nalu

Ringene købt meeeen....

15 posts in this topic

Så er ringene købt på vores ferie i tyrkiet. :biggrin:

Vi fandt de smukkeste ringe, vi synes begge de var perfekte, ydermere er de håndlavet, så der findes ikke nogen magentil.

Det er 18 karat guld og i min ring er der 11 små brillianter. Men så i går var der en som sagde til mig at selvom man får certificater så er man ikke sikker på at det er ægte... hverken guld eller brillianter.... :(

Nøj hvor blev jeg ked af det og har virkelig ligget og spekuleret som en gal hele natten. Hvad fanden gør jeg???

Vi købte dem hos en juveler som jeg virkelig følte mig tryg ved, han viste os hvordan man bla. kunne se forskel på brillianter og zirkoner samt gav os en masse anden info som vi spurgte ind til. Han virkede super ærlig og nu sidder jeg med den her lorte usikkerhed fordi jeg fik den besked i går. :td:

Bare lige et øf her fra

0

Annonce ♥

Hvor i Tyrkiet har i handlet... Vi handlede hos Mamaris Gold Center, og der er jeg slet ikke i tvivl om at det er ægte.. Men tror nu ikke den udtalelse har ngoet som helst på sig, andet end jalousi....

Hvis du bruger en masse energi på stadig at tænke over det, så gå til en juveler.... Og bed dem vurderer smykkerne, fordi du er nysgerrig omkring deres danske værdi og gerne vil sikre dig at du ikke er blevet snydt.... Måske koster det dig et mindre beløb, men det er da bedre, end den usikkerhed du pt. går rundt med....

0

Jeg ville da også bare lige få dem tjekket herhjemme :) håber ikke der er noget galt :)

0

Ja det er da bare at gå ind til en guldsmed (evt. en der selv laver smykker) og få dem tjekket :)

Mine forældre køber deres smykker ved en fast guldsmed på Tenerife. De har fået det tjekket herhjemme, og det er ok.

Men det er nu rigtigt nok, at de godt kan fuske med certificaterne. Men altså det kan de vel så også herhjemme... :huh: Her er det så bare lidt nemmere at "klage" hvis man har købt noget, der viser sig at være uægte. Men jeg tror da, at jeres ringe er gode nok :)

0

Annonce ♥

Du kan gå ind i hvilken som helt smykkebutik og få tjekket brillanterne. men skal guldet tjekkes skal der en syreprøve til, det er tit at smykker fra tyrkiet ikke er stemplet, det er der man herhjemme bruger for at finde frem til hvilken karat det er.. De oplyser tit, at du køber en karat, men så viser det sig ikke at være det.. :( Man kan ikke fuske med dette herhjemme da alle smykker er stemplet :)

0

jeg ville tage dem til en guldsmed :)

0

Jeg har besluttet at gå til guldsmed når jeg har fri kl. 14.00 i dag, så jeg kan få ro i mit hoved. Der er stempel i hans ring og det var der også i min til at starte med, men så skulle den være 1 nr større og så er det åbenbart røget i den forbindelse. Jeg håber virkelig at de er tip top. ellers kan jeg findes stor tudende på sofaen senere. :blink:

0

Håber da at de er ægte! Men hvis I har købt dem i en juveler, er der heldigvis en god chance for det. Du må endelig skrive, når du er blevet klogere på det. Krydser fingre for jer!

0

Annonce ♥

Jeg købte også min ring i udlandet, og jeg har faktisk også en plan om at få den tjekket. Jeg føler mig ret overbevist om, at det hele er ægte, men er simpelthen for nysgerrig til ikke at vide det med sikkerhed :lol:

Hvis den viser sig at være noget billigt bras vil jeg gå med den alligevel, for jeg synes den er super smuk, men selvfølgelig ærge mig over de penge jeg har brugt på den.

Er spændt på at høre, om jeres er i orden!

0

Som guldsmed uddannet, der har arbejdet tæt med tyrkere, vil jeg sige at de nok er gode nok... Tyrkiet går meget op i deres Guld industri og er generelt rigtig dygtige... Det været sagt, så er det jo ikke sværere end at gå ind til din nærmeste guldsmed og bede dem tjekke det... De fleste guldsmede (mest dem med værksted dog) har et testsæt til at definere karaten på guld og evt også en lille maskine der kan fortælle om diamanter er ægte... Jeg har selv brugt dem mange gange i forbindelse med køb af guld fra kunder... Nogle guldsmede vil evt tage et lille beløb for det, men de fleste gør det gratis så vidt jeg ved...

Jeg synes ikke du skal gå i "panik" endnu, håber det hjalp

Xaksia

0

Jeg har besluttet at gå til guldsmed når jeg har fri kl. 14.00 i dag, så jeg kan få ro i mit hoved. Der er stempel i hans ring og det var der også i min til at starte med, men så skulle den være 1 nr større og så er det åbenbart røget i den forbindelse. Jeg håber virkelig at de er tip top. ellers kan jeg findes stor tudende på sofaen senere. :blink:

Lad os endelig vide hvordan det gik....

0

Det er 18 karat guld og i min ring er der 11 små brillianter. Men så i går var der en som sagde til mig at selvom man får certificater så er man ikke sikker på at det er ægte... hverken guld eller brillianter.... :(

Den usikkerhed - om ægthed, er måske kommet fra en indslag i Go' aften Danmark i DR1, som der var - jeg tror det var onsdag aften, hvor et par medarbejdere fra et guldopkøber firma præsenterede et stort udvalg af "guld" smykker, der var købt syd for vores grænse. De var forgyldt ja, men ellers var der ikke meget guld i dem. F.eks. holdt de en magnet hen over smykkerne - og hvis de reagerer på en magnet, så er det ikke guld. Jeg fik en gang fortalt af en metalkontrollør, at det nogen steder i verdenen var ok at stemple med 14 eller 18 k blot smykket var forgyldt med tilsvarende karat.

Handler man i en butik, hvor de lokale også køber deres smykker, så er der rigtig stor sandsynlighed for, at smykkerne er ægte. Karaten kan som tidligere nævnt måles med en syre prøve - forsvinder metallet - forsvinder lødigheden også. Det kan også måles digitalt. Guldsmedene der nede syd på og øst på er hamrende dygtige - også til at lave hule smykker. Det mindsker guldvægten men koster på arbejdstiden, hvilket ikke betyder så meget med deres arbejdsløn.

Det eneste man skal huske - der findes ikke billigt guld noget sted i verdenen. Guldprisen er ens over alt - men der kan spares på arbejdsløn :biggrin:

Men tag de roligt - jeres ringe er givet gode nok.

Bedste hilsner

Ege art

0

Annonce ♥

Så fik jeg jo taget mig sammen til at indlevere ringene og der skulle gå 5 dage før jeg fik svar tilbage - de er ganske ægte - hun kunne dog ikke med sikkerhed sige hvilken karat brillianterne er,hun var i tvivl imellem to karat og ville jo ikke begynde at tage dem ud af ringen for at blive sikker.

Men alt i alt så er de 3 gange så meget værd som vi har givet for dem :biggrin: så jeg er helt glad igen.... Derfor kan jeg også nu tillade mig at anbefale Alayans i Alanya, Tyrkiet.

0

Så fik jeg jo taget mig sammen til at indlevere ringene og der skulle gå 5 dage før jeg fik svar tilbage - de er ganske ægte - hun kunne dog ikke med sikkerhed sige hvilken karat brillianterne er,hun var i tvivl imellem to karat og ville jo ikke begynde at tage dem ud af ringen for at blive sikker.

Men alt i alt så er de 3 gange så meget værd som vi har givet for dem :biggrin: så jeg er helt glad igen.... Derfor kan jeg også nu tillade mig at anbefale Alayans i Alanya, Tyrkiet.

Fantastisk... Så er der ingen panik mere. :thumbsupsmileyanim:

0

Jeg vil altså også bare lige sige, at ingen af os jo nogen sinde kan være helt sikre? Mine forældre købte for lidt over 25 år siden deres ringe, hos en anderkendt københavnsk guldsmed inde på Strøget - 10 år senere, da mine forældre er blevet skilt og min mor vil sælge ringene, fortæller en anden guldsmed hende, at de er blevet snydt, ringene er simpelthen ikke guld og intet værd. Kvitteringen var forsvundet i skilsmissen, så klage var ikke en mulighed. Så vi er altså ikke nødvendigvis sikrere herhjemme.

Når det så er sagt, så var det da dejligt, at du fik ro i sindet! Og tillykke med i fandt drømmeringene til en fordelagtig pris :thumbsupsmileyanim:

0