Lambada Bamse

Bryllupskage-problemer... !!!

38 indlæg i dette emne

Hey girls.

Jeg laver min kage selv og indtil videre er der ikke stress omkring den. Roserne er lavet, bundene og marcipanen er bestilt med bageren og fyldet har jeg lavet mange gange tidligere og det har aldrig skabt problemer. MEN nu er der opstået et andet problem :

Jeg laver kagen færdig fredag. Den skal spises til receptionen lørdag kl. 16.00.

Den skal stå i festsalen. Alle 5 etager kan godt være i køleskabet i festsalen - MEN det slog mig lige den anden dag at marcipanen kommer til at " svede " når den kommer i køleskab og det er bare ikke kønt ! Jeg har ( klart nok ) ikke noget svaleskab, så jeg ved skisme ikke lige hvad jeg skal gøre med kagen fredag nat :bearhug:

En har sagt den skal i køleskabet i en fuldstændig lufttæt pose - en anden har sagt at det må jeg endelig IKKE, så er det bedre at stille hver etage på et fryseemne natten over.

HVAD GØR JEG.. !!

Måske var det bedste at jeg stillede den hjemme i et værelse med vinduet åbent, det har jeg hørt det er det aller bedste... ( men skal der så ikke noget over kagen ???? ). Om lørdagen kører jeg så kagen ned i festsalen hvor den kommer til at stå ude i et alm. tempereret lokale fra kl. 08.45 - 16.00. Kan den godt tåle det ??????

HJÆLP !!!

:balloons:

Redigeret af Lambada Bamse
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:bearhug: Jeg ville vente med at overtrække kagen til samme dag i skal bruge den.. Men hvis det er helt umuligt så sæt den køligt( ikke køleskab) og dæk den over med husholdnings film så marzipanen ikke tørre ud... Et udhus eller lign hvor der er koldt natten over.

Næste gang du laver en bryllupskage så bed bageren om sugerpaste(dekorfondant). Det er nemt at arbejde med, sveder ikke og smager godt.. Og så er det helt kridhvidt hvorimod marzipan godt kan virke lidt gul..

Held og lykke med kagen :balloons:

Mvh Tinna

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når jeg læser dit indlæg er min umiddelbare bekymring, at du vil have kagen stående ude i alm. tempereret lokale i ca. 8 timer, inden i skal spise den. Jeg ville være bekymret for om dit fyld kan tåle det, især hvis den ikke har været i køleskab natten over. Men hvis du har et køleskab, hvor der er plads til kagen, kunne dette skab så ikke "laves om til" et svaleskab natten over, eller er det helt udelukket. Jeg har godt nok ingen erfaring med så noget, men man må da ku få temperaturen op over 10 grader.

Mht til marcipanen har jeg desværre ingen gode råd, jeg har på fornemmelsen at du allerede kender det kageforum der findes, måske de kunne hjælpe dig.

Ellers, som Tinna skriver, brug sp.

-har nu set, at du har spurgt der inde :bearhug:

:balloons:

Frk P

Redigeret af Frk P
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:balloons:

jeg er altså også lidt bange for dit fyld - især hvis du har fløde i - den skal jo helst ikke blive dårlig.

hvis jeg var dig ville jeg maile ind på kagekompagniet.dk eller simpelthen rine og spørge en bager hvad de plejer at gøre.

Men :bearhug: for at du selv har lavet kagen - vildt flot !

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:bearhug: Jeg ville vente med at overtrække kagen til samme dag i skal bruge den.. Men hvis det er helt umuligt så sæt den køligt( ikke køleskab) og dæk den over med husholdnings film så marzipanen ikke tørre ud... Et udhus eller lign hvor der er koldt natten over.

Næste gang du laver en bryllupskage så bed bageren om sugerpaste(dekorfondant). Det er nemt at arbejde med, sveder ikke og smager godt.. Og så er det helt kridhvidt hvorimod marzipan godt kan virke lidt gul..

Held og lykke med kagen :balloons:

Mvh Tinna

Desværre ER det helt umuligt at ordne kagen på dagen. Jeg skal være ved frisør kl. 9, have make up kl. 11.30 og giftes kl. 15.

Jeg har før lavet kager med sugarpaste og bageren rådede mig fra det. Jeg kan heller ikke selv lide det, synes det er alt alt for sødt.

- Udhus har jeg ikke, da vi bor i lejlighed.. Arhggg, noget rod.-

Har du selv prøvet at komme film over en kage ? Jeg har nemlig hørt på et kageforum at det slet slet ikke kan gå... - så sveder den først..

Redigeret af Lambada Bamse
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

kan du ikke frysekagen ned og så tage den op enten tidligt om morgenen eller sent om aftenen, afhængig af hvor lang tid den tager om at tøge op selvfølgelig... Så er den jo forholdvis kold i løbet af dagen og klar til spisning kl. 16.00...??

hmmm ellers ved jeg det ikke.... :bearhug:(Vi laver vores med sugerpaste, fordi det er pænere og nemmere at arbejde med.... :balloons:)

:bearhug: Ditte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

kan du ikke frysekagen ned og så tage den op enten tidligt om morgenen eller sent om aftenen, afhængig af hvor lang tid den tager om at tøge op selvfølgelig... Så er den jo forholdvis kold i løbet af dagen og klar til spisning kl. 16.00...??

hmmm ellers ved jeg det ikke.... :bearhug:(Vi laver vores med sugerpaste, fordi det er pænere og nemmere at arbejde med.... :bearhug:)

:biggrin: Ditte

Jeg har fravalgt sugarpasten pga smagen - og i stedet købt helt hvid marcipan !! Roserne og det andet oynt er så lavet i sugarpaste for det - som du skriver - er nemmere at arbejde med. Men med sugarpaste undgår man heller ikke problemet med at det kan komme til at svede.... :blush:

Mht. at fryse den ned så tør jeg næsten ikke.. For det første kan de 2 nederste bunde ikke være i fryseren ( den store er 50 cm i diameter !! ) og tænk hvis den ikke når at tø op.. uhha... :balloons:

Redigeret af Lambada Bamse
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm - hvorfor er det egentlig at marcipanen " sveder " ? Er det fordi den kommer i forbindelse med fyldet ?

Jeg har nemlig købt ekstra pladebunde til at komme omkring siderne på kagen også - det vil sige at det eneste marcipanen kommer i forbindelse med er kagebund.. Vil den så stadig svede ?

Forvirrede og fortvivlede -HAHA- fra Lambada

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde kagesmagedag i søndags og vores mødre havde lavet 2 forskellige kager til os, så vi bedre kunne vælge, hvilken slags vi kunne li..... MUMS!!! -HAHA- De havde stillet dem i køleskabet og de fejlede intet, de hverken svedte eller noget... De har været på bryllupskagekursus, og der fik de at vide, at kagerne har bedst af at stå i køleskab i 2 dage inden servering... -HAHA- Vores kage bliver også lavet ugen inden og sat i fryseren og bliver så taget op og stillet i køleskab 2 dage før....

Ved ikke om du kan bruge svaret, men håber det lykkedes for dig... -HAHA-

knus Ditte -HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

forresten, så pensler de kan med sådan noget spartelmasse, som er lavet af smør og sukker, som så bliver helt stivt, når det kommer i køleskabet (skal selvfølgelig være lurpak, det bliver stivest -HAHA- ) Der ovenpå kommer de så sugarpasten (eller marcipanen) så hæfter det bedre og de undgår at sugarpasten kommer i nærkontakt med fyldet... -HAHA- Desuden bliver det nemmere at lægge på.... -HAHA-

-HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi havde kagesmagedag i søndags og vores mødre havde lavet 2 forskellige kager til os, så vi bedre kunne vælge, hvilken slags vi kunne li..... MUMS!!! -HAHA- De havde stillet dem i køleskabet og de fejlede intet, de hverken svedte eller noget... De har været på bryllupskagekursus, og der fik de at vide, at kagerne har bedst af at stå i køleskab i 2 dage inden servering... :) Vores kage bliver også lavet ugen inden og sat i fryseren og bliver så taget op og stillet i køleskab 2 dage før....

Ved ikke om du kan bruge svaret, men håber det lykkedes for dig... -HAHA-

knus Ditte -HAHA-

Problemet er at jeg får så mange forskellige svar på mine spørgsmål, det gør mig mega forvirret. Nogen siger at den sagtens kan komme i køleskab - med film over. Andre siger at DET MÅ DEN IKKE, den skal i en lufttæt pose. En siger at jeg skal stille hver etage på et køleelement - en anden siger AT DET MÅ JEG ENDELIG IKKE, så bliver den dårlig. En 3. siger at den sagtens kan stå ude fra kl. 8 - 16, men flere har sagt de tror den bliver dårlig.. Nu skal jeg ikke giftes igen, men hvis jeg skulle havde jeg bestilt kagen udefra ! Alt det andet kageværk bekymre mig ikke spor, men det her er altså noget rod....

Jeg kunne i princippet godt stå op kl. 6.00 på dagen og smække kagen sammen, men jeg er bange for at det ender med stresse. Jeg har min datter og vores hvalp hjemme og de kræver jo ligesom også opmærksomhed. Der skal være 2 til at ligge marcipanen på og jeg er alene indtil kl. 8. Dertil kommer jo at det tager tid at pynte kagen.. uh nej, det kan jeg allerede fornemme nu at det går galt... Så hellere en svedig kage -HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

forresten, så pensler de kan med sådan noget spartelmasse, som er lavet af smør og sukker, som så bliver helt stivt, når det kommer i køleskabet (skal selvfølgelig være lurpak, det bliver stivest -HAHA- ) Der ovenpå kommer de så sugarpasten (eller marcipanen) så hæfter det bedre og de undgår at sugarpasten kommer i nærkontakt med fyldet... -HAHA- Desuden bliver det nemmere at lægge på.... -HAHA-

-HAHA-

Ja nemlig - det kommer jeg også på - og derudover lagkagebund rundt i kanten....

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ikke mulighed for at lave en test hvor du fx laver en lagkage, betrækker den med marcipan deler den i fx 4 og opbevarer dem på forskellig måde og så se hvad der virker bedst..?

Hep det var lige det råd jeg ville skrive....

-HAHA- Lise

Hi hi, jeg har lige taget marcipan op af fryseren - laver en test, skal alligevel have gæster i aften -HAHA- De får ½ og resten stiller jeg i køleskabet natten over i en lufttæt pose ( det er hvad flertallet andre steder har tilrådet mig ). Tager den op i morgen kl 8 - og spiser et stykke kl. 16.00...

Redigeret af Lambada Bamse
0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du har ikke mulighed for at lave en test hvor du fx laver en lagkage, betrækker den med marcipan deler den i fx 4 og opbevarer dem på forskellig måde og så se hvad der virker bedst..?

Hep det var lige det råd jeg ville skrive....

-HAHA- Lise

Hi hi, jeg har lige taget marcipan op af fryseren - laver en test, skal alligevel have gæster i aften -HAHA- De får ½ og resten stiller jeg i køleskabet natten over i en lufttæt pose ( det er hvad flertallet andre steder har tilrådet mig ). Tager den op i morgen kl 8 - og spiser et stykke kl. 16.00...

- men egentlig behøver jeg jo ikke tage den ud kl. 08.00... for min plan er at tage omkring feststedet og stille kagen an kl 12... kan den tåle kølekabet er der ingen problemer.. Spændende.. skal nok smide et par billeder ind af testkagen -HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så er der billeder.. Testkagen er i køleskabet i en lufttæt pose... Kagen her er en kage jeg længe har ville lave til mine tøser,,,, og da jeg havde pink sugarpaste, var den jo et must. Den er ikke vildt pyntet, for jeg skal bruge det hvide paste + sølvperlerne til bryllupskagen - men pigerne er selvfølgelig heeelt vilde -HAHA-

post-13209-1147529728.jpg

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor vildt!!!

Hold da op hvor er det hamrende flot lavet..

Kan da godt forstå du ikke vil have din kage lavet i byen, havde jeg haft dit talent havde jeg bestemt også lavet den selv.

-HAHA-

-HAHA-

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med at prøve at kontakte et fest/serviceudlejnignsfima og høre efter om man kan leje et svaleskab? Det kunne jo evt. stå ude ved feststedet i et tilstødende lokale, så slipper du for at opbevare kagen for koldt, eller at den kommer til at stå ude for længe, inden gæsterne kommer! Ved ikke hvad det koster, og om budgettet kan klare det, men det kunne da være en mulighed? Eller er der et køleskab på feststedet, hvor i kan indstille temperaturen var det jo også en lidt billigere mulighed! Håber i finder en løsning.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer