Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Lena2007

Hvor meget plads kræver runde borde?

8 posts in this topic

Da vi af forskellige årsager helst vil undgå den "traditionelle" opstilling med højbord og sideborde, overvejer vi at leje runde borde til feststedet. Men - kræver sådan en opstilling ikke mere plads?

Er der mon nogen der kan hjælpe med en beregning på, hvor stort et lokale vi skal have, hvis vi fx skal have plads til 10 runde borde a ø150 cm med 8 stole rundt om hvert bord?

Nå ja - og så skal der selvfølgelig også være plads til et stort (eller to mindre) buffetbord.

På forhånd tak!! :bearhug::cheerleader3:

Edited by Lena2007
0

Annonce ♥

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men jeg lytter lige med her... :cheerleader3:

Vi skal også have runde borde. Da vi holder festen i et telt, kan vi selv bestemme lokalets størrelse... Jeg tror dog, at vi tager et telt, der har plads til flere end 110, som vi bliver...

På diverse teltudlejningsfirmaers hjemmesider beregner de 1 kvadratmeter pr. person ved almindelig opstilling, og 1,5 kvadratmeter ved bryllupper eller runde borde...

0

Hej

Mine forældre lejer runde borde ud, og jeg synes faktisk at det er lykkes os at klemme flere og flere familie medlemmer ind (den vokser jo) ved hver fest ved at bruge runde borde end de traditionelle opstiller som u-bord eller e-bord.

Fordelen er at man bedre kan tilpasse opstillingen til det enkle lokale, og når gæsterne rejser for at skåle så sidder de jo ikke 100% ryg mod ryg så der er ikke nogle stole der "banker" sammen, samt det er nemmere at komme ud og ind til bordet da man hurtigere for en åbning, fremfor hvis stolende står ved siden af hinanden.

Så det kort af det lange er, runde bord fylder ikke mere end alm. borde. Det lettere arbejdet en del hvis man tegner en skiltes af lokalet med div. søjler eller hvad der måtte være også tegner du borde og buffet borde in bag efter, du skal dog lige finde ud af hvor store stolene er, stabel stole fylder mere end klapstole men man ligger ca 60 til 80 cm til hele vejen omkring bordet så der er plads til at rejse sig.

Ydermere når det er en buffet skal du ikke være nervøs for om det bliver for trangt, for der er hele tiden nogen der er oppe efter mad, du ved sådan på skift og det giver luft i lokalet

Håber du kan bruge det til noget

Mange hilsner Hanne

0

Har kun været til 1 bryllup hvor de havde brugt runde borde, og der var vi omkring 100 personer i lokalet. Pladsen var fin - tænkte i ikke over hvor meget "ekstra" plads der måske skulle bruges, så det var nok ikke meget...

MEN... - jeg snakkede med flere, som var godt kede af at det var runde borde. Halvdelen kunne ikke se hvad der foregik "på scenen" (da der var forskellige indslag), og bordene var så store, at man slet ikke kunne snakke med dem som sad overfor - dvs at jeg kun fik snakket med dem jeg sad ved siden af, min mand og en ven. Forsøgte flere gange at råbe dem på den anden side op, men vi opgav det.

Ved der er mange fortalere for runde borde, men jeg synes det var en rigtig træls oplevelse. Frustrerende, fordi vi slet ikke kunne snakke med de mennesker som vi var sat sammen med, med mindre vi brugte fagter og store bevægelser/mundbevægelser. Og så var det træls at vi gik glip af hvad der skete "på scenen" - men vi sad også bagerst i lokalet. Hvis man kunne lave en "scene" MIDT i lokalet, med bordene omkring, så kan jeg forestille mig at flere vil kunne se. Men hvis ikke I regner med festlige indslag, så er problemet jo ikke-eksisterende... :cheerleader3:

Held og lykke med det!

0

Annonce ♥

Har kun været til 1 bryllup hvor de havde brugt runde borde, og der var vi omkring 100 personer i lokalet. Pladsen var fin - tænkte i ikke over hvor meget "ekstra" plads der måske skulle bruges, så det var nok ikke meget...

MEN... - jeg snakkede med flere, som var godt kede af at det var runde borde. Halvdelen kunne ikke se hvad der foregik "på scenen" (da der var forskellige indslag), og bordene var så store, at man slet ikke kunne snakke med dem som sad overfor - dvs at jeg kun fik snakket med dem jeg sad ved siden af, min mand og en ven. Forsøgte flere gange at råbe dem på den anden side op, men vi opgav det.

Ved der er mange fortalere for runde borde, men jeg synes det var en rigtig træls oplevelse. Frustrerende, fordi vi slet ikke kunne snakke med de mennesker som vi var sat sammen med, med mindre vi brugte fagter og store bevægelser/mundbevægelser. Og så var det træls at vi gik glip af hvad der skete "på scenen" - men vi sad også bagerst i lokalet. Hvis man kunne lave en "scene" MIDT i lokalet, med bordene omkring, så kan jeg forestille mig at flere vil kunne se. Men hvis ikke I regner med festlige indslag, så er problemet jo ikke-eksisterende... :cheerleader3:

Held og lykke med det!

Nu er der ikke "en scene" ved en bryllupsfest udover brudeparret. Talerne kommer fra forskellige steder af salen. Jeg kan slet ikke se og har heller ikke oplevet runde borde som et problem, og jeg har været til rigtig mange bryllupsfester hvor folk har siddet ved runde borde :bearhug:

Uanset hvordan man laver bordopstillingen vil der altid være nogle som sidder med ryggen til eller skal bøje nakken for at se eks. en tale og langt de fleste vælger at lytte.

Jeg mener iøvrigt heller ikke man skal placere folk ud fra hvad der kommer af festlige indslag og taler, men ud fra hvordan man får den bedste stemning.

Fordelen er at folkene ved de enkelte borde kommer hinanden mere ved end man gør hvis man sidder ved et traditionelt langbord, eller i en hestesko.

En anden fordel er at man efterfølgende kan nøjes med at fjerne 2-3 af de runde borde når/hvis der skal danses i samme lokale. Dvs. man undgår at lave hele bordopstillingen om.

Men den primære årsag er nok at man ønsker at bryde med de traditionelle bordopstillinger og lave en mere cafe agtig opstilling.

Pladsmæssigt har jeg ikke foretaget præcise mål men med mindre det er borde med en meget høj diameter er pladsspildet begrænset.

0

diskobil - jeg kan som skrevet KUN svare ud fra at jeg kun har været til 1 bryllup med runde borde, og det virkede ikke der... :bearhug:

Og ja - der VAR en "scene". Der sad orkesteret, og der stod folk og fremførte festlige indslag (der var mange, og de var pladskrævende).

Tror ligesom dig at det kan give en lidt mere café-agtig stemning med runde borde, men bordene må ikke være for store (diameter). Så kan man nemlig kun snakke med sidemanden, og ikke sidemand + overfor, som ved de mere traditionelle bordopstillinger.

Endnu en gang - held og lykke med jeres projekt!! :cheerleader3:

0

Traditionelt plejer man at sige at runde borde kræver lidt mere plads. Sådan hed det sig i hvert fald dengang jeg serverede, jeg har dog aldrig afprøvet teorien. Men udover den egentlige plads mellem borderne kan det også komme til at virke rodet hvis de står for tæt, modsat ved alm. højborde. Vi havde selv runde borde, og vi syntes det fungerede perfekt. Vi regnede ikke selv noget ud, men overlod det til feststedet. De fleste steder har normalt meget styr på, præcis hvor mange borde de kan have af de forskellige slags, så jeg ville dem i lejer lokalet af hvad deres erfaring er.

Anja

0

On 9.12.2006 at 1:25 PM, Guest Marie84 said:

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men jeg lytter lige med her... :cheerleader3:

Vi skal også have runde borde. Da vi holder festen i et telt, kan vi selv bestemme lokalets størrelse... Jeg tror dog, at vi tager et telt, der har plads til flere end 110, som vi bliver...

På diverse teltudlejningsfirmaers hjemmesider beregner de 1 kvadratmeter pr. person ved almindelig opstilling, og 1,5 kvadratmeter ved bryllupper eller runde borde...

Har du prøvet at sidde ved borde med den afstand? Hvordan endte I med at gøre og havde I plads nok?

0

Annonce ♥