missmormus

fotograf

7 indlæg i dette emne

Hej!

Vil bare lige gøre alle opmærksomme på, at i skal huske og læse det med småt, når i booker en fotograf. Specielt, hvis i er nødt til, at opsige kontrakten igen... :thumbsupsmileyanim:

Vi har været så uheldige og booke en fotograf, hvor min far så efterfølgende har booket og betalt en fotograf også. Så vi var nødsaget til, at afbestille den fotograf, som vi selv havde lavet en aftale med. Det er jo ikke så fikst, og have to fotografer...:-( Det har så bare betydet, at vi må slippe 5000 kr for, at komme ud af aftalen. Puha en høj pris.!!! Og vi har nemlig ikke lagt mærke til det der stod med småt, hvor det stod:, at aftaler som var indgået ville koste 5000 kr og afbstille. Synes det er vildt mange penge, men det er jo desværre nogle penge, som vi er nødt til, at punge ud med.

Så for, at prøve og redde alle jer andre.

SÅ LÆS ALTID DET MED SMÅT OGSÅ............

Hilsen Karina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det gælder jo generelt når man indgår aftaler at man skal huske at læse betingelserne. Når det så er sagt så ved jeg at firmaer har forskellige måder at håndtere afbestillinger på. Nogle vælger den hårde linie - fuld betaling - fra det sekund hvor man har accepteret aftalen. Andre vælger en mere blød linie og lader det afhænge af forskellige forhold: Hvor lang tid før afbestillingen kommer, årsagen til det eller andre ting, og ud fra det sætter man så en betaling (men ikke fuld pris).

Den fotograf I har valgt i første omgang er vel ikke valgt helt tilfældigt men ud fra nogle overvejelser/ønsker som I har haft. Det samme er vel ikke tilfældet med den fotograf din far har valgt. Har I undersøgt om ikke I kunne afbestille "din fars fotograf" i stedet. Det kunne måske endda være at denne var mere til at snakke med med hensyn til afbestillingsgebyr.

En anden løsning kunne måske være at I via bryllupsklar o.l. kunne "sælge" fotograf-aftalen til et andet par som står og mangler en fotograf pågældende dag. Hvis de 5.000 kr. svarer til fuld pris, hvad jeg formoder, skulle man tro at det ville være en mulig løsning hvis det er noget som man meddeler fotografen i forbindelse med eller hurtigt efter aflysningen.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Det gælder jo generelt når man indgår aftaler at man skal huske at læse betingelserne. Når det så er sagt så ved jeg at firmaer har forskellige måder at håndtere afbestillinger på. Nogle vælger den hårde linie - fuld betaling - fra det sekund hvor man har accepteret aftalen. Andre vælger en mere blød linie og lader det afhænge af forskellige forhold: Hvor lang tid før afbestillingen kommer, årsagen til det eller andre ting, og ud fra det sætter man så en betaling (men ikke fuld pris).

Den fotograf I har valgt i første omgang er vel ikke valgt helt tilfældigt men ud fra nogle overvejelser/ønsker som I har haft. Det samme er vel ikke tilfældet med den fotograf din far har valgt. Har I undersøgt om ikke I kunne afbestille "din fars fotograf" i stedet. Det kunne måske endda være at denne var mere til at snakke med med hensyn til afbestillingsgebyr.

En anden løsning kunne måske være at I via bryllupsklar o.l. kunne "sælge" fotograf-aftalen til et andet par som står og mangler en fotograf pågældende dag. Hvis de 5.000 kr. svarer til fuld pris, hvad jeg formoder, skulle man tro at det ville være en mulig løsning hvis det er noget som man meddeler fotografen i forbindelse med eller hurtigt efter aflysningen.

Hej!

Ved godt der altid er en afbestillings pris. Men da vi bestilte dem, regnede vi jo ikke med, at de skulle afbestilles og derfor tænkte vi ikke over og læse det! Bare ærgeligt når min far så har været så "sød" og booke og betale for en anden også.

Forsøgte og spørge om vi måtte sælge dagen til nogle andre, men fik ingen svar tilbage på det, kun et beløb... Nu er pengene betalt, og så må det blive ved det. Ville bare gøre alle opmærksomme på, at vi synes de skulle læse helt i bund, selvom de ikke regner med, at de skal aflyse det igen.

Tak for dit svar...

0

Del dette indlæg

Okey - Ja der havde jeg nok afkrævet vedkommende et svar på forespørgslen inden jeg betalte, men I skal jo også videre og fint at du gør opmærksom på det her. Det er jo noget man skal være opmærksom på både i forhold til afbestillingsgebyr men også i forhold til de steder hvor man lægger et depsitum.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Okey - Ja der havde jeg nok afkrævet vedkommende et svar på forespørgslen inden jeg betalte,

Det var bestemt også det, jeg ville have rådet til. Jeg er ikek sikekr på at et krav på 5000 kroner nødvendigvis ville holde i byretten (hverken i overført betydning eller bogstaveligt talt).

Selvom en aftale må aflyses, har retspraksis for længst fastslået at der mellem parterne fortsat eksisterer en loyalitetsforpligtelse - og den forpligtelse går begge veje.

Udgangspunktet ved en aftales aflysning er at den, der aflyser har pligt til at betale erstatning til den "forurettede" part - MEN den forurettede part har modsat stadigvæk en loyalitetsforpligtelse til at minimere sit tab.

Eksempel: Du aflyser fotografen og skylder ham nu for en dags arbejde, lad os sige 5000 kroner. En anden kunde tilbyder at ville give 4000 kroner for en tilsvarende fotoopgave samme dag. Fotografen kan så ikke bare sige "nej det gider jeg ikke, jeg tager bare de 5000 kroner fra Karina og bliver liggende hjemme på sofaen". Fotografen er pligtig til at minimere dit tab, og må altså påtage sig den anden opgave, og du kan så slippe med at dække hans reelle tab, dvs 1000 kroner.

Gennem årene har jeg set mange "sjove" betingelser skrevet med småt, men det er langt fra dem alle, der ville holde i retten...

0

Del dette indlæg

Okey - Ja der havde jeg nok afkrævet vedkommende et svar på forespørgslen inden jeg betalte,

Det var bestemt også det, jeg ville have rådet til. Jeg er ikek sikekr på at et krav på 5000 kroner nødvendigvis ville holde i byretten (hverken i overført betydning eller bogstaveligt talt).

Selvom en aftale må aflyses, har retspraksis for længst fastslået at der mellem parterne fortsat eksisterer en loyalitetsforpligtelse - og den forpligtelse går begge veje.

Udgangspunktet ved en aftales aflysning er at den, der aflyser har pligt til at betale erstatning til den "forurettede" part - MEN den forurettede part har modsat stadigvæk en loyalitetsforpligtelse til at minimere sit tab.

Eksempel: Du aflyser fotografen og skylder ham nu for en dags arbejde, lad os sige 5000 kroner. En anden kunde tilbyder at ville give 4000 kroner for en tilsvarende fotoopgave samme dag. Fotografen kan så ikke bare sige "nej det gider jeg ikke, jeg tager bare de 5000 kroner fra Karina og bliver liggende hjemme på sofaen". Fotografen er pligtig til at minimere dit tab, og må altså påtage sig den anden opgave, og du kan så slippe med at dække hans reelle tab, dvs 1000 kroner.

Gennem årene har jeg set mange "sjove" betingelser skrevet med småt, men det er langt fra dem alle, der ville holde i retten...

Okay... Det vidste jeg slet ikke. Men det er ikke lige rettens vej, man har lyst til og gå når man straks skal giftes. Men det er en nyttig besvarelse for andre. Og tro mig, vi tænker over det i fremtiden... Tak for din besvarelse.

Hilse Karina

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer