Guest piggalop

Hvor meget ville i købe for...

71 indlæg i dette emne

Hej alle

Vi holdt jo bryllup i lørdags, og det gik rigtig godt. Jeg har lige et spørgsmål til jer, da jeg undrede mig lidt over nogen af vores gaver:

Hvis i var inviteret til bryllup hos nogle venner (på en kro), og arrangementet bestod af forret, hovedret, dessert, bryllupskage, natmad, overnatning samt brunch næste morgen, hvor meget ville i så købe for? Det skal lige siges, at det var med børn. Der var nogen, der havde 3 børn med, og andre havde ikke deres børn med? Hvor meget ville I købe for?

Bettina

Redigeret af piggalop
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Annonce ♥

Stort tillykke! :thumbsupsmileyanim:

500,- - 1000,- tror jeg, pr. par.

Kommer du ikke med en forklaring? :cheerleader3:

Jo. Her er et eksempel: En familie på 5 personer kom med en gave til 400 kr. Maden koster 500,- pr kuvert. Hytten kostede 1000,- og så var der alt det "løse". Så synes jeg ikke, at 400 kroner er ret meget. Normalt er jeg ikke nærregnende, men jeg bliver faktisk såret over, at de åbenbart regner os for så lidt, at de ikke vil give mere end 400 kroner til et stort, fint arrangement for hele deres familie.

Bettina

0

Del dette indlæg

Stort tillykke! :thumbsupsmileyanim:

Jo. Her er et eksempel: En familie på 5 personer kom med en gave til 400 kr. Maden koster 500,- pr kuvert. Hytten kostede 1000,- og så var der alt det "løse". Så synes jeg ikke, at 400 kroner er ret meget. Normalt er jeg ikke nærregnende, men jeg bliver faktisk såret over, at de åbenbart regner os for så lidt, at de ikke vil give mere end 400 kroner til et stort, fint arrangement for hele deres familie.

Bettina

Nu kan jeg godt finde på at være lidt skrap, for har du tænkt over at hele familien måske har været ude og købe nyt tøj til festen, måske nogle af dem har været med til PA, måske de har flere bryllupper de skal til i år, måske de ikke har ret mange penge? Blot nogle ting til overvejelse. Du kender dem selvfølgelig bedst, og ved om de sagtens kunne have givet mere. Jeg håber, du synes, at de alligevel var med til at gøre jeres dag til noget helt specielt!!!! Dette er ikke ment som nogen kritik, har bare et vennepar der skulle til 8 bryllupper sidste år, og det var ved at ruinere dem....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg er fuldstændig ligeglad med hvad gaverne koster.

Vi holder festen for at have en god dag med venner og familie, og ikke for at få fine gaver.

Det er jeres valg at holde festen som i gør med overnatning osv. Du skriver netop at det er en familie med tre børn, og der er ikke altid alverden at rutte med.

Vi var selv til bryllup for et halvt år siden, og gav en tallerken de havde ønsket sig til 250 kr. Det var det vi havde råd til, og sådan var det bare.

Vi har på forhånd sagt til nogle af vores familiemedlemmer som vi ved ikke har så meget at give af, at vi meget hellere vil have et par timers hjælp end en fin gave.

Personligt ville jeg aldrig blive skuffet, men sådan er vi jo forskellige.

Dette skal på ingen måde opfattes som et negativt indlæg.

Håber du havde en fantastisk bryllupsdag.

Sara

0

Del dette indlæg

Ups - jeg forstår godt dit spørgsmål, men jeg vil også sige, at du har lagt op til at få nogle verbale tæsk i denne tråd.

Det er en umulig opgave at "gøre festen op" i penge - altså at gaven skal stå mål med jeres udgifter. Den holder formentlig heller ikke, hvis i sammenligner gaven fra forældre/svigerforældre med jeres udgifter. Og jeg må også give en af de forrige ret i, at hvis det skal gøre op på den måde, så skal gæsternes udgifter til tøj, transport, make-up osv. også medregnes.

Men tilbage til dit spørgsmål - hvad skal en passende gave koste. Igen har nogle kloge zillaer før mig skrevet, at det afhænger af, hvor tæt man er på brudeparet. Hertil skal lægges, at man i nogle perioder af sit liv har større eller mindre økonomisk råderum.

For mit vedkommende handler det bestemt om, hvor tæt jeg er på brudeparet. Hvis det er nogen jeg kender rigtig godt, og jeg har fundet en unik gave, så spiller prisen overhovedet slet ingen rolle - men hvis jeg skal i Inspiration og vælge udfra en gaveliste, så vil gavestørrelsen nok være kr. 5-600 fra os som par.

Jeg har tidligere fået gaver, hvor jeg har været skuffet - det har i sjældne tilfælde handlet om gavens værdi, men hvis jeg har fået en gave, der bare er hentet op af skuffen eller købt i farten. Jeg elsker gaver, der er købt til mig personligt med tanke om, at det er noget jeg virkelig ønsker mig (og ikke en fejlagtig antagelse om, at det har jeg brug for).

mvh

goodbyehansen

0

Del dette indlæg

Jeg prøvede sidste gang jeg blev gift at vi fik 50 kroner i et kort fra en af dem der var med til fest. Jeg studsede da godt nok lige lidt, men ja, hvis det var det han havde råd til var det jo bare sådan. Jeg plejer til bryllup cirka at give hvad der svarer til kuvertprisen, men finder jeg det helt rigtige er jeg ligeglad med om det koster mere eller mindre.

Jeg tror desværre ikke at dine omkostninger kan blive hentet ind på gavesiden, men det er vel heller ikke derfor i har holdt bryllup??? Jeg tror du skal være glad for at de ikke istedet for meldte afbud fordi de mente du ikke ville blive glad for det de gav!.

Jeg synes da personligt at en gave til 400 er helt oki, man må jo gå ud fra at de har andre omkostninger forbundet ved at skulle til bryllup hos jer som en anden jo også skriver tøj, polter osv. For en familie på 5 kan det jo næsten være ruinering i sid selv.

Jeg synes da at det er en skam hvis du har ladet sådan en bagatel gå dig på, og at det efterfølgende har ødelagt noget af din glæde.

/Chalotte

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg må også sige at jeg ikke går så meget op i hvad vi får af gaver, bare vi får vores fantastiske dag som vi har drømt om så længe.

Jeg ville have dårlig samvittighed over at vide at nogen måske ikke kunne komme fordi de ganske enkelt ikke havde råd til en stor fin gave.... der er jo mange som skal have nyt tøj, som deltager i PA (for MIN skyld) og så en gave oveni.....det er jo desværre ikke alle der har pengetræer i baghaven.....

0

Del dette indlæg

Jeg ville tro 500-1000 kr men du må tænke på at det er en familie på fem-det vil vel sige at de har tre børn så det kan jo være at de simpelthen ikke har råd til mere for det koster jo mange penge når man har tre børn og som der er en der nævner så kan det jo være at de i forvejen har brugt en masse penge på nyt tøj.

0

Del dette indlæg

I min familie og omgangskreds er det nogenlunde sådan her:

Jeg tror at beløbet til den helt nære familie som mor, far, søskende ville være mellem 1.000 og 2.000 kroner.

Resten af familien og venner vil ligge mellem omkring 1.000 kroner pr. par - nogle 500 kroner.

Hos os har vi den holdning, at det er en gave i sig selv, de vil fejre os og deltage på dagen.

Men i min familie giver de faktisk ret pæne gaver størrelsesmæssigt, selvom de får strenge ordre på, de ikke skal ruinere sig.

Dog er der undtagelser...

Jeg kan huske da min mor blev 60 sidste år, der kom min meget specielle fætter (som vi ikke rigtig ser) til den store fine fest 1 time for sent og afleverede to krus fra Netto til en 5'er stykket. det var godt nok frækt!

Mit råd til dig er nok, at ikke tænke på hvor meget folk har givet gaver for - men tænk på at de har givet jer en stor gave i at deltage i jeres store dag! Og husk på at folk har forskellig økonomi

Et stort af dem her for folks kommentarer :thumbsupsmileyanim:

Redigeret af Perle!
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Stort tillykke! :loveboard:

Bettina

Hmm, må indrømme at jeg også bliver lidt stødt på manchetterne. Uanset hvad deres situation/undskyldning er, så synes jeg at 400 kr. er helt acceptabelt som bryllupsgave. Det er JERES valg at I inviterer til fest og poster de penge i det, som I synes passer til anledningen. Jeg mener simpelthen ikke man kan tillade sig at blive såret over det. Du er måske ikke nøjeregnende normalt, men det er du minsandten i denne situation. Beklager hvis du føler dig såret over min formulering.. :blush:

En familie med tre børn (nu ved jeg jo ikke hvor gamle de er) har formentlig nogle af flg. poster som er taget af vores eget budget

Bleer ca. 100 kr om ugen

Mad ca 1000-1500 kr om ugen (alt efter hvor man bor, og hvor sundt man vil leve)

Tøj 1000 kr om mdr

Dagpleje 2500 om mdr

SFO 1200 om mdr

Ridning 300 om mdr

Fodbold 500 i kvartalet

Svømning 500 i kvartalet

Derpå følger vores egne udgifter med bil, hus, vedligehold, vores eget tøj og transport.

Hvis man så også en gang imellem vil tage i Djurs Sommerland eller besøge familien i Kbh, så koster det minimum 2000 pr gang. Hvis vi tager på Jensens Bøfhus kommer vi af med 800-1000 kr.

Og dette er altså ingen beklagelse fra min side. Man vælger selv at få børn (selvom man også gifter sig til nogen.. ;) ) Det er bare for at belyse, hvordan økonomien KAN hænge sammen i en familie på fem, hvis der også prioriteres nyt tøj, polterabend og evt. transport i forbindelse med et bryllup...

Du har allerede nu modtaget en del barske tilbagemeldinger, og jeg tror da egentlig også, at når du tænker lidt mere over tingene, føler du det garanteret helt anderledes :cheerleader3:

Når alt det er sagt, så vil jeg også ønske dig RIGTIG MANGE GANGE tillykke med jeres bryllup i lørdags. Jeg håber I fik den dag I drømte om!! -Har du skrevet lidt beretning? med billeder? -For dem vil vi jo frygtelig gerne se

Mange tanker

:cheerleader3:

Rikke

0

Del dette indlæg

Umiddelbart vil jeg også mene at 400 kr er lige i underkanten...

Vi giver 500 pr par. Så en familie med 3 børn ville jeg nok mene, der skulle lægge 100 oveni pr barn. Altså 800 i dit tilfælde.

Disse "takster" kommer jo igen an på, hvad folk har råd til. Jeg ville ikke blive skuffet, hvis det var en fattig familie. Men jeg ville derimod tænke ligesom dig, hvis det var en almindeligt velhavende familie.

Et bryllup er en dyr fornøjelse for ALLE der er med. Tøj, overnatning, gaver, transport, polterabend osv osv. Men hvis pengene var knebne, ville jeg nok vælge at finde noget billigt tøj, fremfor en billig gave til brudeparret.

Så lige at I betalte overnatning for gæsterne... Så mener jeg især, at 400 er for lidt for en familie på 5 personer.

Redigeret af BBB
0

Del dette indlæg

Jeg kan godt se, I har punget dyrt ud for et flot arrangement, MEN... den pris er jo for JERES oplevelse og dag - og kan efter min mening ikke forventes at komme retur iform af gaver. Det er også dyrt at være gæst - måske oven i købet til flere bryllupper hen over sommeren. I har valgt et dyrt arrangement, det var jeres valg (ikke noget gæsterne havde indflydelse på) - hvis I havde valgt et billigt arrangement, havde I garanteret fået præcis de samme gaver - det er jo ikke det, det kommer an på (synes jeg).

Når vi er til bryllupper, giver vi for ca. 600 kr. fra os som et par - uanset hvad festen har kostet! Brylluppet og det, vi fejrer, er jo lige stort uanset hvad... Den eneste undtagelse bliver, når vores egne søskende skal giftes - de vil nok får for lidt mere, fordi de står os nærmere.

Hvis vi havde haft børn, ville vi nok give for det samme - hvis det var store børn, ville vi nok smide 50-100 kr. oven i hatten pr. barn. Ældre par med voksne børn, mener jeg dog ikke kan tillade sig at "spare", bare fordi de giver en fælles gave...

Glæd dig over jeres dejlige dag og over det, I nu en gang modtog af gaver.

Knus MC

0

Del dette indlæg

Først og fremmest. KÆMPE TILLYKKE MED I LØRDAGS.

Nu er det ikke prisen fra gaven der tæller. MEN tanken!

Jeg synes 400 kroner er i orden, for en familie på 5.

Tænk på. De tre børn, har jo ikke selv givet deres forældre penge. Så det vil sige at alle pengene kommer fra samme kasse. ( håber du forstår ) Hvis vi skal til noget og børnene, også er inviteret med. Så giver vi da heller ikke for 2-300 kroner mere, fordi der også skal være fra børnene.

Men igen, det er svært fra person til person.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg får nærmest helt dårlig samvittighed nu... Eller i hvert fald... ja...

Skal til 5 (FEM!!) bryllupper til sommer... Min kæreste og jeg er begge på SU... ARGH!! Vi skal have det til at hænge sammen og giver derfor ikke voldsomt store gaver (vi går sammen med nogen og giver faktisk kun 300 kroner pr.par, selvom det er store fine fester), da vi har udgifter til polter, tøj og transport ved dem alle (transport undtaget ved de to)... Men alt i alt, så vælter det da vores budget BIG TIME alligevel...

Så jeg synes altså heller ikke du kan gøre det op på den måde du gør... men det er måske også bare mig (som heller ikke forventer ret store gaver fra dem jeg inviterer til VORES bryllup... Bare de kommer og deltager i vores store dag...)

0

Del dette indlæg

WOW, der er kommet mange svar, siden jeg sidst så dette spørgsmål!

Og det er da egentlig lidt med blandede følelser nu, at jeg spurgte, om du ville forklare :cheerleader3: For det var da godt nok noget, folk har en mening om!

Umiddelbart var det slet ikke noget, jeg havde en mening om. JEG tænkte bare ud fra, hvad vi selv ville give, hvis vi skulle til et arrangement ala jeres, og mine to pap-børn var inviteret med.

Jeg kan UDMÆRKET forstå, at folk med børn giver så lidt, som dine nævnte gjorde, for selvfølgelig har man et snævert budget, når man har valgt så mange børn, men....

Og så stopper min forståelse faktisk også... Det ER stadigvæk et bryllup, man skal til, og ja, så må man vælge tøj og pa fra - mon ikke også, de nævnte i forvejen har gjort det?

Jeg tror faktisk, jeg er blevet en smule forarget - specielt, da jeg læste en andens svar om, at en tur til Djurs Sommerland hurtigt løber op i et par tusind... Se, DET vil man give penge for, men ikke til en gave?

Hmm.... nej, den holder ikke helt i mit hoved. OG nej, jeg er ikke selv fokuseret på, hvor meget VI får i gave, for vi holder et meget afslappet bryllup og ikke noget med overnatning.

Den eneste, jeg udtrykkeligt har givet besked om IKKE at tænke på gave overhovedet, er min gamle polske kammerat, som kommer helt fra England for at være med. Kunne ikke drømme om at ønske mig noget som helst af ham, for rejsen i sig selv er jo dyr!

Men et par med 3 børn har VALGT at tage med til jeres bryllup, og de har VALGT at overnatte. Så mener jeg også, de bør vælge at vægte en ordentlig (læs dyrere) gave til jer.

:loveboard:

0

Del dette indlæg

jeg kan slutte mig til dem der mener 400 er et pænt beløb. vi har selv to børn, jeg er på su og vi har hus og bil. derfor har vi simpelhen ikke råd til mere selv om det er et stort bryllup med overnatning og det hele.

jeg må indrømme at hvis jeg viste at dem jeg var inviteret hos ville forvente mere, måtte vi nok vælge at melde afbud da vores bugdet simpelhen ikke er til det, og vi har en stor familie.

samtidigt skal der være råd til ferie og udflugter med børnene, det ville jeg ikke skære fra for at kunne give dyrere gaver.

denne besked er bestemt ikke ment som negativ, da du kender familien og deres økonomi.

knus nanna

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer