BIJ

Dundyne tørring (og vask)

8 indlæg i dette emne

Min mor vaskede dundyner i vaskemaskinen og tørrede dem en ad gangen i tørrertumbleren. Hun smed altid en (eller var det flere?) nye tennisbolde med ind i tumbleren, når dynerne skulle tørre.

På min forhpldsvis nye dun dobbelt dyne, står der, den ikke må bankes...kan det ikke sammenlignes med den ovenstående behandling? Hvordan skal jeg så tørre den? Jeg skal ihvertfald på vaskeri for at vaske og tørre den...for den kan ikke være i en 5 kg vaskemaskine eller tumbler.

Jeg har en gl. dundyne, jeg ikke har brugt...kan/bør jeg bruge min mors metode til den?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da min søster og hendes kæreste købte en dyne og pude fik de at vide, at man gerne må tørre dynen med bolde.

Det er dog vigtigt, at man ikke bruger alm. vaskepulver, da det ødelægger det fedtlag, som er på fjerene. Derfor skal man bruge noget specielt vaskepulver - de købte noget i JYSK beregnet til fjer.

Desuden må man heller ikke hænge dynerne ud i direkte solskin, da det også ødelægger fedtlaget på fjerene. - og det er rigtigt, at man ikke må banke dynerne.

0

Del dette indlæg

Også jeg har haft samtlige dyner i vaskemaskinen (katten måtte efterfølgende lade livet).

Jeg tænkte, da jeg alligevel måtte smide dynerne ud, så kunne jeg lige så godt forsøge mig med vaskemaskinen og tørretumbler. Jeg brugte godt nok ikke et specielt vaskepulver til dyner, men lugten forsvandt ! Jeg brugte også en sko til tørretubleren, men den havde det til gengæld ikke så godt efter 6 dyner.

Nu kan dynerne bruges igen

mvh

goodbyehansen

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

På min forhpldsvis nye dun dobbelt dyne, står der, den ikke må bankes...kan det ikke sammenlignes med den ovenstående behandling? Hvordan skal jeg så tørre den? Jeg skal ihvertfald på vaskeri for at vaske og tørre den...for den kan ikke være i en 5 kg vaskemaskine eller tumbler.

Jeg har en gl. dundyne, jeg ikke har brugt...kan/bør jeg bruge min mors metode til den?

I foråret vaskede jeg min (næsten) nye dundyne i vaskeri, fordi det ene af mine marsvin hyggede sig LIDT for meget sammen med mig under dynen... :help::blink: Jeg vidste heller ikke om det ville gå godt, men lige meget hvad så stank den.

Jeg brugte alm. vaskepulver, og tumblede den sammen med 3 bolde. Den blev RIGTIG fin, og bagefter gav jeg en gammel gammel dyne samme omgang - med SUPER flot resultat!! Den blev næsten som ny igen, selvom det er en dyne som jeg er "vokset op" sammen med...

Sidenhen har jeg fået noget specielt "dyne/pude-vaskemiddel" af min mor (flydende), som skulle være rigtig godt at vaske med. Det regner jeg med at bruge næste gang jeg skal vaske dyner og puder.

0

Del dette indlæg

Okay...jeg vidste slet ikke, der fandtes specielt vaskemiddel til dyner og puder...det må jeg da lige ud og købe :thumbsupsmileyanim: ...og så nogle tennisbolde..Dem bruger man kun under tørringen, ik`?

Jeg tror ikke kæresten...ups (manden) bliver glad, hvis jeg bruger hans gummisko :cheerleader3:

Dejligt med gode råd!

0

Del dette indlæg

man kan købe noget i jysk der er særligt egnet til vask af dun-dyner. Det er en lille flaske som ikke er ret dyr, men ganske effektiv. Når jeg tørrer dynen i maskinen putter jeg altid et par tennisbolde med og ryster så dynen godt og grundigt efter endt vask og tørring

Jeps, det er præcis, hvad jeg gjorde. Det med flasken fra Jysk står i tråden højere oppe :thumbsupsmileyanim:

Og i Jysk havde de lige 3 tennisbolde for en 10'er....

Men hold da op, hvor tager det lang tid at tørre en dyne i en tørretumbler :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer