MilenaR

Børn til festen

15 indlæg i dette emne

Hej alle,

ja nu er der endnu en tråd om børn til bryllupsfesten.

Historien er sådan at jeg har en familie der er meget splittet geografisk. Denne familie som kan blive et "problem" bor i Nord Sverige. Det er min fætter og hans kone. De har en datter på 2 år og derudover er konen i familien gravid.

Vi ønsker os en børnefri fest om aftenen men har også skrevet i invitationerne at børn er meget velkomne i kirken og til receptionen. Det giver mulighed for de børn der har lyst til at være med og se et bryllup, men så kan de også blive hentet om aftenen før festen af farmødre/mormødre osv.

Lad mig lige tilføje at vi endnu ikke har sendt invitationerne ud, men at vi for nogle måneder siden sendte save the date ud.

Det har selvfølgelig gjort at de forskellige familier har talt om brylluppet, det er jo glædeligt. Men i forgårs talte min mor med hendes bror, som bor i Sverige. Han fortalte at de alle kommer til brylluppet og de glæder sig, men at min kusines datter på 9, desværre ikke kan komme. (Det var da heldigt når børn ikke er inviteret, men okay så slipper vi for den evt. diskussion) Det er rart at de alle vil komme, men så er der jo stadig problemet med min fætters familie. For da jeg så snakkede med min mor idag fik hun et flip over at den stakkels to årige pige da ikke kan blive passet i et andet land og alt muligt når hendes forældre og lillesøster/bror skal med. Men tingen er bare at lillesøster/bror jo vil være spæd på det tidspunkt og vi har ikke tænkt os at spædbørn ikke er velkomne, de skal jo med. Men pigen er jo ikke så lille endda. Der er et forældrepar i Thorbjørns familie der har en søn på samme alder og han bliver jo ikke inviteret. Derfor kan jeg bare forudse at det bliver mega kompliceret hvis de skal have deres datter med også.

Men her er mit spørgsmål så, er det urimeligt ikke at invitere datteren på 2? Synes i også hun er for lille, eller er det bare min families børne hysteri der spiller ind?

Jeg tænker bare at jeg ved at min fætters kone har både sin mor og far, og om de ikke kunne passe hende i et døgn sådan cirka uden at verden går under? eller evt. tage med så pigen kan være med om dagen og så passe hende om aften?

Hvad siger i?

Hilsen Milena

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan kan kun svare, hvad jeg ville gøre som inviteret!

For det første ville jeg aldrig efterlade min 2 årige datter ( har selv en der snart bliver 2) i nord sverige i et par døgn. Ved godt det i dette tilfælde ville være ved mormor og morfar, men for mig er det altså alt for mange kilometer væk. Derudover bliver familien jo nødt til at tage herned allerede fredag - tænker jeg - for at komme til bryllup lørdag - og så tager de vel først hjem igen søndag?

For at løse problemet, ville jeg (stadig som gæst!!) spørger mormor og morfar om de ville tage med - og bo på hotel i nærheden af feststedet. Så kunne de hente BEGGE børn om aftenen! Er dog klar over, at dette heller ikke ville være helt billigt, da det jo i forvejen ikke er en billig fornøjelse at deltage i et bryllup.

Hvis dette ikke var muligt, så ville jeg simpelthen blive hjemme...

Jeg ved godt at dette ikke hjælper dig, idet det nu er dig/jer der inviterer, men havde lige brug for at kommentere dit indlæg alligevel.

Derudover er jeg lidt nysgerrig for at høre, hvorfor i vælger ikke at invitere børnene? Jeg ville personligt aldrig invitere til familiefest - som et bryllup er i mine øjne - uden at børn også var inviteret - de er vel lige så meget familie? Dette er dog blot min holdning! Du må ikke betragte det, som et slag på hatten..

:( Susan

0

Del dette indlæg

Forstår godt din frustration over, at du ikke vil have børn men. Men var jeg dem, der boede i Sverige, så tog jeg ikke til Danmark til bryllup og efterlod mine børn hjemme. Jo måske hende på 9, hvis hun kan være ved en god veninde. Men jeg ville ikke efterlade min nyfødte og heller ikke mit barn på 2 år i flere dage for at tage til bryllup i et andet land. Så ville jeg ganske enkelt blive væk. Ikke for at være besværlig, men hvis jeg som gæst skal acceptere, at der ikke må komme børn med, så må værtsparret også acceptere, at dette kan give problemer for nogle gæster.

Synes dog Susans ide om, at bedsteforældrene booker sig ind på et hotel i nærheden og passer de små om aftenen, men I kan bare ikke være sikre på, at de er med på den ide.

0

Del dette indlæg

Tak for dit svar, det er hvertfald ærligt :( Jeg kan godt se det er lidt problematisk med alle de faktorer der spiller ind.

Men jeg kan da lige fortælle vores begrundelse. Vi synes ikke børn hører sig til i vores tilfælde, vi har ikke selv børn, og det er der en del andre i familien der har, blandt andet nogle rigtig højrystede nogle. Og jeg ved bare der ville gå for meget skæld ud, og renden frem og tilbage i den. Det har jeg oplevet nogle gange til familie fester nu.

Jeg vil lige sige at hvis konens forældre (pigens morforældre) tager med har de mulighed for at være og overnatte hjemme hos mine svigerforældre så det behøver egentlig ikke koste så meget for dem.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil lige tilføje at vi altså ikke har bedt dem om at lade spædbarnet blive derhjemme. Det kan vi sagtens forstå skal med.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre, ud fra jeres synspunkt dem som har børn, hvordan i ville tage det hvis i var det danske forældrepar der havde en på samme alder som ikke kunne komme med? Ville i forstå det fordi de andre kommer fra Sverige eller ville i hånden på hjertet være sårede?

Og hvad skulle det ene barn så lave til festen med alle voksne? Det tænker jeg nemlig også på skulle det ende sådan at hun kommer med.

0

Del dette indlæg

Tak for dit svar, det er hvertfald ærligt :thumbsupsmileyanim: Jeg kan godt se det er lidt problematisk med alle de faktorer der spiller ind.

Men jeg kan da lige fortælle vores begrundelse. Vi synes ikke børn hører sig til i vores tilfælde, vi har ikke selv børn, og det er der en del andre i familien der har, blandt andet nogle rigtig højrystede nogle. Og jeg ved bare der ville gå for meget skæld ud, og renden frem og tilbage i den. Det har jeg oplevet nogle gange til familie fester nu.

Jeg vil lige sige at hvis konens forældre (pigens morforældre) tager med har de mulighed for at være og overnatte hjemme hos mine svigerforældre så det behøver egentlig ikke koste så meget for dem.

Det synes jeg da at I skal tilbyde dem så :( Hvis dine svigerforældre altså ikke bor alt for langt væk fra bryllupsstedet.

Vi var selv inviteret til bryllup ved en veninde, da min datter Nicoline var ca 1 mdr gammel. Dette blev holdt på et hotel. Mine svigerforældre havde så booket værelse på hotellet, og havde Nicoline imens vi var til bryllup. De listede bare lige ned med hende, når hun skulle ammes. Må sige at det fungerede upåklageligt.. :thumbsupsmileyanim:

Susan

0

Del dette indlæg

Jeg er nok en lidt anden slags mor, for jeg synes altså det er ok. Når man er 2 år gammel, kan man sagtens bruge en weekend hos mormor og morfar!

Min søn har lige siden han var lille NYDT weekender væk fra sine forældre sammen med sine bedsteforældre.

Jeg flere gange prøvet at vi har været i hver sin ende af landet weekenden over.

Jo man tænker på sin lille loppe og får en klump i halsen over at tænke på at man er langt væk, hvis nu der sker noget. Men det gør der altså sjælendt.

Muligheden for at mormor og morfar kan komme med og bo hos dine svigerforældre synes jeg er meget storsindet og et fantastisk tilbud at komme med - så måske I skal pakke den sådan ind at I selvfølgeligt forstår at den lille spæde ikke kan undvære sin mor, men at andre børn ikke er inviteret til festen, men at der er mulighed for at pigens bedsteforældre kan overnatte gratis et sted, hvis de vil tage med som babysittere.

Jeg synes altså ikke du skal gå med den store tunge samvittighed over det her - I har et ønske for jeres bryllup, og I kommer endda med et flot løsningsforslag, for dem som jeres ønske måske kan give problemer.

/Katrine

0

Del dette indlæg

Vi skal ikke have børn med til festen og dog....

Kæresten er fra Holland og hans ene onkel har to børn. Vi mener ikke, man kan være bekendt ikke at invitere disse to børn med, da forældrene ikke skal tage fra Holland til Danmark og efterlade deres børn i Holland. Det samme mener jeg omkring din fætters barn. Jeg mener ikke, at I kan bede dem efterlade deres barn i et andet land, end festen er i.

En mulighed som der også bliver sagt er selvfølgelig at tilbyde eller hjælpe med at få forældrene med til Danmark og passe børnene tæt på. Når I rigtig gerne vil have fest uden børn, ja så ville jeg høre dem, hvad de synes om den mulighed, men jeg ville så vælge at invitere dem inkl. barnet, hvis de ikke har mulighed eller ønsker denne pasningsløsning.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg er nok en lidt anden slags mor, for jeg synes altså det er ok. Når man er 2 år gammel, kan man sagtens bruge en weekend hos mormor og morfar!

Min søn har lige siden han var lille NYDT weekender væk fra sine forældre sammen med sine bedsteforældre.

Jeg flere gange prøvet at vi har været i hver sin ende af landet weekenden over.

Jo man tænker på sin lille loppe og får en klump i halsen over at tænke på at man er langt væk, hvis nu der sker noget. Men det gør der altså sjælendt.

Muligheden for at mormor og morfar kan komme med og bo hos dine svigerforældre synes jeg er meget storsindet og et fantastisk tilbud at komme med - så måske I skal pakke den sådan ind at I selvfølgeligt forstår at den lille spæde ikke kan undvære sin mor, men at andre børn ikke er inviteret til festen, men at der er mulighed for at pigens bedsteforældre kan overnatte gratis et sted, hvis de vil tage med som babysittere.

Jeg synes altså ikke du skal gå med den store tunge samvittighed over det her - I har et ønske for jeres bryllup, og I kommer endda med et flot løsningsforslag, for dem som jeres ønske måske kan give problemer.

/Katrine

:ditto: til det med at jeg ikke har noget problem med at lade mine børn (1,5 og 5 år) være hos mormor og morfar en hel weekend... og heller ikke hvis vi skulle langt væk. Selvfølgelig vil det da give et savn, men mener ikke børn tager skade af en hygge weekend med mormor og morfar.

Den anden løsning er også super, så har forældrene nogle muligheder at vælge imellem... hvad de vælger er helt op til dem men synes I skal holde fast I jeres beslutning om ingen børn (med undtagelse af spædbørn) til festen....

0

Del dette indlæg

Da Kristoffer var 2 år var jeg inviteret til bryllup i usa, i hollywood.

Absolut ikke børnevenligt bryllup, med 300+ gæster og galla m.m.

Min mor passede Kristoffer hjemme i DK i de 4 døgn jeg var væk og han elskede det.

Må ærligt indrømme at jeg synes ofte forældre bliver vanskelige bare fordi de kan.

Spædbørn op til 6 mdrs alderen samt ammebørn generelt skal have lov at komme med - men ønsker man at holde en børnefri fest så skal man have lov til det.

Et barn på 2 år kan SAGTENS passes en weekend - den eneste det ville gå ud over vil være en pylret mor!... så langt er der altså heller ikke til sverige og man stoler vel på bedsteforældrene...

0

Del dette indlæg

Vi skal heller ikke have børn med til festen og det har vi meldt klart ud.

JEg menersagtens at en påto kan tilbringe en weekend hos bedste, det vil barnet elske det har begge mine søskne benyttet sig af og ungerne elsker det så det ser jeg ikke som et problem.

JEg tænker lidt at selv om i gav jer og inviterede barnet med, så ville det jo ikke være sjovt for en 2åriget at være med til bryllup for der sker jo ikke noget børnevenligt.

Så jeg ville ikke tage mit barn med til bryllup. Han skal hjem til mine forældre og det ved jeg han vil elske og det er meget sjovere end at være med til bryllup. For mig er det vigtigere at barnet har det sjovt end om det er etisk korekt at undlade at inviterer barnet. og i forbindelse med et bryllup er det ikke sjovt at være det eneste barn.

Håber du forstår hvor jeg vil hen.

go fest.

0

Del dette indlæg

Min mor passede Kristoffer hjemme i DK i de 4 døgn jeg var væk og han elskede det.

Må ærligt indrømme at jeg synes ofte forældre bliver vanskelige bare fordi de kan.

Spædbørn op til 6 mdrs alderen samt ammebørn generelt skal have lov at komme med - men ønsker man at holde en børnefri fest så skal man have lov til det.

Et barn på 2 år kan SAGTENS passes en weekend - den eneste det ville gå ud over vil være en pylret mor!... så langt er der altså heller ikke til sverige og man stoler vel på bedsteforældrene...

Lige mine ord!!!

Total tanke-overførsel :(:thumbsupsmileyanim:

Redigeret af janej-70
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige mine ord!!!

Total tanke-overførsel :(:thumbsupsmileyanim:

Skønno at jeg ikke er den eneste mor, der uden de større kvaler (ud over et par slag til den indre hønemor) sparker loppen til babysitning hos bedsteforældrene når den står på voksen fest.

Jeg synes det er et helt ok valg, at man vil have sit bryllup uden børn. Vi har, som nævnt tidligere, unger med til vores, men det er jo et valg vi har truffet.

Og jeg synes så længe man ikke nægter spæd- og ammebørn adgang til festen, så skal man holde sin fest som man selv ønsker.

Jeg har faktisk tidligere ikke kunne forstå folk der ikke ville have børn med, men har gået og tænkt over det, og der jo lige så naturligt at sige "det her er en voksen fest" som det er at sige "lopper der gynger i lysekronerne er velkomne".

Nej se, nu fik jeg luftet ud i hjernen igen - undskyld piger. Blev bare helt glad over ikke er være den eneste med "få ungen passet" holdningen.

/Kat

0

Del dette indlæg

Jeg er fuldstændig enig med de fleste andre mødre i denne tråd. Jeg har en søn på nu 2 år, og han kunne sagtens blive passet en weekend hos bedsteforældrene uden at jeg ville tøve med det! Han nyder det simpelthen så meget at blive passet hos dem og de laver som regel altid en masse sjovt for hans skyld. Vi savner måske ham, men han tænker nok knapt så meget på os :(

Da vores søn var lidt over et år, skulle vi til min svigerindes bryllup (som blev holdt uden børn) og der blev han passet af mine forældre. Det gik bare SÅ fint, og selvom det var i den anden ende af landet, så nød vi bare at kunne slappe af og nyde festen fuldt ud, og ikke skulle tænke på at han sad pænt, sad stille, var stille ved taler osv osv. Jeg er overbevist om, at han meget mere nyder den fulde opmærksomhed ved bedsteforældrene, end han ville nyde at være med til bryllup. og ligeså gør jeg!

Havde vi råd til det, ville vi nok også meget oftere tage på kæreste weekender i KBH eller f.eks London, mens den lille blev passet. Det ville jeg ikke have noget problem med overhovedet..... han hygger sig og jeg ved at bedsteforældrene passer godt på ham

0

Del dette indlæg

Jeg syntes, at I gøre det rigtig fint ved at invitere evt. børn med i kirke og til reception, men de har ingen fornøjelse af festen om aftenen. - Det er en voksen fest.

Det er klart at evt. ammebørn/spædbørn skal med - de kan jo ikke klare sig uden mor.

Vi har heller ikke inviteret børn med - sådan for alvor...

Vi holder surprise bryllup og har selv en datter på 8 år til den tid.

Vi skal vies kl. 17.00 og hun er sammen med vores 2 niecer/1 nevø (6-11 år) inviteret med i kirke og til selv spisningen, som jo ikke bliver langstrakt idet gæsterne ikke er forberedt på et bryllup.

Vi har inviteret min svogers forældre med. De tager så alle 4 børn med hjem, når vi har spist ca. kl. 22.00.

-Super egoistisk og for vores datters skyld.

Jeg syntes, at du skal foreslå dem i nordsverige, at de kan tage svigermekanikken med og, at de kan bo gratis hos dine svigerforældre.

Læg evt. en lille seddel ved invitationen, så kan de vælge selv ta´barnet med eller lade hende blive hjemme.

Vi quinder skal passe på, at det hele ikke kommer til at gå op i vores børn, og dermed sætte begrænsninger op for os selv og dem omkring os.

Den lille pige vil da sikkert elske at have mormor og morfar for sig selv i 2 dage. De passer på hende - de elsker hende.

Held & Lykke

:(

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer