missC

Borgerligt vielsesritual

12 indlæg i dette emne

Hej alle BK'ere.

Min dejlige kæreste vil gerne giftes enten ved den sø, hvor han friede til mig eller på plænen, hvor festen skal holdes.

For mig er det mest højtideligt i en kirke.... og jeg vil gerne, at selve vielsen, selve øjeblikket er meget højtideligt.

Men - jeg vil jo gerne imødekomme min kærestes ønsker også, så jeg tænker meget på, at vi da sagtens flytte det højtidelige ud i naturen. :thumbsupsmileyanim:

Nu er det nok ikke alle embedsmænd, der har forstand på at gøre en oplæsning af et vielsesritual til noget personligt. Og så mener jeg også, at der er forskel på ordlyden i de forskellige kommuner???? Kan man selv få indflydelse?

Og holder de også en slags tale?

Jeg vil virkelig ærgre mig, hvis det bliver en tør og upersonlig omgang.

Det betyder vældig meget for mig, at øjeblikket er intenst og personligt - som en understregning af, at dette er min og vores ultimative kærlighedserklæring. :thumbsupsmileyanim:

Kære zilla's og gifte matroner: øs endnu engang ud af jeres erfaringer!

Taaaaak!

:thumbsupsmileyanim:

Dorte.

Redigeret af missC
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Dorte!

Jeg skal vies borgerligt i januar. Vielsen kommer nok også til at foregå et andet sted end rådhuset -af hvad jeg ved, er der ikke noget ritual ved en borgerlig vielse, man kan selvfølgeligt bede den person, der skal foretage vielsen, om at sige noget særligt, at ringe skal gives osv., men normalt er det vist ikke meget andet end at underskrive vielsesattesten...

Ellers kan du prøve at spørge kommunen, hvor du bor... Jeg har forresten også læst et andet sted, at hvis man skal have vielsen foretaget i fx en statsskov, skal man ansøge i rigtig god tid...

Håber, det kan hjælpe dig! :cheerleader3:

Knus Maja

0

Del dette indlæg

Uha, søde!

Vil så nødig skuffe dig - eller ødelægge noget for dig -

Men I må skynde jer at undersøge om jeres store drøm om vielse udenfor kan gå i opfyldelse! Det er nemlig ikke alle kommuner der vil - eller hvor det er tilladt - det er vist også op til den enkelte person der skal forestå vielsen, om det kan lade sig gøre..

De er ikke alle lige hjælpsomme, så vær tidligt ude og undersøg mulighederne! :)

Som Maja siger så er der ikke noget "ritual" i den borgerlige vielse. Det er slet og ret en meget kort vielse, hvor personen minder jer om de ting ægteskabet indeholder (at støtte hinanden, hjælpe og være tro) og derefter en tilspørgelse: "Vil du x have x, som hos dig står".

Herfter er det slut. Det tager ca. 2 minutter (jep - jeg har taget tid) - derudover tid, hvor I skal skrive under.

MEN: Man kunne jo (som nogle af mine veninder har gjort) lægge nogle sange og/eller taler ind før eller efter vielsen og på den måde skabe sit eget ritual. For selvfølgelig skal det da være et højdepunkt i jeres liv - når i siger ja til hinanden.. :cheerleader3:

Håber det lykkes for jer at finde det helt rigtige sted OG den helt rigtige person.

Fortæl os hvordan det går!

:cheerleader3:

Camilla

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej,

Synes lige at jeg vil fortælle hvordan vores borgelige vielse forløb. Vi blev gift på rådhuset den 3/11-07, og det var ingen videre god oplevelse.

Vi skulle være der klokken 10, var der 5 i. Og så kommer der en pige og tager imod os. Jeg går ud fra at hun skal være tilstede sammen med den der har bemyndigelse til at vie os. Men nej nej, der var kun hende. Vi blev vidst ind i rådhus salen hvor hun bad os tage plads. Dernæst spurgte hun om de oplysninger vi havde indsendt var korrekte. Da alt det var overstået, bad hun os om at stå op, overfor hende og så fik vi lov til at sige ja til hinanden, så skrev vidnerne under og ja så var det ud af døren. Alt i alt tog det max 15 min.

Nej jeg var skuffet. :thanks:

Jeg ved godt at man ikke skal ligge for meget i det når det er på rådhuset, men jeg følte virkelig at hun ikke havde tid til at være der så hurtig gik det. Min mand som er hollænder (men forstår og snakker dansk) havde virkelig problemer med at høre hvad hun sagde. Men han sagde da JA på det rigtige tidspunkt. :thumbsupsmileyanim:

Men foruden det havde vi en rigtig hyggelig dag bagefter.

Den rigtige fest og den kirkelige velsignelse sker først til næste år. JUHUUUUUUUUU!!!!!!!!

Men jeg vil da sige som de andre, undersøg det.

Mange hilsner fra Marc & Anja

ps: held og lykke med det hele... :blush:

0

Del dette indlæg

Hej,

Synes lige at jeg vil fortælle hvordan vores borgelige vielse forløb. Vi blev gift på rådhuset den 3/11-07, og det var ingen videre god oplevelse.

Vi skulle være der klokken 10, var der 5 i. Og så kommer der en pige og tager imod os. Jeg går ud fra at hun skal være tilstede sammen med den der har bemyndigelse til at vie os. Men nej nej, der var kun hende. Vi blev vidst ind i rådhus salen hvor hun bad os tage plads. Dernæst spurgte hun om de oplysninger vi havde indsendt var korrekte. Da alt det var overstået, bad hun os om at stå op, overfor hende og så fik vi lov til at sige ja til hinanden, så skrev vidnerne under og ja så var det ud af døren. Alt i alt tog det max 15 min.

Nej jeg var skuffet. :blush:

Jeg ved godt at man ikke skal ligge for meget i det når det er på rådhuset, men jeg følte virkelig at hun ikke havde tid til at være der så hurtig gik det. Min mand som er hollænder (men forstår og snakker dansk) havde virkelig problemer med at høre hvad hun sagde. Men han sagde da JA på det rigtige tidspunkt. :thanks:

Den rigtige fest og den kirkelige velsignelse sker først til næste år. JUHUUUUUUUUU!!!!!!!!

ps: held og lykke med det hele... -HAHA-

Tak!

Nej, hvor det lyder som en skuffelse - sikke noget. Skal HELT klart tale med kæresten min... -HAHA-

Det er dejligt for dig, at du senere får en 'rigtig' højtidelighed.... :thumbsupsmileyanim:

Dorte.

0

Del dette indlæg

En borgerlig vielse kan heldigvis også være helt i den anden ende...... :thanks:

Vi blev viet på feststedet af viceborgmesteren fra Hedensted kommune.

Ritualet var som beskrevet længere oppe i tråden suppleret med en tak for at han måtte komme og vie os i de smukke omgivelser. Selvom han skulle videre til en "udenfor-rådhuset"-vielse mere lige efter vores, så gav han sig alligevel tid til at blive lidt bagefter og sige ordentligt tillykke og overrække os en fin gave. Det er vi meget taknemmelige for, han gjorde netop alt for at vi ikke skulle få en samlebåndsoplevelse.

Det var selvfølgelig ikke så lang en omgang som i kirken, men han forstod virkelig at gøre det til smukt og personligt på trods af at vi kun havde talt med ham i telefonen et par dage før.

Det var et helt bevidst valg fra vores side at vi ikke ville i kirken da vi ikke er troende samt at salmesang og talen fra en præst, der alligevel ikke kender en hujende fis til os, er os så indeligt ligegyldigt. Det var netop øjeblikket hvor vi sagde ja til hinanden omgivet af de mennesker, der betyder mest for os, der var i centrum på smukkeste vis.

Hvis I vælger en vielse uden for kirke eller rådhus, tror jeg at jeres største udfordring bliver at finde en med bemyndigelse, der vil tage ud og gøre det. Personligt har jeg kun kendskab til Hedensted, og så ved jeg at Josefin herinde fra tog kontakt direkte til medlemmerne i Kbh's borgerrepræsentation og fik en aftale i stand med Louise Frevert selvom kommunens udgangspunkt er, at de ikke tager ud. Dem jeg ellers har kendskab til, som Katjamo og min veninde, er at det en ven eller en i familien, der har haft bemyndigelse til at vie.....

:thumbsupsmileyanim: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Maddie83 blev viet borgerligt i sin egen have. Kan ikke huske om hun skrev noget om ritualet, men prøv at kigge i hendes tråd/beretning.

Det så ud til at være et rigtig romantisk bryllup.

Jeg selv skal giftes direkte ned til Mossø, men har også haft MEGET besvær med at finde en, der ville tage ud at vie os - så undersøg det i rigtig god tid!

0

Del dette indlæg

Hej,

Nej jeg var skuffet. :thanks:

Jeg ved godt at man ikke skal ligge for meget i det når det er på rådhuset, men jeg følte virkelig at hun ikke havde tid til at være der så hurtig gik det. Min mand som er hollænder (men forstår og snakker dansk) havde virkelig problemer med at høre hvad hun sagde. Men han sagde da JA på det rigtige tidspunkt. :thumbsupsmileyanim:

ps: held og lykke med det hele... :blush:

Hejsa

Vi blev også borgerligt viet på Ringkøbing Rådhus for et par år siden, og efter selve vielsen var der vin til vi voksne og sodavand til alle børnene. Nogen havde champagne og chokolade med, så det tog næsten en time, og der var bestemt ingen der havde følelsen af, at bleve "kostet" ud.

Vi havde en rigtig dejlig oplevelse. Vi fik så den kirkelige velsignelse i november.

0

Del dette indlæg

Hej,

Nej jeg var skuffet. :cheerleader3:

Jeg ved godt at man ikke skal ligge for meget i det når det er på rådhuset, men jeg følte virkelig at hun ikke havde tid til at være der så hurtig gik det. Min mand som er hollænder (men forstår og snakker dansk) havde virkelig problemer med at høre hvad hun sagde. Men han sagde da JA på det rigtige tidspunkt. :boohoo:

ps: held og lykke med det hele... :cheerleader3:

Hejsa

Vi blev også borgerligt viet på Ringkøbing Rådhus for et par år siden, og efter selve vielsen var der vin til vi voksne og sodavand til alle børnene. Nogen havde champagne og chokolade med, så det tog næsten en time, og der var bestemt ingen der havde følelsen af, at bleve "kostet" ud.

Vi havde en rigtig dejlig oplevelse. Vi fik så den kirkelige velsignelse i november.

Hej Helle..

Min kæreste og jeg skal vies på Ringkøbing rådhus d. 2. feb 08. Hvor mange var med til at overvære jeres vielse?

Var det rådhuset der serverede vin og sodavand, eller havde I eller nogle af gæsterne det med?

Maria

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer