Guest malola

Tysk- Dansk bryllup

9 indlæg i dette emne

Hej Alle

Der er jo nok andre end mig, der gifter sig med en fra et andet land.

Min kommende mand er tysker, og hele hans familie kan ikke tale dansk, -og min side kan kun delvist tysk.

Hvad har I andre gjort? Kunne man lave små ordbøger/parlør med de mest brugte samtaleord? Kunne det ikke være meget sjovt?

Har I ellers nogle ideer til hvordan man kan gøre vores bryllup til en god og afslappet dag -hvor jeg ikke skal bekymre mig for meget om hvorvidt folk kan tale med hinanden?

Jeg vil selfølgelig også indtænke dette i bordplanen..

Hvilke erfaringer har I med tosprogde brylluper???

:cheerleader3:

Malola

Redigeret af malola
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

jeg skal giftes med min flyvende hollænder den 15 september og det siger sig selv at mine venner ikke kan hollandsk og hans ikke dansk. :balloon:

Jeg har dog ladet mig fortælle at man ikke skal gøre det store ud af at oversætter, da alle vil opfange stemningen trods man ikke forstår sproget.

Vi har valgt at lade toastmasteren styre dagen på engelsk. Men taler mm må folk selv om hvilket sprog de vælger. Synes heller ikke man kan forlange af f.eks. min far at han holder talen på engelsk.

Mht bordplanen sætter jeg bare dem der ikke er så gode til sprog sammen. Stort set alle kan heldigvis engelsk.

Tror nok jeg vil have noget af vielsen til at foregå på engelsk eller i hvertfald lægge en oversættelse af det er så yndigt i kirkeprogrammet. :cheerleader3:

God fornøjelse med din tysker

Knus

Lief

0

Del dette indlæg

Hejsa,

min kommende mand er dansker og jeg er tysker.

Vi har tænkt os på forhånd at oversætte præstens tale til tyskerne, så de kan læse med.

Ellers har vi ikke planer om at gøre det store ud af det! Vi opfordrer gæsterne til at finde deres engelsk eller gebrokne tysk frem og selvfølgelig tage hensyn til deres sidemænd ved bordene. Da brylluppet holdes i DK ved de tyske gæster jo, at det vil blive holdt lidt på danskernes præmisser. Vores invitationer har været på dansk-tysk-miskmask for sjovs skyld, den supplerende webside er på engelsk. Menuen vil have tyske "undertekster", tyskerne holder tyske taler, danskerne ved vi ikke på hvilket sprog de bliver, men formentlig på dansk.

Ellers en sød ide med ordbogen, det kan være vi bygger dette ind. Men jeg regner nu mest med at vi bare hjælper hinanden ad allesammen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej igen,

Ja, meget af det kommer jo nok helt af sig selv og naturligt, og bliver en blanding af Tysk, Dansk og Engelsk (og hvad folk nu finder ud af for at kommunikere) :cheerleader3:

Jeg overvejer at lave nogle små hæfter med forskellige oplysninger f.eks. menu, gæsteliste osv, og på bagsiden kunne man jo lave en lille liste med de vigtigste gloser (er måske også meget god til at "bryde isen"?? -Man kan jo også gøre det på en lidt sjov måde..)

Er der nogen der har prøvet det?

Jeg kender endnu ikke ret meget til de tyske bryllupstraditioner mht. taler, sange osv... Men hvis min far vil holde tale, vil jeg da gå ud fra (og helst have) at der er på dansk! Det er mere personligt, når det er på det sprog man taler sammen. (og det samme med tyske familiemedlemmer/venner)

Men ellers forestiller jeg mig en blanding af danske og tyske traditioner...

Kh Malola

0

Del dette indlæg

Hej igen,

Ja, meget af det kommer jo nok helt af sig selv og naturligt, og bliver en blanding af Tysk, Dansk og Engelsk (og hvad folk nu finder ud af for at kommunikere) :thumbsupsmileyanim:

Jeg overvejer at lave nogle små hæfter med forskellige oplysninger f.eks. menu, gæsteliste osv, og på bagsiden kunne man jo lave en lille liste med de vigtigste gloser (er måske også meget god til at "bryde isen"?? -Man kan jo også gøre det på en lidt sjov måde..)

Er der nogen der har prøvet det?

Jeg kender endnu ikke ret meget til de tyske bryllupstraditioner mht. taler, sange osv... Men hvis min far vil holde tale, vil jeg da gå ud fra (og helst have) at der er på dansk! Det er mere personligt, når det er på det sprog man taler sammen. (og det samme med tyske familiemedlemmer/venner)

Men ellers forestiller jeg mig en blanding af danske og tyske traditioner...

Kh Malola

Hej jeg skal også giftes med en Schweizer- så hvis du har fået nogle gode tips- så ville jeg da meget gerne høre dem. Jeg prøver at lave en sang ( velkomst-velbekommen)på både tysk og dansk men er ikke rigitg kommet så langt

Tina

0

Del dette indlæg

Min kærestes familie er fra hhv. Tyskland og Norge. Nordmændene er ikke et problem... og det er tyskerne som sådan heller ikke, da de alle taler engelsk. Faktisk er bordplaceringen alene et "problem", fordi "de voksne" i min familie ikke er specielt trygge ved at skulle tale fremmedsprog - men mon ikke det går? ;) Nå, det var et sidespring. Det vi gør særligt for tyskerne er, at vi oversætter menuprogrammet (med en masse om alle gæsterne i) samt kirkefolderen, hvor vi oversætter salmerne, så de kan se hvad vi synger... så skal de ikke sidde og spørge sidemanden om hvad der står i informationshæfterne. Håber at få hjælp til oversættelse hhv. herinde og af min onkel, der er lektor i tysk :thumbsupsmileyanim:

Vores toastmaster siger også et par ord på tysk... måske kan man forsøge at sætte folk sammen, så der sidder nogle, der kan oversætte talerne for tyskerne/danskerne?

Men synes i øvrigt det er en morsom idé med en mini-parlør :cheerleader3:

Redigeret af AnjaSL
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej jeg skal også giftes med en Schweizer- så hvis du har fået nogle gode tips- så ville jeg da meget gerne høre dem. Jeg prøver at lave en sang ( velkomst-velbekommen)på både tysk og dansk men er ikke rigitg kommet så langt

Tina

Hej Tina

Hvis jeg maa, kunne jeg da godt taenke mig at se se dine sange, naar de er faerdige. Det er da en god idé. Jeg ved ikke endnu, hvad vi goer.

Camilla

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer