Guest LEgaa

Hvornår er festen slut for brud og gom?

26 indlæg i dette emne

Ja jeg er en af de få mennesker der aldrig har været til et bryllup, det betyder så at mit bryllup er det første for mig på alle måder. :butterfly:

Derfor ved jeg heller ikke meget om hvad der sker til sådanne ting. :baa:

Herhjemme har vi diskuteret meget hvornår festen så slutter for os.

Min kommene mand mener det er mellem kl. 21-22. Han siger at alle de bryllupper han har været til, og han har været til flere, der er bruden og gommen gået tidligt, for ligesom at fuldbyrde brylluppet. :bearhug:

Jeg mener bare at man skal danse brudevalsen inden kl. 24 (var det ikke det Joakim og Alexandra gjorde?) og at man derefter med god samvittighed godt kan trække sig, men man kan også blive der lidt længre hvis man vil. :biggrin:

Hvem har ret? faktisk ville jeg være ked af at festen man i så mange måneder har planlagt og brugt mange penge på, kun er for gæsterne om aftenen, for mig føles det lidt som en børnefødselsdag hvor fødselaren skal tidligt i seng. :blink:

Det er ikke fordi jeg ikke glæder mig til bryllupsnatten, men jeg glæder mig jo også til festen, hvor alt stress og bekymring er væk. :puke:

Håber i kloge damer, koner og kommene koner kan hjælpe mig. :respekt:

LEgaa

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:bearhug:

har selv haft samme overvejelser, men tror det er meget forskelligt hvad folk gør og det er jo egentlig op til brudeparret selv at bestemme. Dog har jeg ikke selv oplevet (hor også kun været til 2 bryllupper) at brudeparret er gået før 24.

Selv har vi snakket lidt om at gå lidt tidligt dvs. omk kl 01 da vi pynser lidt med iden om hotelværrelse med boblebad vi kunne sætte os i og fordøje de mange indtryk fra dagen før vi skal i seng :biggrin: Men et sådan sted ligger ca. 1times kørsel så det skal jo regnes med.

Men vil sige det jo også kommer an på hvor længe festen være og hvor meget der er gang i den... Mit første bryllup var jeg selv gået hjem fra før brudeparret... De gik først ved en 5tiden, men vi var også først nået til kaffen omk. kl 01 pga mange indslag så det er også en ting at tænke på. Helt kan man nok ikke planlægge noget...

Håber du kan bruge mit svar til noget.

:respekt: Camilla

Redigeret af camillasalling
0

Del dette indlæg

de bryllupper jeg har været med til har brudeparret altid været der til efter midnat... vi skal selv danse brudevalsen lige inden kl 24..... Nu skal vi godt nok sove på stedet så vi bliver nok nogen af de sidste der går... må nok indrømme jeg ville blive lidt trist hvis vi skulle afsted allerede ved 21-22 tiden der er festen så først lige kommet op i gear :respekt:

jeg har godt set film hvor folk tager tidligt fra feststedet. men har altså ikke oplevet det i virkeligheden...smiler

0

Del dette indlæg

Vi melder ud, at vi bliver der til den bitre ende og at folk er i sin gode ret til, at forlade selskabet før os, jeg smider ikke 80.000 kr efter en fest som jeg selv skal forlade mens jeg forhåbentlig selv synes den er sjov.

Dog hvis vi eksempelvis aftaler med feststedet, at vi lukker og slukker kl. 2, så går vi nok op 20 mins tid før de andre, så vi ikke ender op med, at sidde og hænge som de sidste og derved give feststedet problemer.

Men under alle omstændigheder ikke før midnat, i danser jo brudevalsen 23.30-23.45, jeg er ikke engang sikker på, at alle er færdige med, at spise kl 21 :respekt:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for hjælpen.

Det er rart at vide at man ikke SKAL gå tidligt..

Jeg må efter ham :bask: han skal ikke tro bare fordi jeg er super dejlig den dag, så skal vi tidligt i seng. :bearhug: Jeg holder ud til han sover :blink:

Nej spøj til side, det er dejligt med kvinder der ved noget om det. :biggrin:

Endnu engang tak for hjælpen, jeg glæder mig nu endnu mere til dagen, selv om det virker umuligt. :respekt:

LEgaa

0

Del dette indlæg

Jeg har oplevet bryllupper, hvor brudeparret stak af under natmaden, men må indrømme at vi selv holdt ud til den "bitre ende". :respekt:

Jeg har faktisk altid været af den mening at det var lidt mærkeligt at brudeparret bare stak af - jeg syntes det var SÅ dejligt at sige "pænt farvel" og tak til vore gæster - nogle af dem ser vi jo så sjældent :biggrin:

Og forresten har middagen ved de 3 sidste bryllupper jeg har deltaget i først sluttet ved midnatstid, så kl. 21-22 er aaaalt for tidligt :bearhug:

Redigeret af Tikkitiks
0

Del dette indlæg

Brudeparret går tidligst før brudevalsen er danset. Dvs. mellem kl. 22 og kl. 24 medmindre festen er startet meget tidligt.

Det vi oplever er at brudeparret i 7 ud af 10 tilfælde går som nogle af de sidste. Dvs. mellem kl. 2 og kl. 6 afhængig af hvornår festen slutter.

0

Del dette indlæg

Hejsa!

Jeg bliver nød til at give Pernille1975 fuldkommen ret.

Jeg har været til flere bryllupper, og jeg husker tydeligt et bryllup, hvor brudeparret ikke havde meldt ud, at de forventede at blive til langt ud på natten. Derved var flere gæster, som gerne ville hjem, men følte ikke rigtigt, at de kunne tillade sig at gå før brudeparret. Men det er jo en GAMMEL tradition, og jeg tror ikke at der er mange som "overholder" den længere.

Til gengæld har jeg også været til et bryllup, hvor brudgommen i velkomsttalen sagde at man ikke skulle forvente, at de gik tidligt, for de ville have det hele med. Så var det afklaret, og folk kunne slappe mere af og gå når de havde lyst.

Vi forventer at vi bruger model nr. 2, for vi vil da have det hele med.....vi bliver indtil vi ikke "gider" mere. :carrot:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa!

Jeg har været til flere bryllupper, og jeg husker tydeligt et bryllup, hvor brudeparret ikke havde meldt ud, at de forventede at blive til langt ud på natten. Derved var flere gæster, som gerne ville hjem, men følte ikke rigtigt, at de kunne tillade sig at gå før brudeparret. Men det er jo en GAMMEL tradition, og jeg tror ikke at der er mange som "overholder" den længere.

Jeg vil sige, at det afhænger nok også lidt af, i hvilken del af landet man befinder sig.

Vi opererer jo meget vest for Storebælt og især når vi kommer godt ud i det vestjyske, holdes de gamle traditioner stadigvæk i hævd og brudeparret stikker typisk af ved 01-02 tiden. Det samme gælder nogle af de Jehovas Vidner-bryllupper, vi har spillet til.

Men ellers er det generelt min oplevelse at flere og flere vælger at sige, at "når vi betaler så mange penge for en fest, ja så har vi også lov at deltage i den" - og det er vel egentlig ikke noget helt urimeligt synspunkt? :respekt:

Så budskabet må vel egentlig være: Gør som I gerne vil, der er "frit slaw" som vi siger på jysk - men HUSK at påregne at middagen formentlig varer stort set frem til kl. 24, så lad være med at planlægge en alt for tidlig afgang... :bearhug:

Redigeret af jesper-brock
0

Del dette indlæg

Vi forlod først vores fest klokken ca. 02.30, lige inden natmaden,vi skulle have det hele. med :yay:

Vi havde bestilt det fedeste band til at spille til festen, og vi ville ud og svinge træbenene til den gode musik. :smolf:

Mie

0

Del dette indlæg

Tror det kommer meget an på brudeparret selv og hvem der er med til festen.

Vi har tænkt os at få det hele med - og med et festhold bestående af hovedsageligt journalister og politifolk (der normalt først går hjem om morgenen! :bearhug: ) så tror jeg det blir sent :respekt:

0

Del dette indlæg

[Vi opererer jo meget vest for Storebælt og især når vi kommer godt ud i det vestjyske, holdes de gamle traditioner stadigvæk i hævd og brudeparret stikker typisk af ved 01-02 tiden. Det samme gælder nogle af de Jehovas Vidner-bryllupper, vi har spillet til.

De fleste gange hvor vi har spillet i Jylland har det så ikke været det vi har oplevet. Der har brudeparret som regel været med hele vejen, men det skal retfærdigvis siges at vi typisk har spillet i Østjylland, Sønderjylland og Nordjylland, og ikke rigtig har været så meget ovre på den anden side (Esbjerg m.v.).

På nogle feststeder er hele vejen iøvrigt kl. 1 eller 2, for der må festen ikke vare længere. Det gælder bl.a. flere feststeder i Kbh. Her er det mit indtryk at jyderne og ude i provinsen er mere liberal.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der skal da festes til fusserne gør ondt, trætheden melder sig og man simpelthen ikke kan mere.

Var til to bryllupper i sommer - og det ene forlod brudeparret ved 01 - tiden, det andet holdt parret til den bitre ende.

Ved det første skulle vi køre hjem - og der var det meget rart at parret smuttede først ved 01- tiden- så var der ingen der så skævt til at vi gik tidligt (kl. 0200) men der havde dagen også været i gang siden kl. 1200.

Den anden tog vi hver en sving om med parret og på den måde sagde tak for idag - vi ses i morgen til morgenmaden - der var kl. 0400 - og det var fantastisk!

Så det er helt op til jer - ingen skal bestemme det. :respekt:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vores udskænkning lukkede kl 01, og bussen der skulle køre gæsterne hjme kørte ca. 01.20.

Vi listede af kl. ca kvart i 1 og der kunne vi næsten ikke stå på benene af træthed alligevel. Men vi og gæsterne havde også være i gang side kl 12.00 - der afgik bussen til kirken.

Mange af dem der skulle sove på hotellet havde fortsat festen i hotelbaren til kl 4.

Men det er en god idé at aftale på forhånd om man vil blive til den bitre ende, for det er jo lidt surt at skulle diskutere det midt i festen (et råd jeg fik af min svigerinde - de var nemlig ikke enige ;) )

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg har været til en del bryllupper og jeg har ALDRIG oplevet nogen tage afsted så tidlig.

Det tidligste jeg har oplevet er, at brudeparret stak af midt under natmaden.

Ellers er de blevet og det gør vi også. Vi vil da have det hele med.

Hvor realistisk er det, at I er færdige med at spise den tid? Med mindre I starter kl 15 ;o)

Han skal nok nå at få en god bryllupsnat -HAHA-

Hilsen Helle

0

Del dette indlæg

Hejsa

Jeg har været til en del bryllupper og jeg har ALDRIG oplevet nogen tage afsted så tidlig.

Det har jeg så, men de startede også allerede kl. 15, og der blev danset lige så meget og i lige så lang tid som var festen startet på et "normalt tidspunkt" og sluttet kl. 4. Samtidig betød den fremrykkede fest at der formentlig var en del af de ældre som blev og var med, hvor de måske ellers var smuttet hjem noget før.

Men det er en god idé at aftale på forhånd om man vil blive til den bitre ende, for det er jo lidt surt at skulle diskutere det midt i festen (et råd jeg fik af min svigerinde - de var nemlig ikke enige ;) )

Det er generelt meget vanskeligt på forhånd at sige hvordan en fest vil udvikle sig efter middagen, og hvordan man som brud eller gom har det. Dvs. det er svært at sieg noget om på forhånd. Men det er selvfølgelig en god ide at sætte nogle rammer på forhånd.

0

Del dette indlæg

Vores fest startede kl.17.30 og vi smuttede kl.01.15

Henrik havde bestilt en taxa, så vi vidste at kl.01.15 var festen slut for os..

Gæsterne vidste dog intet, men de fandt jo ud af det og ca 1 efter vores afsked

var festen lukket og slukket

Hå¨ber i finder en god løsning

-HAHA- Heidi

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal godt nok også være der til festen slutter - det er VORES fest og den skal da nydes.

Men det er måske en god ide som MTF skrev, at man kan sige det i velkomsttalen at man forventer at blive der til den bitre ende -HAHA-

-HAHA- Keddi

0

Del dette indlæg

jeg var til et bryllup for nogle år tilbage, hvor brudeparret gik midt under kagen ca kl 0130

vi startede i kirken kl 16 og havde derfor siddet og spist hele aften, de nåede kun lige at danse brudevals og så var de væk,

vi sad så tilbage med en fest der var total død og en meget underlig/flad fornemmelse i maven

sad der sammen med brudens forældre der havde betalt en del af gildet og de var u hellere ikke særligt begejrestret...

men ok der er en smagssag.

jeg skal selv giftes til sommer og vil skal da være med til vores egen fest, der skal danses!!!!!!!!

hilsen louise

0

Del dette indlæg

Det er generelt meget vanskeligt på forhånd at sige hvordan en fest vil udvikle sig efter middagen, og hvordan man som brud eller gom har det. Dvs. det er svært at sieg noget om på forhånd. Men det er selvfølgelig en god ide at sætte nogle rammer på forhånd.

Det var også mere ment som at man skulle sætte en ramme (- ikke at man aftalte at skulle gå kl 1 sharp og det så var for en hver pris -) især, hvis man ved at den ene gerne vil gå tidligt og den ande feste hele natte.

0

Del dette indlæg

Vi blev der til den bitre ende, og vi stod og snakkede med musikeren mens han pakkede sammen. Det var vildt hyggeligt. -HAHA-

Jeg synes det er lidt øv, at brudeparret tager tidlig afsted fra deres fest.

Vi startede med at spise kl. 18 og vi var faktisk allerede færdige kl 22,30. så vi havde masser af tid til at snakke med gæsterne. Musikken skulle egentlig slutte kl 01, men vi fik ham overtalt til at spille til kl 03, hvor vi så måtte "smide" de sidste 20 gæster ud, for at kromanden kunne blive færdig med at rydde op.

Knus fra Karina

0

Del dette indlæg

Vi vil være med hele vejen...Vi ville blive så kede af det, hvis vi skulle sige farvel til alle de dejlige gæster -HAHA-

Af samme grund valgte vi en evt. brudesuite fra...man skal jo som regel være ude klokken 10 om morgenen jo

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer