Camilla S

Skifter I navn

45 indlæg i dette emne

Til jer der skal giftes efter 1. april vil jeg gerne spørge, om I skifter navn før (hvis I altså har boet sammen 2 år eller mere) eller efter vielsen??

Kom nemlig til at tænke på, at hvis man skifter før vielsen, så er det vel også det nye navn præsten skal bruge når han/hun siger: "så tilspørger jeg dig (brudgommens navn): vil du have (brudens navn), som hos dig står, til din ægtehustru?

Kommer det så ikke til at lyde lidt spøjs, hvis man i forvejen hedder det samme? :denmarkflag:

Bare lige en lille tanke fra mig - håber ikke at det er helt volapyk.

:bearhug: Camilla

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er i samme dilemma. Kæresten synes jeg skal skifte navn før brylluppet, så det "rigtige" nye navn kommer til at stå på vielsesattesten. Min far synes derimod, at jeg skal vente til efter vielsen, da han gerne vil føre sin datter op og "give" mig væk i sit eget navn. Han synes det virker forkert, hvis jeg allerede hedder det samme som kæresten????

Ja, så jeg er vist heller ingen hjælp.... :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skifter navn før vielsen. Vi ændre begge to, således Johnny får mit efternavn og jeg får hans mellemnavn.

Jeg er ligeglad med hvad præsten skal sige, for mig ( os) betyder det noget hvad der står på vielsesattesten.

Der er jo mange mennesker der hedder det samme allerede inden de bliver gift. F.eks. hvis begge hedder Jensen til efternavn, det er der jo ikke noget galt i.

Knus Pia

0

Del dette indlæg

Hej, ej hvor sjovt vi har lige siddet og snakket om det med navne. Jeg skifter navn inden, vi har begge

lidt spiciale efternavne og vores forældre er meget spændte på hvad vi veljer at hedde.Det kan godt være at det kommer til at lyde lidt anderledes at præsten bruger mit nye efternavn, men vi har besluttede at der er den måde vi vil fortælle vores gæster hvad vi skal hedde.....

0

Del dette indlæg

Vi venter til efter vielsen regner vi med.. Vi ved allerede hvad vi skal hedde og det gør vores familier også da vi har et meget specielt navn begge to og hans familie skal lige vænne sig til at vi skal hedde mit efternavn og så hans efternavn som mellemnavn

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar.

Jeg kan se, at det ikke kun er mig der ikke er afklaret omkring det :denmarkflag:

Jeg synes det mest optimale vil være, hvis vi kan skifte navn kort før brylluppet, men præsten dog stadig vil benytte de gamle navne under vielsesritualet. Altså sådan at man på en måde føler at man har fået nyt navn i forbindelse med vielsen samt de rigtige (nye) navne så står på vielsesattesten.

Giver dette mening? :denmarkflag:

Men det ved jeg slet ikke om præsten vil/kan/må... Det må vi vist hellere tage en snak med hende om når tiden nærmer sig.

0

Del dette indlæg

Vi skifter efter brylluppet... og det er af den simple grund, at vi har bestilt rejse til USA i vores gamle navne. Det kan sikkert godt ændres, men hvis bare det mindste går galt, så riskerer vi ikke at komme ind i landet. De er meget strikse med at navnene stemmer overens med dem, der står i passet... så derfor gør vi det sådan...

0

Del dette indlæg

Tak for alle jeres svar.

Jeg kan se, at det ikke kun er mig der ikke er afklaret omkring det :denmarkflag:

Jeg synes det mest optimale vil være, hvis vi kan skifte navn kort før brylluppet, men præsten dog stadig vil benytte de gamle navne under vielsesritualet. Altså sådan at man på en måde føler at man har fået nyt navn i forbindelse med vielsen samt de rigtige (nye) navne så står på vielsesattesten.

Giver dette mening? :denmarkflag:

Men det ved jeg slet ikke om præsten vil/kan/må... Det må vi vist hellere tage en snak med hende om når tiden nærmer sig.

Hej Camillla. Det skal du nok ikke regne med. Dét man hedder, hedder man! Det ville undre mig meget. Men kanon for jer, hvis I får præsten overtalt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvor skal man søge om at skifte navn henne?

Jeg tjekket det for to dager siden - og fik besked om at det er ved kirkekontoret i ens bopælssogn. Vi skal giftes i en anden kirke end den vi sogner til, og kordegnen i "giftekirken" sagde jeg skulle gå til mit hjemsogn. Jeg ringte dithen, og kordegnen der sagde det samme. Så da får jeg vel tro de to ved hvad de snakker om :bearhug:

Angående opprindelige tema - jeg skifter navn den dagen vi giftes.

0

Del dette indlæg

Jeg har også fået at vide, at det er det sogn, man bor i, man skal henvende sig til mht. navneændring.

Jeg venter med at få min kærestes efternavn til efter vielsen, det andet synes jeg virker underligt. Hvorfor vil man skifte navn INDEN vielsen, det kan jeg ikke rigtig forstå??!! For mig er et bryllup også traditioner, og det har altid været sådan, at man har fået nyt efternavn efter vielsen, og det ser jeg inden grund til at lave om på.

0

Del dette indlæg

Vi har tænkt os at snakke med vores præst om det her på tirdag hvor vi skal til møde med præsten :denmarkflag::denmarkflag::bearhug: puhaaa det er jo snart :bearhug:

Vi har tænkt os at spørge hvordan det blir sagt i kirken vedr. vores efternavne.....og jeg kan sagens gi et prej om hva resultatet blir tirsdag aften når vi kommer hjem igen...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

puha. ved slet ikke inu hvordan vi gør det... Vores børn har begge vores efternavne, og det skal vi så osse ha.. Huess Christiansen så alle ved godt hvad vi kommer til at hedde...

Men så kom jeg til at tænke (pral) hvor meget skal laves om. Er det sygsikring, pas, kørekort, hævekort og hele baduljen?

0

Del dette indlæg

Jeg har også fået at vide, at det er det sogn, man bor i, man skal henvende sig til mht. navneændring.

Jeg venter med at få min kærestes efternavn til efter vielsen, det andet synes jeg virker underligt. Hvorfor vil man skifte navn INDEN vielsen, det kan jeg ikke rigtig forstå??!! For mig er et bryllup også traditioner, og det har altid været sådan, at man har fået nyt efternavn efter vielsen, og det ser jeg inden grund til at lave om på.

Vi skifter navn inden vielsen fordi det betyder noget for os at der står de rigtige navne på vores vielsesattest.

0

Del dette indlæg

Vi har tænkt os at snakke med vores præst om det her på tirdag hvor vi skal til møde med præsten :bearhug::biggrin::super: puhaaa det er jo snart :denmarkflag:

Vi har tænkt os at spørge hvordan det blir sagt i kirken vedr. vores efternavne.....og jeg kan sagens gi et prej om hva resultatet blir tirsdag aften når vi kommer hjem igen...

Det vil være super, hvis du vil fortælle hvad jeres præst har sagt :bearhug:

God fornøjelse på tirsdag.

:denmarkflag: Camilla

0

Del dette indlæg

Vi har tænkt os at snakke med vores præst om det her på tirdag hvor vi skal til møde med præsten :bearhug::biggrin::super: puhaaa det er jo snart :denmarkflag:

Det vil være super, hvis du vil fortælle hvad jeres præst har sagt :bearhug:

God fornøjelse på tirsdag.

will do ...og tusind tak :carrot:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan ikke ændre før vielsen, men uanset hvad, ville jeg vente til efter. Når præsten tilspørger, er man jo ikke gift endnu og et fælles efternavn ville virke underligt.

vi må heller ikke mangler lige en par måneder til de to år :denmarkflag: - men ville alligevel gøre det efter, det vigtigste er jo at blive gift og det formelle gør vi bare bagefter når vi har lidt mere tid igen.

:bearhug: Sandra

0

Del dette indlæg

Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg vil vente til efter, det andet virker helt forkert for mig.

Man kunne jo heller ikke gøre det anderledes før d. 01.04.

:bearhug: fra Lisbet

Men forskellen er jo, at før d. 1/4 så går nævneændringen jo iorden af sig selv på selve bryllupsdagen... Så du forlader kirken med dit nye navn, og det er dermed også dette der kommer på vielsesattesten...

0

Del dette indlæg

Vi venter også med at skifte navn til bagefter. Det bliver ikke den store overraskelse for gæsterne, idet vores datter har begge vores efternavne og vi skal hedde det samme. :bearhug: Men vi synes også at det var mest naturligt at vente tilbagefter. Og så har vi i øvrigt også bestilt bryllupsrejsen, og vi tager afsted dagen efter så det ville blive lidt rodet, hvis vi skulle nå at hente nye pas og alt det der hører til. med mindre vi selvfølgelig gjorde det 2-3 uger før brylluppet, og det virker helt forkert for mig. På en måde synes jeg det er lidt irriterende at de absolut skulle ændre den lov-en del af det romantiske ved at blive gift var netop at nu kom man til at hedde det samme. Nå, det var bare lige min mening :denmarkflag:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer