Melanie25

SLØR

49 indlæg i dette emne

Hey derude

Jeg har lige været ude at købe min drømmekjole inkl. det smukkeste slør med broderier og perler på sammen med min mor, svigermor og kusine.

Sagde så, at det næsten var synd at klippe det i stykker...

Det skulle jeg sørme aldrig have sagt...blev fuldstændig overfuset med kommentarer som:

"Det skal det, det bringer held og lykke"

"Det er en tradition, så der er ingen vej uden om"

"Det blir det, det får du ikke selv lov til at bestemme"

Og efter de kommentarer inkl. min egen følelse selvfølgelig, har jeg slet ikke lyst til at få det klippet.....og så vil jeg, undskyld sproget, skide på om det er en tradition, bringer held og lykke eller om det støder nogens følelser!!

Men vil da gerne lige høres jeres mening tøser???

Solstråler

Melanie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa,

Jeg forstår dine bekymringer... Jeg har selv tænkt det samme, og sådan et slør er jo heller ikke gratis...

Et eller andet sted vil jeg gerne beholde sløret intakt, men på den anden side skal jeg jo ikke bruge det igen... Så jeg tror, d emå klippe i mit, hvis de kan få sig til det.

Sidste gang jeg var til bryllup blev der ikke klippet i slør, og bruden havde ikke engang frabedt sig det... Måske er den tratition ved at være på retur...

- Louise

0

Del dette indlæg

Hej Melanie :heart:

Mit slør skal heller ikke hverken rives eller klippes :boohoo: Jeg har fået sløret af min mor(hun giver mig mit brudeudstyr) og efter at have betalt en mindre formue for det + det faktum at jeg har to piger(det kunne jo være engang :bearhug: ) er hun helt med på at det skal bevares intakt.Også efter brudevalsen! Så du er ihvertfald ikke den eneste som ikke vil have det fine slør ødelagt.

Det lyder ellers lidt som om vores slør godt kunne minde lidt om hinanden.Må man være så fræk at spørge hvor langt dit er ?

:bearhug: Christine

0

Del dette indlæg

Jeg ville under INGEN omstændigheder have klippet mit slør!! Og det sagde jeg også i vores omgangskreds, og der kom da også et par sure opstød og nogle "det bestemmer du da ikkes elv" hvortil jeg sagde det kan du bande på jeg gør!! :bask:

Vi fik vores toastmaster i forbindelse med andre praktiske bemærk ved velkomsten til middagwn, til at nævne det, så alle hørte det, og der var ingen problemer :heart:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej :heart:

Ja det er rigtig svært med det kære slør. Inden jeg selv stod i situationen, kunne jeg slet ikke forstå, hvorfor folk ikke ville ha' det revet - sådan noget pjat :oops: Men da jeg så var den kommende brud og fik det mest fantastiske slr med broderier på den nederste del af sløret, så havde jeg pludselig nogen andre følelser omkring det :super: Men jeg valgte alligevel, at mit slør skulle klippes, og jeg er glad for det i dag. Vi piger havde det så sjovt og hyggeligt, imens klipperiet stod på. Der blev snakket og pjattet, og bagefter rendte alle pigerne rundt med et stykke slør om håndled, i deres kjolestrop, i deres hårpynt osv :boohoo: Og som du siger, det skal ikke bruges til noget bagefter. Jeg havde et meget langt slør på, og har stadig over halvdelen. En af mine veninder rev et rigtig stort stykke af med broderier til mig selv, som skal i min scrapbog. Og jeg ved, at hvis jeg får nogen piger, så er de ligeså sikre på deres stil, som mig - og så vil de ikke have mors slår alligevel :bearhug:

Håber det svar kan hjælpe dig lidt. Men hvad end du vælger, så er jeg sikre på, at venner og familie forstår dit valg - hvis du bare begrunder det, og ikke kun gør det fordi, at "de ikke skal bestemme" :biggrin: Gør hvad der er rigtigt for dig :bearhug:

0

Del dette indlæg

Vil bare lige give et eksempel på at det godt kan lade sig gøre at have sit slør intakt efter brylluppet og få revet sit slør.

Jeg ville egentlig bare have et meget enkelt slør, men enten med et som var syet i kanten og med perler på, så det var både lidt for dyrt til at blive revet og så var det også meget svært at få revet, da der jo var kant på.

Men det havde nu også været min mening hele tiden, at det ikke skulle rives enkelt eller ej, men havde noget brudetyl med i forretningen, da jeg skulle have min kjole tilrettet og fik syet mit slør med i købet, så det har nok ikke kostet mere en 100, altså mit rive itu slør.

Nu passede det så ikke til kjolen, :bearhug: opdagede jeg så da jeg kom hjem, men min søster syede et nyt slør til mig. :bearhug:

Hende som satte mit hår, viste min veninde, som var min brudehjælpe/brudepige hvordan hun skulle for det første sætte mit slør i( det rigtige) og så når tiden nærmede sig til brudevalsen, tage det andet slør på. Det gik uden problemer og ingen opdagede forskellen. (undtagen min veninde, som jo stod for udskiftningen)

Bagefter brudevalsen tog jeg igen det rigtige slør på, fordi det føltes helt forkert uden slør.

Frisuren holdt fint, sløret blev revet og jeg mit slør med perler i behold. et slør som er blevet revet i og så mit ekstra slør i den forkerte farve.

Hvis I finder Gitte majbruds planlægnings tråd, så har hun en genial opskrift på hvordan man syer sit eget slør og det er ganske nemt, kammen fandt jeg i bilka 2 for 10 kr

Opskrift på slør

Men ellers synes jeg at man skal fokusere på det man selv har lyst til, at der så kommer nogle sure kommentarer, det er jo deres problem og ikke jeres.

:heart: Sarah

0

Del dette indlæg

Jeg holder med Sarah.

Istedet for, at gøre sig uheldig bemærket med alle de der: det må i, det må vi ikke. Jeg kunne aldrig finde på, at opstille regler overfor mine gæster istedet ville jeg vælge, at tage mine forholdsregler - og i denne forbindelse kunne det jo være, at lave et ekstra slør, det er ikke så svært og man kan sagtens gøre det pænt.

Det er jo det samme som, at manden skifter slips inden brudevalsen. Jeg har aldrig hørt om nogen der gik på jagt efter det rigtige, det er jo ikke så meget det der er essensen i det hele.

Så jeg ville straks i gang med nål og tråd og så beholde mit pæne slør intakt.

:heart: Pernille

0

Del dette indlæg

Jeg synes nu personligt, ikke at der er noget galt i at sige, det vil vi ikke, så der ikke opstår misforståelser. Kan ikke huske om det er herinde eller på et andet brudeforum, hvor jeg har læst historien om bruden der ikke ville sige det højt, havde sagt det til nogle, lod sig overtale af resten i et kådt øjeblik og bagefter fortrød inderligt... det skal man huske at have med, fremfor at man selv skal stå og sige nej i en glad situation lige efter brudevalsen. Og hvad angår begrundelse, så er det jo ens egen sag, tit og ofte er det jo det der med, at man bare ikke har lyst til at det skal klippes, og sikkert ikke skal bruge det til noget senere, men vi er jo alle forskellige, og ser forskelligt på tingene.

Jeg har sidenhen tænkt mig evt at bruge det til vuggen til vores næste barn, men det er først noget jeg er kommet på bagefter.

Der er f.eks også mange der ikke kaster buketten, og det gjorde jeg heller ikke, og det valgte vi også skulle annonceres, så alle vidste det, og ikke behøvede at føle sig utilpasse, hvis de spurgte om jeg ikke snart skulle kaste buket, og svaret så vile være nej, da vi valgte at lægge den på min mands fars gravsted dagen efter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej med jer

Tusind tak for alle jeres ærlige meninger. Det har faktisk hjulpet en del at læse, og havde slet ikke tænkt på det med et ekstra slør, som jeg kraftigt vil overveje.

Til Christine. Mit slør er fra Panayotis i Vejle og når ca. ned til knæhaserne.

Endnu engang tak BK'er

Solstråler

Melanie

0

Del dette indlæg

Tror det er MEGET individuelt om man ønsker sløret revet eller ej. Der er mange menninger om emnet.

Jeg valgte IKKE at få revet mit slør, og bad toastmasteren om at sige det i sin første tale. Og der var ingen sure muler over den beslutning.

MEN -- kunne jeg vælge om i dag, ville jeg klart vælge at give gæsterne frit slag. For jeg kommer alligevel aldrig til at bruge sløret mere, og vil heller ikke sælge det. Og så ville det faktisk betyde lidt mere for mig, hvis det havde været revet i stykker...

Sååå... Jeg overvejer at slæbe det med til vores kobberbryllup, og så give gæsterne lov til at gå amok dér i stedet for... :heart:

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg vil da også lige fortælle lidt om mit slør, Jeg er korthåret og havde derfor ikke slør på, men havde købt et billigt et, til 150kr som jeg så fik sat i håret da vi skulle danse brudevalsen, så kunne gæsterne klippe og rive i det, det gik lidt vildt forsig men det gik.. :bearhug: og alle var glade :heart:

Knus Susanne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke forestille mig, at mit slør ikke skal rives/klippes i stykker, der er så mange traditioner i forbindelse med bryllup og det er jo en af dem. Mht. til at ville gemme sløret, så river folk det jo ikke fuldkommen fra hinanden, der er jo nok noget tilbage.

:blush:

Hej Vibeke.

Jeg kan udemærket godt forstå, det du siger med folk ikke river det fuldstændigt fra hianden (forhåbentlig ikke), MEN det er kun forneden der er de smukke broderier, som jo så er det der bliver klippet af.

Hvis broderierne havde været hele vejen op, så gjorde det måske knap så meget...for ligesom "snegris" skriver, så sælger jeg nok også min kjole bagefter, da jeg desværre heller ikke har plads til den, og så vil jeg da gerne beholde sløret som et minde - med broderier...

Men tak for din ærlige mening alligevel og alle jer andre. Det sætter jeg stor pris på. :)

Knus Melanie

Redigeret af Melanie25
0

Del dette indlæg

Nu har jeg været gift før og sidste gang var det faktisk ikke ret meget der manglede af sløret. Det var dobbelt og de holdt sig pænt til det ene lag. Derfor kunne jeg sagtens gemme resten som et minde (det er dog smidt ud for længe siden :) ). Men det nye skal også være i to lag og regner derfor ikke med det bliver noget problem. :blush:

0

Del dette indlæg

Hej :blush:

Da jeg var ude og købe min kjole, prøvede jeg også et rigtig flot slør...jeg var helt solgt, men da jeg så prisen, fik jeg et chok - 1200 bananer for en omgang tyl med perler...no way, det ville jeg ikke betale.

Min søster tilbød så at lave et til mig og et som gæsterne kan klippe og hvad de nu vil med, så jeg har rent faktisk fået 2 stk. flotte slør for ca. 400 kr.

Jeg vil så sige, at det har været lidt af et arbejde, at få syet silkebåndet på i kanten, men i længden er det det hele værd :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det bestemmer man vel selv!

Jeg har været til bryllupper, hvor der ikke blevet revet i slør (flere end hvor der blev...) og jeg har ikke selv nogle følelser for et slør (har heller ikke købt det endnu). men hvis jeg havde købt ét, som jeg havde følelser for eller som jeg af en-eller-anden grund gerne ville gemme, så ville jeg bare i starten af brylluppet bede toastmasteren sige dette :blush:

Jeg synes kæden kan hoppe af, når folk gerne vil have et "traditionelt bryllup", men der må ikke klippes sokker, der må ikke rives i slør, der skal ikke kastes ris, der må ikke kysses, når den ene part er på toilettet og lejlighedssange og taler frabedes i øvrigt....

Så har jeg det sådan lidt - kan jeg få at vide, hvad I helt præcist mener med traditionelt bryllup? :balloons:

Men fordi, der er en enkelt ting, man frabeder sig... det er der vel ingen som kan få ondt i :bearhug: af... vel?

0

Del dette indlæg

Jeg er lidt romantisk og håber måske på at en af mine piger vil bære mit slør den dag hun skal giftes (jeg har 2 piger, skal det lige nævnes) og derfor får selv ikke Gud lov at klippe/rive i mit slør.

Jeg ved så ikke endnu om jeg skal lave mig et lille ekstra slør eller om jeg bare skal gøre det klart via Toastmasteren.

Men en ting er sikkert jeg VIL gemme mit slør i et helt stykke.

Jeg vil sige at det med strømperne på gommen ikke gør noget, for han tager flere med ved jeg. Han er ligeglad, det er jo bare strømper.

Men jeg tror den stakkels Toastmaster har flere emner han skal gøre vores gæster OBS på, f.eks. skal vi sove på stedet, hvor festen holdes og vi forventer at kunne trække os tilbage uden et heppekor ved døren hele natten. Desuden forventer jeg respekt fra alle gæster, på alle måder. Det er vores store dag og det skal huskes med glæde.

LEgaa

0

Del dette indlæg

Jeg har idag lige været ude og shoppe kjole, slør og hele molevitten. Jeg har læst i denne tråd nogle gange og ikke rigtigt kunne finde ud af min egen holdning. Indtil jeg stod med sløret i hånden idag. Nej....det får de ikke lov til at ødelægge. Jeg sætter - når dertil på aftenen - noget ekstra slør ud over, som de kan rive i stykker.

0

Del dette indlæg

Jeg havde absolut ingen betænkeligheder ved at lade gæsterne rive i mit slør. Det siges at bringe held, og det kan man jo altid bruge. At svigerfar misforstod konceptet og snuppede hele sløret, det var en svipser :)

Charlotte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det var vores ønske at holde et traditionelt bryllup, med alt hvad der dertil hører...

- Undtagen at klippe/rive i mit slør og at kaste brudebuketten..

Vi vil gerne at min mands datter har muligheden for at kunne bære det til sit bryllup, eller måske en af mine drenges brud.. For os ville det skabe en ny tradition, og dermed mener vi at vi stadig har bibeholdt det traditionelle..

Brudebuketten lagde vi dagen efter på min fars grav, på den måde var han en del af min dag idet jeg flere gange i løbet af dagen mindedes ham, når jeg kiggede på buketten, netop fordi vi havde taget det valg...

For os var vores valg de rigtige for os, og dermed kan man vel sige at der ikke findes noget rigtigt eller forkert..

Kan kun sige.. føl efter hvad der er det rigtige og stå ved valget..

Det er kun dig/jer der kan mærke hvad der er det rigtige.. Alle jeres gæster kan mene det godt, men bagefter et evt iturevet slør er der ingen vej tilbage..

Og det ville bare være så ærgerligt at fortryde fordi andre har sagt hvad man bør..

:lol:

0

Del dette indlæg

Jeg ved ikke helt hvad jeg gør endnu. Enten får jeg toastmasterne til at sige at jeg ikke ønsker at det skal rives/klippes i stykker, eller også tager jeg det af inden brudevalsen. :balloons:

Jeg synes det er en dum tradition, det er jo også mange penge man bruger på det, og så skal det bare ødelægges???!!!

Vi har også valgt mange andre traditioner fra, da det ikke lige er vores stil!

Tine

0

Del dette indlæg

Hej

Nu har jeg endnu ikke købt sløret - og det lyder som om man kan godt kan skifte meningen, når først man fået sløret i eje... :loveshower:

Men - umiddelbart må der gerne rives i mit slør. Havde oprindeligt tænkt mig sløret skulle bruges til himmelseng til 1.fødte, men er egentlig blevet enig med mig selv om, at jeg sagtens kan undvære det.

Jeg ønsker et traditionelt bryllup, med alt hvad der dertil hører - dog ikke brudebuket-kastning, som jo forøvrigt ikke er en dansk tradition, men en amerikansk. Så føler slet ikke behov for at følge den tradition, ligesom vi heller ikke forlader selskabet tidligt under stor ståhej, som det jo også er traditionen "over there".

Så der må rives og klippes og hvad der ellers hører til, dog vil jeg gerne selv have et stykke til en scrapbog.

:balloons: Michela

0

Del dette indlæg

Jeg har det på fuldstændig samme måde med mit slør... INGEN RØRE DET!!!! :bask: Og jeg har også fået et par kommentare med på vejen om, at det ikke er noget jeg selv bestemmer, at det er en tradition osv. Men i sidste ende så ER det altså MIG og KUN MIG, der bestemmer det. Vi har også talt lidt om min kærestes slips; hvis det bliver et vildt dyrt og flot et, så skal det heller ikke klippes, så må de nøjes med strømperne.

Jeg regner med at få toastmasteren til at sige det. :unsure:

0

Del dette indlæg

Hey :cheerleader3:

Jeg ved lige hvordan du har det. Har selv haft en række bekymringer med det, faktisk så mange jeg seriøst overvejer slet ikke at have noget slør. Jeg ved at min mor ikke har fået hendes ødelagt, hun fik en af dem der serverede til at hjælpe hende med at gemme det. Det kan jeg overhovedet ikke se noget galt i. Det er jo ens egendel og selvfølgelig vil man da passe på det. Hvad angår det med at det bringer lykke kommer det nok nærmere an på hvor meget energi du ligger i dit ægteskab om det kommer til at bringe dig lykke, end om nogen har revet dit slør itu med fråde om munden.

Virker bare en smule forkert at man ikke bare kan bede folk om ikke at ødelægge det :lol2:

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer