pernille25

Spiritus eller ej ????

52 indlæg i dette emne

Jeg er meget i tvivl om vi skal have spiritus eller ej ;) Jeg har en veninde som hverken drikker øl eller vin, så det ville være for hendes skyld. Men man kan jo ikke give den ene person og ikke resten af selskabet :) Men da vi holder festen på kro, vil det jo koste spidsen af en jetjager :)

Men jeg er godt nok meget i tvivl, synes jo vin og øl er ganske fint -HAHA-

Men vil høre priserne på det også må vi jo afgøre det derved, havde også tænkt på barcardi Brezer men de vil garanteret gå som varmt brød, så er det nok bedre med et par flasker spiritus :hug:

Men hvad gør I ?

Pernille :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har besluttet os imod spiritus - så her er der vin og øl. Synes det er ikke nodvendig til bryllup - det er jo ikke en 30 års fødselsdag - men det var Peter og mig hurtig enig om.

:bearhug: Sandra

0

Del dette indlæg

Jeg synes også at det ville være fint med øl, vin og vand...men christian synes også at der skal spiritus til...

Er bare bange for at folk vil blive for fulde...og ikke mindst os selv...det er jo ikke noget drukgilde, men en begivenhed der skal huskes som noget positivt...

0

Del dette indlæg

Synes bestemt øl og vin - det hører sig til synes jeg. Men ikke nødvendigvis spiritus, for mig er det mere til fødselsdag, polterabend og lign. Er der ikke drikkelse med i prisen? Vi har en kuvertpris hvori der er ad libitum drikkelse (øl, vin og vand) indtil natmaden.

SIGNE :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi holder festen i lejet lokale og har hyret en kok til at sørge for maden. Vi køber derfor selv både, vin, øl, sprut og sodavand i rigelige mængder.

Hvis jeg var Jer, ville jeg nok også købe Barcardi Brezzer oven i vin og øl, da det kan være rart med lidt afveksling som aftenen skrider frem :bearhug:

0

Del dette indlæg

Har selv de samme overvejelser - mest ud fra den betragtning at jeg selv bliver hurtigt træt af vin og hellere vil have drinks. Manden mener ikke man kan tillade sig at folk selv skal betale - så vi overvejer foreløbig hvordan vi kringler den..... :bearhug:

0

Del dette indlæg

Har selv de samme overvejelser - mest ud fra den betragtning at jeg selv bliver hurtigt træt af vin og hellere vil have drinks. Manden mener ikke man kan tillade sig at folk selv skal betale - så vi overvejer foreløbig hvordan vi kringler den..... :bearhug:

mener bestemt godt folk selv kan betale hvis de vil have andet end det der serveres - for det meste er der jo altid øl, vand og vin og det kan de fleste klare sig med. Vi skal f.eks. ikke have cognac og likør til kaffen, det må folk selv købe hvis de vil, men igen en smagssag som så meget andet. Bare lige min holdning :)

SIGNE

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har også lige diskuteret det igen med manden, han synes så at min veninde jo bare selv kunne købe de drinks hun ville have også kunne vi betale hende bagefter...Men så vil alle da pludselig bare fare ude i baren på kroen og købe drinks, og jeg vil da gerne beholde folk inde i lokalet hvor festen foregår, så den ide brydes jeg mig ikke om...

Og jo der er fri bar med, med øl-vin og vand i 2 ½ time....Synes jo egentlig ikke spiritus høre sig hjemme ved et bryllup, man kommer jo ikke for at drikke sig sanseløs beruset :)

Hvorfor har man også så'n en besværlig veninde som ikke drikker vin og øl :)

0

Del dette indlæg

Nu kan det godt være, at jeg får ørene i "maskinen" men hvis vi alligevel bruger mellem 50.000-100.000 på den store dag, er det vel ikke de sidste 5000 kroner der afgør det?

Mange bruger f.eks 7000-10.000 kroner på en kjole de skal have på én gang, men har ikke "råd" til at byde deres gæster på en drink? måske det bare er mig ....men er det ikke lidt skørt ???

0

Del dette indlæg

Vi skal hole vores fest på en kro, hvor øl, vin og vand er ad libitum. Der er enkelte af vores gæster som hverken drikker øl eller vin, men det ser vi ikke som værende vores problem. Vi ønsker ikke spiritus til vores fest, da vi ikke ønsker at vores bryllup skal være en drukfest, og der er helt sikkert nogle der ikke ville kunne styre det hvis vi serverede spiritus.

:bearhug: Maria

0

Del dette indlæg

Hejsa

Vi har valgt at købe spiritus til vvores bryllup som vi holder i et festlokale.. Vi har dog fravaldt de stærke sager, og har i Tyskland købt vodka med smag, det er jo ikke ret stærkt... Og så har jeg købt en masse forskellige sodavand til... Vi er MANGE i vennekredsen der IKKE kan lide øl og vin.

Kan godt se det er lidt et problem når det bliver holdt hvor i ikke selv kan medbringe drikkevarer....

Knuz LOne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kære Pernille.

Du har jo sikkert slet ikke noget, at lave de næste 12 dage, så det er din fornemste opgave, at lære din veninde at drikke vin :)

Personligt nøjedes vi med øl, vin og vand selvom vi har festlokale og har alle muligheder for, at ha sprut med, men der er så meget andet.

Kan hun ikke bare diskret gå ud og få nogle knap så farvestrålende drinks så de andre gæster tror hun bare drikker cola. Så burde der ike være så mange der spekulerer over det.

Ellers er jeg desværre nok tilbøjelig til, at sige bad luck. Det er nok ikke hverken første eller sidste gang hun støder ind i det problem, så må hun tackle det istedet for, at give jer flere grå hår i hovedet.

:bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg kan godt se problemet... man vil jo helst det bedste for sine gæster. Der er sprut med i prisen hos os. Så det kan folk så vælge at få.

Din kommendes idé er da egentlig ikke så dårlig igen... kunne hun ikke bare luske ud og få blandet uden at råbe det ud over hele salen? Eller er det unfair for forsamlingen?

Spørgsmålet er vel også lidt, hvor meget man skal strække sig for sine gæster. Det er jo lidt det samme omkring menuen... Skal man bestille en bestemt slags fisk, selvom man ved at der er en gæst, der ikke kan lide det? Skal man give netop den gæst noget andet eller hvordan?

Rente økonomisk, så kunne du måske undersøge, hvad brezzere koster overfor at smække et par flasker sprut på bordet...

Som mit svar nok antyder, så synes jeg dælme også, at det er et svært spørgsmål... desværre ingen genial løsning herfra...

0

Del dette indlæg

Nu kan det godt være, at jeg får ørene i "maskinen" men hvis vi alligevel bruger mellem 50.000-100.000 på den store dag, er det vel ikke de sidste 5000 kroner der afgør det?

Mange bruger f.eks 7000-10.000 kroner på en kjole de skal have på én gang, men har ikke "råd" til at byde deres gæster på en drink? måske det bare er mig ....men er det ikke lidt skørt ???

For vores vedkommende har det intet med penge at gøre...jeg synes bare ikke at spiritus høre sig til til at bryllup da det jo som sagt ikke er en 30 års fødselsdag. Det er jo ikke meningen at folk skal drikke sig æske lamme, men derimod bare hygge sig og have det sjovt...

0

Del dette indlæg

Altså - hvem siger at man kun drikker sig vildt beruset hvis der er spiritus. Man kan da blive nøjagtig ligeså fuld af vin og øl - i de rette mængder :)

Om gæsterne bliver berusede eller ej har man, efter min mening, som vært desværre stort set ingen indflydelse på. Det kommer da helt an på gæsterne og deres mådenholdenhed - eller mangel på samme. Det man skal tænke over er, at velkomstdrinks ikke skal være for stærke, og at man får et eller andet "fast føde" sammen med den.

Vi tilbyder vores gæster drinks / cocktails efter middagen, og har faktisk slet ikke tænkt over, at nogen ikke drikker vin eller øl. Jeg har sjældent oplevet folk, der vil have stærk spiritus til maden, men det er måske normalt? (Troede kun det var russere, der drak ren vodka til maden :) )

Min mening er, at hvis budgettet er til det, er det dejligt senere på aftenen at kunne få sig en drink - vin og øl bliver jeg nemlig også træt af.

Jeg synes ikke man kan sige om det er "rigtigt/forkert" at man selv skal betale for drinks - det kommer jo helt an på økonomien. Det er da klart, at det virker bedre ikke selv at skulle op med pungen - det er sikkert heller ikke alle, der overhovedet har penge på sig......men med et stramt budget er det vel et godt sted at spare.

Men altså - dem, der vil være fulde bliver det under alle omstændigheder. Det er vel voksne mennesker, der godt ved hvad alkohol gør ved én - ligegyldigt hvad.

....bare min mening....enhver må gøre hvad der føles rigtigt for dem :hug: .

Ulla

Redigeret af ulla
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hverken Boris eller jeg drikker alkohol. De fleste af gæsterne gør, derfor vil der blive serveret øl, vin mm til dem.

Efter en knap så sjov oplevelse til et bryllup vi var til sammen, hvor vi ikke kunne få fat i en tjener og så en sodavand i stedet for de ophældte vin og måtte nøjes med en kande halvlunken vand de første to timer af middagen og derefter få en enkel sodavand til at holde resten af middagen, har vi talt med direktøren på Hotel Vinhuset, hvor vi holder festen, at når vi afleverer bordplanen har vi lavet en ekstra kopi til dem. På denne kopi vil der være nogle markeringer der viser hvor der sidder folk, som ikke skal have vin og der vil derfor stå vand og sodavand ved de pladser. En beslutning jeg tror alle ved selskabet kommer til at nyde godt af.

Dorthe

0

Del dette indlæg

Vi serverer spiritus efter kaffen.

Vi har tænkt os at lave nogle drinkskort, så folk selv kan mikse noget forskelligt. De fleste i vores omgangskreds drikker spiritus og der er ikke nogen af dem, der hælder det ned for at vælte berusede rundt.

Når det er sagt, forstår jeg så udmærket at nogle vælger spiritus fra, hvis de tidligere har haft kedelige oplevelser med stærke drikkevarer :bearhug:

Natasha

0

Del dette indlæg

Vi servere øl og vin til maden og efter middagen vil der være spiritus. Vi køber ind til at der kan laves fem seks forskellige spændende drinks og ligger opskrifterne, shaker, blender etc, på bordet sammen med sodavand og spiritus.

Min holdning er også at hvis folk vil være fulde, så kan det lige så nemt lade sig gøre i øl og vin, som det kan i spiritus. Jeg holder selv meget af en god drink og det vil jeg bestemt have på min bryllupsdag, men der fra og til at gæsterne vælter sanseløst omkring er der meget langt. Vi invitere voksne mennesker og håber de opfører sig som så, hvis ikke må de jo bare ligges i seng....

0

Del dette indlæg

Nu var det ikke et spørgsmål om folk bliver fulde eller ej hvis der er spiritus, for ja man kan blive lige så fuld af vin og øl...

Og nu ville vi hellere ikke servere spiritus til maden :) Det var altså kun til bagefter :)

Men jeg har fået svar på mit spørgsmål hvad andre gør og det var egentlig bare det jeg gerne ville :hug:

Og nej jeg har stadig ikke fundet ud af hvad vi gør.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal også holde festen på en kro :bearhug:

Vi servere nok en alkoholfri velkomstdrink.

Til maden vil der være vin og hvis folk beder om en øl/sodavand får de det.

Til kaffen kommer der likør.

Derefter vil der være "bar", men uden spiritus. Kun vin, øl og vand.

Vi har ofte oplevet, at der kun bliver drukket 2 - 3 spiritus genstande, så vi dropper det med spiritus.

0

Del dette indlæg

For dem der skulle få lyst til at regne lidt på det, kiggede jeg lige et par hjemmesider igennem:

Det er 70 cl. flasker:

Pernod Kr. 129.90

Smirnoff vodka Kr. 106.90

Baileys Cream Kr. 114.90

Bacardi Rom Kr. 119.90

Grand Marnier gul Kr. 179.90

Gordons gin Kr. 109.90

Fernet Branca NY PRIS Kr. 129.95

Til at sammenligne med koster Smirnoff Ice/ Black Ice 14,54 stk. eller 349,00 kroner for en kasse med 24 stk.

Redigeret af spl09twh
0

Del dette indlæg

For dem der skulle få lyst til at regne lidt på det, kiggede jeg lige et par hjemmesider igennem:

Det er 70 cl. flasker:

Pernod Kr. 129.90

Smirnoff vodka Kr. 106.90

Baileys Cream Kr. 114.90

Bacardi Rom Kr. 119.90

Grand Marnier gul Kr. 179.90

Gordons gin Kr. 109.90

Fernet Branca NY PRIS Kr. 129.95

Til at sammenligne med koster Smirnoff Ice/ Black Ice 14,54 stk. eller 349,00 kroner for en kasse med 24 stk.

Det er bare lidt andre priser når man holder det på en kro :bearhug:

Hvis vi holdt festen i et forsamlingshus så ville vi helt sikkert også servere hele pivtøjet og ikke have denne bekymring. Men når man skal give 500 kr. (eller hvad det nu koster) for en flaske spiritus er det jo en helt anden sag.

Pernille

0

Del dette indlæg

Det er bare lidt andre priser når man holder det på en kro

Hvis vi holdt festen i et forsamlingshus så ville vi helt sikkert også servere hele pivtøjet og ikke have denne bekymring. Men når man skal give 500 kr. (eller hvad det nu koster) for en flaske spiritus er det jo en helt anden sag.

Pernille

Ja, det er klart. De steder vi forhørte os, var priserne på drinks så imponerende, at det var medvirkede til at vi nu selv holder det. Derfor var listen også kun ment til de der selv skal ud og handle ind.

Jeg synes egenlig, at ideen med at lade din veninde luske ud i baren og få en Barcardi Brezzer hældt op i et glas eller lign. var ok :bearhug: Det kan da i det mindste gøres lidt diskret :)

0

Del dette indlæg

vi har valgt at holde os til øl, vin og vand og så med mulighed for dessertvin samt en cognac/bailey og lignende til kagen.. vi var selv til bryllup for nogle år siden, hvor der blev serveret stærk spiritus, og alle blev hønefulde (brudeparret inklusiv) så vi var helt enige om, at det skulle der ikke være til vores store dag... mit skrækbillede er fra netop det bryllup, hvor brudens far blev lagt i seng inden kl 24 fordihan var plørefuld, og dermed ikke fik danset brudevals med sin egen datter...

Så nej tak, ingen spiritus hos os.. men det er selvfølgelig individuelt.. det kan jo også bare være to slags spiritus der er tilgængelig og ikke også alt mulig snaps, van osten osv. På den måde kunne man måske undgå at folk blev herrefulde :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer