nynnem

Hvad fik i til aftensmad i går???

71 indlæg i dette emne

I går fik vi lammekotelletter med tzatiki og salat af røde kidneybønner, tomater, feta, rødløg og fintsnittet forårsløg.

Vi havde gæster til aftensmaden, så jeg supplerede med ovnbaget kartoffelbåde til dem......

:fløjt: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I går var vi hjemme hos svigermor og svigerfar for at spise aftensmad, det var -som altid- super lækkert, vi fik; gammeldaws oksesteg med kartofler sovs rokost to slags salater og hjemmelavet dressing. :fløjt:

I lørdags havde vi gæster (med børn) så jeg lavede lassange med salat, brocolisalat, hjemmebagt grovfluté og hjemmelavet dressing. Det var -som altid- et hit. Til desert fik vi hjemmebagt pæretærte men is :denmarkflag:

Jeg er nysgerrig, hvad putter du i den salat sammen med broccolien???

Og hvad gør du med broccolien, er den rå eller letkogt?

-HAHA- fra Marianne

0

Del dette indlæg

I går var vi hjemme hos svigermor og svigerfar for at spise aftensmad, det var -som altid- super lækkert, vi fik; gammeldaws oksesteg med kartofler sovs rokost to slags salater og hjemmelavet dressing. :fløjt:

I lørdags havde vi gæster (med børn) så jeg lavede lassange med salat, brocolisalat, hjemmebagt grovfluté og hjemmelavet dressing. Det var -som altid- et hit. Til desert fik vi hjemmebagt pæretærte men is :denmarkflag:

-HAHA- fra Marianne

Når jeg laver broccolisalat hælder jeg bare kogende vand over og lader det stå ½ min også op af vandet. Så er broccolien stadig sprød, men ikke rå. Synes godt rå broccoli kan være lidt for hånd til min smag.

Jeg blander broccolien sammen med lyse rosiner (de mørke kan også bruges, de lyse er bare lidt mere syrlige), 1 fint hakket rødløg, ristede solsikkekerner og bacon (rigtig meget fy, men det smager bare mums)

0

Del dette indlæg

I går søndag stod menuen på ryd op i køleskabet og det blev rigtig godt.

Følgende blev brugt:

- ½ glas tomat sauce fra Il Filiano

- 250 ml fløde

- 300g bacon i tern

- 3 porre

- 2 røde snackpeber

- 1 løg

- 3 fed hvidløg

- ½ broccoli

- 2 kyllingebryster skåret i strimler

Bacon & kylling blev stegt på panden sammen med hvidløg og alm. løg, derefter over i fadet med grøntsager der er blevet skrået i strimler. Panden koges af med tomatsauce og fløde, som så hældes over i fadet. Det satte jeg i ovnen ved 200 grader i ca. 30 min.

Serverede kartoffler til, men ris kunne også bruges.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I lørdags havde vi gæster (med børn) så jeg lavede lassange med salat, brocolisalat, hjemmebagt grovfluté og hjemmelavet dressing. Det var -som altid- et hit. Til desert fik vi hjemmebagt pæretærte men is -HAHA-

:griner:- fra Marianne

Når jeg laver broccolisalat hælder jeg bare kogende vand over og lader det stå ½ min også op af vandet. Så er broccolien stadig sprød, men ikke rå. Synes godt rå broccoli kan være lidt for hånd til min smag.

Jeg blander broccolien sammen med lyse rosiner (de mørke kan også bruges, de lyse er bare lidt mere syrlige), 1 fint hakket rødløg, ristede solsikkekerner og bacon (rigtig meget fy, men det smager bare mums)

Jeg er heller ikke så meget til rå broccoli så jeg plejer at skylle den grundigt og give den et minuts tid på fuld skrald i microen med det vand der hænger ved. Det "knækker" det hårde, synes jeg.

Den blanding skal helt sikkert prøves.

Og baconen kan jo steges mellem et par fedtsugende stykker køkkenrulle i microen også......... dog skal jeg finde en substitut for rosinerne som desværre er no-go (piv - elsker ellers rosiner!)... hmmmm mon soltørrede tomater kan bruges i stedet for?

Det tror jeg... den skal prøves af til en omgang svinekotelletter i morgen! :denmarkflag:

Stort :) og tak for idéen fra Marianne

Redigeret af Mus01
0

Del dette indlæg

-HAHA- fra Marianne

jeg laver desuden en dressing jeg vender det hele i: syrnet fløde 9 blandet med lidt balsamico, cirtonsaft og lidt sukker.

Det er bare et hit her i huset (eller næsten den store knægt på 8 NÆGTER at røre det - men den lille på 3 ELSKER det)

0

Del dette indlæg

I aften skal vi have braiseret oksebov med blommesauce og kartoffelmos. Opskriften findes på www.alletiderskogebog.dk - blot til en advarsel - det tager 2 timer at lave, men til gengæld smager det himmelsk - hvis altså ikke blommerne er for sure.

mvh

goodbyehansen

0

Del dette indlæg

Vi havde "noget" liggende i fryseren... Var spændte på, hvad det var... Det var en rigtig dejlig gryderet! :thumbsupsmileyanim: Vi lavede kartoffelmos til og dampet blomkål.

I morgen skal vi have hjemmelavet pizza med majs, grøn peber, kylling og...

Torsdag tun-pasta: en masse hvidløg svitses på panden med en masse persille - tun tilsættes - pasta koges og vendes med på panden, så det bilver lidt sprødt. Serveres med broccoli eller anden grøntsag.

Fredag skal vi have frikadeller med rødkål og kartoffelmos for første gang i år...

Lørdag mexicanske pirogger med salat.

Søndag tortillas med alt muligt tilbehør og hvis jeg finder nogle modne avocado'er, skal jeg have guacamole til!

Dejligt med inspiration! :cheerleader3:

Redigeret af FynboBredahl
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi havde "noget" liggende i fryseren... Var spændte på, hvad det var... Det var en rigtig dejlig gryderet! :thumbsupsmileyanim: Vi lavede kartoffelmos til og dampet blomkål.

I morgen skal vi have hjemmelavet pizza med majs, grøn peber, kylling og...

Torsdag tun-pasta: en masse hvidløg svitses på panden med en masse persille - tun tilsættes - pasta koges og vendes med på panden, så det bilver lidt sprødt. Serveres med broccoli eller anden grøntsag.

Fredag skal vi have frikadeller med rødkål og kartoffelmos for første gang i år...

Lørdag mexicanske pirogger med salat.

Søndag tortillas med alt muligt tilbehør og hvis jeg finder nogle modne avocado'er, skal jeg have guacamole til!

Dejligt med inspiration! :cheerleader3:

Et lille tip til advokadoerne:

læg den i en pose sammen med et eller to æbler, så kan jeg garantere at der ikke går mere end 1-2 døgn så er den moden fordi æbler har et meget højt indhold af ethylen (også derfor man skal holde dem adskilt fra bananer som er meget følsomme over for dette)

0

Del dette indlæg

Vi fik mangosuppe med groft brød til. Det er HELT VILDT NEMT og smager himmelsk!

Løg, karry, mango fra dåse, bouillon, hakkede dåsetomater, madlavningsfløde og frisk basilikum (som jeg for resten glemte.. hm..)

Og så serveret med sprødristet bacon!

Mams!!

Janne.

Hej Janne

OPSKRIFT TAK! ;o)

Jep bare kom med det.....er alene i dag og i morgen. PrinsGemalen gider stort set ALDRIG suppe, så kom endelig med opskriften.

Hm.. PrinsGemalen er nok hjemme igen nu.. Men her er den så til næste gang: (Tager højst et kvarter at lave, men kan også bare laves og så stå og simre.. Hvor nemt kan det blive!! :thumbsupsmileyanim: )

Mangosuppe:

Ingredienser:

1 klat margarine el. olie

1 stor spsk. karry

3 skalotteløg el. 1 alm. løg (hakkede)

0,5 l. vand

1 bouillonterning (grøntsags..)

1 dåse flåede, hakkede tomater

0,5 l. madlavningsfløde

Lidt basilikum (gerne frisk)

1 dåse mangofrugt skåret i små tern

Sprødristet bacon i tern

(Der er nok til tre personer til en hovedret, vil jeg sige..)

Svits karryen i olien og svits derefter løgene deri. Vand og bouillonterning tilsættes. Derefter tilsættes tomater, fløde, basilikum og mango, og suppen koges op. Ved servering tilsættes bacon'en..

Velbekomme!

Den største udfordring kan være at finde mango på dåse, men de har det for det meste i Føtex.

I aften skal jeg have min livret.... Gratis mad lavet af andre! (Jeg skal nemlig til tøsehygge.. Jubii!!)

Janne.

Skal det være mango fra dåse?

Jeg har aldrig prøvet at lave den med frisk mango, men du kan da bare prøve. Dem på dåse er i hvert fald dejligt bløde..

Janne.

Ps. I aften står den på "Vis-mig-dit-køleskab-pizza": Et styk pizzadej med alt, hvad der trænger til at blive spist i køleskabet..

0

Del dette indlæg

Iaften så kæresten for maden (da jeg jo skal ud og prøve kjoler) så vi skal have:

Bøffer

Kartofler

Mexikansk avokadosalt (som jeg lavede igår)

hjemmebagt grovflute (som jeg også bagte i går)

sovs af en eller anden art.

Kæresten er kok men laver meget lidt mad hjemme så jeg elsker de få dage han står for maden :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vi fik afprøvet broccolisalaten, der er skrevet om et par indlæg tilbage...... og hold da op! Det smager herre-godt! :thumbsupsmileyanim:

Jeg må ikke få rosiner, så jeg havde erstattet dem med soltørrede tomater og det var helt genialt. Ellers var resten som NynneM og BB1980 har skrevet. Tak for inspirationen, piger! :blink:

Til salaten fik vi et stykke lækkert saftigt skinkeculotte.

:cheerleader3: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I går stod den på en ret der har fået navnet -HAHA- "FORÅRSRULLE INDMAD" :heart:

Retten består af fint strimlet hvidkål, gulerødder, rød snackpeber, porre og hakket kyllingkød (eller andet hakket kød fx. okse). Kødet steges i en wok, grønsagerne hældes oveni og lynsteges så der stadig er bid i dem. Inden retten servers hælder man soya over grønsager og kød. Bland det godt rundt og varm op i et par min.

Som hovedregl servere vi den uden ris eller nudler da den er sund og mættende med alle de grønsager....I går kom der dog nudler til da jeg havde vildt meget lyst til noget med nudler.

Wokken er et vidunder middel hjemme hos os.... :cheerleader3::griner:-

0

Del dette indlæg

I går stod den på en ret der har fået navnet -HAHA-"FORÅRSRULLE INDMAD" :heart:

Retten består af fint strimlet hvidkål, gulerødder, rød snackpeber, porre og hakket kyllingkød (eller andet hakket kød fx. okse). Kødet steges i en wok, grønsagerne hældes oveni og lynsteges så der stadig er bid i dem. Inden retten servers hælder man soya over grønsager og kød. Bland det godt rundt og varm op i et par min.

Som hovedregl servere vi den uden ris eller nudler da den er sund og mættende med alle de grønsager....I går kom der dog nudler til da jeg havde vildt meget lyst til noget med nudler.

Det må jeg prøve i morgen hvor lillepige og jeg er alene hjemme. Vi fik nemelig en wok i julegave :fløjt:

0

Del dette indlæg

Vi fik afprøvet broccolisalaten, der er skrevet om et par indlæg tilbage...... og hold da op! Det smager herre-godt! :cheerleader3:

Jeg må ikke få rosiner, så jeg havde erstattet dem med soltørrede tomater og det var helt genialt. Ellers var resten som NynneM og BB1980 har skrevet. Tak for inspirationen, piger! -HAHA-

Til salaten fik vi et stykke lækkert saftigt skinkeculotte.

:griner:- fra Marianne

Hmmm det lyder nu lækkert!! God du kunne bruge den! Måske jeg skulle prøve med soltørrede tomater også snart...

0

Del dette indlæg

I går stod den på en ret der har fået navnet :heart: "FORÅRSRULLE INDMAD" :fløjt:

Det får vi også tit... :kiss: Her hedder det bare "forårsrullefyld".

-HAHA-

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi fik fisk, issing vendt på panden med citron over og dertil fik vi grøntsagsmos med gulerødder, kartofler, rodfrugter, peberrod, frisk timian og natural flødeost. Det var lækkert, dog vil jeg en anden gang lave mosen uden flødeost, den blev lidt for cremet. Men min søn på 2 var helt tosset med det!

Knus Mathilde.

0

Del dette indlæg

I går fik vi Wok med kalv-kød (rester fra nytåesaften), gulerødder, peberfrugt, mango, squash og ananas.

Dertil fik vi ris og en kokos/nøde sovs.

Det var et eksperiment - jeg mente resulatat blev lækkert (desværre var mand og unger ikke enige vedr. sovsen)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer