Victorias secret

Fast repertoire ved band

6 indlæg i dette emne

Jeg har lige talt med vores musiker, for at forventningsafstemme, som jeg så smukt her læst herinde, at man skal :)

Den kære mand, fortæller mig så at de har et fast repertoire, og sådan er det. Vi kan da godt ønske lidt på selve dagen, og så ser de om de kan det, men ellers kan vi ikke ønske på forhånd. Og det er fordi de ikke mødes og øver, de samles og spiller, og går hver til sit igen (den ene bliver fløjet ind fra London).

Er det normalt? Altså at man ikke kan ønske? Jeg tror nu nok, at de spiller musik som vi kan lide, så vidt jeg kan læse på deres hjemmeside, så helt skidt bliver det ikke ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det er faktisk helt normalt. De sidste 3 år har jeg spillet sammen med et Danmarks bedre partybands "Back to the 80's" ved et større sportsarrangement i Ledøje Smørum. Inden start får jeg en liste over de numre de spiller i deres sæts, underforstået at dem skal jeg altså ikke spille. For størstedelens vedkommende kunne jeg bare have taget listen for de forrige år for det er stort set samme liste men der er jo en grund til at de kommer igen år efter år. Det handler om at bandene har nogle numre som de dels har indøvet og som dels passer ind i deres stil/genre. Der kan så være forskel på hvor bredt og hvor mange numre og hvor bredt de forskellige bands repertoirlister rækker.

0

Del dette indlæg

Jeg tror også det er ganske normalt, ellers skal de jo nærmest kunne spille alle numre, hvis de hver gang de skal til en ny fest har nye ønsker. Det tager jo tid for et band at øve nye numre , og det er ikke bare så let som man tror. De skal jo have alt på plads, ligesom deres timing skal spille osv. Dernæst vil de jo gerne være helt sikre på de rammer plet, og ikke laver fejl..

Hvis man har forskellige ønsker til musik, og ikke kan finde nogle bands der matcher dem, så tror jeg en dj er et bedre valg. Altså ment hvis man har en masse sange man gerne vil have spillet på dagen. En dj skal jo bare finde nummmeret i gemmere, eller på en cd/nettet hvor de nu finder musikken, de skal jo ikke først til at øve nummeret osv..

0

Del dette indlæg

Som band er det en rigtig dejlig ting, når man kan opfylde nogle ønsker hos publikum.

Sidste år spillede vi et job på en cafe i det sydfynske, og der var blandt publikum en gruppe unge fyre, som lagde ud med et ønske om "Black Velvet" inden vi gik igang. Det var egentlig ikke vores plan at starte med den, men nu gjorde vi det - og derefter kom et nyt ønske osv... Hele første sæt - dvs. ca. 12-13 numre blev direkte "dikteret" af de unge mænd. Det er nok ikke sandsynligt at vi kommer til at opleve det igen, men sjovt var det og deres aften var selvfølgelig reddet :-)

Men som band har man selvfølgelig også en rimelig ide om hvad der "holder" live og hvad der ikke gør. Det er baseret på de erfaringer, man gør sig når man er ude at spille. Og jeg vil vove den påstand at en gruppe sammentømrede og dygtige musikere kan skrabe et pænt stort repertoire af "standard" festmusik sammen på kryds og tværs.

Har også prøvet at skulle spille specifikke ønsker, som festarrangøren havde bedt om på forhånd - det kan i de fleste tilfælde også sagtens lade sig gøre, men man er nødt til lige at skule til hvilke instrumenter der er i bandet kontra hvilke instrumenter der medvirker på originalversionen.

Det kan for eksempel være en stor udfordring for et band bestående af guitar, trommer og bas (som os), at skulle spille brudevalsen (som de fleste kender i en udgave spillet af et symfoniorkester eller lignende), men hvis man er kreativ, og ser det som en musikalsk udfordring, så kan det godt lade sig gøre med success!

En anden ting er selvfølgelig at et band, som nævnt ovenover, har et repertoire, de har øvet sig på og brugt rigtig lang tid på at finpudse. Det er bandets produkt eller show om man vil, og i det at hyre et band ligger vel også en vis uforudsigelighed i forhold til hvad der bliver spillet, og at man sætter sin lid til at bandet kan aflæse publikum. :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

En anden ting er selvfølgelig at et band, som nævnt ovenover, har et repertoire, de har øvet sig på og brugt rigtig lang tid på at finpudse. Det er bandets produkt eller show om man vil, og i det at hyre et band ligger vel også en vis uforudsigelighed i forhold til hvad der bliver spillet, og at man sætter sin lid til at bandet kan aflæse publikum. :-)

Helt enig og lige den del kan I høj grad overføres til det vi laver. Som regel sker det først ud på de små timer men nogle gange kan man godt som DJ føle sig lidt som en jukeboks. Det er brudeparrets og gæsternes fest, og derfor handler det netop i vores funktion om at kunne læse og spotte selskabet, herunder dem som ikke ønsker så meget, samtidig med at man skal opfylde de ønsker der kommer. For vores del er nøgleordet sammensætning så der kommer noget bredde og alsidighed ind i musikken og det handler om at bygge op og lave en rød tråd så man starter med musik der appellerer til alle, herunder ikke mindst de ældre. Ønsker er forskellige og det kan meget vel betyde at der er nogle ønsker hvor man siger "mon ikke det er en god ide at vi gemmer det til senere" og det har de fleste folk fuld forståelse for. Det kan også siges sådan at hvis man som DJ udelukkende lader sig "diktere" af en flok unge mænd fra start så leverer man ikke andet musikmæssigt end en playliste som de selv kunne have lavet og man risikerer at tabe resten af selskabet på gulvet. Dette er også noget som brudeparrene generelt lægger meget vægt på, når man taler med dem inden festen: at de har tiltro til at DJ'en kan styre det og sikre at der er noget for alle, også den "tavse" del af selskabet. :)

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer