Guest Englebrud84

Erfaringer med svigermødre og bryllupsplanlægning....?

15 indlæg i dette emne

Hej piger

:thumbsupsmileyanim:

Min kommende svigermor er noget af en nysgerrig kvinde: dvs. allerede nu, 7 mdr inden brylluppet, spørger hun til ALVERDENS ting, som vi knap selv har tænkt på.. og hun kigger selv på brudekjoler på nettet, er bekymret over sin vægt, sit eget tøj, har en mening om ALT, samtidig med at hun refere til deres eget bryllup for 30 år siden... Ja, det er som om hun tror, det er deres bryllup hun skal planlægge på ny :bed:

Det er også meget fint at hun vil hjælpe osv, men jeg er bange for hun prøver at få så meget indflydelse på det så muligt, også fordi de vil give penge til brylluppet ( :balloons: ), og så vil de måske bestemme hvad pengene skal bruges til.. fx til at få ekstra familiemedlemmer med, som vi måske ikke er super nært knyttet til, som de er.

Har I lignende erfaringer? Hvordan er vi ydmyg over den praktiske og økonomiske hjælp fra dem, samtidig med at de IKKE skal bestemme vores bryllupsplanlægning og gøre et drama ud af det der ikke liiiige er efter deres hovede. Vi vil fx. nødig have at vi får gæster som er " købt " med af dem. -HAHA- De forstår heller ikke rigtig at vi gerne vil have venner med istedet for nogle familiemedlemmer ( som jo altid er velkommen til både vielse og reception, så det er ikke fordi de ikke kan opleve os på dagen!!)

Vi har fra starten bestemt at holde en mindre bryllupsfest, fordi vi er på SU. Heller ikke alle mine fastre, onkler osv kommer med til festen.

-HAHA- ah, så nu sidder, især min søde kæreste, i klemme.

What to do... :denmarkflag:

Kram :b223:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Stakkel! Ej, har virkelig ondt af jer. :balloons:

Kan bare godt se det er en svær situation at stå i. Kan din kommende mand ikke lige tage en snak med sin far? Eller er de ikke så tætte. Han kunne måske få luret sin far om hvad de har tænkt med alle forberedelserne, gæsterne osv.

Ellers er i måske nødt til at bide i det sure æble og ganske enkelt tage en snak med dem, alle fire, så i ved hvad de forventer og omvendt. For det ville da være rigtig ærgeligt at få ødelagt sin store dag af at være "nødt" til at holde en fest der ikke er efter ens egne ønsker.

Vores præst sagde som det første til mig i telefonen:

"HUSK DET ER JER DER SKAL GIFTES! DET ER JERES DAG OG JERES FEST!"

....og det holder vi os meget for øje....har nemlig en svigermor der også gerne vil overtage, men vi får bare ingen større hjælp af dem.

Værn om jeres dag og jeres fest. Og det er bedre at få snakket om det nu, end at du går og bliver mere og mere ked af brylluppet. Ved skam godt det ikke altid er let.... :b223::thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Jeg kender slet ikke til det, men hvis de bestemmer for meget, så er det med at sige det til dem NU! sig til dem at i er glade for de hjælper og glade for de går så hæjt op i jeres bryllup, men beslutningerne bliver altså taget af brudeparret.. Og hvis de bliver sure/kede af det, så er det kun godt i har sagt det til dem nu, så de har lidt tid inen brylluppet at komme over det..

Jeg er selv i den modsatte ende, mine svigerforældre snakker stort set aldrig om vores bryllup, hvilke gør mig lidt ked af det.. JEg kunen godt tænke mig mine svigerforældre gad høre lidt mere om brylluppet og hjælpe til.. Så jeg synes også i skal være lidt glade for de går så højt op i jeres bryllup..

Sæt jeres grænser og nyd så det hele, Det skal være en sjov planlægning.. Så se at for snakkede med dem..

Knuss

0

Del dette indlæg

Jeg kender slet ikke til det, men hvis de bestemmer for meget, så er det med at sige det til dem NU! sig til dem at i er glade for de hjælper og glade for de går så hæjt op i jeres bryllup, men beslutningerne bliver altså taget af brudeparret.. Og hvis de bliver sure/kede af det, så er det kun godt i har sagt det til dem nu, så de har lidt tid inen brylluppet at komme over det..

Jeg er selv i den modsatte ende, mine svigerforældre snakker stort set aldrig om vores bryllup, hvilke gør mig lidt ked af det.. JEg kunen godt tænke mig mine svigerforældre gad høre lidt mere om brylluppet og hjælpe til.. Så jeg synes også i skal være lidt glade for de går så højt op i jeres bryllup..

Sæt jeres grænser og nyd så det hele, Det skal være en sjov planlægning.. Så se at for snakkede med dem..

Knuss

Lige det indlæg jeg skulle til at skrive...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej

Mine svigerforældre går overhovedet heller ikke op i vores bryllup. De spørger aldrig til det eller viser interesse på andre måde. På den måde undgår vi selvfølgelig også at de blander sig i noget vi ikke gider at have dem til at blande sig i.

Tilgengæld er min mor af den type der gerne vil bestemme. Det oplevede jeg også i lørdags, hvor vi var ude at kigge på kjole. Tilsidst måtte jeg fortælle hende at det altså var mig der skulle giftes og ikke hende. Det tog hun i første omgang meget nært, men efter lidt tid tror jeg alligevel at det gik op for hende at det var hende der var forkert på den. Jeg ved også at det ikke er sidste gang jeg kommer til at tage den diskution med hende.

Jeg synes det er vigtigt at din kæreste kommer lidt på banen og får fortalt sin mor at han er meget glad for hendes interesse og alt den hjælp hun tilbyder, men at det altså er jer der skal giftes og at det derfor er jer der træffer beslutningerne omkring gæstelister osv.

Håber I finder ud af at få snakket om det så alle får en helt igennem fantastisk dag.

Kh

Louise

0

Del dette indlæg

Åh ha den er svær. Kna kun sige som de andre tag en snak med dem om hvad det er I ønsker med JERES bryllup.

Selv er jeg osse i den modsatte situation. Mine svigerforældre har ikke engang spurgt ind til datoen endnu!!!! Ved godt der er længe til, men nej det har de ikke gjort. Mine egne forældre virker meget ligeglade. Min mor forstår det vist ikke rigtigt, hun er handicappet og ja min far kom med den fantatiske melding, da han fim det at vide:" Nå, jeg troede i tog pis på mig...hahaha"

Så jeg har min kommende mand til at hjælpe med tingene, og når vi nærmer os kommer der nok et par veninder ind over osse.

Knus Anita

0

Del dette indlæg

Hej

Det er en lidt svær situation, da de hjælper jer økonomisk.

Vi havde også en svigermor der kom med hentydninger til hvem der skulle med og hvordan vores dag skulle holdes, og udtalelser bygget på noget hun troede.

Til sidst fortalte min kommende mand hende, at det var vores fest, og havde vi brug for råd eller hjælp, skulle vi nok bede om det.

Hun kommer stadig med råd og idéer, men det tager vi som en interesse for vores dag. Nu har vi også fortalt hende hvem der skal med, hvor vi skal fest, vist hende min kjole, brudepige kjolerne osv. Så hun ved at alt er på plads.

Vi prøver at inddrage hende i alt da vi ved det er fordi hun er glad på vores vegne.

Jeg synes, I skulle sætte jer ned. Se på hvor mange penge dine svigerforældre bidrager med. Kig på hvad I skal skære væk for selv at betale festen. (I værste tilfælde)

Så snak med din svigermor sammen med din kommende mand, forklar hende hvad I er kede af og fortæl hende hvor svært I har ved at sige fra eftersom de betaler til brylluppet. Begynd jeres valg og fortæl det er jeres drøm om en fest. Få hende til at forstå det er jeres dag, ikke hendes.

Den er lidt hård at komme igennem, men der er en chance for at hun forstår jeres valg. Det er ikke rimeligt bare fordi de bigrager så også skal bestemme, så skulle de fra starten havde stillet krav før de tilbød at spæde til.

Håber I finder en løsning.

Knus

0

Del dette indlæg

[font="Comic Sans MS"]Uhh den er svær - fordi nogen svigermødre har det med at gerne vil bestemme! Måske har hun gjort det overfor din mand og fået lov! Men nu er du der - og det er JERES bryllup!!!

Hmm du skriver at de bestemmer hvem der skal med til festen - er det noget jeg læser forkert???? - for jeg mener det er en meget gammeldags holdning at fordi de yder et økonomisk tilskud, at de så skal bestemme gæsterne!!

Troede jeg ikke man gjorde i nyere tid - men måske tager jeg fejl......

Men som nogle af de andre også skriver! Du og din mand skal sætte jer ned. Beslutte jer for hvordan I ønsker JERES fest og JERES bryllup! Og ja så må I tage tyren ved hornene og fortælle det til dine svigerforældre!!

Jeg er næsten sikker på, at din svigermor ikke har nogen onde hensigter mht jeres bryllup. Men det er nok en god idé for dit stressniveau at få det afklaret nu!

Held og lykke med jeres bryllup - og lad nu ikke svigermor tage overtaget!! - hun gør det kun, hvis hun får lov!!

KNUS fra DorteL

BLEV FRU MOSELUND FOR 581 DAGE SIDEN!!![/font]

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

[font="Comic Sans MS"]Uhh den er svær - fordi nogen svigermødre har det med at gerne vil bestemme! Måske har hun gjort det overfor din mand og fået lov! Men nu er du der - og det er JERES bryllup!!!

Hmm du skriver at de bestemmer hvem der skal med til festen - er det noget jeg læser forkert???? - for jeg mener det er en meget gammeldags holdning at fordi de yder et økonomisk tilskud, at de så skal bestemme gæsterne!!

Men som nogle af de andre også skriver! Du og din mand skal sætte jer ned. Beslutte jer for hvordan I ønsker JERES fest og JERES bryllup! Og ja så må I tage tyren ved hornene og fortælle det til dine svigerforældre!!

Jeg er næsten sikker på, at din svigermor ikke har nogen onde hensigter mht jeres bryllup. Men det er nok en god idé for dit stressniveau at få det afklaret nu!

Held og lykke med jeres bryllup - og lad nu ikke svigermor tage overtaget!! - hun gør det kun, hvis hun får lov!!

KNUS fra DorteL

Hej piger - tak for de hidtige svar!! Rart at høre at vi bare MÅ sige fra overfor hende og at vi har "retten" på vores side til at planlægge VORES bryllup. :)

Jeg er sikker på at mine sivgerforældre ønsker det bedste for vores dag, men de kører det hurtigt op til at være deres sag. Familien bor i samme by og er tilsyneladene tæt knyttet ( 4 søstre, deres børn og bedsteforældre) og sker der noget i familien, mener de at alle skal indvolveres.

En anden grund er at de ikke har meget andet at gå op i og så er det da også dejligt hun gerne vil spørge til brylluppet og glæder sig til det. Men det kan godt virke lidt overbelastende at hun ALTID spørger til det og det er 10 forskellige emner, som vi slet ikke er nået til i planlægningen ( da vi jo har et liv ved siden af, modsat dem). Og en ting hun er meget obs på er gæstelisten og navneforandring.

Hun mener at hele familien skal med ( som altid) og det vil de gerne betale for. Vi har allerede sagt god for 1 moster som min kæreste er tæt knyttet til og et par fra udlandet som han ikke er tæt knyttet til.

Nu prøver de så at presse på, at resten af familien kommer med. :cheerleader3:

Men de forstår ikke at vi gerne vil invitere venner med istedet. Jeg tror, ikke de tænker på bryllup som en venne-fest. Desuden invitere jeg heller ikke mine forældres søskende osv. med.

Ja, det er altså bare svært at sige at nogle mostre ikke må komme med, når de gerne vil betale for dem. :cheerleader3:

De må også gerne komme med, men så bliver det jo efter deres ønske og så kommer min familie i undertal, og dem har vi altså ikke råd til at invitere også. Vi vil jo gerne se vores venner også

Jeg er stadig glad for enhver kommentar :) Men sige FRA skal vi nok få gjort inden længe

Kram

0

Del dette indlæg

KNUS fra DorteL

Hej piger - tak for de hidtige svar!! Rart at høre at vi bare MÅ sige fra overfor hende og at vi har "retten" på vores side til at planlægge VORES bryllup. -HAHA-

Jeg er sikker på at mine sivgerforældre ønsker det bedste for vores dag, men de kører det hurtigt op til at være deres sag. Familien bor i samme by og er tilsyneladene tæt knyttet ( 4 søstre, deres børn og bedsteforældre) og sker der noget i familien, mener de at alle skal indvolveres.

En anden grund er at de ikke har meget andet at gå op i og så er det da også dejligt hun gerne vil spørge til brylluppet og glæder sig til det. Men det kan godt virke lidt overbelastende at hun ALTID spørger til det og det er 10 forskellige emner, som vi slet ikke er nået til i planlægningen ( da vi jo har et liv ved siden af, modsat dem). Og en ting hun er meget obs på er gæstelisten og navneforandring.

Hun mener at hele familien skal med ( som altid) og det vil de gerne betale for. Vi har allerede sagt god for 1 moster som min kæreste er tæt knyttet til og et par fra udlandet som han ikke er tæt knyttet til.

Nu prøver de så at presse på, at resten af familien kommer med. -HAHA-

Men de forstår ikke at vi gerne vil invitere venner med istedet. Jeg tror, ikke de tænker på bryllup som en venne-fest. Desuden invitere jeg heller ikke mine forældres søskende osv. med.

Ja, det er altså bare svært at sige at nogle mostre ikke må komme med, når de gerne vil betale for dem. -HAHA-

De må også gerne komme med, men så bliver det jo efter deres ønske og så kommer min familie i undertal, og dem har vi altså ikke råd til at invitere også. Vi vil jo gerne se vores venner også

Jeg er stadig glad for enhver kommentar :) Men sige FRA skal vi nok få gjort inden længe

Kram

Hej

Jeg synes da det er et super agument du selv kommer med. Hvorfor skal der færre med fra din familie. Og venner de skal med. Venner har man selv valgt, familie er påtvunget :)

Tag den snak. Fortæl lige fra hjertet, så skal det nok gå. Kan du ikke finde et projekt til dem??? Evt kage bageri. Find et kursus de kan gå på og find et billed af den kage du ønsker dig, så er de da beskæftiget så længe :cheerleader3::cheerleader3:

Knus

0

Del dette indlæg

Den er virkelig svær og tror lidt jeg står i samme situation...

Min svigermor har altid blandet sig ret meget i alt hvad vi gør og laver... Da jeg skulle starte studie havde hun f.eks. printet hele skolens hjemmeside ud og highlightet det hun syntes jeg skulle lægge mærke til... Men jeg tager det (forsøger i hvert fald) som interesse fra hendes side (hvilket ikke altid har været nemt)...

Jeg kan mærke at det er lidt det samme med brylluppet... Vi var ude og kigge på feststed og da vi kom hjem ville hun da lige fortælle hvordan hun syntes bordene skulle stå... Jaja...

Men det der med penge og gæsteliste... Vi har også Su-bryllup og havde fra starten bestemt at vi ville vælge en del familiemedlemmer fra og så invitere venner istedet... Men min egen mor blev faktisk lidt ked af at hendes to brødre f.eks. ikke var med på første udkast til gæstelisten - altså at hun ikke kunne snakke bryllup med alle hendes søskende osv. Og den kan jeg egentlig godt se... Så hvis de selv betaler for de gæster der betyder noget for dem (det skulle jo gerne være en god fest for alle) og jeg samtidig kan få alle de venner med som betyder noget for mig og som jeg PÅ INGEN MÅDE går på kompromis med at invitere, så kan jeg altså godt udvide gæstelisten lidt for min mors skyld...

ved ikke om du kunne bruge det til noget i overvejelserne?

0

Del dette indlæg

Det kunne ha været min svigermor du beskriver.

Jeg kan 100% følge dig, vi har været igennem hele møllen, bare med børneopdragelse. Jeg tror det er lidt svært i sådanne situationer hvor de bliver mindet om at deres små pus er blevet voksne. Jeg er sikker på at hun gør det af et godt hjerte og jeg synes du skal se om du ikke kan nyde at hun glæder sig til at få dig ind i familie.

Et størere kompliment kan man vel næppe få.

Hvis hun bliver for meget må du jo sige stille og roligt til hende at det er dejligt at hun er så engageret, men at I altså ønsker at gøre det på jeres måde.

Det er ikke altid nemt at være svigermor til en Zilla.... bare spørg min søde svigermor :)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh... jeg elsker bare Husse's indlæg.

Endelig en, der forsvarer svigermødrene bare en lille smule.

Jeg er bestemt ikke uenig i, at det er brudeparets dag. Men, men, men forældre og svigerforældre vil gerne bidrage med den erfaring, de nu sidder inde med, og når nogen antyder, at blot fordi forældre/svigerforældre betaler, så er det gammeldags, at de også vil bestemme.

Hm.... måske gammeldags, men det er jeres forældres/svigerforældres surt optjente penge, så lidt skal de vel også have til gengæld - eller hvad ??

Hm... jeg kunne skrive stolpe og og stolpe ned om dette emne - men som på hjemmefronten med mine 2 meget søde svigerdøtre, så er det nok bedst ikke at sige så meget.

En ting vil jeg dog gerne sige til jer kære zillaer - jeres svigermødre er også mennesker med følelser.

mvh

goodbyehansen

0

Del dette indlæg

Det er træls at gå med sådanne tanker, selvom det selvfølgelig også er sødt, at din svigermor går så meget op i jeres bryllup. Her er vi gået igang med at planlægge på det HELT rigtige tidspunkt - Johnnys forældre har nemlig købt et gammelt hus, som de er ved at sætte i stand, så det er de travlt optaget af, og dermed har svigermor heller ikke så meget overskud til at gå op i vores bryllup - ENDNU :)

Nå, men vi havde fra starten sat vores budget sådan, at vi ikke behøvede at få tilskud fra nogen. Vi har aldrig fået at vide, at vores forældre ville betale noget til vores bryllup, og derfor kunne vi heller ikke regne med det. Vi havde det godt med at vi vidste, at vi selv kunne betale, for så kunne vi sige nej tak til tilskud, som samtidig kom med et krav som vi ikke kunne/ville honorere (f.eks. ekstra gæster eller lign.). Det har vores forældre så også fået at vide, og det er de helt indforståede med og er så begge alligevel kommet med tilskud (ikke i den voldsomme ende i forhold til hvad man ellers kan læse herinde, men vi er meget taknemmelige).

Så har vi også (lidt bevidst fra min side) gjort det, at når vi har besluttet noget, f.eks. at det skulle være i et telt, hvilken mad vi skulle have osv. sagt - "vi har bestemt sådan og sådan" (i stedet for "vi har talt om sådan og sådan") - så er det jo lidt svært at modsige.

Redigeret af Ceciliesmor
0

Del dette indlæg

Knuss

Jeg er helt enig med FruSteiness....men hold da op en knibe I er i. Det er nogengange bare typisk forældre, de kan have svært ved at slippe deres børn og tro på at de deres børn gør er okay (oplever jeg da selv fra tid til anden :) )

Rigtig meget held og lykke.

Sheila

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer