Mathilde Møhring

Brudepiger: hvad er deres rolle?

20 indlæg i dette emne

Hejsa,

Kaster lige et emne op i debatten. Har efterhånden et par piger i familien der hver især har en drøm om at være brudepiger til vores bryllup til sommer 2012. Alle er under 15 men dog ældre end 4 år. Så sidder jeg og funderer lidt (meget) efter at blive stillet spørgsmålet; skal i egentlig havde brudepiger??

Det er jo ikke som i UK og USA, hvor de har en "maid of honour", der deltager stort i planlægningen af brylluppet, og ellers et helt følge af Brudepiger-og svende.

Hvad er egentlig meningen med brudepiger herhjemme i DK? Hvad skal de egentlig gøre (især taget mine håbefulde familiemedlemmers unge alder i betragtning)?

Er stadig i tvivl om jeg skal have brudepiger fordi det vil betyde noget for dem, og fordi jeg gerne vil inkludere/involvere familien i brylluppet, eller om der ikke skal være nogen netop fordi deres rolle kun vil være symbolsk.

Hvad siger I, i kløgtige brides-to-be??

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Min datter skal være brudepige og min søn bruddenes... Men de skal såmen bare gå sammen ind i kirken lige inden jeg skal gå ind...

Jeg går på ingen måde op i at have en brudepige der skal udfylde en rolle, gider faktisk ikke at der er nogen andre end H2B og vores forældre der skal blande sig i mit bryllup.

Det eneste jeg skal have aftalt med min veninde er at hun skal være min tissekone :wink: Hehe... Hun er den der skal hjælpe mig når jeg skal ud og tisse...

0

Del dette indlæg

Min datter er brudepige på den måde at hun skal gå ind i kirken før mig, hvis vi vel at mærke kan få hende til det på dagen.. :) Min kusine er lidt uofficiel brudepige, idet hun er den jeg sparre med mht brylluppet, og hun hjælper med ALT!

0

Del dette indlæg

Mine 2 piger på 7 (til den tid) skal også være brudepiger, men de skal også bare gå ind i kirken før mig. Ved de ville elske at komme i den fine kjole og være en del af det hele, så det skal de helt sikkert! Tror ikke jeg skal have andre til at hjælpe med noget....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skal have 2 brudepiger (min veninde og min svigerinde) på 24 og 26 år. De skal hjælpe mig i kjolen, og hygge sammen med mig aftenen før og om morgenen. Desuden skal hjælpe mig i løbet af dagen, med toiletbesøg osv. Dog skal de IKKE gå op af kirkegulvet med mig og de skal heller ikke have ens tøj på.

0

Del dette indlæg

Vi skal have 2 brudepiger. Vi har valgt en pige fra hver familie, dvs min søsters datter på 7 år og min kærestes kusine på 12 år...

De skal gå foran os i kirken (nu ved jeg jo ikke hvordan det bliver i kirken endnu smil), men det er da planen..... (o;

De skal også med i hestekareten... (o:

0

Del dette indlæg

Jeg har 4 veninder som brudepiger. De hjælper mig med meget af det praktiske og så har jeg dem, fordi jeg gerne vil inddrage dem endnu mere i min særlige dag. De skal hjælpe mig på dagen og være med mig fra fredag aften for at skabe en stemning og nok også berolige mig. Jeg har slet ikke overvejet at have børn som brudepiger :)

0

Del dette indlæg

Tja.. jeg skal mulighvis have en brudesvend i min søn, men han er lige knap 2 år på vores bryllupsdag, så det kommer helt an på humøret selve dagen....!

Jeg har ikke planer om at skulle have brudepiger ellers... jeg har min mor og søster, som hjælper til fredag med nerver, og lørdag med hår, kjole, makeup osv.

Min svigermor ville dog MEGET gerne have at hendes datters børn skulle være brudepige og brudesvend, men for mig var det unaturligt, at der skulle gå andre opad kirkegulvet end mig, min far og evt min søn, så det fik jeg stoppet igen! Jeg tror hun syntes, at det ville se sødt ud (samt hendes datter blev gift inden hun fik børn).

Men den egentlige rolle i brudepiger herhjemme er vel blot at have en sparringspartner, en der planlægger polterabend, retter kjole inden man træder ind i kirken, går med på toilettet om aftenen, husker de vigtige sager...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Mine 2 niecer, som på bryllupsdagen er 13 år, skal være brudepiger. De skal stå og vente med min brudebuket og de skal gå foran mig op af gulvet, så risikere vi nemlig ikke at de træder på slæbet :biggrin:

Redigeret af GiftesTilMaj
0

Del dette indlæg

Jeg har min kærestes datter på 9 og min søster på 37 som brudepiger. Min bonusdatter fordi hun vil elske det og allerede snakker begejstret om det!

Lige nu hedder samtalerne herhjemme hos os:

"skal jeg så have hvid kjole på??"

"skal jeg gå med buket?"

"Må jeg godt holde Anne i hånden hvis jeg bliver nervøs??"

"må jeg ikke godt få et par sko med hæl? Jeg er jo en stor pige!" :lol:

"skal jeg så kaste med blomster som i de amerikanske film???"

-HAHA- -HAHA- -HAHA-

Det er jo hjertevarmende rørende som den dejlige bette pige går op i det! :a1221: Min søster er min sparringspartner og kommer hjem torsdag, hvor vi skal lave bryllupskage, pynte op og have styr på de sidste detaljer. De skal også begge med mig til frisøren og have sat hår sammen med mig. Jeg kan ikke se andre end de to være mine brudepiger :)

0

Del dette indlæg

Min bedste veninde skal være min brudepige. Det var der slet ingen tvivl om. Min forlovede købte også forlovelsesringen i den guldsmed hun arbejder i. Om hun skal gå foran eller bagved eller bare sidde i kirken har vi ikke fundet ud af endnu ( har faktisk ikke fået booket en kirke endnu!)

For mig er hendes rolle egentlig mest at høre på alt mit bryllupsævl og så skal hun være med til at udvælge kjole, hår osv. Det er hun både god til og synes er sjovt. Og så satser jeg på at hun giver en hånd med til det praktiske ved bryllupet, dvs. oppyntning før og toiletbesøg under bryllupet.

Hvis jeg havde nogle små niecer der gerne ville være brudepiger, synes jeg klart de skulle have lov, hvis altså de og deres forældre kunne acceptere at festen om aftenen kun er for voksne. Vi har valgt at der ikke kommer børn med, da de børn der er blandt gæsterne er små børn under skolealderen. Vi vil desuden gerne have at både vi og vores gæster ikke skal tage hensyn eller bliver forstyrret af småbørn.

0

Del dette indlæg

Jeg skal have 10 brudepiger..

4 helt små på under 2 år - fordi de er så søde og betyder meget for mig (inkl. min egen søn)

2 store teenage- niecer, de er slør og taske-holdere når der er behov for det

4 voksne gode veninder, der skal hjælpe mig i kjolen, rette kjolen inden jeg går ind + en af dem assisterer mig under billedtagning

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det var egentlig ikke meningen at jeg skulle have brudepiger, men så insisterede mine 3 ældste veninder på at de ville hjælpe på dagen :rolleyes:

- Den ene er ikk så meget til spotlight så hun vil planlægge min polterabend :)

- Den anden skal følges med vores datter på 2 år ind i kirken.

- Den tredje skal hjælpe mig med kjolen i kirken og med på fotoshoot som hjælper.

Tøjet styrer de selv, det vil jeg ikke bestemme.

0

Del dette indlæg

Jeg skal have mine 2 søstre og min bedste veninde som brudepiger og så skal jeg have 3 af mine 4 brødre som brudesvende til at gå ind sammen med mine søstre og veninde før jeg går ind :)

Tror mere det er for at inkludere nogen man holder af i sit bryllup, eller nogle fungerer også samtidig som blomsterpiger og så har de jo den funktion at strø blade ud :)

0

Del dette indlæg

Mine to søstre, som er to år yngre end mig, skal være mine brudepiger. De skal gå ind før mig i kirken, og så skal de være mine støtter, både på dagen, men også inden. De skal ikke strø blomsterblade eller noget, men jeg vil gerne have, at deres kjoler er ens i farverne :)

0

Del dette indlæg

Min datter på 9 min niece på 8 og mine drenge på 11 og 13 år udgør brudepiger og svende.. de skal gå 2 og 2 ind i kirken inden jeg kommer ind..

min mor havde godt nok spurgt om drengene ikke skulle følge mig op... NEJ det er "stedfars job"! grunden til de 4 er de skal være en del af min dag, uden at stresse dem for meget-(autist børn) så deres "funktion" er at se søde ud..

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

jeg har 2 brudepiger, min guddatters mor samt min kommende svigerinde. Jeg har valgt dem da jeg gerne vil have dem ved min side på vores store dag og så skal vi rigtig tøsehygge dagen før og på dagen..

De får ens kjoler på, men ellers er der frit slag for hvad de vil have af hår/makeup/smykker mv.

Min første tanke faldt på mit gudbarn, men da vi ikke vil holde en fest hvor der er børn med, så ville det være mærkeligt at have et barn som brudepige og hun så ikke er med senere.

0

Del dette indlæg

Min kusine på 13 skal være brudepige. Hun går efter min far og mig i kirken - og så sørger hun for at min kjole ligger pænt ved stolen og holder min brudebuket når vi er ved alteret. Og så sørger hun for at hjælpe mig med at kjolen ligger flot inden vi går ud af kirken også.

0

Del dette indlæg

Vores datter på 7 og søn på 4 skal være brude pige/svend - også skal alle vores søsken børn også være det,

så vi får i alt 9 stk. brudepiger/svende i alder 4 -20 år :rolleyes:

Vores børn skal gå ind kirken sammen, lige før min far og mig går ind, de andre kommer så bagefter og efter alder :wink:

Min niece på 20 skal hjælpe mig med kjolen, søger for at slæbet ligger ordenligt inde vi går ind , og at den ligger pænt når vi sidde i kirken, og når vi går ud derfra at slæbet igen ligger pænt.

Redigeret af Andrup pigen :))
0

Del dette indlæg

Mine 2 veninder skal være brudepiger, har faktisk ikke tænkt så meget over deres funktion udover de måske får nogle hjælpe-jobs eks ting under planlægning af brylluppet og i kirken osv.. De skal ikke have ens kjoler på eller gå foran mig op af gulvet.. synes det bliver lidt for amerikaniseret og det kun skal være mig der gik... Kan godt se det søde i at have sine børn/niecer m.m. gå foran en men jeg vil holde en fest uden børn så det er lidt underligt at de er med i kirken men ikke til festen....

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer