Guest Nika

Sy-selv-kjole

34 indlæg i dette emne

Jeg ville egentligt have bestilt min kjole fra en kinesisk skrædder fra Ebay - men den kjole jeg forelskede mig i, kan ikke længere bestilles, da skrædderen ikke længere eksisterer på Ebay!

Så kom jeg i tanker om min mor, hun har syet og undervist i syning i mange år - hun har dog aldrig syet en brudekjole. Min kjole er dog meget enkel og silkeagtig.

Er der andre der har fået sin kjole syet selv eller skal have en syet? Hvem skal eller har syet kjolen?

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde andre debatter om at sy selv, men ved der er nogle.

Gode råd og tips søges!

TakTak

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg mener at have læst om flere herinde der har fået deres kjoler syet af deres mødre, gode veninder eller andre de kender som har været super gode til at sy andre ting og derfor har kastet sig ud i at sy en brudekjole og har da ikke hørt om nogle der har været utilfredse. Eller også har de syet deres kjoler selv. Min svigermor skal sy min brudekjole. Hun er tidligere skrædder men har aldrig syet en kjole som min. Hun har dog syet det tøj som min ene svigerinde havde på til sit bryllup. Det vil jeg betegne som festtøj bestående af nederdel med lille slæb og overdel med mange små detaljer. Det var super flot og gennemført arbejde, så jeg turde godt spørge hende om ville kaste sig ud i projektet med min kjole. Så jeg glæder mig til vi skal igang med projektet til februar

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg syede selv min kjole sammen med min mor. Og er SÅÅÅÅ glad for jeg gjorde det. Havde egentlig forestillet mig helt fra start af, at vi skulle sy den selv. Og da jeg så kom ud og prøvede kjoler, blev jeg skrupforvirret, og kunne slet ikke finde det jeg ville have. Så det endte med at vi syede selv, og det blev den bedste kjole jeg kunne have fået.

Du kan se hele processen i min tråd

Altså det tog ret lang tid, især fordi vi syede hjemme hos min mor, og havde lidt svært ved at finde tidspunkter vi begge kunne pga skiftende arbejdstider som ikke helt passede sammen. Men det lykkedes, og resultatet blev superflot, hvis jeg selv skal sige det.

Den har sine små skønhedsfejl, men vi er jo heller ikke prof. Er ihvertfald glad for resultatet, og har fået utrolig meget respons.

Prisen var også MEGET billigere. Har ialt givet knap 4.000 for materialer, så det er jo også en del at spare der. Og så er man sikker på at få kjolen 100 % som man gerne vil, og ingen har noget magen til.

Held og lykke med det.

0

Del dette indlæg

Hej

Jeg syede selv min kjole sammen med min mor. Og er SÅÅÅÅ glad for jeg gjorde det. Havde egentlig forestillet mig helt fra start af, at vi skulle sy den selv. Og da jeg så kom ud og prøvede kjoler, blev jeg skrupforvirret, og kunne slet ikke finde det jeg ville have. Så det endte med at vi syede selv, og det blev den bedste kjole jeg kunne have fået.

Altså det tog ret lang tid, især fordi vi syede hjemme hos min mor, og havde lidt svært ved at finde tidspunkter vi begge kunne pga skiftende arbejdstider som ikke helt passede sammen. Men det lykkedes, og resultatet blev superflot, hvis jeg selv skal sige det.

Den har sine små skønhedsfejl, men vi er jo heller ikke prof. Er ihvertfald glad for resultatet, og har fået utrolig meget respons.

Prisen var også MEGET billigere. Har ialt givet knap 4.000 for materialer, så det er jo også en del at spare der. Og så er man sikker på at få kjolen 100 % som man gerne vil, og ingen har noget magen til.

Held og lykke med det.

For hulan da den er flot :cheerleader3::):bearhug:

Fantastisk stykke arbejde. Jeg glæder mig nu endnu mere til jeg sammen med min svigermor skal fremstille min kjole

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Held og lykke med det.

For hulan da den er flot :thumbsupsmileyanim::balloons::shooter:

Fantastisk stykke arbejde. Jeg glæder mig nu endnu mere til jeg sammen med min svigermor skal fremstille min kjole

Ejjj tusind tusind tak. :unsure: Hvor er det dejligt at få ros! Der ligger jo også et stort arbejde bag.

Ja du kan roligt glæde dig til at være med til selv at lave kjolen, eller ihvertfald kommandere med din svigermor hvordan den skal se ud. Det er bare rigtig skønt at være med i hele processen. Glæder mig til at se det endelige resultat!

0

Del dette indlæg

Lige et lille pip fra mig også.

Min mor syede også min kjole. Hun har selv konstrueret mønsteret osv. Det er skønt at få en kjole, som ingen andre har, og som lige er det, man gerne ville have. Jeg må nok indrømme, at det tog MEGET af min mors tid, og hurra for, at hun er på efterløn!

post-16734-1199095130.jpg

Og for lige at prale yderligere af moren min lavede hun også mit slør (farvede det i te), mit diadem og sit eget tøj :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af Irishbride
0

Del dette indlæg

Virkelig flotte kjoler!

Har i, eller de der har hjulpet med at sy kjolen, brugt f.eks bøger eller magaziner om at sy brudekjoler? Eller måske andre kilder til præfabrikerede mønstre, gode råd og inspiration til kjolen?

Har i ellers nogle gode råd eller advarsler? Ville i have gjort noget anderledes?

Tak tak

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Virkelig flotte kjoler!

Har i, eller de der har hjulpet med at sy kjolen, brugt f.eks bøger eller magaziner om at sy brudekjoler? Eller måske andre kilder til præfabrikerede mønstre, gode råd og inspiration til kjolen?

Har i ellers nogle gode råd eller advarsler? Ville i have gjort noget anderledes?

Tak tak

Jeg købte stoffet hos en brudekjole-skrædder i Aalborg. Var bestemt ikke noget billigt stof jeg fandt mig. Men ville gerne have silke i en lækker kvalitet, og alt i alt blev det alligevel ikke så dyrt.

Vi syede efter et færdigt mønster, da hverken min mor eller jeg har erfaring med at konstruere mønster selv. Dog har vi tilrettet nederdelsmønsteret lidt med draperinger, da vi ikke kunne finde et mønster med de draperinger jeg gerne ville have. Mønsteret til nederdelen er fra Burdaog kan købes i de fleste stofbutikker, bla stof 2000 eller i Fjølner, som også har en fin netbutik, hvor man kan købe alt fra mønstre til stof og tilbehør. Mønsteret til corsagen er fra Butterick.Her kan du kan finde flere mønstre fra McCall, Butterick og Vogue

Held og lykke med det.

0

Del dette indlæg

Hov, faldt lige over denne tråd og ih hvor er den spændende :thumbsupsmileyanim:

Hvordan er holdningen til, at bruden selv syer sin kjole? Traditionen siger at det er en tåre i ægteskabet for hver sting man laver og ih hvor skal man så græde meget. Jeg overvejer det nu stadig, men vil ikke bestemme mig inden jeg har været ude og prøve kjoler. Det er nemlig meget lettere at sy en "lille" kjole end end stor fluffy-one og hvis det er en sådan jeg vil ha', ja så syer jeg den ikke selv, men bestiller den over nettet, det er omend noget billigere.

0

Del dette indlæg

Min mor ska oz sy min, selvom hun ikk har rpøvet at sy brudekjole før. Men hun har syet altid og har da oz syet et par galla kjoler, så helt galt går det ikk - forhåbentligt. Ellers har hun en veninde som er syerske og gerne vil hjælpe :thumbsupsmileyanim:

Men jeg har fundet mønster i stof og stil.. Ska ha en kort model.. Men mor og jeg har regnet os frem til et nogenlunde rundt tal som hedder 1000-1200 kr for kjolen, så det er slet ikk galt! :)

Min tråd - måske lidt inspiration?? :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg skal også have en hjemmelavet kjole :thumbsupsmileyanim:

Min lillesøster er uddannet designer og laver det hele fra bunden. Er bare så spændt på hvordan det bliver, indtil nu har jeg kun været i en lærred model, og det er altså ikke det samme :)

Det skal lige siges at hun heller aldrig har syet en brudekjole før, men som nyuddannet designer kan hun jo lige så godt komme i gang med det samme!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! Jeg vil følge med i jeres tråde - og håber i vil formidle kommende udfordringer og eventuelle gode råd.

Jeg har besluttet at tage min mor med ud at se på stof - for til en start, at kunne vurdere om det overhovedet kan betale sig.

Hvilken slags silke bruger i? Min mor mener, at Duchess-silke skal være af en tynd udgave for at det falder flot...ellers har vi ikke snakket om noget. Mit "kjoletema" er James Bond - enkel, sexet og elegant.

0

Del dette indlæg

Jeg mener faktisk slet ikke at vi bruger silke til min kjole. Nu er det jo søster som styrer det meste, jeg siger bare hvad jeg kan lide. Jeg mener dog at vi valgte et satin stof som bare passer kæmpe godt med de blonder der også skal på kjolen. Det er i hvert fald i farven ivory, det ved jeg!

0

Del dette indlæg

Forresten... det kan bestemt godt betale sig at tage ud for at kigge på stof sammen med din mor! Jeg var allerede for lang tid siden afsted med min søster, og vi fik en masse prøver med hjem. Da vi senere besluttede hvordan kjolen skulle se ud, kunne vi fint finde de forskellige stoffer frem og finde lige det som passede!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kan det også betale sig prismæssigt - at lave sin egen kjole? det glæder jeg mig ihvertfald til at finde ud af - nogle siger det betaler sig, andre ikke. Det kommr vel nok også an på hvilken skalg kjole man vil have.

Som du selv siger så går det an på hvilken kjole man vil have og endnu vigtigere - hvilkets stof man vælger. Forelsker du dig i en blonde til 2000,- meteren, ja så kan det løbe op, men får du et familiemedlem til at sy kjolen uden aflønning kan det næsten altid betale sig ift. at købe i forretninger herhjemme.

0

Del dette indlæg

Hej!

Jeg skal også i gang med selv at sy - hvor køber I stof?

Jeg købte stof til min kjole i Italien og fik det derfor til næsten 1/3 af prisen...

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men hos Irene på Amager kan du købe stof. Kender ikke hendes priser, men hun er sød, hjælpsom og meget imødekommende. Hun kan vejlede dig i valget af stof og design. hendes hjemmeside er www.irenes.dk hvis det kan være dig til hjælp. Ellers er der stof og stil i Roskilde. kunne godt forestille mig der var flere steder i Herning

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har også selv syet min kjole, en enkelt model med en nederdel med et lille slæb, og en corsage top med snørrer foran, jeg har desuden selv syet sløret. Stoffet jeg har brugt er satin og jo ikke noget af det dyreste stof man kan købe.

Jeg har fundet både mønster og stof i stof og stil, og jeg har købt materialer for små 500 kr, så det må man sige godt kan betale sig, og det er ikke fordi at jeg har brugt så mange timer igen på at sy. Billeder af kjolen må i vente med at få til efter imorgen hvor den skal i brug, jeg vil dog lige se om jeg kan ligge et billede af toppe ind. Det går ikke, jeg kan ikke gøre filen lille nok desværre.

0

Del dette indlæg

Jeg vil meget gerne se din hjemmesyede kjole. Jeg har også tænkt på at besøge stof og stil. De er ikke dyre, men kvaliteten plejer at være ok. Jeg har ingen krav til, at det skal være noget dyrt silke... Jeg bor i Syd Vestjylland og skal helt til Herning for at finde en stof og stil butik

0

Del dette indlæg

Hmmm - jeg er uddannet designer og skulle helt klart lave min egen kjole men så var jeg ude at prøve de andres kjoler for at se om det var den størrelse kjole etc og puf så var der en kjole som var billig(6000) som bare skal laves lidt om og have mine egne detaljer og så er den fin. Jeg har fået en datter for 6 mdr siden så tiden er knap og ved jo at alle tilretninger etc er svære at få presset ind sammen med min designer veninde der også har børn etc SÅ jeg har valgt at lade være - nu ved jeg jo ikke lige hvordan den skal se ud men vogt dig - det tager en hel del tid! Men selvfølgelig er det også fedt at stå i sin egen kreation...

God fornøjelse fra een der kun skal bruge et par dage på det nu :-D hvis jeg ikke også får en til at lave alle rettelserne ;-D

0

Del dette indlæg

Lige et lille pip fra mig også.

Min mor syede også min kjole. Hun har selv konstrueret mønsteret osv. Det er skønt at få en kjole, som ingen andre har, og som lige er det, man gerne ville have. Jeg må nok indrømme, at det tog MEGET af min mors tid, og hurra for, at hun er på efterløn!

post-16734-1199095130.jpg

Og for lige at prale yderligere af moren min lavede hun også mit slør (farvede det i te), mit diadem og sit eget tøj :cheerleader3:

Har I selv syet sløret og hvor har I fundet mønster

0

Del dette indlæg

Så har jeg været ude at kigge på stof!

Priserne varrierede - 200 til 400 meteren - Københavnerpriser. 200 kr var i Stof2000. I stofdillen havde de slet ikke silke, ej heller i Stof og Stil (undre mig meget - jeg har dog kun talt med dem over telefonen). Jeg vil førsøge at finde stoffet endnu billigere på nettet...sig endelig til hvis i kan anbefale nogle butikker, både "on- og off-line"

Ang slør - regner jeg ikke med at skulle have et, men jeg har lige set en tråd om forskellige mønstre til slør.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer