Frk. Sif

Gæsternes overnatning

29 indlæg i dette emne

Har lige brug for et råd vedr. overnatning.

Vores familier og venner kommer alle fra Fyn, hvor vi også bor og fra Jylland.

Vores drømmefeststed ligger imidlertid i Nordsjælland, så gæsterne er praktisk talt tvunget til at overnatte. :thumbsupsmileyanim:

Kan man godt kræve / bede gæsterne om at betale overnatning selv, når de reelt ikke har et valg og dybest set ikke har mulighed for at tage hjem??

Synes det dybest set ikke - men det bliver dælme dyrt at lægge 25.000 oveni budgettet for at betale folks overnatning :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu er det sjældent at hele ens egen og kærestens familie bor i køreafstand fra hinanden, så jeg synes godt man kan forvente, at gæsterne selv betaler for overnatning. Vi holder bryllup i Viborg, hvor nogle af gæsterne bor, men vi har også flere der kommer fra Sjælland, som så må overnatte i Viborg. Det bliver for deres regning.

Som jeg ser det, så inviterer vi og så er det op til folk om de vil komme eller ej. De skal komme fordi de selv vil og ikke fordi vi betaler for deres overnatning.

Selvfølgelig kan der være familier, hvor økonomien er stram og det ikke kan lade sig gøre, men dette er ikke tilfældet for os. Ellers havde vi nok betalt for deres overnatning og bedt dem holde det hemmeligt over for de andre gæster.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I kan sagtens lade folk betale selv for overnatningen -for så kan de også selv vælge, hvor de vil overnatte og til hvilken pris... Og vil de virkelig ikke betale for en overnatning, så kan de da vælge at køre hjem igen -selvom der er langt...

Vi har også en stor del familie fra Jylland, men skal holde festen på Midtsjælland, og vores gæster må også betale for egen overnatning -så kan de selv vælge, om det skal være på hotel, vandrehjem eller camping!

0

Del dette indlæg

Selvfølgelig skal I ikke føle jer forpligtet til at betale for gæsternes overnatning. I kan jo evt. henvise til flere steder hvor gæsterne kan overnatte til forskellige priser og så kan de jo selv vurdere hvor de vil overnatte. Det gjorde vi. Min familie bor i København og vi blev gift i Korsør hvor vi bor. Min familie slog sig sammen og lejede et sommerhus sammen ikke så langt fra hvor vores fest blev holdt. De havde bare en hyggelig weekend og vil varmt anbefale denne model.

0

Del dette indlæg

Grunden til jeg er så meget i tvivl er, at vi pusler med tanken om et surprice- destination- bryllup.

Altså gæsterne får indbydelser, der fortæller de skal til bryllup og de skal møde op på et bestemt sted på datoen. Herefter vil en bus transportere alle gæsterne sammen til festen på Helenekilde Badehotel.

Men når man vælger den model, synes jeg det er dårlig stil også at skrive " overnatningen betaler I selv".

Måske det i virkeligheden vil afholde nogen fra at komme at overnatningen er "tvungen"?

0

Del dette indlæg

Grunden til jeg er så meget i tvivl er, at vi pusler med tanken om et surprice- destination- bryllup.

Altså gæsterne får indbydelser, der fortæller de skal til bryllup og de skal møde op på et bestemt sted på datoen. Herefter vil en bus transportere alle gæsterne sammen til festen på Helenekilde Badehotel.

Men når man vælger den model, synes jeg det er dårlig stil også at skrive " overnatningen betaler I selv".

Måske det i virkeligheden vil afholde nogen fra at komme at overnatningen er "tvungen"?

Se det ændrer hele billedet. Hvis man ikke ved, hvor man skal hen, kan man selvfølgelig ikke planlægge noget og gæsterne har ikke mulighed for at vælge billigere overnatning andet steds. I det tilfælde synes jeg ikke, man kan forlange at gæsterne betaler overnatning.

Er der ikke mulighed for billig overnatning i nærheden af feststedet?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

En del af vores gaester er fra udlandet. Disse gaester har vi booket og betalt overnatning til. Gaesterne fra DK, dvs. ogsaa fra Sjaelland (brylluppet er i Viborg) betaler selv overnatning.

Det kommer maaske ogsaa lidt an paa prisen for overnatning paa stedet, I har valgt!?

:thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

altså hvis jeg skal sige min ærlige mening syntes jeg ikke man kan tillade sig det... eller jo... bare man regner med at der muligvis vil komme mange afbud på den regning... selvfølgelig skal i have jeres drømmebryllup... men når det ligger så langt væk og der ikke er nogen i familien de kan overnatte ved eller i den stil, syntes jeg man skal finde overnatningsmuligheder.. og betale for dem... gæsterne vil gerne komme med en flot gave, i noget pænt tøj.. og ja.. så skal de jo også lige hen til destiantionen... det koster mange penge... og hvis der så skal overnatning oveni, syntes jeg det ville være at stramme den... vi kommer fra jyllan og har familie fra sjælland... vi har leget forsamlingshuset i byen hvor folk kan "crashe" det behøver jo ikke være et hotel.. bare de har tag over hovedet... for vi har heller ikke råd til at betale... men det er vores løsning... og jeg vil hellere holde mit bryllup et sted hvor alle kan komme med end at undvære folk på grund af afstand... og hvis i vil holde det hemmeligt har de jo slet ikke mulighed for at finde et billigt alternativ... nå men håber ikke du bliver stødt... vil bare lige kommentere for et andet synspunkt.. glæder mig til at høre hvad et bliver til.. for et hemmeligt destiantions bryllup lyder jo fedt...

0

Del dette indlæg

Vi skal selv til min kærestes fætters bryllup i jylland og betaler selv bro, otal og alt. Det er fair og sådan det skal være.

Når vi selv holder bryllup 30. august får vi omvendt Peters familie over fra Jylland. De betaler selv.

Sådan synes vi, det skal være. Tilgengæld forventer vi absolut ingen gave og omvendt køber en mindre gave til fætter.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kunne det være en idé at lade bussen transportere gæsterne tilbage til udgangspunktet? Så kan de booke overnatning dér.....

Det betyder selvfølgelig, at festen skal slutte på et bestemt tidspunkt.

Vi holdt fest langt ude på landet, men vi havde så arrangeret et par biler til at køre i pendulfart i en radius af ca 15 km til diverse overnatningssteder. Det fungerede rimeligt.

Dorte.

0

Del dette indlæg

Er der slet ingen af jeres gæster, som er fra Nordsjælland? Og I er heller ikke selv derfra?

Hvis du svarer nej til begge spørgsmål, mener jeg, at I bør betale overnatning. I kunne jo bare vælge at holde festen tættere på alle (fx der, hvor I selv bor).

Du skal også overveje "projekt-ukendt-destination". Det skal tydeligt fremgå af invitationen, at gæsterne ikke kommer hjem samme aften, men først dagen efter. Nogle kan jo have svært ved dette (små børn, arbejde, ferie osv).

I kunne jo evt. vælge at skrive i invitationen, at gæsterne selv skal betale overnatning, men så ingen gave skal ha' med (selvom det er trist ikke at få gaver).

Meld klart ud er mit råd.

0

Del dette indlæg

Ej - gæsterne er da nødt til på forhånd at vide, at de selv skal betale for overnatning - eller alternativt melde afbud til hele brylluppet.

Jeg synes ikke det er ret heldigt at vælge et feststed så langt fra alle gæster uden at betale for overnatningen også. Hvis i vil have drømmestedet, er det op til jer, men jeg synes ikke det skal gå hen og blive en ekstra-stor udgift for gæsterne. Enten betaler I hele svineriet - eller også lægger I festen så tæt på, at gæsterne enten kan køre hjem, tage en taxa uden det koster en formue eller overnatte gratis hos venner og familie.

Jeg ville som gæst blive rigtig ked af enten at være nødt til at betale for et hotelværelse, jeg ikke rigtig har råd til eller at melde afbud til en fest, jeg i virkeligheden forfærdelig gerne vil med til. Jeg synes det er et trist dilemma at stille bryllupsgæsterne i.

Knus MC

0

Del dette indlæg

Alle vores gæster (på nær mine forældre og min morfar) komme langt væk fra. incl os selv!

Vores gæster skal selv sørge for overnatning, hvis de ikke vil børe de 3 timer det tager at komme hjem. De har mulighed for at overnatte på feststedet sammen med os, eller om de vil overnatte et sted der er billigere. Vi oplyser på vores hjemmeside hvor der er mulighed for overnatning og se er det op til gæsterne selv at booke og betale stedet. Det blander vi os ikke i.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er der slet ingen af jeres gæster, som er fra Nordsjælland? Og I er heller ikke selv derfra?

Hvis du svarer nej til begge spørgsmål, mener jeg, at I bør betale overnatning. I kunne jo bare vælge at holde festen tættere på alle (fx der, hvor I selv bor).

Kan jeg kun være enig i. Hvis nogle gæster skal køre langt fordi de nu engang bor langt væk fra jer og den øvrige del af familien/gæsterne er det ok og der kan de ofte også arrangere sig med øvrige familiemedlemmer og overnatte hos dem. Men når I vælger at holde festen i Nordsjælland og alle gæster kommer fra Fyn og Jylland, så er det en anden snak. Og ja I bør melde klart ud med hensyn til overnatning.

Der kan også være gæster som har planer om søndagen, og derved vil kunne komme i problemer når de konstaterer at festen skal holdes i Nordsjælland. Dvs. om I så betalte for overnatningen ville I være nødt til at gøre dem opmærksom på at det var en "weekend-seance".

Og jo Helenekilde er da et flot sted (vi har været der flere gange) - det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvad man er til - men jeg har da været på utallige andre steder som snildt kan måle sig med dette sted. Også på Fyn.

0

Del dette indlæg

Tak for jeres svar. De stemmer meget godt overens med, hvad jeg også selv synes.

Det fedeste er jo selvfølgelig at invitere til destination-wedding, hvor folk bare skal møde op med kufferten og forberede sig på først at komme hjem når weekenden slutter. Og det er egentlig også vores ønske.

Men jeg vil gerne understrege at det hele tiden har været meningen at fortælle folk, at der var fællestransport på vores regning og at de skulle overnatte og hvis der var en udgift på overnatningen, så også oplyse om det. Så mange surprices skal der alligevel heller ikke være :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Kan jeg kun være enig i. Hvis nogle gæster skal køre langt fordi de nu engang bor langt væk fra jer og den øvrige del af familien/gæsterne er det ok og der kan de ofte også arrangere sig med øvrige familiemedlemmer og overnatte hos dem. Men når I vælger at holde festen i Nordsjælland og alle gæster kommer fra Fyn og Jylland, så er det en anden snak. Og ja I bør melde klart ud med hensyn til overnatning.

Der kan også være gæster som har planer om søndagen, og derved vil kunne komme i problemer når de konstaterer at festen skal holdes i Nordsjælland. Dvs. om I så betalte for overnatningen ville I være nødt til at gøre dem opmærksom på at det var en "weekend-seance".

Og jo Helenekilde er da et flot sted (vi har været der flere gange) - det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvad man er til - men jeg har da været på utallige andre steder som snildt kan måle sig med dette sted. Også på Fyn.

Kan du fortælle mig, hvad der er tilsvarende på Fyn? Synes jeg har været OVERALT på øen - uden tilnærmelsesvis at finde noget tilsvarende?

0

Del dette indlæg

Jeg synes ikke man kan pålægge gæster en overnatningsudgift de ikke var klar over inden de mødte op. Og eftersom I vil transportere alle til feststedet i bus, har de ikke engang mulighed for at køre hjem.

Det går ikke synes jeg.

Det var egentlig lige det jeg tænkte!! Hvad nu hvis der ikke engang er mulighed for overnatning til rimelige penge i nærheden? Så er der jo nogle der måske ellers gerne ville have været med der er nødt til at melde fra... Var det så ikke bedre at holde surprise bryllup i fx en spejderhytte og så få maden udefra eller få en kok/kogekone til at komme og hvor der er mulighed for overnatning til alle, ??????? Dem kan man da få rimelig billigt. Vi har lige været på familietur her i weekenden i en hytte til 70 mennesker og det kostede ca. 3500 i alt... så skal de jo bare have sengetøj med?? Selve ideen om et surprisebryllup er ikke lige mig - men sådan er det generelt med overraskelser og mig.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det kommer jo så også an på hvad man forstår ved tilsvarende. Men jeg syntes at kunne fornemme på dig at det I ønsker ikke er et topmoderne/nyere hotel men mere noget slotsagtigt/middelalderagtigt.

Hindsgavl Slot - Det skal retfærdigvis siges at jeg aldrig har spillet bryllup der (kun firmafest) og rengøringsstandarden kunne være bedre men ellers er det jo definitionen på et slot.

Korinth Kro i Fåborg: Det er ikke slotsagtigt men kroagtigt og jeg har spillet bryllupsfest derovre til kl. 5 om morgenen.

Blommenslyst Kro - Jeg har aldrig selv spillet der (men været der) men den dj vi har haft på derovre de par gange vi har spillet der var meget begejstret for stedet.

Restaurant Teglværkskoven i Nyborg: Har jeg heller ikke selv været på (det var også en anden dj) og deres hjemmeside er under opdatering men også kun positive ord.

Birk & Conrad i Odense. Det kan så hverken sammenlignes med en kro eller et slot men service/betjening m.v. er helt i top.

Næsbylund Kro og Hotel i Odense (er vist udenfor Odense). Også en egentlig kro med god betjening/service hvor man - det var ihvertfald min oplevelse - kan fortsætte så længe man vil.

Skovbakken Restaurant Zoo i Odense - Et rigtig hyggeligt sted.

Dansk Folkeferie i Middelfart har vi også spillet flere gange (bl.a. til deres egen firmafest) og her forlød det også "fra manden på stedet" at alt var tip top.

Men ellers er der mange gode steder i Slagelse og omegn. Skælskør Lystskov, Kragerup gods i Slagelse (udkanten), Park Hotel i Slagelse, Rammen i Slagelse m.fl.

På Lolland ligger der også en del gode steder (Bl.a. Fuglsang) men det kan måske blive problematisk på grund af færgefart.

Hvordan er det med Langeland. Jeg har kun spillet privatfest (dvs. en fest der er afholdt i en privat have) på Langeland men der må da også være mange gode steder. Det samme med Fredericia.

Vi er jo selv fra Nordsjælland men spiller faktisk ret mange bryllupsfester nede på Sydsjælland, i Vestsjælland og - til dels - på Fyn. Angiveligt fordi det er der de gode steder (der er til at betale) ligger.

Men det er ret fedt at holde nogle fester hvor man slæber familien m.v. på udflugt over nogle dage. Er I villige til at gå på kompromis med stilen kunne I gå over i en helt anden grøft og leje Kolonien Solborgen ved Vig (Sjællands Odde) hvor I også har overnatningsmulighederne for gæsterne uden merbetaling. Det er lidt mere spejderagtigt og I skal selv sørge for at bestille mad, men det er en rigtig hyggelig ejendom.

Hvis I brænder for Helenekilde skal I på den anden side måske bare holde fast i det og så kigge efter andre - billige - overnatningsmuligheder hvor man måske så også kunne holde noget brunch om søndagen.

0

Del dette indlæg

Jeg er enig med de fleste - gæsterne kan godt selv betale for deres overnatning!! Hvis de synes, det er for dyrt, må de melde afbud. Vi var selv til bryllup på Sjælland i maj, og min kæreste kørte hjem om aftenen (vi bor udefor Århus), for at spare penge på overnatning. Så længe man ikke har børn med eller skal tidlig op næste morgen, kan det da sagtens lade sig gøre.

- Camilla

0

Del dette indlæg

Vi var selv til bryllup på Sjælland i maj, og min kæreste kørte hjem om aftenen (vi bor udefor Århus), for at spare penge på overnatning. Så længe man ikke har børn med eller skal tidlig op næste morgen, kan det da sagtens lade sig gøre.

- Camilla

Det har du ret i men hvad ville I gøre i en situation som denne hvor I ikke vidste hvor I skulle hen og hvor transporten foregår med bus. Så kan man ikke bare tage bilen hjem over broen når festen er slut. Og hvad med dem som skal tidligt op næste morgen som må konstatere at de først kan komme hjem søndag ?

0

Del dette indlæg

Jeg kan kun give ovenstående ret. Hvis I valgte at holde festen tættere på hvor I bor, så ville jeg kunne forstå at I sagde at gæsterne selv kan betale overnatningen eller kører hjem. Men når I overvejer at sætte folk i en bus og kører dem et sted hen hvor de ikke ved hvor er, så synes jeg I skal betale overnatningen. Der er som sagt ingen mulighed for bare at kunne tage bilen og kører hjem igen. Hvis jeg blev inviteret til sådan et bryllup ville jeg melde afbud, da det ville blive alt for dyrt. Der skal jo som regel også en gave til, og for det meste er der også en PA, der skal betales og det løber som regel op.

0

Del dette indlæg

Mange tak for jeres svar :lol:

Hvis vi holder fast i beslutningen om destination-bryllup, så betaler vi det hele

Hvis det bliver for økonomisk uoverskueligt, holder vi det på "normal" vis og så må folk selv betale, for så vælger de selv om de vil sove der eller ej

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer