Sign in to follow this  
Followers 0
MariaHansen78

Dilemma

15 posts in this topic

Hej Tøzer :cheerleader3:

Selvom der er længe til Vi skal giftes så er jeg kommet i et dilemma...... Vi har næsten gæstelisten iorden, men så er det at en af mine kusiner har hørt at jeg skal giftes til jul, Hendes far og kæreste er på gæstelisten fordi han var min gudfar men vi havde valgt ikke at invitere hende og hendes mand samt hendes bror (min fætter) og hans dame, men nu er det sådan at hun også skal giftes her til sommer og hun har bedt om vores adresse, hvilket jo tyder på at vi bliver inviteret til deres bryllup :unsure: hvad gør vi så, skal vi invitere hende og hendes mand og hvis vi gør det skal vi så også invitere min fætter og hans dame? Det skal lige siges at vi stort set aldrig ses, måske engang i året til noget julegløgg mens ellers aldrig.....

Håber i kan hjælpe.....

Knus Maria

0

Annonce ♥

Det er JERES bryllup og JER der bestemmer hvem I inviterer med. Lige som det til sommer er DIN KUSINES bryllup og HENDE der bestemmer hvem hun vil have med der.

I skal ikke føle jer forpligtet eller presset til at invitere nogen I egentligt havde valgt ikke at invitere...

0

uha dilemmaer kommer der altid, me njeg vil mene at hvis i bliver inviteret til deres bryllup og kommer er i næsten forpligtet til og invitere dem,

men omvendt har jeg også en holdning som siger at det er brudeparet der bestemmer hvem de vil se til deres bryllup.

du skal nok finde frem til den bedste løsning for jer, bare vent og se :-)

0

Jeg syntes at I skal tage dem med altså kusinen og hendes mand, men efter min mening behøver i ikke at tage din fætter og hans kæreste med da i ikke ser dem. Men selvfølgelig skal i gøre hvad i vil, da det jo er jeres store dag :cheerleader3:

Vi har selv valgt at vi kun skal have min kusine og hendes kæreste med, selvom vi ikke ser dem meget da hendes kæreste ikke lige er vores kop the :denmarkflag: men min kusine og jeg har altid haft det godt sammen :unsure:

Så håber i finder ud af det uden at der er nogen der bliver kede af det..........

Kh Marie

0

Annonce ♥

Nu afhænger det selvfølgelig af dit forhold til ham og hans person i det hele taget men jeg ville da tage en snak med gudfaren og høre hvad han siger. Det kan jo være udtryk for at de måske gerne vil se mere til jer og så kan man vælge at gribe muligheden eller lade være.

0

Hmmm lad mig sige det på en meget pæn måde, min mor og far giver os 15.000 kr til vores bryllup og idet de giver os de penge beder de os pænt om at invitere alle mine fars søskende..... jeg ser stort set aldrig min fars familie, men føler mig måske en smule presset til at invitere dem, da det er mine forældres ønske og fordi de giver 15.000 kr....

Håber det var pænt nok sagt

Knus Maria

0

Jo det er forståeligt nok. På den ene side kan man sige at I måske så bare skulle sige nej til pengene og gøre som I helst vil men en ting er at sige det. Noget andet er at gøre det. 15.000 kr. er jo mange penge og samtidig sikrer I "borgfreden i forhold til forældrene". Hvis nu forældrenes ønske er at kusinen m.v. også skal med kunne man måske overveje at gå den vej.

0

Hmmm lad mig sige det på en meget pæn måde, min mor og far giver os 15.000 kr til vores bryllup og idet de giver os de penge beder de os pænt om at invitere alle mine fars søskende..... jeg ser stort set aldrig min fars familie, men føler mig måske en smule presset til at invitere dem, da det er mine forældres ønske og fordi de giver 15.000 kr....

Håber det var pænt nok sagt

Knus Maria

Er det dit og din kommende mands bryllup eller er det dine forældres bryllup???

Jeg vil altså stadig holde på det jeg skrev tidligere... Det er JERES bryllup!!!

At dine forældre har valgt at give jer 15.000 kr. gør altså ikke at det bliver deres bryllup og deres ret at vælge hvem der skal med. De penge er et valg DE har truffet... Hvis de vil bestemme hvem der skal med som gæst kunne de jo holde en fest selv.

15.000 kr er mange penge som Bent så rigtigt pointerer, men man bliver også kun gift en gang og festen skulle gerne være 100% som I vil have den...!

Ved godt jeg lyder temmelig kold og kontant her, men sådan er jeg skruet sammen... Min mor og stedfar skulle lige prøve på at betale sig til medbestemmelse - kæft jeg vil blive rasende... og det tror jeg heldigvis godt min mor ved hehe...

Ej jeg mener bare, at et bryllup er ikke "bare" en hvilken som helst fest - det er en begivenhed der afspejler jeres kærlighed til hinanden. En begivenhed I har valgt at fejre sammen med de personer som betyder rigtig meget for jer. Derfor synes jeg det er stupidt at bukke under for pres og invitere folk I faktisk ikke har lyst til at bruge jeres bryllupsdag på...

I skal selvfølgelig gøre hvad I finder bedst. Jeg ved jo ikke hvordan dine forældre ville reagere på at få af vide de skal blande sig udenom. Hvis de vil reagere meget kraftigt så ville jeg nok vælge at føje dem til en vis grænse for at opretholde freden på bryllupsdagen.

Men nu har jeg heldigvis en familie hvor man godt kan kalde en spade for en spade uden at vi bliver uvenner over det.

Jeg VED at hvis mine forældre tilbød os et beløb til hjælp til brylluppet og samtidig listede ind at de godt synes vi kunne invitere den og den person, så ville de få af vide at deres penge ikke er velkomne hvis det er med skjulte bagtanker, og så ville den ikke være længere. Enten vil de lade os beholde pengene og så er der fred eller også får de pengene retur og så er der fred...

Vores bryllup er vores bryllup!

0

Annonce ♥

[Hvis de vil reagere meget kraftigt så ville jeg nok vælge at føje dem til en vis grænse for at opretholde freden på bryllupsdagen.

Jeg er ikke uenig i dine betragtninger men det man måske lige skal holde sig øje er at hvis forældrene farer i flint over det, så er det ikke alene freden på selve bryllupsdagen der er i spil. For de fleste forældre er deres børns bryllup en ret stor begivenhed og det vil nok række længere frem end bare dagen, i form af spydigheder m.v. efterfølgende. Men som du selv siger er det ikke forældrenes fest, så der er et valg.

0

Uhu.. sikke et dilemma!

Jeg har en veninde der har tudet mig ørene fulde med; 'det er din fest du bestemmer hvem der skal med'. Men så igen, det gør man jo alligevel ikke helt. Jeg mener man er forpligtet i forhold til den nære familie, eller i alle tilfælde den familie som har været der igennem din opvækst og barndom. Desuden så tænker jeg selv at jeg nok bliver nød til at skelne lidt til dem der igennem tiden har inviteret mig til deres bryllup.

Derfor så er de foreløbige kriterier for min gæsteliste blevet;

Nær familie, far, mor, søskende og deres

Familie; dem som har været der da jeg voksede op og ikke det væld af fjerne onkler og tanter jeg så én gang om året.

Vennerne; der er kriteriet at det skal være dem som jeg håber at kunne invitere til kobberbryllup og her skelner jeg især til de bryllupper jeg selv har været til igennem tiden.

Min mor har tilbudt at betale for min kjole, hvilket jo er fantastisk dejligt. Men pludselig stod hun med en mening om menu og en kok havde hun nu også i ærmet. Meget sødt, men jeg fortalte hende at alt det kostede nok flere penge end vi havde og så var den potte ude af verdenen.

Mht kusinen, så ring og spørg. Så kan i få jer en samtale om forventninger og forhåbninger om den store dag.

Mht, pengene og familien, Av min arm.. der havde jeg nok valgt at gå tilbage til mor og far og sige tak, men kommer penge med klausuler så er de egentlig ikke en hjælp, for du føler dig jo bundet på hænder og fødder og det er jo næppe ideelt til et bryllup. Man har jo lov at skifte mening undervejs!

Pøj pøj med det!

0

Det er JERES bryllup og JER der bestemmer hvem I inviterer med. Lige som det til sommer er DIN KUSINES bryllup og HENDE der bestemmer hvem hun vil have med der.

I skal ikke føle jer forpligtet eller presset til at invitere nogen I egentligt havde valgt ikke at invitere...

Enig med ovenstående udsagn!

0

Vi blev sidste år inviteret med til min fætters bryllup - vi havde rigtig meget hinanden at gøre da vi var yngre - dog ikke så meget mere - så det var faktisk lidt en overraskelse. Vi har ikke set det vilde til hinanden siden, men vi inviterer dem helt sikkert med til vores bryllup - det synes jeg man er forpligtiget til. Men alle andre fætre/kusiner kommer ikke med.

Mht. forældres søskende har både min mor og far 3 søskende hver - og jeg var meget i tvivl om de skulle med. Halvdelen er nogle jeg snakker rigtig godt med, og rigtig gerne vil have med, den anden halvdel siger mig knap så meget. Vi har så valgt at invitere dem alle sammen, da vi (nok mest jeg) ikke bryder mig om at skulle være sammen til næste familie fest, og så har halvdelen været med og den anden halvdel blev "fravalgt". Så her var det enten eller. Har snakket med min forældre om det, og de har klart sagt at det jo var op til os hvem vi ville invitere, men at de er glade for beslutningen om at det er enten eller.

0

Annonce ♥

Vi blev sidste år inviteret med til min fætters bryllup - vi havde rigtig meget hinanden at gøre da vi var yngre - dog ikke så meget mere - så det var faktisk lidt en overraskelse. Vi har ikke set det vilde til hinanden siden, men vi inviterer dem helt sikkert med til vores bryllup - det synes jeg man er forpligtiget til. Men alle andre fætre/kusiner kommer ikke med.

Det er lige netop det, da jeg var lille så jeg dem en del men som voksende ser vi måske hinanden en gang hver 1½ års tid eller ligende. Har skrevet andre kusiner og en fætter på gæstelisten men ikke lige de to her, ikke fordi jeg ikke holder af dem, men fordi jeg ikke rigtigt har noget med dem at gøre..... og så er der nogle andre ting som jeg ikke lige vil nævne her......

Hvilket dilemma :cheerleader3:

Knus Maria

0

Hm, ja det er et svært dilemma..! Vi har valgt at invitere alle kusiner og fætre på min kærestes side selvom vi ikke tit ser dem - fordi det er en tradition i kærestens familie at invitere alle... Men vi skal giftes i Finland så regner jeg med at de melder afbud... hope so!! :cheerleader3:

Mit bedste råd er nok at følge din mavefornemmelse...sådan siger min fyr når jeg er i dilemma.. det er jeg lige nu i fm invikort...

0

Puha, sikke et dilemma at stå i...

Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal råde, det er DIN fest, DIN familie, men også DIG der skal leve med dem fremover...

Der er meget rigtigt i alt det der bliver skrevet herinde, men kun DU kan afgøre om det ville være hyggeligt at have dem med og om I har råd til det...

Ville du tage med til hendes bryllup hvis/når I bliver inviteret?

Kunne du forestille dig at I måske kunne komme til at se mere til hinanden i fremtiden?

Held og lykke med beslutningen!

:cheerleader3:

0