Janice

Post & Præludium

20 posts in this topic

Vi har nu fået valgt vores salmer.

men hvad med post og præ?

hvilke muligheder er der??? Jeg har nemlig prøvet at google men har ikke kunnet finde frem til noget, så hvilke er der!

salmerne skal vel bare oplyses til præsten ? hva med post og præ, skal det oplyses til organisten?

- tak for hjælpen

0

Annonce ♥

Vi har nu fået valgt vores salmer.

men hvad med post og præ?

hvilke muligheder er der??? Jeg har nemlig prøvet at google men har ikke kunnet finde frem til noget, så hvilke er der!

salmerne skal vel bare oplyses til præsten ? hva med post og præ, skal det oplyses til organisten?

- tak for hjælpen

jeg er lige med på en lytter

0

Præludium = forspil

postludium = efterspil

Præludium

Det stykke orgelmusik, der indleder gudstjenesten, hvorunder præsten går for alteret. Hvis kirken har et kor, kan det fra tid til anden være dette kor, der synger præludium

Postludium

Det stykke orgelmusik der afslutter gudstjenesten. Tidligere var der tradition for at man gik ud af kirken under postludiet, men idag er det almindeligt at menigheden bliver siddende og på den måde betragter postludiet som et led i gudstjenesten

Ofte bruges Wagners "Treulich gefürht" (bedre kendt som Here Comes The Bride) som Præludium og Wedding march som Postludium når vi taler post/præ i forbindelse med bryllup.

Så vidt jeg ved kan man vælge disse som man vil - hvis man f.eks. har en sang/melodi der betyder meget for brudeparret. Men det er vist op til præsten/kirken hvad og hvormeget der kan lade sig gøre. Så tag en snak med præsten og hør hvor langt det er tilladt at gå i netop dén kirke.

Edited by minimize-me
0

Præludium = forspil

postludium = efterspil

Præludium

Det stykke orgelmusik, der indleder gudstjenesten, hvorunder præsten går for alteret. Hvis kirken har et kor, kan det fra tid til anden være dette kor, der synger præludium

Postludium

Det stykke orgelmusik der afslutter gudstjenesten. Tidligere var der tradition for at man gik ud af kirken under postludiet, men idag er det almindeligt at menigheden bliver siddende og på den måde betragter postludiet som et led i gudstjenesten

Ofte bruges Wagners "Treulich gefürht" (bedre kendt som Here Comes The Bride) som Præludium og Wedding march som Postludium når vi taler post/præ i forbindelse med bryllup.

Så vidt jeg ved kan man vælge disse som man vil - hvis man f.eks. har en sang/melodi der betyder meget for brudeparret. Men det er vist op til præsten/kirken hvad og hvormeget der kan lade sig gøre. Så tag en snak med præsten og hør hvor langt det er tilladt at gå i netop dén kirke.

tak for en super god forklaring, som selv jeg kunne forstå

0

Annonce ♥

Præludium = forspil

postludium = efterspil

Præludium

Postludium

tak for en super god forklaring, som selv jeg kunne forstå

hehe jamen velbekommen da... :cheerleader3:

0

Til vores bryllup var præludium temaet fra Godfather-filmene... det var et rimelig stort hit (David vidste det heller ikke), og synes det passede så godt med, at jeg blev fulgt op af både mor og far samt lillebror og lillesøster. Postludium var Bryllupsmarchen, som jeg også synes var fantastisk at gå til.

0

Til vores bryllup var præludium temaet fra Godfather-filmene... det var et rimelig stort hit (David vidste det heller ikke), og synes det passede så godt med, at jeg blev fulgt op af både mor og far samt lillebror og lillesøster. Postludium var Bryllupsmarchen, som jeg også synes var fantastisk at gå til.

super godt alternativ til den almindelige here comes the bride :-)

er der andre, som også har valgt, at gå ind til noget andet???

0

Annonce ♥

Skal man selv finde noder til organisten, hvis man gerne vil have spillet noget almindeligt musik?

er der specielle noder til orgel? og hvor finder man det?

Kontakt kirken og spørg - det er den nemmeste måde at få de korrekte svar på. Hvad der er rigtigt at gøre i en kirke kan være helt forkert i en anden.

I den ene kirke Peter og jeg har i tankerne er de MEGET traditionsbundne og vi kan ikke få andet end de normale præ/post, mens i den anden kirke var det næsten helt mærkeligt at vi blot ønskede de traditionelle (altså "here comes the bride" & "wedding march")

0

Salmerne skal du tale med præsten om, og medmindre at I skal have noget specielt der ikke står i salmebogen, behøver I ikke at give organisten besked.

Som præludium havde vi "Arrival of the queen of Sheba" af Händel

Og som postludium havde vi "Jesus bleibet meine freude" af Bach

Organisten kendte ikke præludiet og vi fandt noder til ham på nettet - begefter fandt han dog selv nogle andre.

Søg evt. på Youtube så kommer en del frem

0

Skal man selv finde noder til organisten, hvis man gerne vil have spillet noget almindeligt musik?

er der specielle noder til orgel? og hvor finder man det?

Jeg skrev direkte til organisten og spurgte, om han var til det traditionelle eller ville være med til noget alternativt. Han spurgte hvad jeg havde i tankerne, og gik med til det, hvorefter han bad mig om at finde noder, hvor han skrev, at det var mest realistisk at finde dem til klaver. Så ville han selve tilpasse dem til orgel. Godfather lød fantastisk på orgel...

Jeg tror måske det gik, fordi Gellerup kirke er rimelig åben overfor forslag og ikke var så strikse med traditionerne...

P.S. Hvad angår noderne, så søgte jeg lidt frem og tilbage på google (på engelsk og dansk) og fandt frem til en side, hvor man kunne købe noderne til 18 kr. Sheetmusic hvor man skal downloade en lille fil for at kunne bruge deres nodeprogram. Men når du så har betalt, får du noderne direkte og kan skrive dem ud på din printer.

Edited by Forår2009
0

Jeg håber på, at vores organist og præst går med til, at vi skal have Mendelsohns Wedding March som præludium, og så Pachelbels Canon in D som postludium... Har fundet noderne til Pachelbels canon til solo-piano, så der burde være mulighed for, at organisten kan spille den...

0

Annonce ♥

Vi gik ind til Pachelbels canon in D http://www.ray.hutchings.dial.pipex.com/pa...pachelbel43.mp3

og ud til You are the sunshine of my life - sunget som duet :cheerleader3:

den er altså også bare så smuk den Pachelbels canon in, jeg bliver helt rørt af at høre den

0

Jeg ville helst ikke gå ind og ud til de traditonelle melodier så vi spurgte organisten hvad hun kunne foreslå.

Jeg gik ind til F. Mendelssohn´s Allegro sats i c-dur fra hans orgel sornate i c mold. (Den kunne vi ikke finde på nettet, men vi fik organisten til at spille den for os.)

Tror nok vi også gik ud til Jesu bleibet meine freude af Bach

To rigtig flotte stykker musik som der er liv i. Og jeg kunne forestille mig at de fleste organister har noder på disse værker.

Hilsen

Fru Blynning

0

Hos os bliver det

præludium: Pachelbels canon in D (organisten skærer noget fra da den ellers bliver for lang - Men det lyder rigtig flot det hun har fået kringlet sammen!)

og

Postludium: Mendelsohns weddingmarch (den man plejer at bruge....)

0

Annonce ♥

Jeg går og drømmer om Widors toccata til enten præludium eller postludium og så noget ikke-kirkeligt til det andet fx "Just the way you are" (Billy Joel) Nu kender jeg heldigvis organisten lidt i forvejen, så jeg håber hun er med på mine ideer. Widors toccata er den mest vanvittige og smukke stykke musik. Virkelig svært at spille og megalangt. Nu må vi se hvad hun siger. Toccataen er iøvrigt den de spiller til danske royale bryllupper (ihvertfald Frederik+Mary og Margrethe+Henri) men det er nu ikke derfor jeg vil have den. Havde bestemt mig for den for 100 år siden, langt før jeg mødte min kæreste. Synes faktisk det var lidt nederen at kongehuset også havde opdaget den...

0

jeg skal have ringet til organisten i morgen og høre om vi kan få Canticorum Jubilo af Händel som postludium, den er så smuk på orgel og smuk i det hele taget, og den har jeg drømt om som postludium siden jeg var 12 :thumbsupsmileyanim:

og præluduim sidder jeg lige og bliver lidt inspireret af jer andre. Men skal lige høre Thomas om han gerne vil have jeg kommer ind til den traditionelle, for det vil jo være lidt synd hvis der går noget af det for ham hvis vi vælger noget mere utraditionelt. Det er jo ham der skal stå og kigge på at jeg kommer gående op af gulvet.

0

Annonce ♥