GiftesISverige

Gæsternes tøj

23 indlæg i dette emne

Jeg står i det dilemma, at jeg ikke ved hvad man skriver i invitationen mht. gæsternes tøj. Skriver man Kjole og hvidt eller Smoking? Det skal ikke være galla og kjolerne behøver ikke nødvendigvis at være lange, jeg vil bare sikre mig, at mændene ikke dukker op i jeans og gummisko og damerne i joggintøj (OK, lidt overdrevet...) Hvad har I andre skrevet? Havde tænkt på at skrive festtøj, men har just været til en familiefest hvor nogle dukkede op med t-shirten "Salamidreng : 50% fedt og 50% mandschauvinist"... så nu er jeg blevet lidt nervøs -- ved selvfølgelig godt der er stor forskel på 30-års fødselsdag og bryllup men alligevel.

Er der nogle her, som har nogle gode forslag?

MVH

-Dorte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i det dilemma, at jeg ikke ved hvad man skriver i invitationen mht. gæsternes tøj. Skriver man Kjole og hvidt eller Smoking? Det skal ikke være galla og kjolerne behøver ikke nødvendigvis at være lange, jeg vil bare sikre mig, at mændene ikke dukker op i jeans og gummisko og damerne i joggintøj (OK, lidt overdrevet...) Hvad har I andre skrevet? Havde tænkt på at skrive festtøj, men har just været til en familiefest hvor nogle dukkede op med t-shirten "Salamidreng : 50% fedt og 50% mandschauvinist"... så nu er jeg blevet lidt nervøs -- ved selvfølgelig godt der er stor forskel på 30-års fødselsdag og bryllup men alligevel.

Er der nogle her, som har nogle gode forslag?

MVH

-Dorte

Hej Dorte!

Jeg er ikke kommet til indbydelserne endnu, men jeg vil da bare skrive Påklædning: festtøj. Jeg tror altså godt folk ved at når det er bryllup er det måske lidt "finere" end en 30 års fødselsdag. Altså nu kender jeg jo ikke jeres gæster, men tror du ikke de ved det?

Knus Bassegøj :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej Dorte

Jeg har selv prøvet at komme som gæst og havde lejet en lang kjole, da jeg på daværende tidspunkt ikke selv ejede en (nu har jeg indtil flere :thumbsupsmileyanim: ) Herren som jeg kom til at sidde ved siden af, havde, i overført betydning, bare skiftet til en ren bluse. Jeg synes det var tarveligt overfor brudeparret som havde sat alle sejl til for at gøre festen så fin og elegant som muligt uden at det blev højtideligt, så det mindste man som gæst kan gøre, er da at møde op i sit pæneste tøj (nu ved jeg jo bevares ikke om det var hans pæneste tøj...)

Jeg har fundet følgende i et magasin:

Hvis der står i indbydelsen:

Kjole og hvidt/højtidelig påklædning eller ingen ting specifikt

så bærer manden: Kjole og hvidt, uniform eller finere folkedragt

så bærer kvinden: Lang gallakjole eller finere folkedragt "meget nederst, mindre øverst".

Smoking/black tie

Så bærer manden: smoking

så bærer kvinden: Lang eller kort aftenkjole som enten er uden skuldre eller langærmet

Mørkt kostume

Så bærer manden: altid en mørk farve, hvilket anses for at være mere elegant

så bærer kvinden: Lang kjole eller kort elegant kjole

Jakkesæt/kostume

Så bærer manden: Mørkt kostume. Lys kostume om sommeren

Så bærer kvinden: Valgfri elegant påklædning fx en dragt eller kort kjole. Sommetider også mere elegante lange bukser

Håber dette kan være dig til hjælp.

God fornøjelse og tillykke.

Hilsen Betina

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i det dilemma, at jeg ikke ved hvad man skriver i invitationen mht. gæsternes tøj. Skriver man Kjole og hvidt eller Smoking? Det skal ikke være galla og kjolerne behøver ikke nødvendigvis at være lange, jeg vil bare sikre mig, at mændene ikke dukker op i jeans og gummisko og damerne i joggintøj (OK, lidt overdrevet...) Hvad har I andre skrevet? Havde tænkt på at skrive festtøj, men har just været til en familiefest hvor nogle dukkede op med t-shirten "Salamidreng : 50% fedt og 50% mandschauvinist"... så nu er jeg blevet lidt nervøs -- ved selvfølgelig godt der er stor forskel på 30-års fødselsdag og bryllup men alligevel.

Er der nogle her, som har nogle gode forslag?

MVH

-Dorte

Hej Dorte,

- dejligt med en mere, der skal giftes i Sverige! ;o)

Jeg ville skrive 'formelt' eller måske 'selskabstøj'... Men ligesom dig gruer jeg for, at der er nogle, der møder op i islandske sweatre eller slidte jeans. Det kan man bare IKKE til et bryllup!

Hvor skal I holde jeres bryllup henne?

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh, ja det med tøj er altid svært... Vi har skrevet festtøj i vores invitation. Den beslutning tog vi ud fra det tøj min kæreste skal have på - det er endt med jakkesæt, vest og plastron. Og til den påklædning skal gæsterne jo ikke komme i hverken smoking eller kjole og hvidt.

Hvis du ikke ønsker at gæsterne SKAL komme i gallatøj så skal du i hvert fald ikke skrive kjole og hvidt for der hører gallakjole til som kvinde. Hvis det er smoking, så kan man som kvinde komme i enten kort kjole eller en mere simpel lang kjole. - Ved begge disse to muligheder bør der efter min mening være sat tid af til, at gæsterne kan skifte efter kirken, for man kommer pr tradition hverken i smoking eller galla i kirke. Som udgangspunkt skal i også tænke på, at det tøj i ønsker i invitationen skal passe til din kærestes - gæsterne må aldrig være "finere" end gommen.

Jeg synes også man skal tænke på hvor vigtig påklædningen er og om man ved at dem man inviterer har f.eks. galla eller smoking eller om det vil betyde at de skal ud og leje eller købe.

Vi har følt os sikre på, at folk kommer i festtøj og ikke i jeans el.l. ;)

Håber du er blevet klogere :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ingen dresscode i vores invitation ... jeg stoler på at dem vi inviterer godt ved hvordan man klæder sig til bryllup .. og ellers er jeg nok heller ikke den der hænger mig i det ... jeg gør hvad jeg kan når jeg tager i byen og tror på vores omgangskreds gør det samme ... jeg vil ikke sætte nogen i økonomisk forlegenhed ved at forlange de skal investere i nyt tøj evt. .. som gæst ved jeg jo også at der er flere udgifter forbundet med at deltage

Så vores dresscode er godt humør og danseben :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej MissCath! Godt at höre :-)

>Jeg ville skrive 'formelt' eller måske 'selskabstøj'... Men ligesom dig gruer jeg for, at der er nogle, der møder op i islandske sweatre eller slidte jeans. Det kan man >bare IKKE til et bryllup!

Jeg tör simpelthen ikke tänke på hvad min käre familie kommer i, hvis jeg bare skriver Festtöj i invitationen, så hellere väre på den sikre side.. Det blev til Jakkesät / Kavaj i mit tilfälde, så burde det väre formelt uden at väre for "posh". :thumbsupsmileyanim:

>Hvor skal I holde jeres bryllup henne?

Falkenberg, hvor skal I holde det?

Ha' det godt

-Dorte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har heller ingen dresscode :thumbsupsmileyanim:

Men dem jeg har snakket med har nu alligevel købt nyt tøj.

Jeg har læst at gæsterne skal klæde sig efter hvor festen skal holdes dvs. er det i haven, må man komme som man er, på restaurant/hotel selskabstøj, slot/herregård osv Galla

- Tine :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Falkenberg, hvor skal I holde det?

Ha' det godt

-Dorte

Jeg regner med at vi skal holde det på Trollenäs, som ligger lige ved siden af Eslöv. Men nu må vi se - det koster maaange penge... :thumbsupsmileyanim:

Hvis vi ender på Trollenäs, så skriver vi 'Galla' på invitationerne - intet mindre kan gøre det, når man skal holde bryllup på et slot!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej

bare en lille ting til damernes tøj, har læst om en her inde på BK hvor en af de kvindelige gæster kom i totalt hvidt tøj, selv om det ellers er forbeholdt bruden. Så måske at skrive at man frabeder sig at de kvindelige gæster kommer i hvidt (har før ste det skrevet i invitationer)

- Heidi

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Falkenberg, hvor skal I holde det?

Ha' det godt

-Dorte

Jeg regner med at vi skal holde det på Trollenäs, som ligger lige ved siden af Eslöv. Men nu må vi se - det koster maaange penge... :griner:-

Hvis vi ender på Trollenäs, så skriver vi 'Galla' på invitationerne - intet mindre kan gøre det, når man skal holde bryllup på et slot!

Hej MissCath!

Trollenäs skulle være noget så smukt - har desværre ikke været der endnu. Ejjjjj, hvor lyder det fantastisk! Hvor er du heldig! Kan godt forstå du skriver galla på invitationerne! :bearhug: Vi ledte som sindssyge efter festlokaler i lang tid, og har så endelig fundet en kro, som ligger i Falkenberg. Meget hyggelige lokaler, med en træbåd med glas ovenpå man kan ha' som gavebord f.eks. Passer ret godt da vi sejler om sommeren.

MVH

-Dorte

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

UH, jeg synes nu det er vanskeligt det der med at bede om bestemt påklædning. Selv ville jeg ikke bryde mig om at modtage en invitation med retningslinjer. Ville nok mere opfatte det som en formaning. Jeg klæder mig altid i pæn kjole (halvlang eller lang) til bryllup...

Jeg har altså aldrig oplevet, at 1) kvinder ikke har haft kjole på og 2) mænd ikke som minimum har haft jakkesæt på. Så jeg kunne ikke drømme om at bede gæsterne om bestemt påklædning, da jeg mener, at det kan de godt selv kan finde ud af at trække i deres flotte tøj!

Hvis I skriver, at det er slotsbryllup, så tror jeg da at gæsterne også automatisk vil finde det flotteste tøj frem / købe noget for at matche de skønne omgivelser...

Men det var bare et lille pip fra mig...

:griner:- Maiken

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
UH, jeg synes nu det er vanskeligt det der med at bede om bestemt påklædning. Selv ville jeg ikke bryde mig om at modtage en invitation med retningslinjer. Ville nok mere opfatte det som en formaning. Jeg klæder mig altid i pæn kjole (halvlang eller lang) til bryllup...

Jeg har altså aldrig oplevet, at 1) kvinder ikke har haft kjole på og 2) mænd ikke som minimum har haft jakkesæt på. Så jeg kunne ikke drømme om at bede gæsterne om bestemt påklædning, da jeg mener, at det kan de godt selv kan finde ud af at trække i deres flotte tøj!

Hvis I skriver, at det er slotsbryllup, så tror jeg da at gæsterne også automatisk vil finde det flotteste tøj frem / købe noget for at matche de skønne omgivelser...

Men det var bare et lille pip fra mig...

:bearhug: Maiken

Jeg kan udmærket forstå din holdning. Under andre omstændigheder ville jeg udbede mig 'festligt' eller noget i den stil - hvis jeg da overhovedet ville have en dresscode.

MEN... Denne gang er det anderledes. Slottet og omgivelserne indbyder til galla, og derfor er det min plan at bede folk iføre sig dette. Det er ikke fordi jeg ikke vil se folk i andet, og hvis nogle beslutter sig for at møde op i jeans og t-shirt, smider jeg dem heller ikke ud. Men omvendt så er det så sjældent at man får lov til at iføre sig andet end det sædvanlige partydress. Personligt ELSKER jeg fastelavnsfester og temafester, fordi man 'får lov' til at gøre noget andet end man plejer (ja, jeg ved godt, at jeg bare kan gå rundt til daglig udklædt som klovn, men det gør jeg så ikke... :griner:- )

Derudover har flere udtrykt stor glæde over, at der virkelig skal festes i den helt store stil og at vi sætter alle sejl til (forudsat at vi får det slot... :bearhug: ).

Jeg havde jo forventet at min bror ville stille en sur mine op og så ellers møde op i sweater og arbejdsbukser. Men næhnej! Han proklamerede, at SELVFØLGELIG skal han ha' kjole og hvidt på til min store dag! Jeg var ved at trille ned ad stolen...! Hans kæreste ville melde fra og slet ikke dukke op, fordi hun går altså ikke i kjole!

Men det er så hendes problem. Hvis hun ønsker at dukke op i jeans, så ved jeg, at hun bliver ærgerlig, fordi hun er den eneste, der har det på - men som sagt - hun bliver ikke smidt ud fra festen af den grund.

Summa summarum: Jeg synes godt man kan skrive en dresscode på, og forvente at den i høj grad bliver overholdt, og omvendt skal man som vært have forståelse for, at folk ikke vil/kan/tør eller har råd til andet end det, de kommer i...!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
UH, jeg synes nu det er vanskeligt det der med at bede om bestemt påklædning. Selv ville jeg ikke bryde mig om at modtage en invitation med retningslinjer. Ville nok mere opfatte det som en formaning. Jeg klæder mig altid i pæn kjole (halvlang eller lang) til bryllup...

Jeg har altså aldrig oplevet, at 1) kvinder ikke har haft kjole på og 2) mænd ikke som minimum har haft jakkesæt på. Så jeg kunne ikke drømme om at bede gæsterne om bestemt påklædning, da jeg mener, at det kan de godt selv kan finde ud af at trække i deres flotte tøj!

Hvis I skriver, at det er slotsbryllup, så tror jeg da at gæsterne også automatisk vil finde det flotteste tøj frem / købe noget for at matche de skønne omgivelser...

Men det var bare et lille pip fra mig...

:blush: Maiken

Jeg kan udmærket forstå din holdning. Under andre omstændigheder ville jeg udbede mig 'festligt' eller noget i den stil - hvis jeg da overhovedet ville have en dresscode.

MEN... Denne gang er det anderledes. Slottet og omgivelserne indbyder til galla, og derfor er det min plan at bede folk iføre sig dette. Det er ikke fordi jeg ikke vil se folk i andet, og hvis nogle beslutter sig for at møde op i jeans og t-shirt, smider jeg dem heller ikke ud. Men omvendt så er det så sjældent at man får lov til at iføre sig andet end det sædvanlige partydress. Personligt ELSKER jeg fastelavnsfester og temafester, fordi man 'får lov' til at gøre noget andet end man plejer (ja, jeg ved godt, at jeg bare kan gå rundt til daglig udklædt som klovn, men det gør jeg så ikke... :thumbsupsmileyanim: )

Derudover har flere udtrykt stor glæde over, at der virkelig skal festes i den helt store stil og at vi sætter alle sejl til (forudsat at vi får det slot... :thumbsupsmileyanim: ).

Jeg havde jo forventet at min bror ville stille en sur mine op og så ellers møde op i sweater og arbejdsbukser. Men næhnej! Han proklamerede, at SELVFØLGELIG skal han ha' kjole og hvidt på til min store dag! Jeg var ved at trille ned ad stolen...! Hans kæreste ville melde fra og slet ikke dukke op, fordi hun går altså ikke i kjole!

Men det er så hendes problem. Hvis hun ønsker at dukke op i jeans, så ved jeg, at hun bliver ærgerlig, fordi hun er den eneste, der har det på - men som sagt - hun bliver ikke smidt ud fra festen af den grund.

Summa summarum: Jeg synes godt man kan skrive en dresscode på, og forvente at den i høj grad bliver overholdt, og omvendt skal man som vært have forståelse for, at folk ikke vil/kan/tør eller har råd til andet end det, de kommer i...!

Jamen, jeg er fuldstændig enig med dig i, at omgivelserne indbyder til galla. Men hvis man fx skriver SLOTSbryllup i invitationen ligger det så ikke lidt i kortene med gallatøjet?

Min kommentar var også bare, at jeg ikke synes folk SKAL ud at købe en bestemt slags tøj - fx hvis en mand har jakkesæt, men ikke kjole/hvidt eller smoking, så synes jeg det er problematisk, at de skal "tvinges" til at købe noget andet for at overholde dress coden. Så vil man vel enten tage det jakkesæt på eller selv få femøren til at falde og investere i andet tøj, hvis man vel og mærke har råd...

Nu skal det siges, at jeg bestemt ikke lader nogen lejlighed til festligt tøj eller udklædning gå forbi mig. Jeg har en hel kasse med udklædninger i kælderen, som jeg har syet i forbindelse med karneval, tutorfester - you name it! Så jeg ELSKER at blive stadset op eller komme i et gennemført kostume, så jeg forstår udemærket din drøm - trods mine kommentarer!

:thumbsupsmileyanim: med slotsbrylluppet! Det bliver da fantastisk...

:cheerleader3: Maiken

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Jamen, jeg er fuldstændig enig med dig i, at omgivelserne indbyder til galla. Men hvis man fx skriver SLOTSbryllup i invitationen ligger det så ikke lidt i kortene med gallatøjet?

Ikke altid... Det er jo altså sådan, at nogle ikke kender etiketten så godt som andre - og hvis man skriver fx. galla, så har folk jo noget at gå ud fra. Min nabo har fx. udbedt sig hjælp, når det kommer til valg af tøj, da hun - som hun siger - ikke har forstand på den slags - overhovedet!

Men i bund og grund er vi enige! :thumbsupsmileyanim:

:thumbsupsmileyanim: med slotsbrylluppet! Det bliver da fantastisk...

:blush: Maiken

Ja, det håber jeg også - lad os nu se om vi får et tilbud fra dem, som er til at betale... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv ville jeg ikke bryde mig om at modtage en invitation med retningslinjer.

Jeg har det præcis modsat - uden retningslinier aner man jo ikke, hvad man skal tage på!

/Bjørn.

Enig.. og jeg har flere gange stået i at have værert nødt til at ringe til værten/værtsparret for at høre hvilken påklædning der var ønsket af mig. Det er ikke sjovt og meget mere praktisk at oplyse det på forhånd.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer