Guest neller23

Æresport- Hvad serverer man for naboerne ved opsætning?

23 indlæg i dette emne

Hej piger

Den første gang vi blev gift var det meget spontant og ingen vidste derfor besked om noget andet end vores forældre. Derfor var der dengang heller ingen gaver, kort, polterabend eller æresport. Vi frabad os dette og ville gerne "gemme" det hele til 2. gang.

Vi skal nu velsignes den 12. april og i den forbindelse ved jeg at vores naboer vil opsætte den æresport ved vores dør. TRaditionen siger jo så at de skal inviteres ind til et eller andet, men hvad er det? Et glad rødvin, en kold øl, kaffe? Skal de så også have kage, chips eller lignende?

Hvad gør I eller hvad siger traditionen?

Knus Britta

Redigeret af neller23
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hej Britta...

Til vores bryllup blev der sat æresport op omkring mine forældres dør, da vi holdt det hele nede hos dem (i Sønderjylland - vi bor i Midtjylland). Hos dem er det tradition at der bliver sat en kurv ud med øl/vand og lidt chips eller lign. . Så slukker man lyset indenfor (det der kan ses fra gaden i hvert fald) og så "lister" naboerne rundt så det bliver en overraskelse (selvom det er svært at overhøre i omegnen af 10 mennesker, der banker søm i dørkramen :thumbsupsmileyanim: ). Det er super hyggeligt både inde og ude :bearhug: Efterfølgende var de så alle inviteret til 'efterbryllup' med lidt godt at spise som tak for den flotte krans...

Jeg synes det virker rigtig godt da jeg nødig ville have så mange mennesker ind til øl/vand/kaffe aftenen inden brylluppet - det tror jeg ikke nerverne kunne tage :cheerleader3:

Anne

0

Del dette indlæg

Hej

Vi har været til en del bryllupper hos vores venner.

Det har ikke "kun" været naoerne, men også vennerne der var med til at lave æresporten.

Vi er altid blivet inviteret ind til lidt mad, når vi var færdige. Sidst var det i marts for et par år siden, der havde de lavet gullash, dejligt at få lidt at varme sig på.

Vi har snakket om at lave boller med pålæg, eller gille en pølse med brød.

Jeg syntes det hører med til festen dagen derpå, at der en mange omkring mig dagen inden, så jeg glæder mig bare til at der kommer nogen og vil pynte lidt op hos os

0

Del dette indlæg

Da vi fik sat æresport op skulle de jo også ind til noget...men det var til aftensmad så min mor havde en lækker gryderet klar men pasta til!!

Og traditionen på fyn siger (har jeg hørt) at når den så skal pilles ned igen skal de alle ind og spise æggekage. Da min mor og far havde sølvbryllup skulle min lille mor lave æggekage til 10-15 mennesker...det var første gang...men nøj hvor var den god!! ;-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er godt nok fynbo, men har aldrig hørt det med æggekage til nedtagning af æresport. Men det er da normalt at folk bliver inviteret ind både til opsætning og nedtagning af æresporten.

Jeg ved ikke helt hvad vi skal have til nedtagningen, men til opsætningen regner jeg med at det bliver pølser og brød, samt øl, vand og vin. Det er nemt at lave og så er det også nemt at rydde op efter, da vi jo helst skal have lidt energi til selve brylluppet dagen efter :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Vi har hørt at naboerne har tradition for at lave æresport her hvor vi bor. Men vi har endnu ikke haft et bryllup på vejen, mens vi har boet her!

Ihvertfald har vi besluttet, at vi sætter en kasse øl og vand ud i carporten, og måske lidt slik og chips. Så har de lidt at guffe på mens de arbejder, hvis der kommer nogle!

Der er ingen hjemme på selve dagen, så vi kan af gode grunde ikke inviterer dem ind. Men vi holder også en efter gilde/grill aften senere på sommeren.

Knus Nymann :smilie_oster02:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg tror absolut ikke, at jeg/vi får en æresport... - har aldrig hørt om at det er gjort i min eller Michaels familie før - eller hos venner, så tror ikke det sker her.

Så HVIS der skulle blive lavet en herhjemme, vil det være en total overraskelse - skal jeg mon lave en kurv med "alt godt til ganen" - bare for en sikkerheds skyld ???

0

Del dette indlæg

Øh.... har slet ikke skænket en æresport en eneste tanke, jer tror ikke vi får sådan en :thumbsupsmileyanim: har i hvertfald absolut intet hørt om en sådanne... Men det lyder hyggeligt at de skal ind til en bid-et-eller-andet...

Jeg syntes faktisk heller ikke æresport er noget man hører meget om i bryllupssammenhæng. Gu ve om det er et jysk fænomen. Jo af og til kan der være sat et skilt i papmache op ved døren til festlokalerne men det vil jeg ikke betragte som en æresport og det tager to minutter at sætte op.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Jeg ved nu ikke om æresporten er et specielt jysk fænomen, jeg har da ihvertfald været med til at lave æresport på Fyn også ;)

Men nu er jeg jo også rigtig vestjyde, og hos os har vi altid brugt traditionen med æresport.

Det er som regel naboerne der laver det (men til tider også familien), og det er både til bryllup, kobber-, sølv, guldbryllup osv.

Her er det ikke bare et skilt eller papmache hjerte, det er hel port pyntet med friske blomster og bånd, og skilt med navn og dato. Så det er faktisk et ret stort arbejde!

Men hvor må det da bare være super hyggeligt, at komme hjem til en flot pyntet hoveddør :thumbsupsmileyanim:

Knus Nymann :smilie_oster02:

0

Del dette indlæg

Jeg er godt nok fynbo, men har aldrig hørt det med æggekage til nedtagning af æresport. Men det er da normalt at folk bliver inviteret ind både til opsætning og nedtagning af æresporten.

Jeg ved ikke helt hvad vi skal have til nedtagningen, men til opsætningen regner jeg med at det bliver pølser og brød, samt øl, vand og vin. Det er nemt at lave og så er det også nemt at rydde op efter, da vi jo helst skal have lidt energi til selve brylluppet dagen efter :cheerleader3:

Kanon ide med pølser og brød.. Det kan da ikke blive nemmere... :thumbsupsmileyanim:

Jo det hører sig også til på Fyn med æresport.... Har ikke hørt om nogen der ikke har fået det.. Det hører sig da til- Synes jeg....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa

ER selv vestjyde, og der hvor jeg kommer fra er det meningen at æresporten skal være en overrakselse. Det er ikke meningen at man skal vide noget som helst om at den bliver sat op, og selvom der altid kommer en op så er det meningen at man skal blive overrasket og slet ikke have forventet det - derfor har der aldrig været sat noget ud de gange jeg har været med til at sætte en op, og vi er heller aldrig blevet inviteret ind til noget.

Nu er jeg flyttet til Falster, og jeg ved ikke om her er tradition for en æresport ved bryllupper, og jeg ved heller ikke om naboerne har planer om at sætte en op, men hvis de gr vil jeg lade som om jeg intet høre, og så vil jeg blive enormt glad når jeg ser den, og en efterfølgende lørdag invitere alle dem der har været med til at lave den og sætte den op til lidt god mad...

Men sådan er vi jo allesammen forskellige...

0

Del dette indlæg

Hmmm nå - jeg er stadig forvirret -HAHA-

Tror lige at jeg tager en snak med mine svigerforældre, som bor på vejen ved siden af os. De må da vide hvad man normalt gør her i kvarteret....

Synes faktisk det med pølser og brød/hotdogs var en rigtig god idé.

Mange tak for de mange inputs - kom endelig med flere :tunge:

0

Del dette indlæg

ja jeg tilslutter mig ..... endnu en udfordring.

Æresport havde jeg altså heller ikke hørt om , til forleden hvor min kæreste nævnte det. "Selvfølgelig får vi da en æresport.... det er da klart" var hans ord. (han er fra Skjern) (jeg er fra Samsø, men har boet på sjælland i mange år, mest KBH)

Jeg lignede nok et stort spørgsmålstegn. Har aldrig hørt om det. Jeg tror ikke det er et sjællandsk fænomen... Nå men det må jeg jo så hellere også tage stilling til. :tunge:-HAHA- tak for info :heart:

Redigeret af Pernille Wedel
0

Del dette indlæg

Uha.... det har jeg ikke skænket en tanke. :tunge:

Jeg har heller ikke lyst til at bespise en flok naboer aftnen før, uanset hvor nem maden kan være. Jeg ville få stress!! Jeg vil meget hellere byde på en middag ved en senere lejlighed.

Man kan selvfølgelig godt sætte en kurv frem, meeeeen... det lugter jo også langt væk af forventning om en æresport. Hmmmm.....

Jeg aner ikke, om vores naboer kunne finde på det - og min familie bor vist for langt væk.

Forhåbentlig er vi aftenen før i fuld sving med at dække borde på feststedet.

Dorte.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hos os er det faktisk også meningen at æresporten det skal være en overraskelse. Og det er heller ikke noget vi har fået at vide. Det er bare noget der "plejer" at blive gjort!!

Det med at sætte øl/sodavand og sådan ud, gør vi faktisk ligeså meget for, at vores venneflok godt kunne finde på at køre forbi huset, og lave løjer! Det er heldigvis ret uskyldig ting, men det er desværre også en tradition der er her hos os:(

Så vi kommer nok også hjem til en indkørsel fuld af flag og konfetti, og toilet papir i alle træer osv....

Nymann

0

Del dette indlæg

Hos os er det faktisk også meningen at æresporten det skal være en overraskelse. Og det er heller ikke noget vi har fået at vide. Det er bare noget der "plejer" at blive gjort!!

Det med at sætte øl/sodavand og sådan ud, gør vi faktisk ligeså meget for, at vores venneflok godt kunne finde på at køre forbi huset, og lave løjer! Det er heldigvis ret uskyldig ting, men det er desværre også en tradition der er her hos os:(

Så vi kommer nok også hjem til en indkørsel fuld af flag og konfetti, og toilet papir i alle træer osv....

Nymann

Jeg har også hørt, at det lige så meget er for at servicere dem som kommer på besøg for at "ordne" huset, så det er klar til at vi kommer hjem. Jeg håber virkelig at folk styrer sig med ris i alle dele af huset og i alle bede og hvor de ellers kan komme til. Men vil da glæde mig til en æresport - synes det er sådan en dejlig hyggelig (og jysk?) tradition... :tunge:

Kram Heidi

0

Del dette indlæg

Sjovt at der er så stor foreskelle m.h.t. traditioner vedr. æresport

i lille Danmark ;)

Vi regner med ( nej vi ved :biggrin: ) at der kommer folk og sætter æresport op

hos os på fredag, så vi laver ( læs manden :cheerleader3: ) en gang karrysuppe og pizzasnegle

til de kære mennesker.

Ved også at der bliver lave æresport både til receptionsstedet og feststedet......

sikke et arbejde bare fro vores skyld :balloons:

Glæder mig dog SÅ meget :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

hej ville lige blande mig

Normalt er det i sønderjylland man sætter æresport op til bryllup, vi have en datter der skulle giftes for 2 år siden (jeg er sønderjyde) og fører den tradition videre -folk heroppe i Nordjylland havde aldrig hørt om dette , men de hjalp da til og synes det var sjovt.

hilsen almas

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

De kom sørme forbi i går og satte æresport op. Vi fik da pludselig rigtig mange gæster. De havde opsnuset at vi ikke er hjemme i aften, så derfor kom de listende i går aftes allesammen. Det var bare SÅ hyggeligt. En vidunderlig fin æresport med lys i lanterne og alt muligt.

Alle 23 husstande på vores vej havde spyttet i kassen og der var både den fine krans og en gave, som vi fik besked på først at åbne lørdag.

Da vi bor så tæt på grænsen har vi jo altid masser af dåseøl, rødvin og sodavand, så det var ikke noget problem. og så fik jeg hurtigt bikset noget sammen så det fik en lille skinke/æggesandwich der var bagt i ovnen.

Fandt også nogle chokolader, som var til overs fra gaveæskerne som gæsterne får til vores bryllup.

Hilsen Britta- som i morgen skal en tur op af kirkegulvet

post-28190-1207898200.jpg

0

Del dette indlæg

Wow, det er flot. Der er nu noget specielt ved en æresport.

Og så lidt erfaringer herfra:

Æresporte befinder sig som oftest vest for Storebælt! Det er ikke en særlig stor tradition på Sjælland, men på Fyn og i Jylland går man op i det med liv og sjæl. Nu bor jeg jo i Sverige, så jeg regner bestemt ikke med, at vi får en æresport!

Held og lykke med i morgen! Jeg er sikker på, at I får en fantastisk dag :)

0

Del dette indlæg

De kom sørme forbi i går og satte æresport op. Vi fik da pludselig rigtig mange gæster. De havde opsnuset at vi ikke er hjemme i aften, så derfor kom de listende i går aftes allesammen. Det var bare SÅ hyggeligt. En vidunderlig fin æresport med lys i lanterne og alt muligt.

Alle 23 husstande på vores vej havde spyttet i kassen og der var både den fine krans og en gave, som vi fik besked på først at åbne lørdag.

Da vi bor så tæt på grænsen har vi jo altid masser af dåseøl, rødvin og sodavand, så det var ikke noget problem. og så fik jeg hurtigt bikset noget sammen så det fik en lille skinke/æggesandwich der var bagt i ovnen.

Fandt også nogle chokolader, som var til overs fra gaveæskerne som gæsterne får til vores bryllup.

Hilsen Britta- som i morgen skal en tur op af kirkegulvet

post-28190-1207898200.jpg

Fantastisk... :) :) Jeg synes traditionen med æresport er så hyggelig og synes da jeres er en af de flottere af slagsen. :pokey: Glæder mig til det bliver vores tur. :help:

Ha' en RIGTIG god dag imorgen - vi glæder os til BILLEDER!!! :) :) :)

Kram Heidi

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer