AnjaSL

Hvilke bøger kan I anbefale?

88 indlæg i dette emne

God tråd med inspiration i :bearhug:

Læser i perioder også meget og køber de fleste af mine bøger - ellers glemmer jeg at få dem afleveret på biblioteket...

Har lige snippet fra det jeg anbefaler på min hjemmeside (skal siges at jeg er mest til krimi/horror, eller sjove bøger):

Knud H. Thomsen

Hr. Thomsen hører til en af mine absolutte yndlingsforfattere i Danmark - og han er samtidig den eneste på denne "liste", som ikke skriver om død, gys og gru. Hans bøger foregår som oftest for noget tid siden, i et andet land end Danmark, med en masse øldrikkende mænd, og frodige kvinder som har andre ting i hovedet end madlavning og tøjvask. Når jeg har læst hans bøger, har jeg som regel siddet med et smil på læben det meste af bogen igennem. Han kan klart anbefales.

Dick Francis

Dick Francis skriver hestebøger - lad det være sagt med det samme. Men selvom man aldrig har læst hesteblade som ung, eller har forstand på opdræt af væddeløbsheste, så kan man faktisk godt læse hans bøger alligevel. Specielt det at han skriver i jeg-form gør, at man lever sig ind i historierne - og så er mange af dem også ret spændende.

Laurie R. King

Før jeg læste "Biavlerens lærling" af Laurie R. King havde jeg aldrig hørt om, at Sherlock Holmes skulle have haft en kvindelig lærling - men selvfølgelig havde han det. Efterfølgeren "Et monstrøst kvinderegimente" er lige så god.

Laurie R. King har også skrevet nogle bøger om en kvindelig politibetjent: "Et farligt talent", "Narrespil" og og "Med barn", og jeg kan generelt kun sige, at hun kan anbefales. Resten skal læses.

Patricia D. Cornwell

Vi holder fast ved detektiv/kriminalromanerne - Cornwells hovedperson hedder (som regel - jeg er ikke stødt på andre) Kay Scarpetta og er retsmediciner. Og det gør hun godt.

Stephen King

Har læst stort set alt jeg kunne finde, men har dog aldrig fået mig kæmpet igennem Det Mørke Tårn serien. Og heller ikke alle er gode, synes jeg.

Men selvom det ikke er alle hans bøger der er anbefalelsesværdige, så har han altså begået nogle mesterværker, hvoraf det faktisk også er lykkedes at overføre nogle til film, med rimelig succes. Ikke mindst "Rita Hayworth i Shawshank fængslet", filmatiseret som "The Shawshank Redemption" (tror nok den danske titel er En Verden Udenfor). Suveræn film. Intet mindre.

Dean R. Koontz

Skal jeg vælge mellem King og Koontz, så er Koontz favoritten.

Det skyldes ikke mindst "Eksperimentet" - hvis du er til Koontz, og ikke har læst denne bog, så gør det - nu. Og selvom du ikke er til Koontz, så læs den alligevel - dit syn på golden retrievere bliver aldrig det samme igen. Kan godt finde på bare at læse alle afsnittene hvor hunden er med, og springe over det andet...

Det var lige mit hurtige bidrag - alle sammen nogen af ældre dato, da listen ikke er blevet opdateret i nogle år.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er der nogen, der har læst "Arven efter Arn" af Jan Guillou? Har hørt at den skulle være god.

Nej, men hele min familie har vist læst den og været begejstrede, jeg mangler selv snuppe den fra min fars bogsamling. Det var faktisk en af de første bøger som min bror nogensinde har læst til ende -HAHA-

men Anja, det ser ikke ud til at du ligefrem mangler inspiration til ny læsning :boohoo:

mvn nina

:bearhug: nej, det kan du have ret i - jeg har læst en del bøger og har også en del på hylden - men derfor er det jo meget rart at have lidt titler til inspiration til næste gang jeg vil ud og købe en bog - nogle gange er der bare ikke nok inspiration i de ulæste bøger jeg har på hylden - lidt ligesom alt tøjet i klædeskabet... "jeg har ikke noget at tage på" (eller noget plads tilbage i skabet for den sags skyld!)

Er der nogen, der har læst "Arven efter Arn" af Jan Guillou? Har hørt at den skulle være god.

Dette står der på Bogklubben de 12 bøgers hjemmeside om bogen: En smuk og blodig fortælling, hvor marken skælver under dundrende hestehove, og skummet sprøjter om korsfarernes fartøjer på vej mod øst. Det er også beretningen om mistet kærlighed som en del af magtens høje pris.

JAAAAH - SUPER GOD BOG - men der er altså et 3 stk i serien før den :fløjt: Og de er lige så gode hvis ikke bedre :boohoo:

I KNOW - kan bare ikke huske hvad de hedder :bearhug:

Jamen det kan jeg.

Den første hedder Vejen til Jerusalem, nummer to hedder Tempelridderen og herefter følger Riget ved vejens ende samt Arven efter Arn.

Har lige læst dem alle 4 og det er super bøger :)

0

Del dette indlæg

Kan varmt anbefale böger af Liza Marklund og Leif Davidsen - det er krimier med et snert af virkelighed, i det de i flere tilfaede tager udgangspunkt i kendte verdensbegivenheder. Tror jeg har laest samtilige böger af begge forfattere....

Den naeste bog jeg skal igang med er den 1. af Stig Larsson... glaeder mig!! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa... Fantastisk tråd...

anbefalingsværdige bøger....

:thumbsupsmileyanim: Ken Follett: Jorden søjler,London kalder,operation allike,manden fra sankt petersborg, nålens øje

:cheerleader3: Tolkien alle tre ringenes herre bøger og ikke mindst hobitten

:blink: Hanne Vibeke Holst Kronprinsessekongemordet

-HAHA- Wilbur Smith Flodguden

:sm: Dan Brown Da vinci mysteriet,Engle og dæmoner,morderisk bedrag

:toot: Umberto Eco I rosens navn

()() J. K. Rowlings Harry Potter bøgerne

:denmarkflag: Kristian Kampmann Gregersen sagaen

For tiden er jeg vildt fasineret af Ken Follett og kan ikke få nok af hans bøger.

0

Del dette indlæg

:thumbsupsmileyanim: Ken Follett: Jorden søjler,London kalder,operation allike,manden fra sankt petersborg, nålens øje

For tiden er jeg vildt fasineret af Ken Follett og kan ikke få nok af hans bøger.

Så må du hellere styrte ned i den første og bedste boghandel og købe Uendelige Verden (kom i går) og er en selvstændig fortsættelse af Jordens Søjler - en ordenlig mursten ;)

0

Del dette indlæg

Så må du hellere styrte ned i den første og bedste boghandel og købe Uendelige Verden (kom i går) og er en selvstændig fortsættelse af Jordens Søjler - en ordenlig mursten ;)

Det er helt sikkert også en der kommer til at stå på vores hylder...

MEN lige nu skal jeg jo lave speciale, og jeg ved at, hvis jeg får en rigtig god bog indenfor døren, så kommer jeg til at sidde og læse den i stedet..

Specialet er nemlig ikke særlig spændende for tiden, så alt er mere interessant. desværre.

Men efter specialet er afleveret - d. 1. juni - så kan det være man skulle starte med "Jorden søjler" - er mega lang tid siden sidst, og så ønske sig den anden i fødselsdagsgave eller en kandidatgave... så ved jeg, hvad jeg skal få tiden til at gå med, indtil jeg finder noget arbejde.

knus

0

Del dette indlæg

AARRJ hvor FEEEEEDT denne kommer op igen

Er også glad for Marklund og Koontz!! FEDT!

jeg skal SÅÅÅE Meget lære Jeremy Clarksons bog. ELSKER ham og hans klummer så den skal jeg have læst

og en fortsættelse til Jordens Søjler, I AM IN LOVE!

TAK TØSER!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan helt klart anbefale:

:cheerleader3: Camilla Läckbergs bøger (synes slet ikke de er opreklameret!) Har læst de 3 første og lige købt den sidst nye på dansk, Og alle har fanget mig fuldstændig

:blink: Sara Blædel er også god. Dog ikke helt lige så god som Camilla Läckberg.

-HAHA- Steen langstrup er også rigtig god. Hans bøger er gyserbøger. De fangede mig fra 1. kapitel. Her er de bøger han har skrevet....

:sm: Derudover er jeg vild med Harry Potter :thumbsupsmileyanim:

:toot: Desuden er Saga borgs serie "Jarastavens Vandring" også god ()() Bøgerne kan ses Her

0

Del dette indlæg

jeg kan anbefale

jan guillou: madame terror, tyvenes marked, ondskab.

jeg skal straks på bibloteket imorgen og låne, jordes søjler. har aldrig hørt om den, men sikke i allesammen anbefaler den. ellllsker tykke romaner :griner:-

Jordens søjler er helt klart værd at læse...

Jeg har selv overvejet Madam terror... den kommer på mulige liste...

0

Del dette indlæg

Kan ikke lige huske alle gode bøger jeg har læst, men et par stykker springer da lige ind i hovedet:

Tolkiens "hobitten" og "ringenens herre" er helt klart en af super-ynglingsbøgerne. Tror et fremtidigt læseprojekt skal være at tage dem på engelsk.

Jean M Auels serie om hulebjørnens klan.

Linda Lay Shulers serie "Kvinden der husker", "Ørnens stemme" og "Lad trommen tale" - helt klart noget for Jer som kan lide serien om hulebjørnens klan!

Jakob Ejersbo "Nordkraft" - læste den lidt af tilfældighed, men den var en overraskende god bog.

Bjarne Reuter "Løgnhalsen fra Umbrien" - tog den godt nok som lydbog, men den er sikkert også god på skrift.

Harry Potter bøgerne er også ok - er dog en af dem, som ikke er faldet helt i svime over dem.

Christian Jacq har skrevet en del bøger om faraoernes ægypten, som også er gode.

Antoine de Saint-Exupéry "Den lille prins" - bør man i hvert fald læse mindst en gang i sit liv.

Har også gen-læst nogle af Astrid Lindgrens bøger som voksen, hvilket faktisk var en god oplevelse. Man nyder stadig den enkle historie for barnet, men der er også elementer som appelerer til en voksen. Synes det er genialt når en forfatter kan skrive på den måde.

Hvis man er til højtlæsnng - både for børn og barnlige sjæle - kan Dennis Jürgensens morsomme Dracula serie anbefales. Det er god værkstedshumor :griner:-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg læser gerne hvad som helst - jeg er lærer og har meldt mig til at læse for biblioteket - så lige nu er det mest børnebøger jeg læser . Der er dog en forfatterinde jeg savner i denne tråd: Jane Austin!!!! Jeg elsker hendes bøger - læser lige pt på engelsk( py ha det er længe siden jeg har gjort det sidst)

Til dem med hang til Happy ending kan jeg varmt anbefale Maeve Binchy. Den bedste bog jeg længe har læst er dog Kristin Lavransdatter af Sigrid Undset - en historisk bog hvor man følger en nordisk kvinde fra fødsel til død - meget dramatisk og spændende.

"god i sengen" er en meget let og sød bog - fik total griner og tude ture over den. Kan ikke huske hvem der har skervet den - jeg fandt den selv i en rode kasse på udsalg.

0

Del dette indlæg

.

"god i sengen" er en meget let og sød bog - fik total griner og tude ture over den. Kan ikke huske hvem der har skervet den - jeg fandt den selv i en rode kasse på udsalg.

Det har Jennifer Weiner, som også er forfatteren til "I dine sko", der er blevet filmatiseret med Cameron Dias i en af hovedrollerne.

Jeg kan varmt anbefale begge bøger :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

.

Det har Jennifer Weiner, som også er forfatteren til "I dine sko", der er blevet filmatiseret med Cameron Dias i en af hovedrollerne.

Jeg kan varmt anbefale begge bøger :thumbsupsmileyanim:

Hun har altså også skrevet tre bøger mere :denmarkflag: "Little earthquakes", som jeg nok tror er blevet oversat til "Små jordskælv", er faktisk rigtigt god. :cheerleader3: Og "Goodnight nobody" som også er anbefalelsesværdig. :cheerleader3:

Desuden har hun skrevet "The guy not taken", den har jeg dog ikke læst.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når jeg kigger på mine boghylder derhjemme er det King, Koontz og WILBUR SMITH som fylder mest.

Smith er nævnt i forbifarten af nogle andre, men han har skrevet SINDSSYGT mange bøger, som alle tager udgangspunkt i Afrika. Ofte i tiden omkring 1800-1900 talet, hvor England var den store kolonimagt, mændene duellerede med pistoler om kvinders ære, og der forekommer også nogle utugtige beskrivelser undervejs. Han har lavet flere serier, hvor man følger hovedpersonerne og deres efterkommere. -Jeg er netop startet på at læse Ballantyneserien igen, men ellers kan også nævnes Courtney-serien, som er lavet både i 1700/1800-serien og en senere fra 1800-1900. Hans Ægyptens historier om slaven Taita er også helt fantastiske..

I Chick lit har jeg også læst 2 bøger af Jane Green (på engelsk). De hedder Mr. Maybe og Jemima J. Jeg ved ikke om de er udgivet på dansk, og hvad de i så fald hedder. De var simpelthen så sjove, og tog en lidt anden drejning end både Nynne, Bridget og Shopaholic.. De er rigtig fede

Og jeg må da også lige få fat i Jordens søjler, lader det til..

Redigeret af KimsRikke
0

Del dette indlæg

Når jeg kigger på mine boghylder derhjemme er det King, Koontz og WILBUR SMITH som fylder mest.

Smith er nævnt i forbifarten af nogle andre, men han har skrevet SINDSSYGT mange bøger, som alle tager udgangspunkt i Afrika. Ofte i tiden omkring 1800-1900 talet, hvor England var den store kolonimagt, mændene duellerede med pistoler om kvinders ære, og der forekommer også nogle utugtige beskrivelser undervejs. Han har lavet flere serier, hvor man følger hovedpersonerne og deres efterkommere. -Jeg er netop startet på at læse Ballantyneserien igen, men ellers kan også nævnes Courtney-serien, som er lavet både i 1700/1800-serien og en senere fra 1800-1900. Hans Ægyptens historier om slaven Taita er også helt fantastiske..

I Chick lit har jeg også læst 2 bøger af Jane Green (på engelsk). De hedder Mr. Maybe og Jemima J. Jeg ved ikke om de er udgivet på dansk, og hvad de i så fald hedder. De var simpelthen så sjove, og tog en lidt anden drejning end både Nynne, Bridget og Shopaholic.. De er rigtig fede

Og jeg må da også lige få fat i Jordens søjler, lader det til..

Ihhhh..... en Koontz-fan mere! :thumbsupsmileyanim::denmarkflag:

Jeg er lige blevet færdig med de to første bind i Frankenstein-trilogien og venter nu MEGET utålmodigt på at sidste bind bliver udgivet.

I mens må jeg jo så hygge mig med hans nyeste udgivelse fra februar i år, der hedder Ægtemanden.

Den bedste bog jeg har læst er helt klart Koontz "Tusmørkeøjne"..... der skal meget til før jeg reagerer når jeg læser en BØH-bog, men den her skræmte simpelthen røven ud af bukserne på mig :cheerleader3:

:cheerleader3: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Jeg er lige blevet færdig med Vatikanets Mand af Daniel Silva og den får :thumbsupsmileyanim: op af mig.

Sad og læste i frikvarteret i går og var lige ved at glemme den 2. klasse jeg skulle have til dansk :cheerleader3: Der er spænding for alle pengene.

Den er den første i en serie på foreløbig 3.

0

Del dette indlæg

Kan ikke se at nogen har nævnt forfatterinden Torril Brekke. Jeg vara helt bidt af hendes bøger da jeg læste dem! Kan ikke lige huske titlerne men der er bl.a. "Brosten" Super gode bøger!

Lige nu lytter jeg dog lydbøger, så kan jeg nemlig passe mit træningsprogram i mens!! :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er lige blevet færdig med Vatikanets Mand af Daniel Silva og den får :thumbsupsmileyanim: op af mig.

Sad og læste i frikvarteret i går og var lige ved at glemme den 2. klasse jeg skulle have til dansk :bearhug: Der er spænding for alle pengene.

er vatikanets mand en del af en serie....

Det kende jeg ikke noget til...

Der er godt nok noget svagt i hukommelsen...

Hvad hedder de andre....

knus

0

Del dette indlæg

jeg kan anbefale

jan guillou: madame terror, tyvenes marked, ondskab.

jeg skal straks på bibloteket imorgen og låne, jordes søjler. har aldrig hørt om den, men sikke i allesammen anbefaler den. ellllsker tykke romaner :thumbsupsmileyanim:

Jordens søjler er helt klart værd at læse...

Jeg har selv overvejet Madam terror... den kommer på mulige liste...

Jeg har lige læst Jordens søjler efter anbefaling herfra og det er helt klart den bedste bog jeg nogensinde har læst.... kan klart anbefales hvis man er til middelalder romaner :bearhug:

0

Del dette indlæg

Jeg læser gerne hvad som helst - jeg er lærer og har meldt mig til at læse for biblioteket - så lige nu er det mest børnebøger jeg læser . Der er dog en forfatterinde jeg savner i denne tråd: Jane Austin!!!! Jeg elsker hendes bøger - læser lige pt på engelsk( py ha det er længe siden jeg har gjort det sidst)

Til dem med hang til Happy ending kan jeg varmt anbefale Maeve Binchy. Den bedste bog jeg længe har læst er dog Kristin Lavransdatter af Sigrid Undset - en historisk bog hvor man følger en nordisk kvinde fra fødsel til død - meget dramatisk og spændende.

Jeg har læst flere bøger af Jane Austin og ja hun er god :thumbsupsmileyanim: Iøvrigt har jeg selv Kristin Lavransdatter stående i reolen, men har aldrig fået læst den.... ku være man sku få det gjort :bearhug:

0

Del dette indlæg

Kan ikke se at nogen har nævnt forfatterinden Torril Brekke. Jeg vara helt bidt af hendes bøger da jeg læste dem! Kan ikke lige huske titlerne men der er bl.a. "Brosten" Super gode bøger!

Lige nu lytter jeg dog lydbøger, så kan jeg nemlig passe mit træningsprogram i mens!! :thumbsupsmileyanim:

Hun hedder Toril Brekke :blush: Og jeg hedder Torill, men man kan ikke skrive vores navn med to r'er, selvom 90% af alle danskere forsøger sig på det :bearhug:

:biggrin:

Brekke har skrevet nogle gode bøger, men brosten har jeg ikke læst, så den vil jeg se om jeg får fat i!

0

Del dette indlæg

Sad og læste i frikvarteret i går og var lige ved at glemme den 2. klasse jeg skulle have til dansk :bearhug: Der er spænding for alle pengene.

er vatikanets mand en del af en serie....

Det kende jeg ikke noget til...

Der er godt nok noget svagt i hukommelsen...

Hvad hedder de andre....

knus

Ildens søn hedder nummer to, men kan simpelthen ikke huske hvad 3'eren hedder

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer