mille1981

Lejlighedssange

19 indlæg i dette emne

Jeg synes der er rigtig mange herinde der ikke bryder sig om lejlighedssange. Men hvad er årsagen til det?

Personlig elsker jeg lejlighedssange. At der er en der har siddet og brugt lang tid på at skrive en sang til mig/os. Det synes jeg er super fedt!

Jeg kan selvfølgelig godt forstå, hvis det er sange det blot hentes fra nettet - det har jeg dog endnu aldrig oplevet til de fester jeg har været til. Der har det næsten altid været super gode, personlige sange. Indimellem er der en linje der ikke er 100% perfekt, men generelt er standarden for sange høj i min familie. Er det bare mig der er heldig?

Så kære zillaer... Fortæl hvorfor du ikke bryder dig om lejlighedsssange!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes det er fint med et par stykker, MEN så er det også det.

Jeg vil hellere have en personlig tale og synes det med sange tit er gammeldages og det er som regel de ældre generationer i familien der laver dem og på sange halvdelen af selskabet ikke kender.

I min familie er der så en der især skriver sange og nej det er ikke nok med en enkelt hun laver minimum 3 og så er de altid møg lange.

0

Del dette indlæg

Jeg er hverken for eller imod faktisk...

Jeg synes sangene er en rigtig god mulighed for dem der ikke bryder sig om at holde en tale men stadig gerne vil komme med et input.

På den anden side er sangene altid lange og refererer ofte til begivenheder halvdelen af gæsterne ikke kender (disse ville blive bedre beskrevet i en tale).

Min opfattelse er at en sang tager længere tid en en tale (nogle gange er der jo en tale efter sangen også).

Vi har valgt at frabede os sange, da min kæreste på ingen måde bryder sig om det - han bliver meget pinlig over hvis de ikke kan synges ordentligt, samt han bryder sig ikke om opmærksomheden. Hans overbevisning er, at det er alt for opstillet til en sådan fest, at hvis folk har noget de gerne vil sige, så må de hellere sige det en hverdag. Hvis det stod til ham skulle vi også frabede os taler - men der satte jeg bremsen! :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg synes også det er en rigtig god og sød tradition- faktisk enestående for Danmark. Man kender det ikke i andre lande... :cheerleader3:

Det er tankevækkende at gode sange, som de fleste finder lødige, nemlig "Hvad er det min Marie" og "Det er så yndigt at følges ad" faktisk begge er lejlighedssange, som så er blevet "adopteret" og gjort til fælleseje.

Min erfaring er at sangene (gode såvel som dårlige) er hurtigt overstået, hvorimod quizzer, sketches og skuespil kan være pinlige og langtrukne....

Desuden mener jeg, at hvad folk end kommer med, er det en gave de vil give- det kan godt ske at de ikke er så talentfulde, at de kan synge opera eller læse shakespeare, men de giver hvad de har. Da det er venner og familie der prøver at bidrage, syntes vi det var godt nok til os. :cheerleader3:

Dermed ikke sagt at jeg ikke hellere vil undvære færdige sangkopier fra nettet. Jeg er selv sanger, så det er ikke min yndlingsting..... :cheerleader3:

0

Del dette indlæg

Jeg vil være træt af 10 sange, men et par enkelte sange.. 4-5 stykker + velkommen og velbekomme synes jeg er helt okay.

Det hører sig lidt til og kan være med til at sætte fut i selskabet - især, hvis det er sjove sange.

Der er ikke noget værre end at synge med på og lytte til "jeg er havren" med 50 (eller hvor mange man nu er) små muse-, og tante Oda's skingre falske og morfar Knuds dybe løvebrøl af stemmer alt imens sangen er tør, flad og kedelig.

Næh frem med en glad melodi, som alle kender og så lidt humor og nogle personlige "pinligheder" uden det er FOR pinligt, så synes jeg det er godt med nogle sange.

0

Del dette indlæg

Uha vi er så nogle af dem der har frabedt sig sange.

Det passer bare ikke til vores dag. Om de er velskrevet eller ej så syntes vi de bare er sååå kedelige. Det der står er ikke lige så sjovt og da vi har ingen suppe steg is musiker har, er der kun de gæster der synger med og syntes bare ikke det lyder særlig godt. Og syntes ikke det er hjertefølende overhovedet. Så dem der virkelig gerne vil sige noget men ikke kan skriver en sang - syntes jeg er noget pjat har aldrig oplevet en sang hvor det der stod bare var vigtigt og hjertefølende. Men for at i mødekomme hvis der er nogen der gerne vil sige noget til os men ikke tøs stille sig op har vi sagt de bare kan skrive det ned så læser vi det på skrift. DEt vil blive meget mere personligt.

Jeg hader til konfirmationer hvor de er tradition. Heldivis har min familie ikke den tradition for der er ingen der kan lide dem så for min del af familien er det heldigvis intet problem at vi har frabedt os sange. Gommens forældre ved vi ikke hvad de gør men så må de lade vær med at sige noget. DEt er sværer at holde en tale men efter vores mening er det også den måde det bliver personligt på.

Men det er jo en smags sag og dette er jo ikke en holdning jeg forventer andre er enige i men det er vores holdning til spørgsmålet.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Uhhh, det vrider sig helt i maven bare ved tanken om sange til mit bryllup. jeg synes ofte at det er en gammel og halvirrriterende tradition, som gerne må løbe ud i sandet for min skyld.

Heldigvis ved jeg, at det nok ikke vil forekomme, da 85% af gæsterne er fra udlandet, hvor det jo ikke er en tradition. Vi har ikke frabedt os dem, men jeg forventer virkeligt ikke, at der vil være nogle. Så jeg krydser fingre.

0

Del dette indlæg

Jeg synes langt de fleste lejlighedssange jeg har oplevet har været en pine at komme igennem. Der findes gode sange, men nok ikke i min familie :cheerleader3: Samtidig er der alle de sangskjulere folk med stort arbejde har lavet og man nærmest forventes at geme (hader nips og at gemme ting og sager).

Jeg var til en 30 års fødselsdag for et par uger siden, hvor der var sådan en sang (super kitchet). Den var så afsindig dårlig, at det var hylende morsomt - alle grinede. Men altså sådan en hel aften med den ene sang efter den anden er bare en pinsel i mine øjne.

Jeg er heller ikke til velkommen og velbekommen sange. Ikke at de ødelægger festen, men de er bare unødvendige i mine øjne

Men jeg ville ikke have noget i mod lidt men godt.

Redigeret af Miss-Lena
0

Del dette indlæg

Jeg kan selvfølgelig godt forstå, hvis det er sange det blot hentes fra nettet - det har jeg dog endnu aldrig oplevet til de fester jeg har været til.

Det har jeg så en del gange. Jeg husker en fødselsdagsfest ovre i det jydske hvor der var fire sange med "I en kælder sort som...." og et bryllup for nogle år siden hvor der kom to fuldstændig ens sange. Både melodien og teksten var helt ens. Eneste forskel var det navn der stod forneden. Men vil jeg sige det sådan at disse "kopi-sange" ikke fylder meget generelt hvor man oplever mange individuelt lavede sange. Jeg oplever også at man i stigende grad begynder at lave sange på nyere musik, og på børnesange. Det giver lidt flere udfordringer mht. akkompagnement. Det er endnu ikke lykkedes mig at overbevise bl.a. Ole Erling om sidstnævnte og så må ty til andre aktører som eks. Jan Glæsel.

Mange skriver i deres invitationer at de ikke ønsker "kopi-sange". Andre skriver at de slet ikke ønsker sange overhovedet. Det eneste man skal passe på med er at frabede sig indslag og sange overhovedet for så risikerer man at det bliver en "tam forestilling". Ved de fleste bryllupsfester er der mange som ikke kender hinanden og mange vil ikke blande folk 100% i bordplanen. Disse indslag kan være en god måde at få blandet folk på. I modsætning til for blot et par år siden er der i dag langt imellem at man oplever fester hvor der er 12 sange og 12 taler. Det er som om det er kommet ned i et mere naturligt niveau.

Redigeret af diskobil
0

Del dette indlæg

Lejlighedssange har generelt et skidt ry, fordi de jo oftest forbindes med de sange, der skrives af nogle meget velmenende ,men oftest også ret umusikalske, familiemedlemmer eller bekendte, der vælger en trist melodi ingen kender, blander jamber og trokæer sammen, skriver 31 vers og i øvrigt forsyner hvert enkelt vers med mindst to stavelser for meget... :cheerleader3:

I min familie har vi aldrig rigtig brugt det med lejlighedssange... Måske en enkelt pr. fest, hvis overhovedet... Jeg har dog været til nogle familiefester i min forlovedes familie, og der var sangene faktisk ret fine... Morsomme, korte og sangbare... Så det kan lade sig gøre...

En del af hans familiemedlemmer er dog også musikere ligsom ham, så måske det er lidt "snyd"? :cheerleader3: Jeg kan i hvert fald godt forstå, at nogen frabeder sig den slags sange, - for mange dårlige sange kan virkelig ødelægge en hel fest...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har intet imod at folk vil lave en sang, men jeg gider bare ikke sidde og høre på 50 mennesker der hakker sig igennem en sang hvor tekst og melodi bare ikke hænger sammen

Hvis sangen er godt skrevet, så synes jeg at det er fantastisk og bliver utrolig rørt

0

Del dette indlæg

Jeg kan nu godt lide lejlighedssange -men nu kommer jeg også fra en familie, hvor der virkelig er MANGE gode sangskrivere, og så er det en fornøjelse. Og jeg har været til et bryllup hvor gommens søskende havde købt en sang, af en "prof" sangskriver, som blev virkelig god.

Til gengæld HADER jeg de der sange hvor der skal kysses, sættes hjerter mm på brudeparret. Jeg synes det er så kikset. SÅ skal man pløje sig igennem 4 vers af samme sang mens man tøffer i kø op til brudeparret for at gøre et eller andet. Og alle holder op med at synge når de sætter sig igen (har prøvet at være en af de sidste 2 i køen, som så var de eneste der sang).

Og de der masseproducerede købesange skal også bare brændes :lol:. Jeg har været til 4 brylluper hvor vi alle gangene sang "elsk mig stille, elsk mig blidt" (melodi:"love me tender") -frygtelig sang, der er så pinlig at folk (under 40 ) sidder og tuder af grin.

Men vi har ikke frabedt os noget som helst - folk ved godt hvad der er i "vores ånd" ;), og hvis folk ikke har lyst til at komme med indslag, skal de ikke gøre det, fordi en eller anden etikette siger, de skal.

:thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Hvis man i invitationen har bedt folk om at give toastmasteren besked om indslag inden festen (hvilket er en ret god idé), så kunne man lade toastmasteren være "bussemand" og spørge ind til sangen og evt. afvise internet kopi sange for at holde antallet af indslag lidt nede.

Problemet er jo at toastmasteren oftest får sange m.v. på selve dagen umiddelbart inden middagen og decideret at begynde at afvise sange (lave censur) vil jeg nok fraråde. De kan give en dårlig stemning. Så hellere give et signal i invitationen og håbe på at folk forstår budskabet, eller bedre; at man taler lidt med folk når de ringer og siger tak for invitationen og spørger til ønsker m.v.

0

Del dette indlæg

jeg har som sådan heller ikke noget imod lejlighedssange, bare det ikke tager overhånd. Vi fik et par stykker i forbindelse med vores bryllup, og det var meget hyggeligt, men havde der været kommet en helt masse hele tiden, og fra ikke helt så nær familiemedlemmer, som vi gjorde, så tror jeg måske, at vi havde synes, det virkede lidt mærkeligt.

Jeg er faktisk mere til lejlighedssange end til lange kedsommelige taler fra Onkel morfar, der alligevel ikke rigtig har noget fornuftigt at fortælle

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har som sådan heller ikke noget imod lejlighedssange, bare det ikke tager overhånd. Vi fik et par stykker i forbindelse med vores bryllup, og det var meget hyggeligt, men havde der været kommet en helt masse hele tiden, og fra ikke helt så nær familiemedlemmer, som vi gjorde, så tror jeg måske, at vi havde synes, det virkede lidt mærkeligt.

Jeg er faktisk mere til lejlighedssange end til lange kedsommelige taler fra Onkel morfar, der alligevel ikke rigtig har noget fornuftigt at fortælle

0

Del dette indlæg

Nu mente jeg også mest til de personer som følger invitationen og giver toastmasteren besked før festen. Kommer der alligevel indslag på dagen, ja så er det selvfølgelig lidt svært og her må det være en vurderings sag fra toastmasteren om der er tid i planen til at få det med.

Jeg mener godt at man som toastmaster kan rykke et ikke-annonceret indslag til senere hvis der bliver tid.

Nogen personer bliver også revet med under middagen når de hører "alle de andre" siger noget godt til brudeparret og så vil alle lige pludselig gerne lige sige et eller andet også.. det er også rigtig dejligt, men der er bare ikke altid tid - desværre.

Helt enig. Dog er der mange fester hvor toastmasteren først bliver adviceret på selve dagen af gæsterne men man plejer at kunne finde ud af tingene.

0

Del dette indlæg

Tak for alle Jeres svar! Dejligt med så mange forskellige vinkler på det.

Jeg kan se jeg hører lid til den "heldige" del, hvor folk rent faktisk kan finde ud af at skrive sange - for jeg giver Jer helt ret i at det ikke er sovt at hakke sig igennem 50 vers hvor intet hænger sammen!

Men jeg vil helt klart hellere have en dårlig sang end en dårlig tale... Synes taler kan trække ud i det uendelige! En sang er som oftest overstået på 5 min, og så kan man smile lidt af den bagefter.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer