Rikkebruden

Ingen professionel fotograf

42 indlæg i dette emne

Som en af de andre skriver, er det sbært at svare på, om det er dumt for jer - det er jeres prioritering af penge og øsnker, der tæller.

Jeg vil dog sige, at jeg er SÅ glad for, at vi fik taget billeder af en professionel fotograf. Vi gav 3500 kr. for billeder under vielsen, udenfor kirken (inklusive fællesbilleder med familie og alle gæster) og på location. Vi fik ca. 200 gode billeder ud af det, hvor fotografen redigerede alle og gjorde lidt ekstra ud af de 30 bedste. Til selve festen havde vi et par venner og familiemedlemmer til at tage billeder samt engangskameraer på bordene.

Jeg ville ikke have gjort det anderledes, og man kan virkelig se på vores billeder, at de er taget af en professionel fotograf - de er simpelthen så flotte med lys, skarphed, fokusering, vinkel osv. Det var en rimelig dyr post på budgettet, men samtidig noget af det, jeg er allermest glad for, at vi ikke sparede på.

Men igen, er det kun jer, der kan vurdere, hvad I har lyst til. Og hvis jeres venner/familie er dygtige amatørfotografer, der også har rigtig gode kameraer, så er der måske ikke så stor forskel i forhold til en professionel.

Håber at I finder ud af det!

Tak for dit input. Det er godt der er god tid, så vi kan bruge tiden til at tænke os om.....

Knus

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg ville ikke for alle penge i verden unvære vores billeder fra fotografen. Vi faldt er SUPER dygtig gut tjek: www.krissim.dk han har taget alle vores billeder...du kan jo prøver at ringe og snakke med ham! han er ikke prof....men vil gerne være det....og derfor heller ikke super dyr!

Hej søde.

Tak for linket.

Jeg skal i kjolen igen i morgen, glæder mig som et lille barn. :balloons:

Knus

0

Del dette indlæg

Hejsa

Vi gjorde ligesom I overvejer at gøre, og algte at bede et familiemedlem stå for fotograferingen. Vifandt så en masse inspirationsbilleder, som vi brugte til lejligheden. Vores fotografering var en succes (synes vi selv). Vi fik rigtig mange gode billeder. Da vi besluttede os for at fravælge fotograf, var det ført og fremmest fordi vi vurderede at familiemedlemmet kunne gøre det rigtig godt, og fordi vi synes at man får meget få billeder i forhold til de penge man skal give for en professionel. En pakke med f.eks. 8 billeder for 4-5.000 kr. Det er bare for meget.

Kort og godt - er det noget vi varmt kan anbefale.

KH Xzenia

Hejsa

Det er altid godt at høre andre der har succes med de ønsker man selv har. Tak for dit input

Knus

0

Del dette indlæg

jeg ville ikke for alle penge i verden unvære vores billeder fra fotografen. Vi faldt er SUPER dygtig gut tjek: www.krissim.dk han har taget alle vores billeder...du kan jo prøver at ringe og snakke med ham! han er ikke prof....men vil gerne være det....og derfor heller ikke super dyr!

Hej søde.

Tak for linket.

Jeg skal i kjolen igen i morgen, glæder mig som et lille barn. :balloons:

Knus

Det kan jeg godt forstå du glæder dig til...bare det var mig.

Jeg ville helt klart prøve at ringe til ham (krissim)....prøv bare at spørge hvad han vil ha´ for at fotografere jer...du bliver nok helt glad for prisen..det blev vi!!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså, jeg KAN næsten ikke la vær:

Jeg undrer mig til stadighed over hvor gladeligt man gerne ofrer mange mange tusinde kroner på kjole, habit, sko, tilbehør, mad og drikke, dinner og festmusik, bar og diverse, morgengaver osv osv osv og så bagefter kan konstatere at (udover at alt det førnævnte naturligvis skaber rammerne og dermed oplevelsen) - DET ENESTE MAN HAR når gæsterne er gået, maden er spist og musikken stopper.......er billederne/videoen af den store dag der som regel er BLÆST AFSTED forbi én.....

Alene på det antal dybe "suk´s" vi hører på en sæson netop gående på at parret faktisk fortrød at man ikke ofrede de sidste, måske 3-5000 kr på at få en profgraf på hele dagen/aftenen, vil jeg tillade mig at mene at NETOP HER bør der ikke spares eller satses på at "Onkel Ib" og hans fine digicam kan nå at fange de gode øjeblikke som uvægerligt dukker op...

Men som jeg plejer at skrive - ovenstående reaktion forventer man/I vel også fra én der lever af netop dette ???

Kunne ikke være mere enig :balloons:

Det er da klart også den tanke der er dukket op. Og derfor dette emne. Men det er nu ikke bare Onkel IB der skal tage billeder. Det er en der tager billeder som ingen kan se på om det er professionel eller ej. Og det meste af vores fest/liv er købe alt så billigt og stadig få det man drømmer om.

Men det er klart dit input får os til at tænke os om.

Knus

0

Del dette indlæg

Hej Tøser og fotografer

Tak for jeres mange input og foreslag.

Det er meget tydeligt når det er en mand/kvinde der lever af at tage billeder, der kommer med sin mening, det er lige før der er spyt på skærmen.

Det er jo op til hver enkelt at vurdere om man kan få det slut resultat man ønsker. Jeg kunne aldrig drømme om at bede en person om at tage billeder til min fest uden at have set billed taget af netop denne person.

Der udover laver vi en skitse bog over de motiver vi ønsker.

Knus Rikke

0

Del dette indlæg

Orrrk, det gælder jo for os alle - f.eks er der INGEN der skal hive 800,- i timen ud af mig fordi der skal skiftes pærer i automobilen og sådan, så alt respekt for dette indput, det er naturligvis folks eget valg, min pointe er da også bare at vi alt, alt for tit tjener vores penge på at EFTERBEHANDLE (læs: trylle) med de dårligt optagne billeder BAGEFTER, men så er det til fuld studietid, foran computeren...

Godt budskabet er kommet ud, held og lykke med det, jeg håver i får en pragtfuld dag og en masse flotte billeder...

PS: Vi tager KUN 799,-/timen for billedebe/efterbehandling :balloons:

Det er sødt af dig, og jeg kan jo godt forstå din kamp, men efterbehandlingen er helt sikkert noget vi selv kan klare, da min kommende mand er grafiker med speciale i billedbehandling.

Men godt at vide hvad vi spare der.

Kh Rikke

0

Del dette indlæg

Jeg fik en veninde til at tage de officielle billeder og en anden til at tage under middagen. Begge SUPERdygtige semiprof amatørfotografer. Og det blev helt fantastisk. Der var super meget følelse lagt i de billeder, og de blev supergode. Jeg ville ikke have byttet for en professionel :balloons:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

nu behøver en fotograf jo ikke være så dyr.

vi kontaktede vores lokale for at høre om tilbud

dette var vores tilbud

Et bryllupstilbud kan være på 1500 kr. incl. Moms

Der får I alle fotos jeg tager på dels cd-rom og papirudgave lux fremkaldt i

13x18

Mindst 5 styk af jer, er redigeret!

Det betyder jeg kommer ved kirken, laver reportagefotos af jeres

bryllupsgæster og jer, når I kommer ud af kirken.

Derpå fotos med jer 2 alene, på det sted I ønsker, eller i studiet på

Tallerupvej.

Jeg sørger for at jeres billede kommer i avisen.

Det er under forudsætning vi snakker om det sker i postnummer xxxx.

Har i specielle eller andre ønsker, så fortæl!

Hvor er denne fotograf henne i landet? Gider du sende en PM med kontaktinfo på ham? Det er dælme en god pakke!

0

Del dette indlæg

Altså, jeg KAN næsten ikke la vær:

Jeg undrer mig til stadighed over hvor gladeligt man gerne ofrer mange mange tusinde kroner på kjole, habit, sko, tilbehør, mad og drikke, dinner og festmusik, bar og diverse, morgengaver osv osv osv og så bagefter kan konstatere at (udover at alt det førnævnte naturligvis skaber rammerne og dermed oplevelsen) - DET ENESTE MAN HAR når gæsterne er gået, maden er spist og musikken stopper.......er billederne/videoen af den store dag der som regel er BLÆST AFSTED forbi én.....

Alene på det antal dybe "suk´s" vi hører på en sæson netop gående på at parret faktisk fortrød at man ikke ofrede de sidste, måske 3-5000 kr på at få en profgraf på hele dagen/aftenen, vil jeg tillade mig at mene at NETOP HER bør der ikke spares eller satses på at "Onkel Ib" og hans fine digicam kan nå at fange de gode øjeblikke som uvægerligt dukker op...

Men som jeg plejer at skrive - ovenstående reaktion forventer man/I vel også fra én der lever af netop dette ???

Kunne ikke være mere enig :balloons:

Det er da klart også den tanke der er dukket op. Og derfor dette emne. Men det er nu ikke bare Onkel IB der skal tage billeder. Det er en der tager billeder som ingen kan se på om det er professionel eller ej. Og det meste af vores fest/liv er købe alt så billigt og stadig få det man drømmer om.

Men det er klart dit input får os til at tænke os om.

Knus

Hej Rikke hvad er du i tvivl om, når I faktisk HAR en der er "amatør-prof" på området?

JEG havde fravalgt prof-fotograf - tænkte at det kunne min veninde gøre, men min mand havde kun gryntet vedr. denne beslutning og kom så hjem et par dage efter og sagde "jeg HAR lavet aftale med Fotoflex" som om det var noget vi havde aftalt hihihi hvor er han sød.

Nå men det vi synes vi fik EKSTRA ved at vælge proff. vil jeg opliste her, for at DU måske kan klare nedenstående ved blot at være opmærksom:

• Foto-pudder med til os begge, så vi ikke skinnede (jeg HAVDE jo make up på og ganske rigtigt - der var da glimmer i min pudder :) så den fiksede fotografen lige.
  • Ikke tage for mange bilelder ude i solen fordi man kniber øjnene sammen selvom man næsten står i skygge.
  • Vedr. kjolen "Gå hen og stil dig dér - og SÅ træder du et lille skridt tilbage så kjolen spiles ud i flot flor".
  • Hun havde styr på "SKAL"-billederne - de traditionelle billeder - Det vidste hverken jeg eller veninde en dyt om. fx. sammen og hver for sig, ryg mod ryg, ringene på brudebuketten, hænderne over hinanden - Min mand i forgrunden med mig i baggrunden osv osv.
  • Derudover lavede vi pjattebilleder, som vi heller ikke selv havde fundet på.
  • Gæsterne fik pænt at vide at følges som partnere ud af kirken (gode par-billeder)

Alt dette er vel noget amatørproff-fotografen sagtens kan gøre, hvis I bare er opmærksomme. Vi vidste ikke selv disse ting - men det gør du jo nu OG.......ellers er der jo en masse kvinder herinde, der kan lave ovenstående liste meget meget længere!

Vores fotograf var med i kirken og på natur-locationbagefter (ca 3 timer). Produktet var 250 fremkaldte digitalbilleder samt cd-rommerne med dem plus et 18x23 billede efter eget valg. Vi gav 3000,-

Held og lykke!

0

Del dette indlæg

Hej:)

Vi har en ven som er amatørfotograf, og som - hvilket er afgørende for os- har taget billeder til brylluper før, dvs han ved hvad der skal og må tages af. :balloons:

Vi vil dog have en prof til at tage nogle billeder af os to alene i et studie mens gæster tager til reception. Altså bryllupsbilledet.

Held og lykke

0

Del dette indlæg

Hej Rikke

Der findes masser af amatørfotografer der er dygtige, og hvis du er tryg ved ham i kender, så er der jo egentlig ingen tvivl. Mine indlæg er bare skrevet ud fra, at der er ikke nogen i min familie eller omgangskreds, jeg ville overlade denne opgave, så derfor min holdning - jeg overvejer faktisk at få en fotograf med til festen, da jeg ikke engang er sikker på at der er nogen der kan tage ordentlige billeder der - jeg ville da ønske at jeg havde en der kunne klare den opgave ligesom du har.

Det lyder jo som om i har den rette til det, og hvis i selv kan redigere billederne, så kan jeg ikke se at der er noget problem i det.

Det skal nok blive rigtig godt... :balloons:

Knus

Winnie

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi valgte at bruge en amatørfotograf, som vi hyrede.

Vi gav 4000 kr for 8 timers fotografering. Han startede før kirken, var med hele dagen - og vi valgte så før dagen at betale 1000 kr ekstra for at ham var med til brudevalsen.

Det var en rigtig god oplevelse, super gode billeder, engagement og han var meget diskret. Vi var nervøse for om der var billeder af folk, da vi ikke lagde mærke til ham i løbet af dagen, men det var super.

Vi fik taget billeder på stranden, hvor han havde rigtig mange gode ideer og havde champagne med til os.

Vi har fået et album med billeder af os, en cd med 850 billeder fra dagen og en dvd med en 4 minutter lang video sat sammen af billederne som en ekstra ting. Den er superdejlig, lavet som om det var en gammel smalfilm og musikken er den sang, som min mands søster sang for os på aftenen.. den er simpelthen så rørende at se. Han havde også et lysstudie med, som han satte op i et tilstødende rum, så folk kunne gå ind og få taget "professionelle" par billeder i et studie. Det er supersjovt at have, og som folk blev mere fulde, blev billederne også det mere festlige..!

Alt i alt 5000 kr for at vi kunne slappe af og alle gæsterne kunne slappe af.

Så vi er fuldt ud tilfredse og kan kun anbefale ham. www.adventurefoto.dk

Hilsen Ditte

0

Del dette indlæg

Hej Tøser.

Vi har valgt at vi ikke vil hyre en profossionel fotograf. Der er mange gode amatør fotografer i familien, og vi har bedt Peer´s bror til at tage billeder af os. Og vil så sammensætte vores album efter det. Vi har lavet en liste med billeder af ander brudepar så vi kan vise Peer´s bror hvad det er vi ønsker af motiver.

Men er kommet i tvivl. Synes I det er dumt? :cheerleader3:

Vi har et stort problemt...der er ikke sat penge af til fotograf i vores budget.

Hvor meget gav I for at få taget billeder?

Knus

Det er bare så svært et valg!

Min kæreste kender en, som er amatørfotograf, men som har noget rigtig lækkert udstyr (og gerne vil leve af det en dag), og som vi ved kan tage nogle fantastiske fotos. Så han er bestilt - og vi betaler selvfølgelig materiale plus et eller andet for hans indsats. :hug:

Men..........

Nu har jeg læst en del herinde, og jeg har set de smukkeste fotos - fra proffessionelle. Der er virkelig noget kvalitet over langt de fleste, som mange af os zilla's gerne vil have frem på VORES dag. Det handler primært om lys, skarphed og blik for mulighederne. Mange af de fotos, der er taget af familiemedlemmer/venner er fyldt med dårlige baggrunde..... eller... det er min mening... :heart:

Vi vælger nu stadig vores ven... men det er med is i maven. Jeg har set de fotos, hvor han leger med lys, skarphed og motiv, og dér er han dygtig. Han har uden tvivl givet sig god tid.....

Summasummarum - jeg tror, at hvis man forbereder en god amatørfotograf på, hvad man egentlig ønsker (og lige her på BK er der jo TONSVIS af inspiration!!), så kan man sagtens få et godt resultat. Som så mange andre ting i vores planlægning gælder det, at vi selv skal i sving for at få, hvad vi ønsker, når vi er nødt til at holde de s......! budgetter.. :thumbsupsmileyanim:

Dorte.

0

Del dette indlæg

Hejsa

Vil også lige give mit besyv med.

Vi valgte at få en god ven, til at tage billeder til vores bryllup. ( han er hverken hel eller halv proff. ),

Dette gjorde vi ikke for at spare penge, men fordi at billederne ikke behøvede at syne proff.

Han var med lige fra start til slut, og vi fandt en god location at tage billeder på.

Vi fik nogle super skønne ( ikke for kunstigt opstillede ) billeder ud af dette.

Han er knald dygtig til redigering, så hvis vi ville have gjort sådanne noget, så havde han også gjort dette, men det ville vi ikke have. For os skulle det hele bare være så naturligt som muligt.

Vi fik fremkaldt billederne via elgiganten.dk og de sidder nu flot i et alm. album. Vi fik også denne vej fremkaldt billeder i større str. til os selv, familie m.m. Og de store hænger nu på væggen, og minder os om vores fantastiske bryllup.

Vi har ikke ét sekund fortrudt at vi ikke brugte en proff. fotograf.

:thumbsupsmileyanim:

Redigeret af delfin29
0

Del dette indlæg

Dumt sted at spare er helt klart min mening. Vi blev gift 15 september og havde valgt fotograferne.com til at atge billeder hele dagen og det var bare sååååå fantastisk. Som de selv skriver er billederne det eneste du har tilbage efter brylluppet og noget helt andet er at en fotograf spare både venner og familie for det kæmpe ansvar det er at tage bryllupsbilleder. :thumbsupsmileyanim:

Her 2 måneder efter tager vi stadig vores flotte album frem næste hver uge og genkalder os dagen og de venner vi har der fravalgte en fotograf til deres bryllup har sådan fortrudt det efter de har set vores billeder.

Ja, det er dyrt (betalte omkring 9000kr) men tilgengæld sparede jeg så på bryllupskagen og fik små kager istedet. Man må prioritere MEN NEDPRIORITER IKKE FOTOGRAFEN!!!! :cheerleader3:

Knus

Pernille

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu har jeg jo siddet og blandt andet læst indlægget om en professionel(?) fotograf, der kunne lave hele pakken for 1500 kroner.... og de fleste reaktioner i tråden er bare "nej hvor var det billigt". Men husker man nu først og fremmest overveje om den pågældende er kvalificeret - eller lader man sig for nemt forblænde af den lave pris?

Jeg vil lige bidrage med en lille historie, der ligger et par år tilbage.

Jeg var hyret som DJ til et bryllup på et anerkendt fynsk feststed. Mens jeg går og stiller udstyr op inde i festsalen, kommer en dame ind og begydner at atge lidt billeder af bordet. Der var ikke noget specielt opsigtsvækkende ved damen eller hendes pocketkamera, så jeg tænkte at det nok var en gæst, som lige ville snige sig til et "bordfoto", inden folk gik til bords.

Da selskabet gik til bords fandt jeg imidlertid ud af, at det IKKE var tilfældet... næh nej, hun og hendes mand var hyret som festfotografer og tild et formål medbragte de tre digitale pocketkameraer samt et gammelt olympus OM10 analogt spejlreflekskamera. Bid lige mærke i sidstnævnte.

På et tidpsunkt var der så mad til musiker og fotografer, og vi sad selvfølgelig og snakkede over maden. Jeg spurgte så af nysgerrighed, hvordan det kunne være at hun tog så mange billeder på almindelige filmruller, idet jeg troede at alle professionelle for længst var overgået til digitalteknik. Jeg fik så en længere forklaring om, at OM10'en var klart overlegeh i billedkvalitet og dagens digitale teknik slet ikke var moden blah bla blah... og jeg sagde bare "ja" og "okay" på de rigtige tidspunkter, og lod som om jeg blev meget klogere...

Hvad jeg IKKE fortalte damen, mens jeg krummede tæer under bordet, var at jeg arbejdede fuldtids som journalist og fotograf på en avis. Jeg fortalte hende heller ikke, at netop Olympus OM10 var det første spejlreflekskamera, der indgik i mine drengedrømme (vi taler i slutningen af 80erne), og det var derfor meget nemt for mig at identificere et sådant...

Jeg har i sagens natur ikke efterfølgende set billederne fra den pågældende fest, men jeg tror faktisk nemt, at gæsterne selv kunne have taget noget tilsvarende... jeg havde absolut ingen grund til at tro, at ægteparret vidste noget som helst om fotografering, udover det enhver hobbybruger ved.

Der hvor jeg virkelig krummede tæer, var da vi snakkede om, hvor meget vi havde at lave... og de havde masser af bryllupper hele sæsonen, "men de tog jo så også kun 3500 for en aften..."

Personligt er jeg langt fra overbevist om, at resultatet var bare 35 kroner værd - jeg tror som sagt selskabet selv kunne have taget bedre billeder med deres digicams.

Min pointe er, at prisen ikke i sig selv bør være vigtigste valgfaktor på disse helt essentielle områder (fotograf, musik, mad og drikke). Selvfølgelig skal man skele til prisen, men det er vigtigere at fokusere på, hvilket produkt man egentlig får - og hvis budgettet er presset, så er det altså bedre at skære ned på bordpynten, eller andre af de steder, som er hurtigere glemt end de helt basale områder...

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer