Zandra1977

Navneændring

20 indlæg i dette emne

Så er der lidt navneproblematik http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/smile.gif

Min kæreste Juncher til efternavn og jeg hedder Overgaard Nielsen. Han vil gerne have, at jeg skifter navn til Juncher, men jeg vil gerne beholde Nielsen også. Jeg er døbt Overgaard, men fik Nielsen da mine forældre blev skilt (da jeg var 1 år gammel). For et par år siden tog jeg Overgaard til mig igen, men jeg ønsker ikke at beholde det, da jeg har større tilknytning til min mors familie. Hvis jeg altså skal ændre navn.

Så spørgsmålet er: Må jeg ændre navn til Juncher Nielsen? Altså bruge hans efternavn som mellemnavn? Jeg ved, at det måtte man ikke tidligere, men der er jo kommet en ny lov.

Hvad gør I andre? Beholder I jeres eget navn eller skal i hedde det samme, som jeg kommende mænd?

- Henriette -

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det må du gerne. Han skal bare skrive under på at du må hedde det, på navneændring i forbindelse med vielse, papiret, så er det ikke noget problem.

Vi skal have mit efternavn som mellemnavn begge to og hans til efternavn.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg beholder mit eget og min tilkommende tager mit efternavn.

Jeg har skiftet efternavn engang før (min fars efternavn) og har nu min mors som jeg er stolt af. Min tilkommende hedder Andersen nu, men efter brylluppet vil vi begge hedde Dalskov.

Jeg skal bare skrive under på at han må få mit efternavn.

0

Del dette indlæg

Ja det er jeg fuldstændig overbevist om du gerne må.

Vi beholder hver vores og ændre ikke på noget. Den beslutning har jeg taget efter jeg egentlig besluttede at tage hans efternavn, men jeg kunne mærke at det rykkede for meget ved min identitet og det er jeg ikke interesseret i. Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg har fået det sådan og jeg er sikker på at hvis jeg havde været i starten af 20´erne, så havde jeg taget hans navn lige med det samme, men nu er vi 33 og har begge anderledes navne som folk kender os på.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/bearhug.gif

Annika.

0

Del dette indlæg

Som de andre siger, ja de må du gerne. Du kan evt. søge på Google efter "Navneloven", og så skulle du gerne finde den.

Jeg tager min kærestes efternavn, når vi bliver gift, men beholder mit mellemnavn. Nu hedder jeg Maja Søndergaard Jensen, og efter brylluppet vil jeg hedde Maja Søndergaard Grønholm.

http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/heart.gif

Maja

0

Del dette indlæg

:rolleyes: Hej!!

Jeg tager min kærestes efternavn, når vi bli'r gift.. Og mit eget efternavn, som børnene har til mellemnavn, vil blive slettet, også hos børnene.. Det er i overensstemmelse med børnene, de ønsker ikke at hedde Kirk, da det er deres morfars navn... Og han er ikke en rar mand, og slet ikke nogen god morfar - derfor vil de gerne slette det.. Og jeg sletter det af samme grund - ønsker ikke længere at bære hans navn..

Og så er det jo dejligt, at man kan få et nyt navn, når man sådan skal giftes http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/cheerleader3.gif

Så vi kommer alle til at hedde Jensen...

:cheerleader3: Jeanet

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

:cheerleader3::cheerleader3:

Hej!

Jeg tager både min kærestes mellem- og efternavn når vi bliver gift! -Det var der ingen problemer i, han skulle bare skrive under på at det var ok! Jeg kommer så til at hedde Anne Bjerre Lauridsen! (Det er altså helt underligt at skrive det...... Så glæder jeg mig endnu mere..... http://bryllupsklar.dk/forum/public/style_emoticons/default/cheerleader3.gif :rolleyes: )

0

Del dette indlæg

:heart: Hej!!

Jeg tager min kærestes efternavn, når vi bli'r gift.. Og mit eget efternavn, som børnene har til mellemnavn, vil blive slettet, også hos børnene.. Det er i overensstemmelse med børnene, de ønsker ikke at hedde Kirk, da det er deres morfars navn... Og han er ikke en rar mand, og slet ikke nogen god morfar - derfor vil de gerne slette det.. Og jeg sletter det af samme grund - ønsker ikke længere at bære hans navn..

Og så er det jo dejligt, at man kan få et nyt navn, når man sådan skal giftes :rolleyes:

Så vi kommer alle til at hedde Jensen...

:super: Jeanet

FLOT NAVN!! :cheerleader3::cheerleader3::cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle svarene, piger :cheerleader3:

Jeg føler - ligesom Annika - at jeg mister noget af min identitet, hvis jeg skifter hele mit navn ud. Men jeg kan godt indgå et kompromis og skifte fra Overgaard Nielsen til Juncher Nielsen. Han vil dog ikke hedde Juncher Nielsen, men blot Juncher som hidtil. Nogle vil måske synes, at det er underligt, at jeg vil beholde Nielsen (da det jo er et hvermands navn), men det er det navn (og den side af min familie) jeg føler størst tilknytning til.

Men er det helt tosset at jeg kommer til at hedde Juncher Nielsen og han kun Juncher?

- Henriette -

0

Del dette indlæg

Men er det helt tosset at jeg kommer til at hedde Juncher Nielsen og han kun Juncher?

Næh! Det synes jeg ikke. I vil dog have Juncher til fælles. Typisk er det jo efternavnet, man har til fælles, men hvorfor ikke det der bliver dit mellemnavn? Det synes jeg sagtens I kan.

:cheerleader3:

Maja

0

Del dette indlæg

det burde ikke være noget problem.. vi har valgt at hedde det samme, for hvis vi skulle være heldige at få børn..

så vi tager mit efternavn som mellem navn, og hans efternavn som efternavn.. Han slettede sit Fam. efternavn for nogle år siden, og tog sit mellemnavn til efternavn, og det er det vi skal have. Jeg er ikke til de typiske danske efternavne, kan godt lide det speciale.. så det passer meget godt. vi kommer til at hedder Gundlach Hjære.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle svarene, piger :rolleyes:

Jeg føler - ligesom Annika - at jeg mister noget af min identitet, hvis jeg skifter hele mit navn ud. Men jeg kan godt indgå et kompromis og skifte fra Overgaard Nielsen til Juncher Nielsen. Han vil dog ikke hedde Juncher Nielsen, men blot Juncher som hidtil. Nogle vil måske synes, at det er underligt, at jeg vil beholde Nielsen (da det jo er et hvermands navn), men det er det navn (og den side af min familie) jeg føler størst tilknytning til.

- Henriette -

Nej det er da slet ikke tosset, :cheerleader3: det er da noget man selv bestemmer.

Vi har også snakket om at jeg kunne tage Peters efternavn som mellemnavn og det har jeg slet ikke noget imod, men efter at have tænkt og tænkt kan jeg ikke se fordelen i det, kun besværligheder og det ender nok (som de fleste) med at jeg kun bruger mit for- og efternavn, og det nyerhvervede mellemnavn er kun et der bliver brugt på offentlige papirer og så er det jo lige meget.

....Meeeeen der er næsten 4 måneder til, så jeg kan nå at lave det om 10 gange endnu. :cheerleader3: Det kunne lige ligne mig.

:cheerleader3:

Annika.

0

Del dette indlæg

Som alle de andre skrive - JEP det må du! :cheerleader3:

Jeg har så lidt større problemer end de fleste, for vores navne kan ikke kombineres. Snøft. Han hedder "bare" Andersen og jeg hedder Møller Didriksen. Jeg er lidt strid og vil ikke hedde Møller Andersen, da mit familienavn på vores gren derved vil uddø. Da min søster og jeg er eneste ugifte og uden børn, der hedder det.. Og jeg ved at min søster vil skifte det ud så snart hun har chancen. Min kæreste nægter at hedde at hedde Didriksen og jeg mener ikke de to kan kombineres: Didriksen-Andersen eller Andersen-Didriksen lyder altså bare forkert... :cheerleader3::cheerleader3:

So what to do?

Knuser fra Karen

0

Del dette indlæg

Som alle de andre skrive - JEP det må du! :super:

Jeg har så lidt større problemer end de fleste, for vores navne kan ikke kombineres. Snøft. Han hedder "bare" Andersen og jeg hedder Møller Didriksen. Jeg er lidt strid og vil ikke hedde Møller Andersen, da mit familienavn på vores gren derved vil uddø. Da min søster og jeg er eneste ugifte og uden børn, der hedder det.. Og jeg ved at min søster vil skifte det ud så snart hun har chancen. Min kæreste nægter at hedde at hedde Didriksen og jeg mener ikke de to kan kombineres: Didriksen-Andersen eller Andersen-Didriksen lyder altså bare forkert... :lol::toot:

So what to do?

Knuser fra Karen

Ja, der kan godt være problemer ved sammenlægning af navne, når man har et særligt navn, man gerne vil videreføre! :thumbsupsmileyanim:

Vi har samme problem, vi hedder begge noget, som der er under 50 af i verden, for mit vedkommende under 10... :)

Heldigvis kan vores navne godt kombineres, så vi kommer til at beholde vores mellemnavne og kombinere efternavnene med bindestreg (hans først og mit til sidst, det lyder bedst).

På den måde er der ingen af familierne, der "vinder" navnekrigen, og alle er dermed lige utilfredse. :cheerleader3:

Vi skaber så derved også vores helt eget efternavn, som vi kun er os to i hele verden, der hedder! Det er en dejlig tanke, synes jeg :bearhug:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer