Pippi75

Dresscode - løsning fundet! #10

23 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Hvordan skriver man, hvad folk skal have på? Vi vil gerne have at mændene kommer i minimum jakkesæt + slips og kvinder i fin kjole (galla agtig). Hvordan skriver man det?

Knus Pippi75

Her er jeg nødt til at komme med et input, hvilket jeg håber du har det ok med... :biggrin:

Kan godt forstå du synes det ville være dejligt at folk er klædt rigtig fint ud...MEN, jeg bryder mig ikke selv om at man skriver sådan i indbydelserne...Ved godt brylluppet koster mange penge for jer, men det gør det oftest også for gæsterne...det er en dyr fornøjelse, især hvis man så oven i købet skal ud og købe noget nyt tøj som godt kan være lidt pebret når det er galla tøj...

Kender flere der simpelthen boykottede det bryllup de var inviteret til, da de følte de ikke havde råd og at det vigtigste var deres udseende og ikke dem, der var vigtigst..ved du hvad jeg mener??

Jeg regner da stærkt med at folk dukker op i pænt, festligt tøj...det pæneste de har (hvis de ikke køber nyt), men jeg forventer ikke at de farer ud og køber en gallakjole eller lignende..det er jo ikke det der er meningen. Jeg inviterer dem og de kan komme som de har lyst, bare de kommer...

Kan faktisk godt lide ideen med at skrive "festligt" tøj...det er jo op til enhver hvad der er festligt...men det betyder stadig at det skal være pænt...

Knus herfra, Nanna :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvordan skriver man, hvad folk skal have på? Vi vil gerne have at mændene kommer i minimum jakkesæt + slips og kvinder i fin kjole (galla agtig). Hvordan skriver man det?

Knus Pippi75

Her er jeg nødt til at komme med et input, hvilket jeg håber du har det ok med... :biggrin:

Kan godt forstå du synes det ville være dejligt at folk er klædt rigtig fint ud...MEN, jeg bryder mig ikke selv om at man skriver sådan i indbydelserne...Ved godt brylluppet koster mange penge for jer, men det gør det oftest også for gæsterne...det er en dyr fornøjelse, især hvis man så oven i købet skal ud og købe noget nyt tøj som godt kan være lidt pebret når det er galla tøj...

Kender flere der simpelthen boykottede det bryllup de var inviteret til, da de følte de ikke havde råd og at det vigtigste var deres udseende og ikke dem, der var vigtigst..ved du hvad jeg mener??

Jeg regner da stærkt med at folk dukker op i pænt, festligt tøj...det pæneste de har (hvis de ikke køber nyt), men jeg forventer ikke at de farer ud og køber en gallakjole eller lignende..det er jo ikke det der er meningen. Jeg inviterer dem og de kan komme som de har lyst, bare de kommer...

Kan faktisk godt lide ideen med at skrive "festligt" tøj...det er jo op til enhver hvad der er festligt...men det betyder stadig at det skal være pænt...

Knus herfra, Nanna :bearhug:

0

Del dette indlæg

Ciao!

Slutter mig lige til Nannas svar.....jeg går helt klart også ind for at man kommer i det fineste man har i klædeskabet! Men jeg går bestemt aldrig i galla, men nok mere i moderne retro prægede kjoler (som bestemt også koster det samme som galla-kjoler ;) ).

Ville føle mig noget ilde tilmode, hvis jeg for det første skulle bruge penge på en kjole jeg ikke normalt selv ville gå i, og hvis jeg ikke købte gallatøj så ville jeg måske "falde igennem" til festen fordi min kjole ikke var stor eller fraverig nok.....

Det er på ingen måde et surt opstød :bearhug: for vi vil jo gerne at alle er fine til vores fester, men ikke alle gæster er ens :biggrin:

0

Del dette indlæg

Til min kusines bryllup dukkede gommens søstre op i sandfarvede shorts og mønstrede stroptoppe :biggrin::)HUUG Derfor synes jeg, det er en rigtig god idé at give gæsterne et hint om stilen, medmindre man selvfølgelig er sikker på, alle vil tage pænt tøj på. Upåagtet, at dette for nogle betyder gallakjole og for andre pæne bukser, en skjorte og evt. en jakke ...

:bearhug:

Maja

0

Del dette indlæg

Jeg er STOR modstander af dresscodes generelt. Primært af samme grunde, som Nanna nævner...

Hvorfor er det lige, det er så vigtigt, hvordan folk ser ud? Jeg inviteterer dem, og ikke noget tøj, som de måske aldrig ville gå i, hvis ikke de skulle.

Det er dyrt nok at tage til bryllup i forvejen med polter, transport, gaver osv. Og hvis man så lige skal ud og købe en gallakjole også... Tænk på dem, der måske har to-tre bryllupper på et år... D4et er sgu mange penge!

Jeg er fløjtende ligeglad med hvad tøj folk kommer i. Jeg vil bare gerne de kommer! Og hvis de synes, at den passende påklædning til et bryllup er overalls og træsko, så er det nok dem, der får dårlig samvittighed, når de dukker op og flertallet er i jakkesæt.

Jeg fatter stadig ikke at nogen vælger at æave dresscode. De fleste gæster klæder sig da pænt og festligt på til et bryllup. Og er det ikke vigtigere at folk føler sig godt tilpas?

Jeg ville nok ikke melde fra til et bryllup, hvor dresscoden var galla. Men jeg ville heller ikke gå ud og købe en dyr kjole. Jeg ville nok lade mine jeans ligge hjemme, men det ville enten blive en pæn og 'billig' kjole eller en gammel sag. Jeg ville nok bare ikke tage det så tungt.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for Jeres input. Jeg er selv typen, der melder fra alle fester, hvor der står man skal komme i galla, så jeg forstår fint Jeres holdning. Desværre er der flere af gæsterne, der kunne finde på at dukke op i cowboybukser - eller min kusine kommer i hendes flipper-tøj. Det har jeg bare ikke lyst til. Derfor håbede jeg på et forslag, der kunne beskrive, at jeg gerne så jakkesæt og (lang) kjole eller pæne bukser med skjorte, som ikke nødvendigvis var galla, men som indikerede at cowboybukser ikke er et hit. Men jeg har ingen idéer til hvordan jeg kan formulere det. Jeg har nemlig ikke lyst til at skrive galla - for det hader jeg selv.

Folk behøver ikke nødvendigvis at købe det helt store. Man kan sagtens få en pæn kjole til 300-400 kr. Og de fleste mænd har allerede et jakkesæt. Hvis folk skal give 300-400 kr. for en kjole, så synes jeg altså ikke det er totalt uretfærdigt. De slipper jo for at betale overnatningen, den kunne vi jo også have valgt at opkræve penge for, men den betaler vi altså for alle (400-600 kr. pr. person).

Knus Pippi75

Redigeret af Pippi75
0

Del dette indlæg

Nu har vi fundet en løsning:

Dresscode

Meget gerne jakkesæt eller smoking til herrerne og en smuk kjole til kvinderne.

Så føler vi, at vi har skrevet, at det kunne vi godt tænke os, men at de har lidt frirum til selv at bestemme ("Meget gerne"). Læser I andre det også sådan?

Knus Pippi75

P.S. Hvad synes i iøvrigt om herrerne/kvinderne. Burde det i stedet hedde mændene/kvinderne? Kan ikke selv lide ordet "damerne", så det bliver det ikke...

0

Del dette indlæg

Dresscode

Så føler vi, at vi har skrevet, at det kunne vi godt tænke os, men at de har lidt frirum til selv at bestemme ("Meget gerne"). Læser I andre det også sådan?

Knus Pippi75

P.S. Hvad synes i iøvrigt om herrerne/kvinderne. Burde det i stedet hedde mændene/kvinderne? Kan ikke selv lide ordet "damerne", så det bliver det ikke...

Jeg er stadig stor modstander af, at man dikterer, hvad folk skal tage på... Og jeg hader ordet 'Dresscode' af et godt hjerte. Og selvom du skriver 'meget gerne', synes jeg ikke om det. Men det er jo min mening :balloon:

Ikke desto mindre... Hvis du insisterer på at skrive noget, så skal du i hvert fald holde sig fra ordet 'damerne'... Det minder mig mest af alt om når en mor siger til sit barn i bussen 'Pas lige på at DAMEN kan komme forbi' - så tænker jeg nemlig: Må jeg være fri, jeg er kun 27 :bearhug:

Kunne i ikke skrive noget om hvorfor i gerne vil, at de kommer i pænt tøj. Ala 'Da vi har skabt de perfekte rammer til en smuk og fortryllende fest, vil vi gerne, om vores gæster kommer i tøj, som afspejler dette. Det ville glæde os at se kvinderne i smukke kjoler og mændene i smoking eller jakkesæt.'

- Eller noget i den retning...

Alternativt kunne i jo nævne jeres bekymringer overfor de gæster, i bekymrer jer om - eller deres famlie/venner... Ligesom bringe det på banen så de ved det - uden i behøver at skrive det.

0

Del dette indlæg

Ikke desto mindre... Hvis du insisterer på at skrive noget, så skal du i hvert fald holde sig fra ordet 'damerne'... Det minder mig mest af alt om når en mor siger til sit barn i bussen 'Pas lige på at DAMEN kan komme forbi' - så tænker jeg nemlig: Må jeg være fri, jeg er kun 27 :bunny_4:

Præcis - det er også derfor jeg hader det ord. Jeg er heller ikke en dame, selvom jeg er 31 - og det var jeg heller ikke da jeg var 14, og mødre sagde "Giv damen pengene" til deres børn, når jeg solgte dem noget :bearhug:

Kunne i ikke skrive noget om hvorfor i gerne vil, at de kommer i pænt tøj. Ala 'Da vi har skabt de perfekte rammer til en smuk og fortryllende fest, vil vi gerne, om vores gæster kommer i tøj, som afspejler dette. Det ville glæde os at se kvinderne i smukke kjoler og mændene i smoking eller jakkesæt.'

- Eller noget i den retning...

Det lyder faktisk rigtig godt - vil jeg lige høre manden om han er enig i. Tak :balloon:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ikke desto mindre... Hvis du insisterer på at skrive noget, så skal du i hvert fald holde sig fra ordet 'damerne'... Det minder mig mest af alt om når en mor siger til sit barn i bussen 'Pas lige på at DAMEN kan komme forbi' - så tænker jeg nemlig: Må jeg være fri, jeg er kun 27 :bunny_4:

:balloon:

Jeg har det faktisk på samme måde som dig, men nu er jeg selv blevet mor, og tager mig i at sige det, for hvad skal man ellers sige? "Pas lige på, at PIGEN kan komme forbi"? "Pas lige på, at KVINDEN kan komme forbi"? Eller skal man helt undlade kønsbetegnelsen og sige "Pas lige på, der er en der skal forbi"?

Pippi, det lader til, du er glad for Louises løsning, og jeg synes også, det lyder godt, men jeg vil da lige huske på, at man kan skrive "Påklædning: Festlig", for det indikerer ikke en egentlig dresscode, men skulle gerne få folk til at tage noget af deres pæneste tøj på frem for cowboybukser eller lignende.

Maja

0

Del dette indlæg

Dresscode

Knus Pippi75

Faktisk kan jeg godt forstå at du gerne vil have at folk møder op i deres pæneste tøj - det håber jeg også at de gør til vores bryllup. MEN når det er sagt, så har vi ikke tænkt os at skrive en dresscode i invitationen, netop fordi at der bare er nogle som føler at jeres bryllup vil blive en belastning (ved ikke lige om det er det rigtige ord)

Jeg har været inviteret til så mange fester af forskellige karakter hvor der har været dresscode, og nogle personer er bare ikke til galla kjoler og kan bare gå og hidse sig op over at de skal ud at finde noget. (som de sikkert ikke vil bruge igen)

En af mine bedste veninder er ikke ret høj, men ret bred - hun ville dø hvis jeg skrev hun skulle have en galla kjole på - det har jeg ALDRIG set hende i - men hun er altid super flot. Dog uden at være i kjole.

Jeg tror at folk vil klæde sig som de mener er pænt - og jeg ville ikke ødelægge folks glæde over mit/vores bryllup ved at bestemme hvad de skal have på.

Ved ikke om det giver mening - men det er min holdning. Min egen far mødte op da jeg blev konfirmeret i en kedeldragt som var møgbeskidt (skal siges at han er mekaniker) og han gik først i bad da vi fik kaffe i haven inden middagen - sådan er han bare. *smiler* MEN sådan kommer han ikke til mit bryllup - det har han lovet mig. Han hader at have fint tøj på - men gør det alligevel - men jakke og slips bliver nok smidt inden vi har sat os til bordet - det har jeg det ok med.

Knus fra mig....

0

Del dette indlæg

Jeg har det faktisk på samme måde som dig, men nu er jeg selv blevet mor, og tager mig i at sige det, for hvad skal man ellers sige? "Pas lige på, at PIGEN kan komme forbi"? "Pas lige på, at KVINDEN kan komme forbi"? Eller skal man helt undlade kønsbetegnelsen og sige "Pas lige på, der er en der skal forbi"?

Jeg ville nok vælge ikke at bruge kønsbetegnelsen. Af en eller anden grund bruger vi den overfor børn, men vi ville aldrig sige -lad lige damen komme forbi eller giv damen pengene til andre voksne mennesker. MAn kunne jo også give HENDE pengene.... Jeg ved det ikke - måske bliver jeg klogere, når jeg selv får børn :biggrin: Ved bare, at det generer mig på 27 og det generer min svigermor på 63 ligeså meget...

Pippi, det lader til, du er glad for Louises løsning, og jeg synes også, det lyder godt, men jeg vil da lige huske på, at man kan skrive "Påklædning: Festlig", for det indikerer ikke en egentlig dresscode, men skulle gerne få folk til at tage noget af deres pæneste tøj på frem for cowboybukser eller lignende.

Nu er der jo mange, som ser cowboybukser og en habitjakke som festligt tøj, ligesom Pippis kusine formentlig stadig ville komme i noget 'flipperagtigt'. Må kvinderne så komme i jakkesæt? Det synes jeg, er festligt... Der er jo forskel på 'fest-lørdag-aften-festlig' og 'bryllupsfestlig' og jeg ville et eller andet sted føle det lidt nedladende, hvis brudeparret skrev 'festligt tøj' - for selvfølgelig vill ejg komme i festligt tøj - der er bare mange forskellige opfattelser af, hvad der er festligt.

Hvis man vitterligt ønsker, at kvinderne kommer i lang kjole og mændene i suit/smoking, så må man skrive det. Så er man sikker på at ingen gradbøjer det... (Jeg ville dog aldrig gøre det.........)

Maja

0

Del dette indlæg

Der har været skrevet mange og lange tråde om dette emne, for det er tilsyneladende noget der kan få sindene i kog.

Det eneste man kan sige er, at folk er forskellige og dermed også deres opfattelse af, hvad "pænt tøj" er.

Til det kan man sige, at man som vært for festen kender sine gæster bedst, og dermed også deres definition af pænt tøj. Selvom onkel Georg synes at det festligste i hans skab er en Hawaii-skjorte, er det ikke lige DET jeg mener, når jeg skriver festligt tøj i indbydelsen.

For mig er der to ting i det:

1) Jeg kan godt lide at der er en påklædningsvejledning. Så er jeg nemlig sikker på ikke at være over/underdressed i forhold til resten af selskabet.

2) Hvis man har en bestemt stil for festen og man ved at joggingtøj, kedeldragt eller hawaiiskjorte ikke passer supergodt og VED at der er gæster, der har tradition for at iføre sig dette, så kan man godt skrive et par ord vedr. tøj i indbydelsen

Jeg tror det er formuleringen der betyder noget. Galla kan få de fleste til at stejle, mens kjole og jakkesæt ikke er så kontroversielt.

Nogle føler bare at der bliver trukket et krav ned over hovedet på dem.

Jeg personligt synes bryllupper er den fedste mulighed for at hoppe i noget ekstravagant - men der er vi jo forskellige

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil da også lige give mit besyv med.

Principielt (staves det sådan??) er jeg også i mod dresscodes. Bare fordi jeg har valgt at blive gift og bruge en masse penge på det, er det ikke sikkert at alle vores gæster også synes det er fedt at bruge en masse penge på tøj m.m. Var til et bryllup for nogle år siden, hvor der var dresscode, og med tøj, gave og polter blev det lige til kr. 5.500,- - 6000,-.

Jeg synes det er mange penge at bruge som gæst til et bryllup - og jeg ville have det skidt med at mine venner og familie var nødt til at bruge så mange penge på vores bryllup.

Vi har skrevet "dresscode: Påklædning er nødvendigt, da andet tager opmærksomheden fra brudeparret."

Dette fordi, hvis vi slet ikke skrev noget, ville der hurtigt blive en snakken i krogene om, hvad vi havde af forventninger. Og det eneste vi forventer, er at folk kommer i noget tøj, de føler sig godt tilpas i, så de kan nyde dagen ligeså meget som os. Er sikker på at ingen kommer i overalls og træsko, men der skal garanteret nok være nogle af veninderne der kommer i lange bukser - og fred være med det.

Men har man ønsker og drømme om, at gæsterne kommer i en bestemt tøj, ja så er det da praktisk, at skrive det i indbydelsen, således ingen er i tvivl.

:balloons: Michela

0

Del dette indlæg

Nu er der jo mange, som ser cowboybukser og en habitjakke som festligt tøj, ligesom Pippis kusine formentlig stadig ville komme i noget 'flipperagtigt'. Må kvinderne så komme i jakkesæt?

Det synes jeg godt, de kan. Og jeg synes også, flipperagtigt tøj er i orden. Mit forslag med at skrive, at man ønsker festlig påklædning var et alternativ til at skrive "galla", som også ville få mig til at stejle. Jeg synes ikke, der er noget i vejen for at give et hint om stilen for festen i invitationen, da jeg - ligesom en anden - gerne ville komme i tøj, der passer til lejligheden, og hvis alle andre kvinder end jeg er i gallakjole, og jeg kommer i jakkesæt, vil jeg virkelig føle mig skidt tilpas.

:balloons:

Maja

0

Del dette indlæg

Jeg er STOR modstander af dresscodes generelt. Primært af samme grunde, som Nanna nævner...

Hvorfor er det lige, det er så vigtigt, hvordan folk ser ud? Jeg inviteterer dem, og ikke noget tøj, som de måske aldrig ville gå i, hvis ikke de skulle.

Det er dyrt nok at tage til bryllup i forvejen med polter, transport, gaver osv. Og hvis man så lige skal ud og købe en gallakjole også... Tænk på dem, der måske har to-tre bryllupper på et år... D4et er sgu mange penge!

Jeg er fløjtende ligeglad med hvad tøj folk kommer i. Jeg vil bare gerne de kommer! Og hvis de synes, at den passende påklædning til et bryllup er overalls og træsko, så er det nok dem, der får dårlig samvittighed, når de dukker op og flertallet er i jakkesæt.

Jeg fatter stadig ikke at nogen vælger at æave dresscode. De fleste gæster klæder sig da pænt og festligt på til et bryllup. Og er det ikke vigtigere at folk føler sig godt tilpas?

Jeg ville nok ikke melde fra til et bryllup, hvor dresscoden var galla. Men jeg ville heller ikke gå ud og købe en dyr kjole. Jeg ville nok lade mine jeans ligge hjemme, men det ville enten blive en pæn og 'billig' kjole eller en gammel sag. Jeg ville nok bare ikke tage det så tungt.

jamen det er jo ikke også netop hvad brudeparret ønsker? Nemlig at man kommer i noget pænt tøj, så er prisen vel underordnet.

Hr ikke selv tænkt mig at angive dresscodes, men tror nu heller ingen af dem vi inviterer vil komme i cowboy-bukser, hvilket jeg nok også vil blive ret skuffet over. Mht søsterens flippertøj, det kan nok ikke helt undgås, hvis det netop er hendes stil. Min kærestes lillebror og hans kæreste har også en speciel tøjstil, alt skal være sort. Og umiddelbart ville jegda være ked af hvis hun tropper op klædt i sort, men på den anden side vil jeg ikek lave om på hende "bare fordi" vi vil have en stilfuld og festlig aften. Jamen hvis de synes det er det pæneste tøj de har taget på, og ellers er glade og nyder aftenen ja så er vi begge glade, det r jo netop det det handler om.

0

Del dette indlæg

Ville lige give mit in-put idet jeg mener det modsatte af besvarelserne - har intet imod dress-codes - så ved man hvilken type fest der er lagt op til - og hvis budget er stramt, så må man i venindernes skuffer - så sværere er det heller ikke i min bog ... Umiddelbart har ingen af os tænkt over det, da stort set alle vi kender elsker enhver lejlighed til at dress-up:) ... vi er et multi-kulturelt par og der bliver et væld af farver, men også en hel del sortekjoler (traditionelt bryllupsfest-tøjs farve fra hans land) ... men jeg ville da syntes det var underligt hvis nogen troppede op i hvidt eller alm. tøj ...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej alle sammen :balloon:

Sjovt, har slet ikke tænkt at formuleringen betyder så meget.

Vi skriver: påklædning: festtøj.

Det er jo meget forskelligt hvad man lægger i det ord. Men tror ikke at nogle kunne finde på ay møde op i shorts.

Vi skriver det dog kun i invitationerne til dem der skal med til middag.

Knus fra Nethe :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vi skriver

Påklædning: Både brud og gom vil være i kjole og hvidt.

Så indikerer vi over for gæsterne, at det er OK hvis de vil have deres gallatøj på - man må jo ikke komme "bedre klædt" end værtsparet.

Vi skriver det lige så meget af hensyn til gæsterne, der gerne vil vide hvad de "må" tage på. Og så synes vi, at den formulering er lidt mere afdæmpet end drescode: festlig/galle... etc... det er jo heller ikke altid, at folk lægger det samme i det begreb - uanset at man kan læse i Blærerøvens bøger, hvad der traditionelt lægges i begreberne.

Jeg regner ikke med at vi har gæster, som vil blive "fornærmet" over at vi på denne vis indikerer, at vi gerne vil se folk i gallatøj hvis de har det og har lyst til at have det på ;)

Der er i øvrigt flere gode tråde herinde om samme emne... Dresscode, rygning og børn til festen er vist pt. topscorerne for at få sindene i kog :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af AnjaSL
0

Del dette indlæg

Jeg ville også blive skuffet hvis folk mødte op i shorts og cowboy... sorry men et bryllup er en rigtig fest hvor man liige opper sig lidt - MEN med de sagt skal man jo have det behageligt.. det er MEGET vigtigt..

Syntes sagtens I kan skrive det I har gjort

Anna

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer