Betina82

nyt job med firmabil eller nyt job med egen bil???

18 indlæg i dette emne

Hej Piger..

Jeg står i den situation at jeg lige har fået mit drømmejob.. headhuntet i aller bedste stil (ja jeg er lidt stolt, så lidt pral er der altså med her) :thumbsupsmileyanim:

Nå men udover at jeg stiger ret meget om måneden, så bliver jeg tilbudt en firmabil.. frit valg på alle hylder, min. til 160.000 maks. til 400.000

SPM til jer er om det kan betale sig..

Jeg har valget mellem fri firmabil eller kørsel i egen bil med km godtgørelse..

Jeg kommer ca til at køre 24.000 km. om året i arbejdsøjemed og ca. 42.000 privat kørsel.

Hvis jeg skal køre i egen bil har jeg disse udgifter:

Lån: intet det er en 10 år gammel men fin bil..

Forsikring: 7.500 årligt

Vægtafgift: 2.500 årligt

reperationer: 6.000 årligt

Benzin: Privat kørsel: Kører ca. 15 per liter med en liter pris på 10 kr. 28.000 årligt

Befordring: Jeg har 45 km. på arb, dvs 90 km per dag

Kørselsgodtgørelse 24.000 km x med statens takster: 3,33 (kan ikke huske hvad de er steget til nu) = 79.920

Problemet er at denne bil nok snart får en masse skavanker og så er alternativet at jeg selv skal ud og købe en ny bil til eks. 200.000??? er det en bedre løsning?

Hvis jeg vælger firmabil til eks. 200.000 så kommer det til at koste mig 30.000 ekstra i skat om året da jeg betaler 60 % af den sidst tjente krone...

Piger hjælp... hvad skal jeg vælge, skal give mit svar i morgen...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jamen så kommer det hele egentlig an på, hvor meget din nuværende bil kan holde til.

Rent økonomisk løber ekstraskatten og benzinen lige op.

Forsikring, vægtafgift og reparationer sparer du ved firmabilen (ca. 16.000 kr.)

Dog mister du din kørselsgodtgørelse på knap 80.000 kr.

Vælger du firmabil "mister" du ca. 64.000 kr. om året og økonomisk kan din egen bil bedst betale sig.

Sker der noget med din egen bil eller forventer du, at der sker noget med den (kender ikke alderen eller standen), ja så ville jeg vælge firmabilen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamen det er jo en af den slags spørgsmål som jeg typisk bliver udsat for i min rådgivningsvirksomhed.

Jeg syntes der mangler et væsentligt aspekt. Nemlig hvordan din bruttoløn påvirkes af valget af bil. Din arbejdsgiver vil næppe give dig det samme i løn hvis du vælger at få en bil til 400.000 kr. fremfor en til 160.000 kr. eller slet ingen bil. Kørselsgodtgørelsen står således ikke mål med de faktiske udgifter på bilen, når vi taler om at du kører 42.000 km. privat om året. Jeg tror derfor ikke på at det er hip som hap hvad du vælger i forhold til denne.

Du skriver at du har 45 km. på arbejde hver vej. Jeg kan slet ikke få det til at harmonere med et privat kørselsbehov på 42.000 km. En del af din kørsel til arbejdet vil vel også være til andre arbejdssteder og derved være inde under den erhvervsmæssige kørsel, på - ??? - 24.000 km. årligt.

Du kan slet ikke få skattefri kilometergodtgørelse for 24.000 km årligt med den normale sats. Grænsen går ved 20.000 km. Du og din arbejdsgiver skal også være opmærksom på den særlige 60 dages reglen. Du kan kun få godtgørelse for kørsel mellem dit hjem og kundearbejdsstederne, hvis du kan sige dig fri for ikke at gøre den pågældende strækning mere end 60 dage indenfor en periode af 24 måneder. Den er vanskelig at komme udenom hvis man har eksempelvis 10 faste kunder men kører man rundt til mange ubestemte kunder ryger man ikke ind i den.

Det næste er at der skal føres kontrol med kørslen og de udbetalte godtgørelser. Det er arbejdsgiverens forpligtelse men det går ud over dig hvis Skat underkender skattefriheden på grund af manglende kontrol. Dvs. det er sagt med andre ord dig der bærer risikoen efter godtgørelsesmodellen.

Det man herudover bør gøre er at regne på de to alternativer. En god metode er et regneark opdelt i 2 kasser hhv. fri bil og godtgørelsesmodellen hvor de økonomiske virkninger stilles op normalt måden at gøre det på. Lidt alla det Pernille laver, men hun mangler bare den skattemæssige side af sagen.

Du kan evt. kigge på www.hlb.dk. Der ligger et bilprogram som jeg var med til at lave da jeg arbejdede der. Det kan selvfølgelig kun anvendes som støtte for et valg og er ikke entydigt da der er mange variabler (reparation m.v) men det giver et overblik over hvad der kan svare sig i forskellige situationer.

Men jeg regnede lige på det:

Hvis du får en bil til 160.000 kr. som fri bil skal du beskattes af 40.000 årligt. Det koster 24.000 kr. i skat og ambi og beslaglægger derved ca. 60.000 af din bruttoløn før skat. En dyrere bil bør du kun vælge hvis du har lyst til at betale det mere for den og mener det er det værd.

Hvis du anvender din egen bil (og vi tager udgangspunkt i de tal du har anført) vil din årlige udgift til benzin alene på den private del udgøre ca. 33.000 kr. Hertil kommer benzinen på den erhvervsmæssige kørsel, ca. 18.000 kr. Hertil kommer vægtafgift, forsikring og reparation på bilen; 16.000 kr. Udgift i alt 67.000 kr. hvilket beslaglægger ca. 168.000 kr. af din bruttoløn før skat.

Dvs. hvis du anvender egen bil skal du selv afholde udgifter på 67.000 kr. hvorimod udgiften kun udgør 24.000 kr. ved fri bil. Godtgørelsen på 79.920 kr. giver dig så et + på bundlinien til fordel for fri bil på ca. 56.000 kr:

Jeg hælder dog mest til den fri bil:

- Som nævnt kan du aldrig oppebære 79.920 kr. i godtgørelse. Vi taler max. om ca. 70.000 kr.

- Det er urealistisk at kalkulere med reparationsudgifter på 6.500 årligt for en bil som kører ca. 66.000 km. årligt.

- Uanset at du har bilen skal du også indregne afskrivning og finansiering af bilen, da du jo vil skulle ud og købe en ny når den du har nu bryder sammen.

- Jeg har som sagt en klar formodning for at din arbejdsgiver vil kræve at du går ned i bruttoløn hvis du vælger at få fri bil. Det er en dyrere løsning for dem end at udbetale skattefri godtgørelse. Bare for din egen bil er der udgifter for 67.000 kr. hvortil kommer serviceforpligtelser, afskrivning på bilen og forrentning/finansiering af købesummen.

- En privatkørsel på 42.000 km (hvis det er rigtigt ) taler i sig selv for at man bør vælge fri bil fremfor selv at skulle afholde benzinudgifter, reparationer og afskrivning af beskattede midler.

Det man også skal være opmærksom på når vi taler om fri bil er at de egenudgifter som du selv vil skulle afholde skal betales af beskattet indkomst og her indkomst som der betales topskat og mellemskat af. Det betaler du også af værdi af fri bil men her er beskatningsgrundlaget betydeligt lavere en de faktiske udgifter (på grund af dit kørselsomfang). Det skal så holdes op imod godtgørelsen og den lønreduktion som jeg forudser at arbejdsgiveren vil kræve.

Men en løsning kunne være at du startede med at få godtgørelse og så overgår til fri bil når din gamle bil bryder sammen på et tidspunkt.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Hej Bent..

Tak for dit meget udførlige svar som jeg må sige har hjulpet mig en del. Jeg ved godt at mit privatforbrug lyder enormt højt, men med familie i hele landet og alle vennerne 30 km fra eget hjem, ja så kører jeg i år alene 18.000 km, og det er vel og mærke uden at jeg kører på arb (mit nuværende arb ligger 5 min på cykel fra nuværende hjem) Da vi flytter snart vil jeg få 45 km hver vej til det nye job.

Min egen bil vil højst sandsynligt bryde sammen efter bare et par måneder, og jeg kan godt se at jeg har sat eventuelle reperationer alt for lavt. Meningen var at vi ville købe en ny brugt bil her lige efter brylluppet, da vi så ville have 2 biler (ny samt den gamle og en MC) til at komme rundt i når nu vi flytter lidt langt væk. Den gamle skulle så primært bruges til småture osv, og den var jeg ikke forberedt på skulle køre så mange km som vi snakker om nu om året.

Min nye arbejdsgiver har tilbudt mig en noget høj løn (som sagt har jeg ikke selv søgt det her job, og de er gået en hel del over "markedsprisen" for min stilling), jeg har spurgt dem hvad de ville tilbyde såfremt jeg kørte i egen bil og fra dem var svaret hele 1000 kr brutto, hvilket gør at jeg "mister" 12.000 om året ved at tage det tilbud..

De har sagt at jeg skulle kigge på et par biler som maks måtte være 3 år gamle, helst nogle nye og så måtte jeg selv om hvor meget den koster... dog et minimum på 160.000

Jeg har så fundet en demomodel fra august 2007 som har kørt 8.000 og koster 180.000 kr. Og det er lidt de beløb jeg vil regne ud fra. Jeg har sagt at hvis jeg skal have en firmabil vil jeg finde en til maks. 200.000 kr. da jeg i såfald ville skulle betale 2.500 kr om måneden i ekstra beskatning og det kan jeg sagtens klare.

Vi beholder jo så den gamle bil som bil nummer 2, som vi kan køre i hvis vi begge skal noget og han ikke kan tage MC.

Det som det vil "spare" mig er at skulle gå ud og få finansieret en ny bil. Vi har lige købt helt nyt hus som er ved at blive bygget og har i den forbindelse lånt mange penge af en helt ny bank, og jeg ved at det vil være lidt urealistisk for dem at give os et lån mere inden vi overhovedet har prøvet at betale første termin på huset.

Derudover vil min forsikring også stige en del da jeg ved køb af ny bil skulle have kaskoforsikring på også.

Har regnet på det hele dagen og derfor sidder jeg stadig oppe selvom jeg burde være gået i seng for længst.

Min veninde som er revisor sidder også og regner på det...

Hmm hvis du har flere input Bent så hører jeg gerne fra dig. Jeg skal give svar til ny arbejdsgiver i morgen kl. 14.00

Tusind tak for al den tid og energi du har lagt i dit svar..

Og også tak til alle jer andre som har svaret på dette :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu gør du svaret meget enkelt; Du skal helt klart tage den fri bil:

1) Du siger at I ville skulle skifte bilen ud indenfor et par måneder hvis du ikke får fri bil. Den skal finansieres via lån (hvad enten det så er i huset eller et egentligt billån). Udover problemerne med selve låneoptagelsen skal der betales renter og afdrag, og det sker jo af topbeskattet lønindkomst.

2) Nu ved jeg ikke hvad du mener med en høj løn, men det du siger om at arbejdsgiveren kun vil kræve en lønnedgang på 1.000 kr. brutto om måneden for at yde fri bil er klar tale. Det er i mine øjne det samme som at sige at de ønsker at du skal have fri bil fremfor at anvende egen bil. Jeg vender den lige om: En lønnedgang på 1.000 kr. om året modsvarer slet ikke de faktiske udgifter. Heller ikke selvom man medtager kørselsgodtgørelsen med i regnskabet.

Jeg undrer mig bare over arbejdsgiverens krav om at det skal være en bil som maks. må være 3 år gammel. Naturligvis kan der være andre grunde men sammenfaldet er formentlig ikke helt tilfældigt:

Biler der på købstidspunktet er mindre end 3 år gamle regnet fra 1. indregistrering betragtes som nye og du beskattes på grundlag af fakturaprisen. I det 4. indregistreringsår nedsættes beregningsgrundlaget til 75% dog minimum 160.000 kr. (dvs. ved køb af en bil til 200.000 kr. er forskellen mellem de 160.000 og 200.000 gratis efter det 3. år.). Men her er vi nede i detaljer.

Er bilen derimod mere end 3 år gammel på købstidspunktet er det arbejdsgiverens købspris der udgør beregningsgrundlaget, og den er som regel betydeligt lavere end de 75%. Om arbejdsgiveren erhverver en bil ny eller brugt er uden betydning for "ham" skattemæssigt.

Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe en ny bil eller en bil der er mere end 3 år gammel. Hverken personligt eller via mit selskab, men det kan meget vel være et princip hos arbejdsgiveren om at bilerne generelt udskiftes når bilerne er mere end 3 år gamle.

Iøvrigt skal man jo sørge for at så meget ekstraudstyr som muligt monteres hos forhandleren og ikke er standardudstyr. Så indgår det nemlig ikke i registreringsafgiftsgrundlaget og dermed i ovennævnte beregningsgrundlag. Her er mulighederne dog begrænset når vi taler demobiler. Til gengæld er forhandleren normalt villig til at justere salgssummen på demobiler.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

1) var også hvad jeg kom frem til igår aftes..

Jeg kommer til at have en årsindkomst på 504.000..

MHT at de ikke vil give meget mere hvis jeg vælger egen bil så har det også undret mig lidt... Det var som sagt dem der kontaktede mig, og jobbet var jo super interessant for mig, men jeg bad dem dog komme med et oplæg vedr. en lønpakke. Jeg har på intet tidspunkt givet udtryk for at jeg ville have firmabil. Deres lønpakke indeholdt så ovenstående løn samt firmabil + diverse goder.

Da jeg så havde læst lidt om firmabil så ringede jeg til direktøren og spurgte ham ad, hvor meget han var villig til at hæve lønnen hvis jeg tog egen bil, til det svarede han som sagt 1000 kr og sagde at de jo ville have mig og i forvejen havde sat min løn meget højt og så som "ekstra gevinst ville de give en firmabil".. Giver stadig ikke meget mening, men ja kan jo sagtens være de helst ser at jeg har firmabil.

Jeg tror umiddelbart at grunden til at de vil have en bil som er max 3 år gammel er fordi at jeg jo som sagt kommer til at trække enormt mange km i den bare det første år. Tror så planen er at skifte bilen ud efter ca. et år. De ønskede jo en som ikke havde kørt særligt meget, men det er blot mig der gisner om dette.

Du er til utrolig meget hjælp Bent, det er meget værdsat... :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Det var så lidt.

Noget andet er at du - udover firmabilen - bør prøve at få så meget af din løn udbetalt i naturalier som muligt, mod lønnedgang, særligt telefon, avis og internet. Det eneste sted hvor det ikke kan svare sig er hvor naturalierne beskattes krone for krone, men har du eksempelvis en privat telefonregning på 10.000 kr. årligt vil du ved at acceptere en lønnedgang på 10.000 kr. kun komme til at gå ca 4.000 kr. ned i løn efter skat, men til gengæld har du sparet din udgift på 10.000 kr. og har derved 6.000 kr. mere til rådighed.

Tja - Det er jo det jeg lever af. :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Tak Bent :thumbsupsmileyanim:

Kontrakten blev underskrevet i sidste uge.. Jeg fik udover min faste løn og bilen dette: Pension, avis, internet, fri telefon, betalt parkeringsplads (centrum af københavn) 1 uges ekstra ferie med løn ja og så er der de sædvanlige goder på arb.pladsen såsom massageordning, frugt, frokost, vand etc..

Men alt i alt er jeg enormt glad for kontrakten og jeg er dybt taknemmelig for din hjælp med udregning og vejledning :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak Bent :)

Kontrakten blev underskrevet i sidste uge.. Jeg fik udover min faste løn og bilen dette: Pension, avis, internet, fri telefon, betalt parkeringsplads (centrum af københavn) 1 uges ekstra ferie med løn ja og så er der de sædvanlige goder på arb.pladsen såsom massageordning, frugt, frokost, vand etc..

Men alt i alt er jeg enormt glad for kontrakten og jeg er dybt taknemmelig for din hjælp med udregning og vejledning :thumbsupsmileyanim:

Det er jo helt kanon. Den med 1 uges ekstraferie giver jeg dog ikke meget for. Det havde jeg også - hed det sig - dengang jeg var lønmodtager. Reelt set var der blot tale om bruttolønnen blev nedsat med den ene uge. Men i dit tilfælde er det du omtaler jo den nedsatte bruttoløn og det er jo fint nok.

Nu laver jeg iøvrigt selv en del bruttolønsordninger og personalegodeordninger. Mit indtryk er da at firmaerne laver massage-ordninger, sundhedsordninger, avis og telefonordninger m.v. i stor stil for at fastholde deres medarbejdere. Er det ikke noget I oplever ude på jeres arbejdspladser ?

0

Del dette indlæg

Når man læser sådan noget her, så er det altså bare total røvet at være kommunal ansat - desværre er der ikke ret mange private firmaer der ansætter ergoterapeuter ØV

stort tillykke med jobbet Betina :rolleyes: hvor har du fået job henne??

kram

Nej, det er ikke for pengenes skyld, vi har valgt at blive ergoterapeuter, men så er det godt vi har fundet os et par ingeniører.. ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Når man læser sådan noget her, så er det altså bare total røvet at være kommunal ansat - desværre er der ikke ret mange private firmaer der ansætter ergoterapeuter ØV

stort tillykke med jobbet Betina :rolleyes: hvor har du fået job henne??

kram

Nej, det er ikke for pengenes skyld, vi har valgt at blive ergoterapeuter, men så er det godt vi har fundet os et par ingeniører.. ;)

Ha ha ja det er en helt anden snak :fløjt: bare en skam at topskatten sluger det hele..

0

Del dette indlæg

stort tillykke med jobbet Betina :thumbsupsmileyanim: hvor har du fået job henne??

kram

Ha ha ja det er en helt anden snak :balloons: bare en skam at topskatten sluger det hele..

Det er jo netop der bruttolønsordningerne kommer til sin ret. Fordi man her konverterer indkomst der ellers ville blive topbeskattet med helt eller delvis skattefri goder som man ellers ville skulle afholde af sin løn efter skat. Det giver flere penge på bundlinien.

Det er jo så også en af fordelene ved at være selvstændig. At man selv kan bestemme i hvilket omfang lønnen skal ud til personlig beskatning eller opspares i virksomheden/selskabet, forudsat at man selvfølgelig kan sætte sit personlige forbrug derefter. Problemet med topskatten er jo at den er personbestemt, og der henses derved ikke til om den ene ægtefælle ikke har udnyttet topskatten. Det var et problem for os "i gamle dage" da jeg var lønmodtager og også blev beskattet af Diskobils overskud, men i dag hvor overbossen har overtaget Diskobil såvel reelt som formelt har vi det bedre fordi vi herved kan få 2 gange løn/overskud ud privat op til topskattegrænsen + udbytte op til ca. 100.000 kr. årligt til 28% skat (+selskabsskat).

Men ellers er nøgleordet jo: Pensionsordninger via arbejdsgiveren. Dvs. man indskyder indkomst som ellers ville blive topbeskattet på en pensionsordning med løbende udbetalinger og optimerer forløbet sådan at der ikke vil skulle svares topskat når udbetalingerne engang kommer ud.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer