BIJ

Kobberbryllup

11 indlæg i dette emne

Vi snakkede bryllup ()() min kæreste og jeg, i forbindelse med vores eget og nogle venners bryllup vi lige har været til. Egentlig kom det frem fordi, vi snakkede om æresport (vi synes måske mest det passer sig til kobberbryllup og sølvbryllup).

Men så kom vi til at tænke på noget helt andet, nemlig at kobberbryllup er 12½ år. Hvem har dog fundet på man skal fejre en (12) ½års bryllupsdag http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/blink.gif ? Det har vi aldrig tænkt over før, vi synes egentlig, det virker lidt langt ude! Vi ved godt at det er ½-vejs til sølvbryllupsdagen...men alligevel? Og hvorfor er sølvbryllup bestemt til at være 25 år?

Pludselig opdagede vi bare, at vi bare totalt blankt har accepteret kobberbryllup og sølvbryllup som det er -uden at skænke "ídéen en tanke :griner:- .

Hvad synes i om 12½ års bryllupsdag =kobberbryllup? :blink:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

kobber brylluppet er vel i realiteten opstået over de sidste 50 år, hvor det er blevet normalt at folk bliver gift senere, og nogle gange (ret tit ifølge statistikken) bliver skilt.

Hvor folk førhen fejrede 25 og 50 års bryllupsdage som noget stort at have nået, så er det de færreste der overlever til at nå til guldbrylluppet, hvis de da stadig er gift, og af samme grund er halvvejs til de første 25 så kommet frem som et såkaldt "halvt" bryllupsfejring. (halv æresport m.v.). Simpelthen fordi guldbrylluppet er gået hen og blevet til sådan en sjældenhed efterhånden....

badutski

0

Del dette indlæg

Der er da noget om snakken. Hvorfor fejrer man eks. ikke 10 år ? Vi oplever at der er rigtig mange som slår kobberbryllup og 40 års fødselsdage sammen, eller skibber en af delene. Noget helt andet er: Det er rigtig sjovt at spille kobberbryllup :griner:-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi oplever at der er rigtig mange som slår kobberbryllup og 40 års fødselsdage sammen, eller skibber en af delene.

:bearhug: Minder mig om hvad min veninde sagde i hendes bryllupstale til mig (os)... at hun var 40 når hun og hendes mand fejrede 12½ år... men at jeg ville være 50! når vi kommer dertil :baa: - dumme veninde :bearhug::balloon::balloon: .

... Nå, det var et sidespring. Jeg har aldrig tænkt over hvorfor man fejre kobber-, sølv- og guldbryllup på de tidspunkter man nu engang gør idag... såå'n er det bare :bearhug: .

:balloons:

-Lisbeth

Redigeret af Lisbeth67
0

Del dette indlæg

Jeg har lidt den holdning, at man gør PRÆCIS, hvad der passer en selv (nu er jeg desværre lidt overtroisk, så det sætter nogle grænser :biggrin: )

Jeg kunne da godt finde på at holde et brag af en fest på vores 5-års bryllupsdag, hvis jeg havde lyst (og penge - ikke at forglemme) til det! Desuden er brylluppet jo ikke den ENESTE store fest i ens liv - der er jo fødselsdage, jubelæer, barnedåbe, konfirmationer - og hvis man kan finde en god anledning til at holde en fest, så skal man da gøre det!!

Der er jo også masser af mennesker, der slet ikke holder deres bryllupsdage - men inviterer familien ud at rejse eller sådan!

0

Del dette indlæg

Dette er en meget gammel tråd - men mon ikke, at folk spekulerer over tingenes tilstand stadigvæk:

Hvorfor holder vi egentlig 12 1/2 års bryllupsdag aka kobberbryllup?

Nu hvor jeg og Keld snart er 2 1/2 år fra vores kobberbryllup, vil jeg da give vores bud på et svar:

1) Vi blev borgerligt viet 20. juli 2002, hvor vi kun havde et vennepar med

2) Vi ville have et stort og flot kirkebryllup ()() .

3) Synes at vores kobberbryllup er den perfekte anledning til at få præstens velsignelse ()()

4) Vi er 65 år og 63 år til vores sølvbryllup, så derfor holder vi et brag af fest, for også at markere, vi er halvvejs mod SØLVET :blush::a1221:()() !

5) Jeg er vild med kobberets varme glans, og håber på en masse kobberting på gavebordet :rolleyes::biggrin::7himmel:

Er spændt på jeres bud - kom frisk :lol:

0

Del dette indlæg

Uhada en gammel tråd der kom op der :) Hvordan fandt du dog den? Jeg kan slet ikke se det unaturlige i 12½ - 25 - 50 markeringerne, som sagt er det jo halvejs til 25 som er halvvejs til 50. Men dermed ikke sagt at man ikke "må" fejre de andre bryllupsdage, de har bare ikke lige kobber-sølv-guld navne. Og det er da sjovt med det ½år for så kan man fejre bryllupsdag i en anden årstid end normalt :) Til kobberbryllup har mange ikke helt små børn mere = lidt nemmere at holde fest end med blebørn, til sølv er børnene unge voksne og til guld er de helt voksne og der er børnebørn.

Men hvis man vil holde 10år så gør det, men så hedder det "Tin bryllup".......

1

Del dette indlæg

Annonce ♥

kobberbrylluperne og til dels sølvbryllupsfesterne holdes ofte i mere uformelle rammer. Forstået på den måde at der normalt er knap så mange indslag som ved egentlige bryllupsfester og det er vanskeligere at se forskel på kobberbrylllupsfesterne og de runde fødselsdage. Som regel bliver der dog danset brudevals i den ene eller den anden form. Kobberbryllupsfesterne holdes ofte på fredage eller lørdag hvorimod man følger dagene mere slavisk vedr. sølvbryllupsfesterne. Det er ihvertfald min oplevelse fra egne rækker. :)

0

Del dette indlæg

Kom også lige forbi denne tråd, da jeg søgte på kobberbryllup fordi, vi har kobberbryllup til oktober og slår det nok sammen med min 30 års fødselsdag :)

Jeg har aldrig været til et kobberbryllup, så jeg sluger så mange idéer til mig som jeg kan :)

Redigeret af Cg
0

Del dette indlæg

Vi er blevet borgerligt viet uden pomp og pragt, så på vores 10 årsdag skal vi i kirken og holde et brag af en fest. Vores kobberbryllup falder samme år som vores ældste har konfirmation, så der planlægger vi nok en romantisk weekendtur eller noget...

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer