke har nogen tilknytning til kirken

- at I ikke bor i sognet

- at det er en slotskirke

Ved ikke lige om det har så meget at gøre med at det er en populær kirke. Hvis I boede i sognet/havde tilknytning, så skulle I nok enten ikke betale noget for det, eller også ville beløbet vare mindre (da det er en slotskirke tror jeg altid de tager lidt for det...).

0

Del dette indlæg

Den kirke jeg er kirketjner ved, tager 1500,- kr (inkl. moms)i gebyr for en vielse for udensognsbeboere. Dette er indført for at dække udgifterne til betjenning, lys og varme. Vi får jo ikke kirkeskat fra udensognsbeboere.

Beløbet er det samme, uanset om man selv har præst "med" eller ej, for præster er lønnet af kirkeministeriet og ikke lokalt. Derimod er der jo stadig tre andre på arbejde til hver vielse (organist, kirkesanger (kordegn) og kirketjener (graver) og deres løn er regnet ud efter en gennemsnitlig årsnorm. De får altså ikke del i de penge brudeparret betaler i udensognsgebyr, de går i menighedsrådets kasse.

Beløbet kan varierer meget fra sogn til sogn og en af grundene til at det er indført flere steder er, udover dækning af udgifter, også for at begrænse antallet af vielser i de meget populære "bryllupskirker".

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hmmm... har slet ikke overvejet om det koster noget med kirken..... vi skal giftes i en kirke vi ikke tilhøre, men hvor min kæreste alligevel har tilknytning til.... Ville præsten ikke have oplyst os om det hvis det kostede noget - eller skal man selv spørge?

Jo, det er jeg sikker på at præsten ville ha' oplyst om, hvis det var tilfældet. Hvis din kærestes tilknytning er stærk nok, ka' de slet ikke opkræve noget gebyr.

0

Del dette indlæg

Tak for det hurtige svar.

Min kæreste/kommende mand har nemlig lige ringet til præsten i den kirke som vi gerne vil giftes i. Vi fik beskeden at det kostede 2.000,- Det synes jeg lyder meget mærkeligt...

Men det er nok fordi det ikke var vores egen præst eller hvad tror du?

<{POST_SNAPBACK}>

Den kirke jeg er kirketjner ved, tager 1500,- kr (inkl. moms)i gebyr for en vielse for udensognsbeboere. Dette er indført for at dække udgifterne til betjenning, lys og varme. Vi får jo ikke kirkeskat fra udensognsbeboere.

Beløbet er det samme, uanset om man selv har præst "med" eller ej, for præster er lønnet af kirkeministeriet og ikke lokalt. Derimod er der jo stadig tre andre på arbejde til hver vielse (organist, kirkesanger (kordegn) og kirketjener (graver) og deres løn er regnet ud efter en gennemsnitlig årsnorm. De får altså ikke del i de penge brudeparret betaler i udensognsgebyr, de går i menighedsrådets kasse.

Beløbet kan varierer meget fra sogn til sogn og en af grundene til at det er indført flere steder er, udover dækning af udgifter, også for at begrænse antallet af vielser i de meget populære "bryllupskirker".

<{POST_SNAPBACK}>

som Kesa skriver, det afhænger af hvilket sogn det er i, hvor meget man skal betale som 'udebys' vielse, på samsø skal vi betale 1800,- excl. oppyntning for vielse derovre.

(y)

0

Del dette indlæg

Hejsa:)

jeg var igår ude at tale med dem i den kirke, hvor vi skal vies. Vi har ikke tilknytning til kirke eller sogn. Vi skal ikke give noget for at blive viet og hun havde akdrig hørt, at man skulle betale for en vielse. Hun var selv blevet gift "udens sogns" og havde heller ikke betalt noget. Vi skal give 450 kr. hvis vi vælger, at de skal sørge for pyntning af kirke (skiftevis lys og blomster på bænkerækkerne).

Knus Birgit.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer