Tyara

Ris!

14 indlæg i dette emne

Jeg har ledt efter den gamle tråd, men kan ikke søge på ris da det kun er på 3 bogstaver.... :)

Nu spørger jeg så i stedet: Er der ikke noget om, at en bestemt type ris ikke smitter af på gommens mørke tøj? Hvilken er det? Nu er det jo snart ved at være... :super:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hejsa.

nu er jeg jo dyre elsker.

så på min inv. står der skrevet, at fuglene og jeg gerne vil have, at de kaster med frø istedet for ris, for fuglene kan blive utrolig syge og dø af, at spise ris, hvilket sker i flæng ved kirker efter bryllupper.

og i gamle dage fandtes der slet ikke ris i Danmark, der brugte man frø. Så det er jo traditionen.

Så var det ikke en idé med frø istedet :super:

:)

0

Del dette indlæg

Hejsa.

nu er jeg jo dyre elsker.

så på min inv. står der skrevet, at fuglene og jeg gerne vil have, at de kaster med frø istedet for ris, for fuglene kan blive utrolig syge og dø af, at spise ris, hvilket sker i flæng ved kirker efter bryllupper.

og i gamle dage fandtes der slet ikke ris i Danmark, der brugte man frø. Så det er jo traditionen.

Så var det ikke en idé med frø istedet :super:

:)

Det var dog utroligt som denne myte bliver ved med at florere. :):lol:

Nej fuglene tager ikke skade af ris !!!

Her er lige et indlæg fra skov og naturstyrelsen : (som for øvrigt også er at finde i den trås jane-san har lagt ind i denne tråd)

Bryllupsris farlig for fugle?

Hej.

Nu står jeg og skal snart giftes. Også kommer jeg ind i den evindelige diskussion om småfugle og riskastning. Bliver de syge og dør af det, eller er det en skrøne??

På forhånd tak.

Hilsen Jannie

--------------------------------------------------------------------------------

Kære Jannie

Du spørger om småfugle kan tåle ris, i forbindelse med dit bryllup snarlig.

Først må jeg have lov at sige tillykke med brylluppet. Jeg ønsker dig at det må blive til glæde.

Dernæst om småfuglene kan tåle ris. I Kina forsøgte man at udrydde spurve fordi de spiste ris på marken. Hvorfor skulle man gøre det, hvis fuglene ikke kunne tåle det?

Ris er korn, fugle tåler udmærket korn, også forædlede produkter.

Det er muligt at de svulmer op i kroen, men så blir de blot mere mætte. Kroen kan sagtens tåle det.

Kort sagt fugle kan tåle ris, så lad du blot folk smide ris.

Risene er et ønske til dig om at blive frugtbar, og nu hjælper det måske også fuglene lidt lige i deres yngletid.

Venlig hilsen

Jan Kjærgaard

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja jeg er jo også dyreelsker og i den forbindelse kan man hos Calligraphen få nogle hjerteformede ris som bliver trådt i stykker samt bliver opløst af vand. Desuden bliver fuglene ikke syge af at spise dem..

Så jeg havde selv tænkt mig at købe nogle poser og give dem til en eller anden til uddeling.

Tjek det ud..

www.calligraphen.dk

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jamen, jamen, Fluff - det er jo netop IKKE farligt for fugle....! :super: Jeg er i gang med min egen lille personlige kampagne overfor vores gæster - så snart snakken falder på det, får jeg dén myte udryddet. Min veninde har nemlig fortalt mig at hun fik alm fuglefrø OVERALT og de var mere træls end risene....

-Og solsikkefrø har to meget spidse ender, så det kan godt gøre ondt at få ind under den store kjole... :lol:

Har også set de der hjerteris. Sød ide, men holder mig personligt til risene, nu da jeg ved de ikke er farlige. Hjerterisene er ret dyre, men hvis det er det, man vil have er det jo en fin ide.

Der er mange ting fra Calligrphens katalog der ikke findes på deres hjemmeside - ring og spørg efter dem i stedet - de plejer at være rigtig søde. :)

Carina

0

Del dette indlæg

Hejsa!

vil lige skrive en lille kommentar mht. de "ris" fra calligraphen. De STINKER helt vildt meget. En forfærdelig sød vanilie lugt. Jeg kan ellers godt lide lugten af vanillie MEN, MEN, MEN, her er den bare for skrap!!

Jeg oplevede dem til et bryllup hos en bekendt, og fortrød mange gange at jeg havde den lille "rispose" i min taske, da den lugtede læææænnnngggee efter brylluppet!!!

Bare en lille hilsen, herfra en som glæder sig helt vildt til om 23 dage, men hvem tæller???!!!

Knuz Charlotte

0

Del dette indlæg

Fugle og ris...

Jeg er kirketjener ved to nordjyske kirker og jeg og mine kollegaer har tit talt om at hvis fuglene virkelig ikke kan tåle ris, så er det da mærkeligt at ingen af os nogensinde har fundet døde fugle uden for eller i nærheden af kirkerne.

Nej, Criina og Pernille har ret: Det er en skrøne!

Vildtkonsulent ved Falck, Kurt Thomsen har i øvrigt sagt til vores fagblad at det ikke har noget på sig og at vi roligt kan lade risene ligge på kirketrapperne...

(For øvrigt er risene en tradition, der er kommet til os i nyere tid. Det oprindelige danske frugtbarhedssymbol er hvedekorn.)

Redigeret af Kesa.dk
0

Del dette indlæg

Fugle og ris...

Jeg er kirketjener ved to nordjyske kirker og jeg og mine kollegaer har tit talt om at hvis fuglene virkelig ikke kan tåle ris, så er det da mærkeligt at ingen af os nogensinde har fundet døde fugle uden for eller i nærheden af kirkerne.

<{POST_SNAPBACK}>

Hahaha... minder mig om forleden aften, hvor min mor og jeg talte om netop det. Jeg fortalte hende glad om at at vores præst tillod riskastning... og så kom vi ind på det med skrønen....

Det resulterede så i at min mor og jeg lidt senere sad og kluk-lo med tårene trillene ned ad kinderne - ved tanken om at alle fulgene i træerne efter et bryllup sad og begyndte at "poppe" een efter een!!!! :td:"Pop! - Der røg en til og fjerene daler ned fra træet....."

(Vi er skam dyreelskere, men det var sgu sjovt at forestille sig - sådan lidt tegneserie-agtigt!)

Carina - der bare lige ville dele et godt grin!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det resulterede så i at min mor og jeg lidt senere sad og kluk-lo med tårene trillene ned ad kinderne - ved tanken om at alle fulgene i træerne efter et bryllup sad og begyndte at "poppe" een efter een!!!!  :td:  "Pop! - Der røg en til og fjerene daler ned fra træet....."

Carina - der bare lige ville dele et godt grin!

Det var et godt grin. Ka' lige se det for mig... ()() :sun: :super::super: :mellow: ()()

Du har sgu' en go' humor, Carina...

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer