anja mosevang

æresporte

21 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Hej

Hvordan er det nu lige det er med de æresporte???

hvad er det reglerne er???

Aner det ikke, da det slet ikke er "normalt" at gøre det her i hovedstaden :loveboard: - det var først da jeg læste om det herinde at jeg opdagede at man gjorde det andre steder i Danmark :cheerleader3:

Der må nogen erfarne BK tøser på banen :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg er opvokset med den viden, at det er naboerne, der klarer den opgave. MEN... det jo så ikke allesteder man er dus med sine naboer eller naboerne overhovedet vil påtage sig den post, og så er det, mig bekendt, oftest familien (forældre/søskende), der klarer porten.

Da min søster sidste år skulle giftes fik vi 2 dage før at vide, at naboen havde bakket ud. TAK! Siger man så! Nå.. en blomsterbutik ville godt, i dette nødstilfælde, lave en port til os, dvs bare det grønne og så købte vi blomster der, hvor brudebuketten var bestilt og fik en ret fin rabat, og så stod vi ellers, min bror, svigerinde, L og jeg sent fredag aften og lavede æresport og satte den op i halvmørke. Nå men det var megahyggeligt!

0

Del dette indlæg

Min opfattelse er, at det er familierne, der står bag æresportene (for der plejer at være en ved hoveddøren ved brudeparrets hjem, og ved hoveddøren ved feststedet)

Sådan har det i hvertfald været i forbindelse med sølv- og guldbryllupper

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der, hvor jeg oprindeligt kommer fra (Midtjylland), er det normalt, at naboerne laver en æresport til hoveddøren ved brudeparrets hjem, mens familien laver en til hoveddøren ved feststedet...

Men vores familie plejer så også at lave æresport til både hjem og feststed, hvis naboerne ikke laver nogen...

0

Del dette indlæg

Der, hvor jeg oprindeligt kommer fra (Midtjylland), er det normalt, at naboerne laver en æresport til hoveddøren ved brudeparrets hjem, mens familien laver en til hoveddøren ved feststedet...Men vores familie plejer så også at lave æresport til både hjem og feststed, hvis naboerne ikke laver nogen...

:ditto: På nær at jeg er fra vestjylland og ikke midt :cheerleader3: og jeg ved heller ikke om familien tager over hvis naboerne ikke gør, men her regner jeg med at vores gør det gjorde vi til et andet par herudefra...

Redigeret af darling75
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

vi flyttede ud på vores lille ejendom for 1½ år siden og ja når man bor på landet så snakker man jo ikke lige med hinanden over hækken :-)

jeg har aldrig hilst på nogle af vores naboer, den ene er vist forresten død nu (huset er til salg) og ja de andre ville jeg ikke kunne kende hvis jeg så dem oppe i den lokale brugs. så tvivler på de laver nogen æresport, de ved jo ikke engang vi skal giftes :-)

men min veninde siger at hos dem er det vist meget normalt at vennepar laver den hjem til og familien den til feststedet. nogen der har hørt om den måde før???

0

Del dette indlæg

hvordan er det reglerne er for hvornår de skal tages ned???

jeg har hørt at den der sidder ved huset skal sidde i en uge og så skal man invitere dem der har lavet den på noget mad.

den der sidder ved feststedet skal vel ned dagen efter, gemmer man sådan en eller ryger den bare ud med det samme????

0

Del dette indlæg

Der, hvor jeg oprindeligt kommer fra (Midtjylland), er det normalt, at naboerne laver en æresport til hoveddøren ved brudeparrets hjem, mens familien laver en til hoveddøren ved feststedet...

Men vores familie plejer så også at lave æresport til både hjem og feststed, hvis naboerne ikke laver nogen...

Det er det samme jeg mener! Her i nordjylland;-)

karina

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har hørt at den der sidder ved huset skal sidde i en uge og så skal man invitere dem der har lavet den på noget mad.

den der sidder ved feststedet skal vel ned dagen efter, gemmer man sådan en eller ryger den bare ud med det samme????

Så vidt jeg ved er det du siger rigtigt, mener bare det kun er kaffe man skal give til, dem som har sat den op derhjemme;-) Og tror bare den bliver smidt ud...

Karina

0

Del dette indlæg

Så vidt jeg ved er det du siger rigtigt, mener bare det kun er kaffe man skal give til, dem som har sat den op derhjemme;-) Og tror bare den bliver smidt ud...

Karina

Jeg mener bestemt at man inviterer dem der har været med på pølser med brød ugen efter den blev sat op, og så skal de tage den ned igen ved samme lejlighed :)

Redigeret af april-brud2009
0

Del dette indlæg

Jeg er fra Roskilde, og havde aldrig hørt om æreport til bryllup før jeg var ude og kigge på feststedet, og der var sat æresport op... Kro-mutter mente også det primært var en jysk tradition (det meste af selskabet var fra Jylland...)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

så vidt jeg har erfaret/været med til så er det familie og venner der laver æresporte. somme tider hjælper naboerne til hvis man ellers snakker med sien naboer..

Men så får vores familie og venner da et lille problem hæ hæ. For vi bor i Kolding området og brylluppet skal holdes i Thyborøn (vestjylland) hvor jeg kommer fra. og efter som vi holder noget "lær hinanden at kende" tam tam aftenen før brylluppet for folk da ikke meget tid til at lave æresport. hihi

Grunden til at vi holder noget "lær hinanden at kende" tam tam er at jeg er skilsmisse barn og vi har så 4 familier + et hold vennder som skal samles for første gang alle sammen til brylluppet så derfor holde vi dette tam tam for at bløde stemningen lidt op så folk allerede har snakket lidt sammen inden den store dag. og det holder vi fra 19,30-21,30 og så tager manden afsted sammen med sin familie og hygger med dem resten af aftenen på campingpladsen hvor han også skal sove i en sprit ny hytte som vi har lejet da vi går meget op i traditioner og derfor ikke skal sove sammen.

Så alt i alt ved jeg ikke hvornår folk har tænkt sig at lave æresport og om de overhovedet har tænkt sig det.

Er der nogen af jer der har været med til noget lignende det vi holder/gør og så har skullet lave æresport kl. lort om natten eller slet ikke lave nogen?

0

Del dette indlæg

Jeg er fra Nordsjælland og jeg har aldrig været med til at lave æresport til nogle af mine veninders bryllupper, ej heller ikke selv ønsket en.

Jeg synes traditionen er sød til kobber, sølv- og guldbryllup.

Så jeg aner faktisk slet ikke hvem der skal lave hvad.

Tulippen

0

Del dette indlæg

For vores vedkommende var det vores forældre der lavede æresporten...

Der blev kun sat en op ved feststedet, som blev pillet ned dagen efter, hvor vi skulle aflevere nøglen....Tror at vores forældre droppede ideen med at sætte den op hjemme ved os pga. vi bor i lejlighed og pga. det ikke var i nærheden af festen.

I min familie har det altid været familie og venner der laver æresporte...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Havde jeg boet hjemme i Sønderjylland ville naboer og venner have lavet æresport. Til min søsters bryllup lavede mine forældre og jeg en æresport og hængte op ved feststedet. Så det håber jeg at de også gør for mig men det ved jeg jo ikke. Men for mig hører der sig klart en æresport til.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer