Sign in to follow this  
Followers 0
AnjaSL

Hvilke bøger kan I anbefale?

88 posts in this topic

ANBEFAL EN GOD BOG

Jeg elsker bøger! Men ind i mellem savner jeg inspiration til hvad jeg skal låne/købe.... ofte er det de nyere bøger jeg har hørt om, eller som står fremme og lokker i butikkerne - men der kan jo sagtens være gode ældre udgivelser (og med ældre kan vi sagtens bare tale om et par år gamle!) Jeg har selv reolerne fyldt med bøger - ikke alle har jeg læst endnu... men det er tit veninderne lige låner en bog med hjem, når de er på besøg... jeg vil nemlig helst eje mine bøger (selv om de fylder!)

Jeg har i løbet af foråret startet en lignende tråd om hvad der var god læsning på ferien... men kan ikke lige finde den :sm: Så derfor opretter jeg nu en tråd, hvor vi kan anbefale hinanden gode bøger.

()() Jeg kan jo starte med Stieg Larssons Millenium trilogi (krimier - afsluttede historier, men samme persongalleri):

1. Mænd der hader kvinder
  2. Pigen der legede med ilden
  3. (Luftkastellet der blev sprængt - har ikke læst den endnu, da den først udkommer på dansk den 8. oktober - men jeg har forudbestilt bogen og forventer mig at den er lige så fantastisk som de 2 første)

De to første bøger var vildt gode og fængende hvis man altså er til krimier. Kan næsten ikke vente til 3'eren udkommer.....

-HAHA- Harry Potter bøgerne synes jeg også er underholdende - synes dog der skal gå noget tid mellem læsningen af de forskellige bind, da jeg synes der er for mange gentagelser og referencer til de tidligere bind i de efterfølgende bind

-HAHA- Khaled Hosseini: Drageløberen - helt fantastisk - sad og tudede under læsningen. Kunne slet ikke lægge bogen fra mig. Hans seneste bog "under en strålende sol" har også fået vildt gode anmeldelser. Begge er fiktion om Afghanistan og Pakistan i forbindelse med taleban og præstestyrets overtagelse af magten - men det er personhistorier, som er meget bevægende (den sidste har jeg ikke læst - endnu)

-HAHA- Camilla Läckbergs: Isprinsesse og Prædikanten er også udemærkede, men måske lidt opreklameret med forfatteren udnævnt til "Nordens nye krimidronning". Men ok krimiunderholdning ;) Har ikke læst stenhuggeren endnu, men har den stående derhjemme.

:kiss: Sara Blædel: Grønt støv og Kald mig prinsesse - ok men lidt samme oplevelse som ved Camilla Läckbergs bøger ;) Ikke fantastisk, men god underholdning

-HAHA- Morten ? : Hundehoved - ok, men havde nok forventet mig mere oven på de rosende anmeldelser... men sådan er det vist altid, hvis bøger og film er blevet skamrost ;)

:kiss: Christian Jungersen: Undtagelsen - fy for pokker hvor er den bog god og tankevækkende..... :thumbsupsmileyanim:

:ilovebryllupsklar: Andre bøger jeg skal læse i nærmeste fremtid er:

• Jonathan..... et-eller-andet - det er om en dreng, der mister sin far under 9-11
  • Ken Follett: Jordens Søjler (skulle være helt vildt god)
  • ...pu ha... jeg har faktisk mange bøger på hylderne, som jeg snart skal igang med at læse... nu hvor det bliver mørkere udenfor. Hellere bøger end tossekassen ;)

hmmm.... kommer nok på flere........ så skriver jeg igen...

Edited by AnjaSL
0

Annonce ♥

Sikke en god ide :thumbsupsmileyanim:

Jeg elsker også bøger, min kæreste er vist ved at blive vanvittig fordi jeg kommer hjem med nye hele tiden. Så lige at du nævnte Jordens Søjler -HAHA- , jeg kan kun anbefale den, der kommer faktisk en forsættelse her til oktober. Jeg har læst alle de andre bøger som forfatteren (Ken Follett) har skrevet og synes de er superfede. Har købt dem til ferie især, fordi både min kæreste og jeg kan læse dem.

Jeg har lige læst Isprinssese og kan kun være enig med dig

Ellers læser jeg en del chicklit bøger :ilovebryllupsklar: nej det er ikke de dybeste bøger, men det er god underholdning ()() Må lige tænke over hvad jeg kan anbefale der.

Kh Mette

0

Jeg er ved at læse "Hulebjørnens klan" serien for 8 gang... de kan kun anbefales :thumbsupsmileyanim:

og ellers har jeg i sommer læst alle 10 bind af "Vølvens datter" af Saga Borg + de første 9 bind af Margit Sandemo's "Isfolket" :ilovebryllupsklar:

Derudover har jeg læst alle 3 bind af Marion Dampier Jean "Mit liv med ånderne" (JUHU skal ned til Slagelse og se og høre hende på søndag!!!)

Ja... jeg læser meget.. hehe

Edited by skye
0

Jeg har altid læst rigtig meget, men her på det sidste har bøgerne været lidt mindre "seriøse" i genre valg...

Da jeg læste på seminariet, skulle vi læse "Skammerens Datter" som egentlig er en børnebog, skrevet af Lene Kaaberbøl. Fra da af blev jeg bare SÅ bidt af serien (lidt a la Harry Potter) og købte hele serien og læste dem! De er virkelig spændende...

Serien består af disse bøger:

1. "Skammerens Datter"

2. "Skammer Tegnet"

3. "Slangens Gave"

4. "Skammerkrigen"

Universet er et fantastisk univers med drager og "magiske" kræfter. Så det er meget i tråd med HP, virkelig gennemført synes jeg!

Så er der Sophie Kinsellas "Shopaholic" serie... Den er bare SÅ sjov, og man kan ikke lade være med at grine og ryste på hovedet af den såkaldte "heltinde". Det er en nem genre og meget letlæselig.

Marian Keyes er jeg også glad for, især "Sushi for Begyndere"

I den mere seriøse genre, så er en af mine favoritter "Åndernes Hus" skrevet af Isabel Allende, fantastisk bog, skrevet i et fantastisk sprog!!

Og generelt alt med Stephen King! Er igang med hans "Gunslinger" serie (Det Mørke Tårn)

Det var vidst det...

0

Annonce ♥

Sikke en god idé. Jeg hopper med:

Jonathan et-eller hedder Jonathan Saffron Foer og den amerikanske udgave jeg har hedder

:thumbsupsmileyanim: Extremely loud and incredibly close. Den er god, særligt hvis man kan lide at forfatteren leger lidt med sproget og formen.

:ilovebryllupsklar: Everything is illuminated/Alt bliver oplyst af samme forfatter, kan også varmt anbefales (og findes også på film - meget underholdende med Elijah Wood). Den handler om en ung amerikansk jøde, der tager til ukraine for at finde den kvinde, der reddede hans bedstefar under 2. Verdenskrig, han får en guide, der taler sjovt engelsk, mens guidens tilsyneladende blinde (!) bedstefar er chauffør.

()() Så kan jeg anbefale Jelne af Henriette E. Møller. Den handler om en pige, der mistede sin mor som lille og er vokset op hos sin bedstefar. Efter et brud til med sin kæreste opsøger hun sin fortid. Bogen er skrevet i en helt fantastisk stil, nærmest som en hektisk tankestrøm, men alligevel uden man bliver forvirret. Forfatteren fik et treårigt stipendiat fra Statens Kunstfond til at skrive en opfølger.

-HAHA- Så kan jeg anbefale den engelske forfatter Zadie Smith. Hun har skrevet Hvide Tænder, Autografmanden og Om Skønhed. Alle tre bøger er utrolig velskrevne og beskæftiger sig med familieforhold, multikultur og etnicitet på en humoristisk, lidt skæv måde.

-HAHA- Jeg vil også lige nævne den svenske krimidronning Liza Marklund, som med sine krimier om journalisten Annika får skruet nogle spændende historier sammen. Hun har en feministisk målsætning som til tider bliver skåret lidt for meget ud i pap for min smag, men ellers er det lækker læsning.

I øjeblikket læser jeg Mærkedage af Jens Smærup Sørensen, der er en slægtshistorie over tre generationer i den jyske by Staun over tre generationer. Den tegner foreløbig godt.

Hilsen Nina

0

Hvis man er til den Nordiske Mytologi kan jeg helt klart anbefale Lars-Henrik Olsens 4 bøger om Erik Menneskesøn:

1. bind: Erik Menneskesøn

2. bind: Kampen om sværdret

3. bind: Kvasers blod

4. bind: Gudernes skæbne

Fantastiske bøger :thumbsupsmileyanim:

Også vil jeg da også gerne anbefale Tolkins Ringenes Herre trilogi.

Henriette :ilovebryllupsklar:

0

Hvis man er til den Nordiske Mytologi kan jeg helt klart anbefale Lars-Henrik Olsens 4 bøger om Erik Menneskesøn:

1. bind: Erik Menneskesøn

2. bind: Kampen om sværdret

3. bind: Kvasers blod

4. bind: Gudernes skæbne

Fantastiske bøger :thumbsupsmileyanim:

Også vil jeg da også gerne anbefale Tolkins Ringenes Herre trilogi.

Henriette :ilovebryllupsklar:

Har faktisk overvejet flere gange at gå igang med dem om Erik Menneskesøn... Har du læst "Fraja, Idun og Saga" af Johanne Hildebrandt?? Handler os' om den nordiske mytologi ()()

0

:thumbsupsmileyanim: Andre bøger jeg skal læse i nærmeste fremtid er:
  • Jonathan..... et-eller-andet - det er om en dreng, der mister sin far under 9-11

• Ken Follett: Jordens Søjler (skulle være helt vildt god)
  • ...pu ha... jeg har faktisk mange bøger på hylderne, som jeg snart skal igang med at læse... nu hvor det bliver mørkere udenfor. Hellere bøger end tossekassen ;)

hmmm.... kommer nok på flere........ så skriver jeg igen...

Uhhh, Anja...den kan du godt glæde dig til - det er en fantastisk bog!

Hvem havde troet at en bog om katedralbyggeri kunne være så medrivende :ilovebryllupsklar:

Ken Follett har vist også skrevet bogen Farlige Penge - den er også god!

0

Annonce ♥

Jeg kan anbefale:

Hanne Vibeke Holst - "Kronprinsessen" og "Kongemordet" - Spændende og tankevækkende.

Jens Christian Grøndahl - "Lucca" - Super god kærlighedsroman.

Inger Wolf - "Sort Sensommer" - Super god krimi

Og jeg kan også kun give mine varmeste anbefalinger til Ken Follett "Jordens Søjler", han skulle vidst være klar med en efterfølger her i efteråret.

0

[*]Ken Follett: Jordens Søjler (skulle være helt vildt god)

FANTASTISK BOG - selvom den er cirka 800 sider ville man ønske den blev ved og ved og ved...

Jeg er ved at læse "Hulebjørnens klan" serien for 8 gang... de kan kun anbefales :thumbsupsmileyanim:

IIIHhh en mere - er oppe på samme antal - GUDEGOD SERIE !!

Så ved jeg du ville elske - jordens folk, ildens folk og ulvens folk af Michael Gear

Ellers er der Christian Jaqs RAMSES og de andre egyptenserier

Trilogien af Anne Rice - heksetimen, Lasher og Taltos

Så er der Lesleys Pears - bogen hedder HUSK MIG - gribende meget gribende virkelig historie om en pige der blev fange på et slaveskib - jeg græd!!!

Kram

0

Og generelt alt med Stephen King! Er igang med hans "Gunslinger" serie (Det Mørke Tårn)

God stil :thumbsupsmileyanim:

Jeg elsker simpelthen den mand. Han er genial og jeg kan blive ved med at læse hans bøger igen og igen. Mit mål er inden jeg dør af eje alle hans værker -HAHA-

Jeg er også selv igang med Det mørke tårn-serien lige nu og ellers står Boo'ya Moon også på hylden i soveværelset og venter på mig.

Hvis jeg kun skal anbefale en enkelt Stephen King, må det være "The Stand". Mener den hedder Opgøret på dansk. Den er næsten umulig at få fat i desværre og er en stor moppedreng, men den er det hele værd :ilovebryllupsklar:()()

0

Jeg hopper helt sikkert med! Gentager lige lidt:

HP - er fuldstændig solgt og læser dem gerne igen alle 7!

Ramses af Christian Jacq- har også taget mig med storm. Jeg sad på arbejdet og græd over den. Dårlig stil...

Chick Lit - er især vild med alt af Marian Keys og så "Mine hemmeligheder" af Sophie Kimsella. Dog skal man være indstillet på at verden bliver pladderromantisk bagefter.

Så vil jeg gerne anbefale

Northern Lights af Philip Pullman.

Serien bestående af "Det Gyldne Kompas", "Skyggernes Kniv" og "Ravkiggerten". Jeg synes de er helt fantastiske og det var et mararidt at skulle vente på næste bog, mens oversætteren oversatte HP. Som bonus kan siges at den første kommer ud som film i biograferne i december.

"De faldne kvinders hus" af Anita Shreve

Jeg synes den var ualmindelig god, men jeg tror det er meget en smagssag. Min mor kunne ikke lide den.

"Michael Laudrups Tænder" af Camilla Stockmann & Maise Njor

Lidt i stil med Nynnes dagbog, som jeg ikke var vild med, men den her fik mig til at grine højt alle steder. Og den er let læst.

Knus Sille

0

Annonce ♥

SHOPAHOLIC-serien er bare for fed....absolut yndlings....var meget skeptisk til at starte med, men nu er jeg blevet totalt afhængig og kan slet ikke vente til den næste udkommer.

"Mine hemmeligheder" af samme forfatter er jeg gået i kast med, men den er knap så vanedannende som shopaholic-serien.

Det er en række RIGTIG tøsebøger.

Edited by Happy_A
0

FANTASTISK BOG - selvom den er cirka 800 sider ville man ønske den blev ved og ved og ved...

Så ved jeg du ville elske - jordens folk, ildens folk og ulvens folk af Michael Gear

Så er der Lesleys Pears - bogen hedder HUSK MIG - gribende meget gribende virkelig historie om en pige der blev fange på et slaveskib - jeg græd!!!

Kram

JA... har os' tit tænkt på at erhverve mig serien om Jordens folk.... men nu tror jeg da os' at jeg blir nød til at læse "Jordens søjler" elsker murstensromaner... :ilovebryllupsklar:

0

Jeg har lige læst 2 ud af Rushy Rashids triologi - de handler om hendes opvækst i en muslimsk familie, opvækst i danmark og hvordan hun og hendes familie tacklede det at hun blev gift med en dansk mand. Vildt spændende bog - jeg troede ellers ikke at jeg ville synes de var gode, men endte da med at læse begge bøger inden for én uge :thumbsupsmileyanim:

- Et løft af sløret

- Bag sløret

- Du lovede vi skulle hjem

Nu glæder jeg mig bare til at jeg kan ønske mig nummer 3 til jul.

/Britta

0

Bøger af Dan Brown kan anbefales! - også andre end lige Da Vinci Mysteriet

Alle kender Da Vinci mysteriet

Jeg kunne faktisk bedre lide "Engle og dæmoner"

"Tankados kode" og "Morderisk bedrag" er også begge gode.

Ens for alle bøger er, at de er på ca. 500 sider, men historien/krimien strækker sig tidsmæssigt kun over en uge eller to - Hæsblæsende tempo med små krimi-overraskelser.

0

Annonce ♥

Kram

JA... har os' tit tænkt på at erhverve mig serien om Jordens folk.... men nu tror jeg da os' at jeg blir nød til at læse "Jordens søjler" elsker murstensromaner... :ilovebryllupsklar:

Sjot du siger murstensbøger, for jeg køber aldrig "tynde" bøger for de varer ikke så længe ;) Jordens folk er faktisk på 12 bind, men det er kun 3 der er blevet udgivet på dansk - skumle skumle skumle......

Kram

0

Flere gode bøger af Kenn Follett

Jordens søjler har jeg til gode, emn skal helt sikkert læsee ovenpå jeres anbefalinger.

Jeg har sidst læst

"Sneet inde" som jeg synes var god og indeholdt spændende fremtids-teknologi.

men ellers synes jeg følgende var gode:

"Et sted kaldet frihed "

"Farlige penge"

0

Flere gode bøger af Kenn Follett

Jordens søjler har jeg til gode, emn skal helt sikkert læsee ovenpå jeres anbefalinger.

Jeg har sidst læst

"Sneet inde" som jeg synes var god og indeholdt spændende fremtids-teknologi.

men ellers synes jeg følgende var gode:

"Et sted kaldet frihed "

"Farlige penge"

Jordens søjler falder helt uden for hans normale genre ( krimi ) det er en fantastisk historisk roman med riddere, mune, jomfuer i nød, krig kærlighed - you name it - der sker noget nyt hele tiden - man keder sig aldrig ;)

Kram

0

Et par gode bøger af Colleen McCollough

Selvfølgelig kender I Tornfuglene men men men......

"Morgans run" fra 2001

og med nogle personer der går igen i en senere tid

"Matadorens hustru" fra 2004

I Colleen McCollough's bøger oplever personerne mange ting, rejser langt væk, fører deres liv som selvfølgelig er fyldt med alverdens spændende, tragiske og lykkelige begivenheder. Det er ikke en Tjubang bog, selvom bøgerne da selvfølgelig ender med et eller andet, emn ikek sådan en KRIMI-udløsning på sidste side. Gode velskrevne bøger.

0

Annonce ♥

Kender I Raija?

Den norske forfatter Bente Pedersen har skrevet en serie på 40 bøger om en pige/kvinde der hedder Raija - både pigen men selvfølgelig også bøgerne er fantastiske.

Hvis I nogensinde har læst Raija, ja så glemmer I hende aldrig igen.

I denne *anbefal en bog*-tråd synes jeg helt bestemt disse 40 bøger skal nævnes for der er både drama, kærlighed og overnaturilge kræfter og de mest utrolige prøvelseer i disse bind. Lige noget for Zillaer og Ex-zillaer.

Skulle der mon være nogen af jer, der også kender Raija?

0

:thumbsupsmileyanim: Jeg har for nylig også læst en bog, der hedder "Familiehistorier" af Kate Atkinson. Den handler om 3 drab, der skete for mange år siden, og som en privatdetektiv bliver sat til at løse mordgåderne. Den er faktisk rigtig god.

Det er en kærlighedsroman, krimi, slægtshistorie i et.... )

:hug: Jeg har også læst Elsebeth Engholm: Personskade.... havde købt den gennem bogklubben (ved en fejl - havde glemt at afmelde den!) Den var så ringe at jeg smed den ud! Og jeg smider ellers aldrig bøger ud. Fatter ikke at hendes bøger har fået så god kritik - måske fordi vi ikke har så mange gode kvindelige krimiforfattere?? "Vi vil også have en krimidronning i Danmark" - Well.... det er efter min mening ikke hende

:ilovebryllupsklar: Jung Changs "Vilde Svaner" var også en rigtig god bog. Omend til tider lidt tung - men super bog. Den må jeg vist snart læse igen

()() Marian Keyes bøger er også god og morsom "ufarlig underholdning"

-HAHA- Nynnes dagbog 1-3 (morsom)

-HAHA- Njor & Stockholm; "Michael Laudrups tænder" (morsom)

-HAHA- Stockholm: "Forelskelse og andre cykelstyrt" (morsom)

:kiss: Lauren Weisberg: Djævlen går i Prada (har læst den på engelsk - ved ikke om det gør en forskel!) (morsom)

-HAHA- Tolkien: Ringenes Herre samt Hobitten

:td: Jakob Ejersbo: "Nordkraft" - synes måske den var lidt opreklameret!

BØGER PÅ MIN HYLDE JEG GLÆDER MIG TIL AT LÆSE.... (DER ER FLERE)

:kiss: Lars S. Christensen: "Halvbroderen" og "Maskeblomstfamilien"

:sm: Jan Kjærstad: "Forføreren", "Erobreren" og "Opdageren"

:hug: Yann Martel: "Pi's liv" (Har fået den anbefalet af en kollega, der også er læsehest og normalt deler bogsmag med mig)

:hug: Carlos Ruiz Zaton: "Vindens skygger"

:hug: Caldwell & Thomason: "Belladonnadokumentet"

Edited by AnjaSL
0

Så vil jeg gerne anbefale

Northern Lights af Philip Pullman.

Serien bestående af "Det Gyldne Kompas", "Skyggernes Kniv" og "Ravkiggerten". Jeg synes de er helt fantastiske og det var et mararidt at skulle vente på næste bog, mens oversætteren oversatte HP. Som bonus kan siges at den første kommer ud som film i biograferne i december.

"Michael Laudrups Tænder" af Camilla Stockmann & Maise Njor

Lidt i stil med Nynnes dagbog, som jeg ikke var vild med, men den her fik mig til at grine højt alle steder. Og den er let læst.

Knus Sille

Uhh jeg ELSKER også Philip Pullman og har de tre d nævner her! Skal vi i biografen sammen??

Jordens Søjler er GENIAL og man får det HELT skidt når den er slut - man har kendt de her mennesker i noget der ligner 50 år og så er der bare ikke flere sider! Det ER en moppedreng (800 sider) og de første 100 skal man lige ind i historien! GENIAL bog!!!

Anna

0

Jordens Søjler er GENIAL og man får det HELT skidt når den er slut - man har kendt de her mennesker i noget der ligner 50 år og så er der bare ikke flere sider! Det ER en moppedreng (800 sider) og de første 100 skal man lige ind i historien! GENIAL bog!!!

Anna

Men så er det godt, at bogen er skrevet med lille skriftstørrelse og minimal linieafstand :thumbsupsmileyanim:

0