Sign in to follow this  
Followers 0
Guest septemberbrud

Ægtepagt

13 posts in this topic

Annonce ♥

Jep! :pokey:

Jeg kunne ikke DRØMME om at lade være!!! OG fordi vi elsker hinanden betyder det ingenting - det er som en forsikring, som man håber man aldrig får brug for! ;) Men såfremt det utænkelige skulle ske, så skal jeg sikre mig, at hvad jeg bragte med ind i forholdet, det tager jeg pænt med mig ud af det igen....

Vi elsker hinanden ja... vi SKAL jo giftes, men man kan jo også godt læse statistikker, og se at det går jo altså "galt" for nogen - og livet er langt... men forhåbentlig er lykken ikke kort, men skulle det ske, så hellere være sikker!!!

OG når vi skal have børn, så skal det selvfølgelig kombineres med et testamente....!!!

Mvh.

Juristen!

0

Hejsa,

Egentlig har jeg det ligesom Stub - har desværre set eksempler, hvor parret efter en skilsmisse udelukkende har været ude på at ribbe hinanden for penge.

Jeg har snakket lidt med min far (jurist...) omkring det, og han mener dog ikke at der er nogen grund til at VI gør det. Vi har begge lidt opsparring (mellem 50 og 100.000), og har i øjeblikket hver vores økonomi. Bil har vi købt sammen, mens møbler etc. er noget vi har købt sammen, men hvor jeg har betalt det meste (dvs. det er mig der truer med at smide kæresten ud af sengen... -sofaen er nemlig hans :pokey:) Når det ikke drejer sig om større beløb mener min far ikke det er nødvendig med en ægtepagt. Jeg har valgt at følge hans råd..., men det er selvfølgelig ikke en særlig god grund for alle jer andre.

Der er noget med, at hvis man laver en ægtepagt mister man muligheden for at sidde i uskiftetbo. Dvs (og nu er jeg altså lidt på gyngende grund), at hvis I har en ægtepagt og din mand dør, så er du tvunget til at sælge huset og give jeres børn deres andel. Hvis I derimod ikke har en ægtepagt og derved har fælleseje kan man sidde i uskiftetbo - dvs. du kan beholde huset og først ved din død skal jeres børn arve jer begge.

Jeg er bestemt ikke sikker på at det er rigtig forklaret...

Ved ikke om det hjælper noget!

:thumbsupsmileyanim: Wannabe

0

Annonce ♥

Hejsa,

I første omgang lader vi være - simpelthen fordi vi ikke har de store værdier :pokey:

Vi er dog enige om, at når vi køber hus/lejlighed og i det hele taget bliver mere "satte" end vi er nu, så er det en helt naturlig ting.

Jeg mener - og det er helt off the record (har kun et svagt minde om noget undervisning i familieret el.lign.), at man kan lave kombinationseje, der ved skilsmisse fungerer som alm. særeje og ved den enes død fungerer som fælleseje - på den måde kan den efterladte vist nok sidde i uskiftet bo.

Og så er der jo også de nye regler om deling af pensionsordninger at tage hensyn til...

stud.jur. - ved godt I har ferie en måned endnu, men hvor er I?

Mvh, Schlene

0

Vi har valgt ikke at lave en ægtepagt, for det første har ikke vanvittig mange penge og og for det andet erden opsparing vi har er en vi har lavet fælles og for det tredie skal vi aldrig skilles så det bliver slet ikke nødvendigt :pokey:

0

Efter min opfattelse, er der er en grund til, at man får formuefællesskab ved indgåelse af ægteskab, hvis man ikke aftaler andet.

Det er det, der passer bedst med idéen om, at man vælger at leve sammen Selvom det måske er den ene der tjener alle pengene, gør den anden noget andet for fællesskabet (f.eks. føder og passer børn), der gør at det alligevel er fair, at den anden får halvdelen af den andens formue ved en eventuel skilsmisse. Måske lidt firkantet stillet op, og det er selvfølgelig meget et spørgsmål om holdning.

Det kan først og fremmest være relevant at lave en ægtepagt, hvis der er stor forskel mellem de to ægtefællers formue. F.eks. hvis den ene har en stor arv eller gæld. Det kan også være relevant i tilfælde, hvor den ene har et firma, som man ikke vil risikere at skulle afvikle for at kunne betale til den anden ved en eventuelt skilsmisse. Det kan også være relevant i forhold til arv, hvis der er både "dine, mine og vores" børn.

Men i et klassisk eksempel, hvor man er unge og 1. gangs gift uden nogen videre formue, har det ikke den store betydning, om man har det ene eller det andet. Det er det mere et spørgsmål om temperament. Og også lidt økonomi. Selve tinglysningen koster vist 1400 kr. og derudover evt. honorar til en advokat for at lave ægtepagten.

Hvis man vælger at få særeje, findes der flere forskellige former. Fuldstændigt særeje, hvor man på intet tidspunkt får andel i den andens formue; skilsmissesæreje, hvor man ligedeler ved død, men udtager hver sin formue ved skilsmisse, og kombinationssæreje (http://www.f a m i l i e a d v o k a t e n .dk/Formularer/252.html), hvor man tager hver sin andel ved skilsmisse, og hvor der ved død bliver fuldstændigt særeje på den længstlevendes formue og formuefællesskab på den afdødes. Er især smart hvis den afdøde har gæld, fordi den længstlevende ved ligedeling (som i skilsmissesæreje - http://www.f a m i l i e a d v o k a t e n.dk/emner/532.html) i et sådan tilfælde ville skulle betale til den afdødes gæld med sin andel. Til gengæld ikke så smart, hvis der er "dine, mine og vores børn".

Man kan også lave en bestem brøkdel af sin formue være særeje, og man kan aftale at særeje efter en årrække (evt. gradvist) skal overgå til formuefællesskab.

Derudover skal man huske, at hvis man vælger formuefællesskab kan det være en god idé at lave en ægtepagt omkring ligedeling af pensioner. Der er nemlig som udgangspunkt særeje på pensioner. Hvis man bliver skilt, og den ene ægtefælle har været på deltid og gået hjemme og passet børnene, vil han/hun gå fra ægteskabet med en langt lavere pension end den anden.

Der er mange steder på nettet, man kan læse mere om de forskellige former for ægtepagter, f.eks. her: http://www.r e t s s a l .dk/emneindex.php3?vis=369

vh også fra en jurist

0

Vi har valgt ikke at få lavet en, Søren er lige blevet færdig med sit studie, og jeg er på sidste år af mit, så formuer har vi ingen af :thumbsupsmileyanim:

Vi har lige købt andelslejligehed sammen, bilen har vi sammen og møblerne har vi enten haft med hver for sig eller købt sammen, lige meget hvad så er de ikke noget værd ;)

Det eneste jeg har tænkt mig at være lidt opmærksom på i fremtiden er at vi får lagt lige meget til side til vores pension, siden mænd ofte har en større pensionsopsparing end kvinder, og med de nye regler, bliver dette vist ikke delt, men jeg er ikke helt sikker :pokey:

0

Annonce ♥

Vi har heller ikke en ægtepagt, men det har heller ikke været på tale. Rasmus tjener en del flere penge end mid, men til gengæld henter jeg vores barn hver dag, laver mad hver dga, køber ind hver dag, vasker op hver dag altså ordner stort set alt det herhjemme, for at han kan have det job han har. Ingen af os havde en formue med ind i forholdet, og defor mener jeg at det til dels er min skyld at han tjener så mange penge han gør, for han kunne ikke have det job som eks. alenefar. På den måde mener jeg da også at det ville være fejt, hvis jeg skulle miste alt i en evt. (7-9-13) skilsmisse.

0

Vi overvejer en eller anden form for særeje, da jeg tager flere penge ind i forholdet på grund af en lejlighed, der er steget betragteligt i værdi. Nogen, der ved omman kan sikre den formue og samtidig sikre sig retten til at sidde i uskiftet bo ved den andens død?

0

Det er rart at høre jeres svar.

Jeg har læst lidt forskelligt på nettet, men jeg kan klart bedre forstå jeres sprog end alle de der lovtekster...

Vi har hus, bil osv sammen som vi har købt sammen, og vores opsparing er også fælles. Ingen stor arv i vente... Og ikke noget firma. Så jeg tror bare, at vi lader være - han tjener muligvis lidt mere, men som I andre også skriver, så går det nok lige op, da det nok bliver mig, der kommer til at gå på barsel...

Tja, det er måske lidt et ØV-emne, for det er jo ikke ligefrem skilsmisse man tænker på lige nu, hvor brudekjolen hænger på bøjlen og brudevalsen ligger på top fem på computeren. Men man må jo hellere lige sikre sig, at man ikke på sit livs største dag, laver sit livs største brøler.

Ellers må man jo lave den senere... Altså ikke brøleren, men ægtepagten...

-Kirstine

Edited by septemberbrud
0

Min erfaring er, at der sjældent er behov for ægtepagt, når man gifter sig i en relativ ung alder og første gang - der er dog undtagelser:

Hvis:

- en af parterne har stor formue eller stor gæld

- hvis en af parterne har udsigt til en større arv

- der er børn fra tidligere forhold

Når man er lidt ældre - og specielt hvis det ikke er første ægteskab, så finder jeg, at det altid er en god ide at få en advokat til at kigge på sagerne, det er sjældent at begge parter er stillet 100% lige ved indgåelse af ægteskab.

Min tilkommende og jeg har bestilt tid hos en advokat for at få kigget lidt på sagerne - det skulle vi i øvrigt have gjort alligevel, hvis ikke han faldt på knæ forleden.

Det er altid bedre at have talt tingene igennem, mens man er gode venner (og i live) og ikke først når skaden er sket.

0

Annonce ♥

Arg... havde skrevet langt indlæg da forbindelsen til forummet røg...

Prøver igen:

Som flere har været ind på så er det spørgsmålet om deling af pensioner ved eventuel skilsmisse.. Reglerne blev ændret 1. januar i år og som udgangspunkt deler man ikke pensioner ved skilsmisse.

Dvs. at går den, der går hjemme på barsel eller er på nedsat tid for børnenes skyld ikke får kompensation for ingen/nedsat pensionsbidrag i den periode ved eventuel skilsmisse. Bare et års pensionsbidrag forrentet over 30 - 40 år kan hurtigt blive til mange penge...

Frivillig ordninger/indbetalinger ud over den obligatoriske ordning med arbejdsgiveren skal dog deles. Det betyder, at har den ene en ordning med 15 % af lønnen og den anden kun har en privat opsparing - ja så er det kun den private pensionsopsparing, der skal deles.

På det område synes jeg i hvert fald, at det er vigtigt at tage stilling. Skandia har lavet en hjemmeside, der hedder kvinder og pension og der også familieadvokaten.dk som Tumle også nævner.

Det er selvfølgelig ikke spændende at tale ægtepagt, men jeg synes man skylder hinanden og ens forhold det.

Mange hilsner Nina

0