nynnem

Hvad fik i til aftensmad i går???

71 indlæg i dette emne

Vi fik PANDEKAGER :biggrin::cheerleader3::cheerleader3:

For det var jo altså international pandekagedag i går. Så hvordan kunne vi spise andet!?!

Desuden havde min mor foræret mig en ny pandekagepande, som var på tilbud i anledning af dagen, og den skulle da afprøves.

Den var i øvrigt god!

Det var godt nok ikke så sundt, slet ikke med is i, men de smagte dælme godt :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige nu er jeg rigtig glad for denne tråd, for det virker til at der er masser af inspiration at hente..... :carrot:

Det får jeg virkelig brug for fremover for jeg skal til at vende op og ned på alt hvad jeg har lært om kost tidligere.

Har levet som kostomlagt til fedtfattig kost gennem de sidste 8 år og har tabt ca. 44 kg.

MEN..... i går eftermiddags fik jeg at vide hos lægen at jeg har diabetes så nu er det forfra med kostomlægningen for nu er det helt andre principper jeg skal til at leve efter for at undgå insulintilskud.

Bl.a. er pasta, alle rodfrugter, ris, sukker i alle afskygninger og til en vis grænse brød bandlyst.... der skal mere protein og.... chock :wacko: :cheerleader3: mere fedt ind i min kost....

Jeg er fuldstændig blank for idéer, så fyr endelig løs herinde piger... det vil være til stor hjælp for mig :hug.

Kæmpe :thumbsupsmileyanim: fra Marianne

P.S. I går fejrede vi også pandekagedagen med et bjerg af gemalens vidunderlige pandekager - diabetes eller ej! ;) :biggrin:

0

Del dette indlæg

Fik ikke aftensmad igår, men idag har vi fået Fiskefrikadeller, plejer gerne at komme forårsløg i, men havde ingen :thumbsupsmileyanim:

Dertil kartoffeltern i ovn med lidt olie, hvidløg, salt og paprika og istedet for sauce rørte jeg cremefraise op med hvidløg, purløg, salt og peber. Den dressing spiser vi snart til alt, det smager fantastisk

0

Del dette indlæg

Lige nu er jeg rigtig glad for denne tråd, for det virker til at der er masser af inspiration at hente..... :carrot:

Det får jeg virkelig brug for fremover for jeg skal til at vende op og ned på alt hvad jeg har lært om kost tidligere.

Har levet som kostomlagt til fedtfattig kost gennem de sidste 8 år og har tabt ca. 44 kg.

MEN..... i går eftermiddags fik jeg at vide hos lægen at jeg har diabetes så nu er det forfra med kostomlægningen for nu er det helt andre principper jeg skal til at leve efter for at undgå insulintilskud.

Bl.a. er pasta, alle rodfrugter, ris, sukker i alle afskygninger og til en vis grænse brød bandlyst.... der skal mere protein og.... chock :wacko: :cheerleader3: mere fedt ind i min kost....

Jeg er fuldstændig blank for idéer, så fyr endelig løs herinde piger... det vil være til stor hjælp for mig :hug.

Kæmpe :thumbsupsmileyanim: fra Marianne

P.S. I går fejrede vi også pandekagedagen med et bjerg af gemalens vidunderlige pandekager - diabetes eller ej! ;) :biggrin:

her er mange gode råd,tips og forklaringer at finde på diabetes, kost, opskrifter m.m.

Har en mor med type2 og hun har haft meget glæde af hjemmesiden. Ellers kan man købe nogle udmærkede opstarts kogebøger til en rimlig penge. Bibioloteket har også et bredt udvalg.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for tippet, Nynne :biggrin:

Jeg har været inde og lure på den side så sent som i dag..... de eneste jeg er lidt usikker på, er at de på flere områder går stik imod det jeg har fået at vide hos lægen i går omkring kost.

Jeg har været inde og bestille en bunke bøger på biblioteket så jeg kan få en god basal viden.

Der hvor jeg synes at det er sværest er, at mange af de ting som har været essentielle ting i min fedtfattige kost gennem mange år nu er no-go..... derfor er det super at få inspiration herinde til at sammensætte de ting som er "go" på nye måder.

Det er selvfølgelig ikke særligt fedt at få den diagnose. men på den anden side er det en kæmpe lettelse at vide hvad der er årsagen til at jeg har haft svært ved at tabe mig på trods af at jeg er kostomlagt. Diabrtikere har nemlig svært ved at tabe sig unden den rette kostomlægning fordi de ikke kan komme af med det sukker, der er i kroppen.

:thumbsupsmileyanim: fra Marianne

0

Del dette indlæg

Tak for tippet, Nynne :cheerleader3:

Jeg har været inde og lure på den side så sent som i dag..... de eneste jeg er lidt usikker på, er at de på flere områder går stik imod det jeg har fået at vide hos lægen i går omkring kost.

Jeg har været inde og bestille en bunke bøger på biblioteket så jeg kan få en god basal viden.

Der hvor jeg synes at det er sværest er, at mange af de ting som har været essentielle ting i min fedtfattige kost gennem mange år nu er no-go..... derfor er det super at få inspiration herinde til at sammensætte de ting som er "go" på nye måder.

Det er selvfølgelig ikke særligt fedt at få den diagnose. men på den anden side er det en kæmpe lettelse at vide hvad der er årsagen til at jeg har haft svært ved at tabe mig på trods af at jeg er kostomlagt. Diabrtikere har nemlig svært ved at tabe sig unden den rette kostomlægning fordi de ikke kan komme af med det sukker, der er i kroppen.

:thumbsupsmileyanim: fra Marianne

Kan godt forstå du er forvirret når lægen siger det ene og diabetes foreningen siger noget tredje. Min mor har selv haft lidt svært ved det med kosten og taber sig heller ikke rigtig. Derfor da hun var til kontrol sidst blev hun sendt diætist, som bare sagde til hende at hun gjorde det rigtige og derfor ikke kunne hjælpe :cheerleader3: tak for den besked siger man så.

I dag skal hun til kontrol igen og vi tror desværre at hun skal tilbage på sprøjten. Har ellers i et års tid fået insulin i pilleform, men har haft meget svært ved at have et stabil blodsukker.

Håber du finder hovede og hale i det hele!!

:biggrin:

Anne (nynnem)

0

Del dette indlæg

I går var jeg mutters alene hjemme og det blev derfor til noget hurtigt og nemt mad. :thumbsupsmileyanim:

Lavede en pizza med rejer, tomatsauce, skinke, ananas og masser af ost. Normalt kommer jeg grønpeber og løg på også, men havde ingen af delene hjemme.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Idag skal vi have grønsagslasagne.

Uhhmm, det smager skønt!

Jeg har købt, forårsløg, gulerødder, løg, porrer, squash og rodfrugter. Det skærer jeg så ud lidt groft. Rister det lige af på panden sammen med noget taco krydderi.

Derefter kommer jeg det i et fad. Først en lasagneplade, så grønsagerne, så lasagneplader, osv osv.

Og naturligvis ogeå hjemmelavet bechamelsauce i.

Og så kommer det i ovnen i 30 minutter, ved omkring 180 grader.

Mums mums.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi fik risengrød, dejligt!

Det og boller i karry er DJ Lillemands faste livretter. Ellers skifter han livretter som vi andre skifter tøj.

Well i går var det torsdag så der fik vi "Torsdags-burger" og dagen inden da "Onsdagsburger" Nej det var faktisk frikadelle sandwich'er onsdag så lidt variation er der da (det er mig der laver mad i øjeblikket).

0

Del dette indlæg

Vi fik risengrød, dejligt!

Det og boller i karry er DJ Lillemands faste livretter. Ellers skifter han livretter som vi andre skifter tøj.

Well i går var det torsdag så der fik vi "Torsdags-burger" og dagen inden da "Onsdagsburger" Nej det var faktisk frikadelle sandwich'er onsdag så lidt variation er der da (det er mig der laver mad i øjeblikket).

He he det er vist sådan noget typisk mandemad :griner:-

Her er vi heldigvis lige gode om at kreere spændende mad... :bestwishes:

0

Del dette indlæg

Fiskemanden i Kvickly havde foreller på tilbud, så vi snuppede sådan et par stykker.... :bestwishes:

Gnedet med lidt citronpeber og med en kvist dild i mavsen røg de en tur i ovnen.

Hertil en salat af letkogte asparges, finthakkede rå løg, hakkede æg og små cherrytomater, der tilfældigvis stod og kedede sig i køleskabet og trængte til godt selskab. Det hele blev blandet sammen med en sjat dressing af god olivenolie og hvid balsamico krydret med lidt sennep, salt og peber.

:griner:- og go' dag til alle fra Marianne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Var stadig mutters alene i går og havde bare ikke rigtig lyst til noget, så den stod på ostemader med gulerødder, rå blomkål, snack peber og slikærter.

Må vist være lidt mere krea i aften når manse kommer hjem :bestwishes:

0

Del dette indlæg

Vi fik mangosuppe med groft brød til. Det er HELT VILDT NEMT og smager himmelsk!

Løg, karry, mango fra dåse, bouillon, hakkede dåsetomater, madlavningsfløde og frisk basilikum (som jeg for resten glemte.. hm..)

Og så serveret med sprødristet bacon!

Mams!!

Janne.

Hej Janne

OPSKRIFT TAK! ;o)

Jep bare kom med det.....er alene i dag og i morgen. PrinsGemalen gider stort set ALDRIG suppe, så kom endelig med opskriften.

Hm.. PrinsGemalen er nok hjemme igen nu.. Men her er den så til næste gang: (Tager højst et kvarter at lave, men kan også bare laves og så stå og simre.. Hvor nemt kan det blive!! :bestwishes: )

Mangosuppe:

Ingredienser:

1 klat margarine el. olie

1 stor spsk. karry

3 skalotteløg el. 1 alm. løg (hakkede)

0,5 l. vand

1 bouillonterning (grøntsags..)

1 dåse flåede, hakkede tomater

0,5 l. madlavningsfløde

Lidt basilikum (gerne frisk)

1 dåse mangofrugt skåret i små tern

Sprødristet bacon i tern

(Der er nok til tre personer til en hovedret, vil jeg sige..)

Svits karryen i olien og svits derefter løgene deri. Vand og bouillonterning tilsættes. Derefter tilsættes tomater, fløde, basilikum og mango, og suppen koges op. Ved servering tilsættes bacon'en..

Velbekomme!

Den største udfordring kan være at finde mango på dåse, men de har det for det meste i Føtex.

I aften skal jeg have min livret.... Gratis mad lavet af andre! (Jeg skal nemlig til tøsehygge.. Jubii!!)

Janne.

0

Del dette indlæg

Tak for tippet, Nynne :griner:-

:bestwishes: fra Marianne

Ja det er rart man kan få en afklaring på hvad der er galt når det ikke går som man har tænkt sig. Det er selvfølgelig ikke fantastisk at have fået diabetes ,men heldigvis kan man jo leve et helt normalt liv alligevel, med nogle enkelte restriktioner. Jeg vil anbefale dig at booke en time elle to med en diætist, da de har meget mere styr på osten til diabetikere end lægerne har. Lægerne ved at der skal kostændring til og til dels i hvilken grad, men diætisterne kan vejlede dig mere nøjagtigt også ud fra dine behov og hvad du kan lide at spise.

Hilsen Betina

0

Del dette indlæg

Vi fik mangosuppe med groft brød til. Det er HELT VILDT NEMT og smager himmelsk!

Løg, karry, mango fra dåse, bouillon, hakkede dåsetomater, madlavningsfløde og frisk basilikum (som jeg for resten glemte.. hm..)

Mams!!

Janne.

Hej Janne

OPSKRIFT TAK! ;o)

Jep bare kom med det.....er alene i dag og i morgen. PrinsGemalen gider stort set ALDRIG suppe, så kom endelig med opskriften.

Hm.. PrinsGemalen er nok hjemme igen nu.. Men her er den så til næste gang: (Tager højst et kvarter at lave, men kan også bare laves og så stå og simre.. Hvor nemt kan det blive!! :bestwishes: )

Mangosuppe:

Ingredienser:

1 stor spsk. karry

0,5 l. vand

0,5 l. madlavningsfløde

Sprødristet bacon i tern

Svits karryen i olien og svits derefter løgene deri. Vand og bouillonterning tilsættes. Derefter tilsættes tomater, fløde, basilikum og mango, og suppen koges op. Ved servering tilsættes bacon'en..

Velbekomme!

Den største udfordring kan være at finde mango på dåse, men de har det for det meste i Føtex.

I aften skal jeg have min livret.... Gratis mad lavet af andre! (Jeg skal nemlig til tøsehygge.. Jubii!!)

Janne.

Skal det være mango fra dåse?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for tippet, Nynne :biggrin:

:griner:- fra Marianne

Ja det er rart man kan få en afklaring på hvad der er galt når det ikke går som man har tænkt sig. Det er selvfølgelig ikke fantastisk at have fået diabetes ,men heldigvis kan man jo leve et helt normalt liv alligevel, med nogle enkelte restriktioner. Jeg vil anbefale dig at booke en time elle to med en diætist, da de har meget mere styr på osten til diabetikere end lægerne har. Lægerne ved at der skal kostændring til og til dels i hvilken grad, men diætisterne kan vejlede dig mere nøjagtigt også ud fra dine behov og hvad du kan lide at spise.

Hilsen Betina

Tak til alle for de søde svar i forbindelse med at jeg skrev om min diabetes :blink:

For at det ikke løber afsted med opmærksomheden fra trådens oprindelige tema bliver det her mit sidste svar herinde om det.

Nu rager jeg nok uklar med en del herinde..... jeg har nemlig ingen fidus overhovedet til diætister.

Jeg har været i kløerne på flere gennem de sidste mange år og samstemmende får jeg at vide, at jeg bare skal spise masser af grøntsager og dyrke mere motion. Ja, det med grøntsagerne ved jeg jo godt i forvejen.... og damerne har øjensynligt ikke engang gidet og kigge på mig - jeg har haft brækket ryggen, går med stokke og kan kun komme rundt ved hjælp af min bil, så det med motionen er meget begrænset i sagens natur.

Den kostændring jeg er blevet sat på af lægen er en der er udviklet i samarbejde med Arne Astrup i forbindelse med et forsøg hvor min læge henviste 61 kvinder med type 2 diabetes og PCO til Instituttet for human ernæring.

Princippet hedder KISS og er ret nyt, derfor tror jeg ikke det er nået helt ud i alle afkroge endnu, men det har i hvert fald vist overvældende gode resultater ved forsøget.

Nu må vi se når der skal tages blodprøver om et par måneder om det virker.

Stort :biggrin: fra Marianne..... og så :bestwishes:

Redigeret af Mus01
0

Del dette indlæg

Mams!!

Janne.

Hej Janne

OPSKRIFT TAK! ;o)

Mangosuppe:

Ingredienser:

1 stor spsk. karry

0,5 l. vand

0,5 l. madlavningsfløde

Sprødristet bacon i tern

Velbekomme!

Janne.

Den skal så meget prøves også selvom han kommer hjem i aften.....Så længe der er rilligt med BACON er han glad i låget :biggrin:

Jamen så ved jeg hvad jeg skal have i aften :griner:-

- skal nok huske basilikummen!!

0

Del dette indlæg

I går var vi hjemme hos svigermor og svigerfar for at spise aftensmad, det var -som altid- super lækkert, vi fik; gammeldaws oksesteg med kartofler sovs rokost to slags salater og hjemmelavet dressing. :fløjt:

I lørdags havde vi gæster (med børn) så jeg lavede lassange med salat, brocolisalat, hjemmebagt grovfluté og hjemmelavet dressing. Det var -som altid- et hit. Til desert fik vi hjemmebagt pæretærte men is :denmarkflag:

0

Del dette indlæg

I går fik vi rødbede-hachis (biksemad)... MUMS!!!

Ingredienser:

4 rødbeder

4 bagekartofler

salt og peber

bacon (efter behov)

hakket persille

2 hakkede skalotteløg

2 dl olivenolie

Fremgangsmåde:

Læg rødbederne i et ovnfast fad, dryp olivenolie over og krydr dem.

Bag dem i ovnen ved 200 grader i en time, indtil de er bløde.

Lad dem køle af, pil dem så og skær rødbederne i 2 cm store firkanter.

Pil og skær kartoflere i 2 cm store firkanter og kog dem i letsaltet vand.

Varm en pande på komfuret og tilsæt lidt olivenolie.

Svits de hakkede skalotteløg og små stykker bacon i 1-2 min.

Tilsæt kartoflerne, svits et minut mere og tilsæt så rødbederne.

Varm igennem i et per minutter.

Drys godt med hakket persille over inden servering.

MUMS!!! :fløjt: Man kan selvfølgelig sagtens spise flutes eller rugbrød til, men man kan også sagtens undvære det...

Redigeret af ying
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer