Guest piggalop

Hvor meget ville i købe for...

71 indlæg i dette emne

Det ville sørme være sørgeligt hvis én tur i Djurs Sommerland med ungerne skulle vælges fra, fordi brudeparret ikke er tilfredse med hvad deres gave har kostet!

Jeg synes simpelthen det er så uforskammet at tænke sådan!

Selvfølgelig har familien VALGT at tage med til bryllup.... FORDI de er blevet inviteret... men hvordan havde stemningen været hvis de havde meldt afbud p.g.a. pengenød! Og JA, de kunne da godt vælge tøj og PA fra, men med den tone der nogle gange (ikke altid) er herinde overfor gæsternes til-og fravalg, så ville jeg da ikke turde vælge det fra for TÆNK om bruden blev forarget over det ene eller det andet!

Måske skulle du bare tænke mere på dig selv, og ikke hvad bruden blev forarget over? Hvis din undskyldning holder vand, bliver hun formentlig IKKE forarget :thumbsupsmileyanim:

Det handler jo bare om prioritering. Og har man luft nok i økonomien, kan man jo stadig begge dele. At melde afbud til et bryllup eller et hvilket som helst arrangement, der er vigtigt for dem, der inviterer, er en ærlig sag, men det er da en selvfølge, at det skaber skuffelse, hvis der ikke følger en ordentlig forklaring.

Jeg mener lidt groft sat op, at man faktisk kan se, hvem der har lyst til at feste med én og derudfra hvem, der har lyst til at være med i ens liv fremover, og det er en god mulighed for at få ryddet op i vennekredsen. Og bliver man skuffet over en prioritering, er det OGSÅ en ærlig sag. Alt her i livet giver konsekvenser, og bryllupper gør i høj grad.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

WOW, der er kommet mange svar, siden jeg sidst så dette spørgsmål!

Og det er da egentlig lidt med blandede følelser nu, at jeg spurgte, om du ville forklare :thumbsupsmileyanim: For det var da godt nok noget, folk har en mening om!

Umiddelbart var det slet ikke noget, jeg havde en mening om. JEG tænkte bare ud fra, hvad vi selv ville give, hvis vi skulle til et arrangement ala jeres, og mine to pap-børn var inviteret med.

Jeg kan UDMÆRKET forstå, at folk med børn giver så lidt, som dine nævnte gjorde, for selvfølgelig har man et snævert budget, når man har valgt så mange børn, men....

Og så stopper min forståelse faktisk også... Det ER stadigvæk et bryllup, man skal til, og ja, så må man vælge tøj og pa fra - mon ikke også, de nævnte i forvejen har gjort det?

Jeg tror faktisk, jeg er blevet en smule forarget - specielt, da jeg læste en andens svar om, at en tur til Djurs Sommerland hurtigt løber op i et par tusind... Se, DET vil man give penge for, men ikke til en gave?

Hmm.... nej, den holder ikke helt i mit hoved. OG nej, jeg er ikke selv fokuseret på, hvor meget VI får i gave, for vi holder et meget afslappet bryllup og ikke noget med overnatning.

Den eneste, jeg udtrykkeligt har givet besked om IKKE at tænke på gave overhovedet, er min gamle polske kammerat, som kommer helt fra England for at være med. Kunne ikke drømme om at ønske mig noget som helst af ham, for rejsen i sig selv er jo dyr!

Men et par med 3 børn har VALGT at tage med til jeres bryllup, og de har VALGT at overnatte. Så mener jeg også, de bør vælge at vægte en ordentlig (læs dyrere) gave til jer.

:thumbsupsmileyanim:

Det ville sørme være sørgeligt hvis én tur i Djurs Sommerland med ungerne skulle vælges fra, fordi brudeparret ikke er tilfredse med hvad deres gave har kostet!

Jeg synes simpelthen det er så uforskammet at tænke sådan!

Selvfølgelig har familien VALGT at tage med til bryllup.... FORDI de er blevet inviteret... men hvordan havde stemningen været hvis de havde meldt afbud p.g.a. pengenød! Og JA, de kunne da godt vælge tøj og PA fra, men med den tone der nogle gange (ikke altid) er herinde overfor gæsternes til-og fravalg, så ville jeg da ikke turde vælge det fra for TÆNK om bruden blev forarget over det ene eller det andet!

Jeg har selv 2 dejlige børn og de skal sgu have lov til at komme i Djurs Sommerland, om så det er på bekostning af en DYR bryllupsgave!

De er vigtigere end ALT andet!

Personligt er jeg bare tilfreds hvis folk møder op og morer sig til mit bryllup!

Undskyld tonen, men jeg synes det var et træls indlæg! Sorry!

Fuldstændig enig...

0

Del dette indlæg

Nu ved jeg godt, at tråden I VIRKELIGHEDEN ikke handlede om det, som efterhånden fylder mest, men da det var mig som bragte Djurs Sommerland på bane, vil jeg gerne have lov at forklare/uddybe hvad jeg mente.

Det var et forsøg på at skitsere en (læs vores) børnefamilies budget med 2 hjemmeboende børn og et weekendbarn. Som en del af de poster vi har, som handler om ungerne er der også sådan noget som aktiviteter. -og vi har en tradition for at tage ungerne i Djurs Sommerland en gang om året. Fordi det er en større post inkluderede jeg den. Vi tager jo også i svømmehallen, på Bone´s eller andre steder med dem, og JA vi har selv valgt de børn, og JA vi vælger også selv at gøre disse ting med dem. -For det er heller ikke noget alle har råd til, og det ved vi godt.

Så det handler om prioritering! Og i den situation er jeg ikke i tvivl om, hvad vores børn synes er sjovest og hvad der giver dem den største oplevelse. -og det er ikke brylluppet, selvom det også er en stor oplevelse for dem. -Og nu kom det så til at lyde som om jeg prioriterer børns ønsker over et bryllup, og det gør jeg jo heller ikke.. Jeg siger bare, at når vi bliver inviteret til bryllup, så er der nogle ting som der skal være råd til først (og Djurs sommerland ville nok blive valgt fra i den måned), så ville jeg se hvad der derefter var penge til, og hvis jeg ved at spare på gaven f.eks fik råd til at begge deltager i polterabend, ja, så er det altså gaven der bliver skåret i!

Hvis vi blev inviteret til bryllup med børn kom de selvfølgelig med, men fordi vi kommer 5 personer vil jeg ikke doble op på samme måde i gavebudgettet og jeg forventer det på ingen måde af andre. Jeg ved godt at deres mad også koster, men trods alt ikke helt så meget som voksenkuverter.

Når alt det er sagt, synes jeg også at en gave på 400 kr far en familie som er rimelig tæt på også ligger i den lave ende, men jeg ville ikke blive ked af det eller såret over det. Jeg ville formode, at det var der nok en grund til.. -og en forklaring synes jeg ikke man har krav på, og synes jheller ikke det er på sin plads at en gæst til mit bryllup f.eks. begynder at undskylde sine økonomiske overvejelser på bryllupsdagen..

Nå, det var så endnu et bidrag.. skyd løs piger :thumbsupsmileyanim: ;)

0

Del dette indlæg

hold da op, et grimt emne!!

Får da helt dårlig samvittighed overfor min bedste veninde. Hun måtte "nøjes" med billede jeg havde malet til dem. Skule det gøres op i penge, så har det reelt kun kostet lærredet til 50 kr. Ellers har vi osse fast takst i vores familier: 150.- pr par til føs´da og jul. 300.- ved runde fødselsdage o.a. Dette er gjort for ikke at sætte nogen forlegenhed over at skulle et meget stort beløb. For nogen lyder det meget "cheap", men vi er osse en meget børnerig familie med ikke så meget at rutte med. Det kan altså osse være at de faktisk ikke har overvejet det nærmere, i forhold til kuvertpris.

Du må tænke på, at alle ikke er opdraget efter samme model som du er. I bedste mening:-) Det udviser tolerance og modehed fra din side at du ikke går op i det.

Jeg er sikker på at din skuffelse sidder dybt i dig, men prøv at se på det på den måde, at det måske ikke er sket i en ond mening, men måske bare som et udslag af ren og skær ubetænksomhed, ikke som et udslag af ondskab.

Jeg håber at du overvinder din skuffelse og bliver gladere og får måske en bedre forståelse for det senere hen. Det kunne jo være at du kunne finde ud af fra andre der kender dem om de ikke går så højt op i det??

rigtig mange gange tilykke og 1000 af dem her :td:

knus Sanne

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

hold da op et følsomt emne der er oppe her...

Jeg går ikke så højt op i hvad gaven jeg skal give koster, men jeg køber gave udfra hvad vi har råd til, hvem der skal købes gave til og hvad de ønsker sig/har brug for. Aldrig nogensinde ville jeg købe gave efter kuvertprisen. Men sådan er vi jo så forskellige og hurra for forskellighed :cheerleader3:

Jeg ville dog blive ENORMT ked af det hvis min storebror og svigerinde var blevet skuffede over den gave vi havde med til deres bryllup i sommers. De fik et gavekort på 200 kr til Silvan samt 3 sutter med navn på til deres lille nye datter, fra mig, min kommende mand og vores søn. Jeg havde brugt temmelig meget tid på at finde den helt rigtige gave til dem og hvis de så blev skuffede fordi den ikke var dyr nok så ville de nok ryge langt ned på min bekendtskabsliste selvom det er min storebror.

Der blever refereret til at gæsten ikke synes forholdet til brudeparret er nært nok til at give en dyr gave... det synes jeg er lidt frækt... skal et venskab baseres på hvor dyre gaver man giver hinanden? er et venskab så matrialistisk? Jeg vil være lykkelig hvis bare mine veninder vil dele min store dag med mig - det at de viser hvor meget de holder af mig ved at møde op og fejre mit bryllup sammen med mig er den største gave jeg kan få.

0

Del dette indlæg

Jeg er overrasket over at sådan et emne kan komme op.. Jeg holder af alle mine venner vi bliver omkring 20-25 til vores bryllup og bare de vil komme til vores dag er gave nok i sig selv..

Jeg har aldrig tænkt at de skal give gaver så dyre at det går ud over deres budget.. Vi vælger at holde en fest og jeg syntes vores fest bliver vildt dyr i forhold til vores budget derfor vælger vi at spare op til den. Det jeg ønsker allermest er at vi har minderne fra en dejlig dag hvor jeg ser venner og familie smile og have den dejligste dag som vi kan tale om i mange år.. Det vil være den bedste gav jeg kan få.

Jeg glæder mig så meget til vores bryllup at jeg er ved at gå ud af mit gode skind *G* men gaverne er slet ikke med i mine overvejelser omkring bryllupet..

Jeg bliver faktisk trist over at der er penge tanker omkring gaverne..

Den beste gave i livet er venskabet..

Det er bare mine tanker og hvordan Søren og jeg er..

0

Del dette indlæg

Vi gir rundt for rundt 500,- til venner. Litt mer til familie.

De gangene vi ikke har blitt invitert til middagen, men bare til festen etterpå, har vi gitt litt mindre (300 kr eller lignende).

Mange snakker om hvor dyrt det er å gå i bryllup, kjøpe nye klær/tøy og så videre. Men de gangene jeg har vært gjest og har hatt dårlig råd/lite penger, har jeg heller brukt en eller annen gammel kjole som jeg har i skapet, og lagt penger i gaven i stedet.

Det virker merkelig å kjøpe nye klær til seg selv, og derfor ikke ha igjen nok penger til en gave.

Jeg kommer ikke til å regne ut hvor mye vi får i gave av vennene våre, etter bryllupet. Men vi får også en del hjelp av mange, mange venner baker kaker, eller har sanginnslag, eller hjelper til med gaveutpakking eller andre ting. Og det setter vi STOR pris på, for det gjør at vi sparer både tid, penger og krefter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg husker for rigtig mange år siden at vi skulle holde fødselsdag for overbossen og en af gæsterne spørger efter hendes ønsker, hvorefter vedkommende spørger: Hvad skal vi have at spise ? Det var helt åbenbart at gavens pris skulle fastsættes ud fra hvad de nu skulle have at spise, og så røg min respekt. De fik pænt besked på at de kunne blive hjemme.

Jeg syntes man skal tænke på at en familie med 4 personer ikke har flere penge mellem hænderne end eksempelvis et par. Tværtimod fristes man netop til at sige. Herudover skal man tænke på at det for mange er lidt af en udskrivning at tage til bryllup. Bare tænk på sådan noget som polterabend, transport mellem Sjælland og Jylland, for dem hvor det er relevant, tøj, m.v.

Jeg må sige at jeg er enig med Søren og Annette og selvom det er hårdt sagt så kan man jo drage visse paraleller til konfirmationsfesterne hvor mange - ihvertfald traditionelt -udelukkende blev konfirmeret på grund af gaverne. Sagt med andre ord; Man må ikke sammenligne gavernes niveau og kuvertpriser. Gør man det burde man måske alternativt vælge at lade være med at holde fest. Det er jo ikke et krav for at blive viet, eller man kunne skrue det ned på et minimum. Når det så er sagt så prøver man da selv som gæst "at ramme niveauet", for ikke at falde udenfor men umiddelbart er det noget pjat.

0

Del dette indlæg

Omkring 500 kr. alt efter hvor tæt jeg var på parret.

Vi ønsker os selv alt fra hedegårskrydderier til en 10ér til bryllupsrejsen. Det kommer på ingen måde an på penge, der er en del gæster hvor vi vil sige til dem at det vigtigste er at de kommer eftersom at de skal til den anden ende af landet og vi godt ved at de ikke har så mange penge.

0

Del dette indlæg

Stort tillykke! :biggrin:

500,- - 1000,- tror jeg, pr. par.

Kommer du ikke med en forklaring? :)

Jo. Her er et eksempel: En familie på 5 personer kom med en gave til 400 kr. Maden koster 500,- pr kuvert. Hytten kostede 1000,- og så var der alt det "løse". Så synes jeg ikke, at 400 kroner er ret meget. Normalt er jeg ikke nærregnende, men jeg bliver faktisk såret over, at de åbenbart regner os for så lidt, at de ikke vil give mere end 400 kroner til et stort, fint arrangement for hele deres familie.

Bettina

Nu var det jo ikke et hotel de havde booket sig ind på, for at holde en familieweekend. Men et bryllup de var inviteret til. Jeg synes ikke man som vært kan tillade sig at gøre festens værdi op i et bestemt beløb per deltager. Det er jo ikke dem der har besluttet hvordan I vælger at fejre jers bryllup. Men de kan lide jer og takker ja ud fra det og ikke ud fra om arrangementet for jer, koster mere end 500 kr pr deltager.

Til trådstarter, så vil jeg sige at jeg er opdraget efter nogenlunde samme principper med at være høflig, takke for mad, gaver osv og de andre ting du nævner. Har dog aldrig fået instruktion i at skele til kuvertpriser til arrangementer. Men at være passende klædt til lejligheden og gøre sig umage med at finde gave til værten/værtsparret ud fra min økonomiske formåen.

Redigeret af 310508
0

Del dette indlæg

Det her synes jeg er et mægtigt interessant spørgsmål og faktisk ikke noget jeg egentlig havde tænkt på i forhold til vores kommende bryllup. Men jeg har efterhånden været til mange bryllupper, alle med forskellige relationer og alle med forskellige gaver.

Jeg har været studerende i mange år og det har sat satsen for min gaveformåen. Det har jeg talt med bruden eller gommen om inden brylluppet, så der ingen mulighed for misforståelser har været og jeg har næsten altid mødt stor forståelse.

Men når det så er sagt, så mener jeg at bryllupper er noget ganske særligt og uden sammenligning. Derfor mener jeg også at gavebudgetterne for sådan et bryllup bør ligge i en anden liga end fødselsdag/jubilæum og jul.

Forrige sommer var vi til ikke mindre end 5 bryllupper, der var gaverne i prisklasse fra 350,- og til 750,- kroner. Ingen af bryllupperne var nære venner eller nær familie, hvilket selvfølgelig også afspejler sig i gaverne såvel som SU satsen.

Skulle jeg vove mig et bud på bør og hør, hvis det nu var at vi begge havde en almindelig løn.

Brud og gom er bekendte: 2-500,- (Her slår man sig jo så sammen med andre i samme båd og køber noget større;)

Brud og gom er venner: 3-700,-

Brud og gom er nære og bedste venner: 6-1000,-

Brud og gom er familie: 6-1000,-

Dog vil jeg sige, hvis der på invitationen er 'krav' om galla eller anden særlig påklædning så ryger der sg uværgeligt lidt på gavebudgettet, det skal jo hænge sammen.

Hvordan forventningerne til gaver til vores eget bryllup bliver, det skal nok komme om nogle måneder når det hele nærmer sig :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg vil ikke sige så meget end at jeg er enig med de fleste om at du nok har haft lidt for høje forventinger omkring gaver.

Jeg vil mene at 400 kr er en ganske udmærket pris for gave - hvis det er det familien har haft råd til...De kan ikke vide hvad jeres fest har kostet og det er jo egentlig jer selv der har valgt at bruge det antal penge på jeres bryllup.

Mere vil jeg ikke sige, da jeg synes at mange har skrevet ting som jeg er enig i.

0

Del dette indlæg

PUHA!!! :denmarkflag:

Kommer da igennem hele følelsesregisteret når jeg sidder og læser de mange besvarelser...Jeg bliver vred, flov på egne såvel som andres vegne, undrende, sidder og ryster på hovedet, arrig, krummer tæer og griner og tænker at det nogle skriver, kan de da ikke have skrevet i ramme alvor!!!

Jeg giver de fleste ret, når de skriver, at det vel er op til den enkelte familie, at gøre op hvor meget de har råd til og hvor tæt de føler sig på brudeparret. Men må indrømme, at jeg har svært ved at forstå, at det kan gøre nogen så bitre, blot fordi man vælger at give en gave til 400 kr. Uanset om man har mange penge eller ej, så køber man vel ikke gaver for at vise sin velstand.

Blev også noget forbavset over, at du føler at du kan tillade dig at skrive at nogle gæster mødte op i gammelt og grimt tøj, håber du fik luft og at det ikke var ment så slemt, det kan jo være at dine gæster selv mente de var pæne!!! :unsure:

Jeg giver selv gaver til mellem 500 og 1200kr ved bryllup blandt venner og familie, men tænker mest i at give noget der vækker glæde hos modtageren. Min egen søster og svoger fik først deres bryllupsgave i sommers - på deres 1 års bryllupsdag, hvor jeg havde arrangeret en romantisk dag for dem langt væk fra hverdagen med baby, bleer, arbejde osv. De kom i romantisk spa og bagefter med madkurv i Kongens have og læste minder fra bryllupsdagen i form af små klippede hjerter, som hver enkelt gæst havde skrevet en lille hilsen på, og som jeg havde gemt i det år. De havde haft en fantastisk dag. Jeg kunne ikke drømme om at give gave efter kuvertprisen, så bliver det jo en regulær byttehandel, og ikke en festlig begivenhed i kærlighedens tegn...

Skal selv giftes til sommer :cheerleader3: det bliver et lille og billigt bryllup, vi har ikke råd til andet, og efter 10 år sammen vil vi bare gerne fuldende vores kærlighed. Hvad vores gæster har med af gaver, det betyder ikke noget, men det betyder noget for os, at de alle sammen kommer og gør dagen til noget særligt for os!

Synes det er sejt nok at du tager denne tråd op, håber du kan klare de mange verbale hug du har fået :balloons:

Held og lykke med ægteskabet.

0

Del dette indlæg

Stort tillykke! :loveflag:

500,- - 1000,- tror jeg, pr. par.

Kommer du ikke med en forklaring? :blink:

Jo. Her er et eksempel: En familie på 5 personer kom med en gave til 400 kr. Maden koster 500,- pr kuvert. Hytten kostede 1000,- og så var der alt det "løse". Så synes jeg ikke, at 400 kroner er ret meget. Normalt er jeg ikke nærregnende, men jeg bliver faktisk såret over, at de åbenbart regner os for så lidt, at de ikke vil give mere end 400 kroner til et stort, fint arrangement for hele deres familie.

Bettina

ved ikke hvor tæt den famile er på dig... men nu tænker jeg også er det ikke tanken som tæller, jeg ville personligt aldrig give mere 4-500,- min mor bliver snart 50 og hun får et potræt af mig og min søster som jeg selv maler og så en lille ting ved siden af men ikke noget voldsom dyrt og jeg ved at det ville hun aldrig blive støt over...

0

Del dette indlæg

PUHA!!! :cheerleader3:

Kommer da igennem hele følelsesregisteret når jeg sidder og læser de mange besvarelser...Jeg bliver vred, flov på egne såvel som andres vegne, undrende, sidder og ryster på hovedet, arrig, krummer tæer og griner og tænker at det nogle skriver, kan de da ikke have skrevet i ramme alvor!!!

Jeg giver de fleste ret, når de skriver, at det vel er op til den enkelte familie, at gøre op hvor meget de har råd til og hvor tæt de føler sig på brudeparret. Men må indrømme, at jeg har svært ved at forstå, at det kan gøre nogen så bitre, blot fordi man vælger at give en gave til 400 kr. Uanset om man har mange penge eller ej, så køber man vel ikke gaver for at vise sin velstand.

Blev også noget forbavset over, at du føler at du kan tillade dig at skrive at nogle gæster mødte op i gammelt og grimt tøj, håber du fik luft og at det ikke var ment så slemt, det kan jo være at dine gæster selv mente de var pæne!!! :blink:

Jeg giver selv gaver til mellem 500 og 1200kr ved bryllup blandt venner og familie, men tænker mest i at give noget der vækker glæde hos modtageren. Min egen søster og svoger fik først deres bryllupsgave i sommers - på deres 1 års bryllupsdag, hvor jeg havde arrangeret en romantisk dag for dem langt væk fra hverdagen med baby, bleer, arbejde osv. De kom i romantisk spa og bagefter med madkurv i Kongens have og læste minder fra bryllupsdagen i form af små klippede hjerter, som hver enkelt gæst havde skrevet en lille hilsen på, og som jeg havde gemt i det år. De havde haft en fantastisk dag. Jeg kunne ikke drømme om at give gave efter kuvertprisen, så bliver det jo en regulær byttehandel, og ikke en festlig begivenhed i kærlighedens tegn...

Skal selv giftes til sommer :loveflag: det bliver et lille og billigt bryllup, vi har ikke råd til andet, og efter 10 år sammen vil vi bare gerne fuldende vores kærlighed. Hvad vores gæster har med af gaver, det betyder ikke noget, men det betyder noget for os, at de alle sammen kommer og gør dagen til noget særligt for os!

Synes det er sejt nok at du tager denne tråd op, håber du kan klare de mange verbale hug du har fået :cheerleader3:

Held og lykke med ægteskabet.

jeg kunne ikke være mere enig

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tillykke med brylluppet...! :-) Jeg har sådan delte meninger med hensyn til gaven på 400 kr.... dels fordi det de kommer an på hvor velhavende fam. er.... men synes også du skulle tænke at det er bedre du fik end en gave fra dem end at de havde sagt nej til at komme... Ikke fordi man holder bryllup for at få gaver... men fordi at det er tanken der tæller :thumbsupsmileyanim: Men kan godt se at når I har sørget for overnatning til gæsterne er 400 kr. måske lidt for lidt... men igen, det er noget I selv har valgt.. :-) Så synes da du skal være glad for at de gav jer en lidt dyr gave.... :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg fatter ikke at man i ramme alvor kan sætte lighedstegn mellm gode, gammeldags manerer og hvor stor gave man giver til bryllupper.

ENDELIG en der kan sætte det logisk op! :thumbsupsmileyanim: Kunne ikke være mere enig!!!! Man holder altså ikke bryllup for at få gaver. Så synes jeg da det mindste man kan gøre er at skrive det i invitationen :thumbsupsmileyanim:

SÅ finder man også hurtigt ud af at det bliver en lille fest...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer