Pleazure

P&C's romantiske bryllup - gang i planlægningen igen :)

208 posts in this topic

Endelig, endelig ENDELIG blev det nu vores tur til at begynde at planlægge bryllup - og uh, hvor vi begge glæder os!
Min H2B og jeg har været sammen i 7 år nu. Jeg var faktisk begyndt at tro, at han aldrig ville fri og var egentlig også begyndt at acceptere dette. Altså, man bliver jo ikke mere lykkelig af at være gift, og så længe vi har et godt forhold, er det vel det vigtigste... Men - så gjorde han det! Og timingsmæssigt på et tidspunkt, jeg slet ikke havde forestillet mig.
Vi har lige købt vores drømmegård. En gård med historie tilbage til roder Konge, og vi glæder os vanvittigt til at flytte ind. Det er en perfekt location for et romantisk bryllup; der er stor flot have (altså når jeg får fjernet al ukrudtet :huh:), og vi har den smukkeste udsigt. Der er derfor slet ingen tvivl om, at vores bryllupsfest skal holdes på gården.

Gården kræver dog en omfattende renovering før vi kan flytte ind, og før vi kan holde et bryllup. Vi planlægger at indrette den ene af længerne på udbygningerne til festlokale. Det skal være i gammel landstil, og kan blive super fedt. Men pyh... både beboelsen, udbygninger mv kræver renovering, så på den måde er vi lidt i kapløb med tiden :blink: Derfor planlægger vi også først at holde bryllup om ca 2 år, så vi kan få faciliteterne på plads inden.

Jeg forsøger at bygge vores planlægning op stille og roligt, og vil i starten nok blot lægge noget inspiration ind. Eftersom bryllupsdatoen først er om ca 2 år, har jeg masser af tid :)

Planlægningsoversigt
Tema og type fest: Romantisk og med et strejf af klasse
...
Rød = ikke afklaret
Gul = vi er ved at være der, men mangler fx at bestille
grøn = done!
...
Inden vielsen:
Økonomiske overvejelser
Vielsesringe
Fastsættelse af dato - en tur på rådhuset - kirkelig velsignelse (vores RIGTIGE bryllup)
Tema - se her og her
STD, invitationer, bordkort, takkekort
Tidsplan på selve dagen
Ønskeseddel
...
Selve vielsen:
Kirke
kirkehæfter
Forlover
Mit look:
- Kjole - inspiration, kina-tanker, slør, bestilling
- Lingeri
- Sko - inspiration her og her
- Brudebuket
- smykker
- hår
Brudepiger og -svende
Transport
...
Fotografering:
Fotograf inkl foto location
...
Reception:
Reception
...
Bryllupsfest:
Menu - cake topper
Musik
Bordpynt, dekorationer mv
Toastmaster
Gavekoordinator
Tale
Gæstebog
...
Brunch dagen efter:

skal vi det???
...

Se også min detaljerede planlægning her

Shoppeguide:
Links til sider, hvor jeg måske skal shoppe
...

Edited by Pleazure
0

Annonce ♥

Og ja... hvis nogen synes jeg starter noget usystematisk, så er det helt korrekt! Jeg tænker at sådan er det med de fleste - i starten surfer man vel bare lidt rundt og forsøger at finde noget inspiration?

Nå, men her er en god ide til takkekort - synes det er lidt fedt at "thank you" er en del af selve fotoet

123356477263061161_wBWud39n_b.jpg

And_They_Lived_H_4e6657e77017b.jpg

Edited by Pleazure
0

Ideer til invitationer/STD

Efter overvejelser har jeg besluttet ikke at sende STD-kort ud - vi (eller jeg - for H2B er ligeglad :)) vil hellere bruge krudtet og pengene på en finere invitation i stedet. Dem påtænker vi så at sende ud i god tid, samt varsle de allernærmeste så snart vi har en dato...

281263939198594596_DnkHqmR9_f.jpg

layout kan købes her: http://www.etsy.com/...ing-invitations
http://www.etsy.com/...?ref=v1_other_2

244461085993265331_5tatwvQP_f.jpg

172614598187290471_emruv648_f.jpg
IMG_0737.jpg

jeg ønsker mig papir med denne prægning - blot at prægningen ikke er blomster, men blonder ligesom de fotos ovenfor. Gad vide om det kan findes et sted? Etsy er selvfølgelig altid et godt bud - jeg leder :)
En overvejelse er også, og vi skal have præget vores monogram i stedet - og så blonderne som "almindeligt" tryk. Hmm... :)

Oh my.... Dette er bare for klasse! Er der nogen der ved hvor man kan få disse små champagneflasker til rimelige penge? En lille asti ville også være ok :o)

Invitationer-til-bryllup-130x73.jpg pakkes i silkepapir eller måske tyl? og i en smuk æske :) Label tages af i varmt vand og ny hjemmelavet sættes på

STD: sendes ud ca 12 mdr før
Invitation: 5-6 mdr før

Jeg er selvfølgelig ikke den eneste, der er blevet hooked på denne ide - så når jeg skal i gang med dem, skal jeg huske at kigge her:
http://www.bryllupsk...oner-hjclp.html

kunne også godt finde på at sætte sådan et på flaskerne

post_13440_1126351975.jpg
Ideer/husk dette ifbm teksten til invitationerne:

kun receptionsgæster:
vi byder på bryllupskage og bobler :)

Edited by Pleazure
0

Inspiration til deko

Jeg eeeeelsker blomster og er et havemenneske. Vi er så heldige at have faciliteterne til at holde festen hvor vi bor, i en dertil indrettet del af udbygningerne. Det bliver SÅ fedt - rustikt og romantisk look :loveshower:

Eftersom vi har en stor have med masser af blomster, synes jeg det er oplagt at benytte os af dette. Eftersom bryllupsdatoen endnu ikke er fastsat ved jeg ikke hvilke blomster der blomstrer på vores bryllupsdag, men... skulle det fx være omkring dette tidspunkt er der masser af fine hotensia og de smukkeste roser...
I øvrigt også en ganske fin måde at spare penge på :)

Nedenfor inspirationsbilleder - jeg har ikke lagt mig fast på noget som helst endnu.

86553624058853932_1XEsVANf_b.jpg
36451078204134114_WVZjXR0d_b.jpg
182395853628814080_8UXMQTby_b.jpg
43276846388806017_6FKK1H9P_b.jpg

post-17888-1145913630.jpg
bord ins.jpg

meget sød detalje, som måske kunne være udsmykning ned ad grusvejen? Drømmer dog også om fakler...
plus_53$!x600.jpg

Og tyvstjålet fra en anden tråd - jeg drømmer om fakler, men dette kunne også være en mulighed:
Åh altså... jeg så en gang sådan nogle "fakler", som skulle stå udendørs. Det var en stor træstub, hvori der var savet et kryds ned igennem toppen. Deri var hældt noget lampeolie (tror jeg) og så sat ild til... Det så bare ssååååååå flot ud og de brændte jo hele natten!
Nu kan jeg bare ikke finde billederne af det igen... og har prøvet at google, men aner ikke, hvad de hedder :(

Her kommer et billede af én, som er noget udbrændt samt står i dagslys:
brible003.jpg

bordopstilling.gif
tall-pink-centerpieces.jpeg

Læste for øvrigt fra en anden BK'er, at de havde haft små fyrfadslygter til at hænge rundt i havens træer - hyggeligt, mens mørket faldt på. Ret god og billig ide.

Desuden havde de købt murerbaljer til at stå udenfor med is og drikkevarer - også en rigtig god ide!

Edited by Pleazure
0

Annonce ♥

Vielsesringe

Efter at have ledt flere steder efter de helt rigtige ringe lykkedes det til sidst :thumbsupsmileyanim: Underligt, som man kan stå med den der "tjo, ja, det er da fine ringe" rigtig mange gange når man ser på ringe - og så pludselig, så er suset i maven der når de helt rigtige kommer frem!

Vi havde på forhånd aftalt at prisen på vores ringe ikke var så væsenligt. Vi ville godt acceptere at ringene var en forholdvis stor post i budgettet, fordi vi skal gå med dem i 80 år (okay, så er jeg 111 år - er da vist nødt til at smide noget mere ind på pensionsopsparingen hvis det kommer til at holde stik :biggrin: ) Desuden har vi sparet forlovelsesringe væk - vores vielsesringe er således både forlovelses og senere vielsesringe.

Jeg skal nok smide et foto når vi får dem hjem i midten af næste uge. Uh, det glæder jeg mig til :)

Opdateret 10/9 2012 - her er vores smukke ringe:

A3116.jpg

Edited by Pleazure
0

Og ja... hvis nogen synes jeg starter noget usystematisk, så er det helt korrekt! Jeg tænker at sådan er det med de fleste - i starten surfer man vel bare lidt rundt og forsøger at finde noget inspiration?

Nå, men her er en god ide til takkekort - synes det er lidt fedt at "thank you" er en del af selve fotoet

123356477263061161_wBWud39n_b.jpg

Du har helt ret, de første par måneder går mest med inspiration. Blev forlovet 18. feb og skal giftes d. 17. nov. vi kunne ikke få fastsat dato før april, og brugte derfor også 2 måneder på mest at surfe :rolleyes::a1221:

også lidt stressende, for vi kan ikke være i så god tid med det hele :blink:

0

148126275214383801_sRUfc5IY_b.jpg

bryllupsindbydelser.jpg

STD: sendes ud 7 mdr før

Er det ikke lidt fjollet (og spild af penge) at sende STD ud en måned før indbydelsen kommer?

Sådan som jeg ser der, så er SDT noget man sender ud et års tid før, eller tidligere hvis man har datoen :)

0

Annonce ♥

148126275214383801_sRUfc5IY_b.jpg

bryllupsindbydelser.jpg

STD: sendes ud 7 mdr før

Er det ikke lidt fjollet (og spild af penge) at sende STD ud en måned før indbydelsen kommer?

Sådan som jeg ser der, så er SDT noget man sender ud et års tid før, eller tidligere hvis man har datoen :)

He he jo, det har du ret i. Så bare hvad en anden havde gjort, og så skrev jeg det ind. Jeg retter det lige til 1 år :)

0

Tema

Temaet for vores bryllup er romantisk og med et strejf af klasse. Med et strejf af klasse mener jeg ikke at det skal være vild luksus (jo det ville vi da gerne hvis haven var fyldt med pengetræer :wink: ) - men det skal alligevel være lidt "mere" end en 40 års fødselsdag.

Vores location, som er vores egen gård, kan emme af romantik hvis der pyntes rigtigt op. Det vil jeg prioritere. (og jeg skriver jeg - for denne del kommer jeg helt sikkert selv til at styre 100%).

Farver

Farver tror jeg bliver: hvid, lime-grøn og hør.

Festlokale

Vores festlokale bliver den ene længe af en tre-længet udbygning. I dette "u" er grus rundt i kanten og græs i midten. I denne "gårdhave" drømmer jeg om fakler rundt om ved længerne, bænke eller måske små haveborde ved længerne. Desuden whiskytønder eller andet med is i, så gæstene selv kan hente kolde drikkevarer. Og masser af blomster!

Historien

Vores gård er en gammel gård, som har en lang historie. I gamle dage var det en større gård, og de som ejede "var lidt ved musikken". I dag har den mere karakter af almindelig, vi er ikke rige (ærgeligt nok :biggrin:)

Men netop fordi gården har været noget lidt specielt, er der ting fra dens historie som vil være oplagt at "bruge" i forbindelse med vores bryllup. Fx er de forreste bænke i den lokale kirke udstyret med våbenskjold fra et bryllup, som har været for mange år siden. Disse våbenskjold vil vi nok inddrage i vores tema.

Edited by Pleazure
0

The Bride - look

Jeg er endnu så ny i planlægning af vores bryllup at jeg ofte nok blot skynder mig at gemme billeder og ideer i min tråd, så snart jeg falder over noget som er fint.

Hår:

long_hair_2_m.jpg
prom-updo-bridal-hairstyles-for-long-hai
e73ab7302b2e3578b129931dac063a67.jpg

brudehaar.jpg

Edited by Pleazure
0

Økonomi

Gæster: ca 80 til reception og 50 til bryllupsfest

Budget: mit foreløbige budgetoverslag siger 75.000 kr

Har i dag oprettet en opsparingskonto :wink:

Høj prioritet/her spares ikke:

1. Invitationer, bordkort, takkekort skal være fine - men jeg håber at spare lidt ved at lave dem selv

2. Vi skal have lækker mad og lækre drikkevarer

3. Location skal pyntes fra ende til anden - men igen vil det være et DIY-projekt med egne blomster fra haven mv. Jeg håber at kunne gøre det relativt billlgt

4. Vi skal have lov at invitere alle dem, vi har lyst til

5. Ringene - dem skal vi bære resten af livet, så de skal være fine

Lav prioritet/her sparer vi:

1. Alt mulig add-on kan vi sagtens undvære. Dvs at toiletkurve og lignende bliver fravalgt

2. bryllupsrejse - det bliver ikke. Vi synes faktisk at festen er rigelig fejring for os

3. Overnatning, det bliver selvfølgelig hjemme

4. Blomster, jf. ovenfor. De er af høj prioritet med lav budget :)

Edited by Pleazure
0

Annonce ♥

Reception:

Jeg husker et bryllup vi deltog i for nogle år tilbage. Her blev serveret kaffe og småkager, mens brudeparret var til fotograf. Vi sad i haven i telte og det var sådan set fint nok men...

1) vi hundefrøs! Det var en af de dage hvor det blæste en del, og os piger i små kjoler sad og hoppede på stolen og drak 4 liter kaffe i timen for derved at holde varmen. Da teltet kun skulle bruges til receptionen var varmen sparet væk

2) vi var skrupsultne! Min H2B og jeg havde ikke lige fået frokost inden vi to afsted til vielsen (kl. 13), og en del af de andre gæster sagde det samme (altså: vi gik jo ikke rundt og spurgte, men det blev faktisk et emne til den reception)

Så derfor: vores skal være anderledes! Jeg tænker følgende:

Vores reception håber jeg kan holdes udendørs i vores have. Vejret kan selvfølgelig tvinge os indendørs, men ellers...

Der skal være udendørs varmekanoner, og er vejret dårligt, flyttes receptionen indenfor i festlokalerne.

Receptionen starter selvfølgelig uden os, fordi vi jo iler til fotografering efter vielsen. Gæsterne skal derfor klare sige selv en times tid...

Jeg overvejer kraftigt at servere nogle lette sandwiches til gæsterne mens vi er væk. Kan man ikke godt det? Er sikker på vores madleverandør kan lave nogle, som er rigtig fine, sådan at "stilen" stadig holdes - hun er bare så dygtig til det der. Hertil blot sodavand og øl...

Når vi kommer tilbage fra fotografering, skal vi have bryllupskage og champagne. Det med champagnen overvejer jeg pt, selv om asti er sød, vil rigtig mange faktisk gerne have det (inkl mig :wink: - jeg vil nu også gerne have champagne :wink: )

Vi er ikke helt afklaret om vi holder en stor reception hvor vi udvider skaren lidt, eller om gæsterne er de samme som de, der skal feste videre med os.

Børn er vi heller ikke afklaret med. Vi har selv 3, som på det tidspunkt er 8, 6 og 3 år... Børn er i hvert fald velkomne til receptionen, men måske ikke om aftenen...

Hmm, dette må vi tænke nærmere over :rolleyes:

Opdatering 30. august 2012:

Underholdning til børnene kan fx være en ballonmand

Opdatering 4. september 2012:

185843922093729518_ADvWgz5S_f.jpg

Edited by Pleazure
0

Annonce ♥

Velkommen til. Ser frem til at følge din beretning. Der er jo ikke længe til hvis datoen d. 1.9.12 er rigtig ? :-)

Tak :)

Vi gifter os på rådhuset af bla skattemæssige årsager, men fortæller det ikke til nogen. Lader blot folk tro, at vi har forlovet os. Så denne planlægning omhandler det kirkebryllup vi skal have om ca 2 år :loveshower:

0

Annonce ♥

Hej :)

Til et bryllup jeg var til, fik vi små lækre sandwiches mens brudeparet blev fotograferet, det var virkelig lækkert! Så det synes jeg sagtens i kan gøre. :)

Jamen, præcis! Er sikker på "madmor" kan lave dem lidt lækre, så de ikke ligner dem man køber i køledisken i superbrugsen. Og samtidig noget både voksne og børn gerne vil have :)

Edited by Pleazure
0

Budget

Nu er jeg så småt startet på et budget, men er langt fra færdig! Faktisk synes jeg det er svært at budgettere mange af posterne. Indtil videre har jeg et nogenlunde estimat på mad og drikkevarer, men... hvad koster kjolen? Hvad med al tilbehøret (skørt, slør, strømpebånd osv). Hvad koster mandens tøj? Hvad med sko og lingeri? Transport og musik? Leje af duge, service mv...

Jeg er selvfølgelig godt klar over at priserne afhænger meget af hvad man vælger, men pyh... der er godt nok mange ting jeg ikke har overblikket over! Godt der er lang tid endnu...

Findes der nogle steder herinde, hvor brudepar har offentliggjort deres bryllupsbudget? Bare så man kan blive en lille smule inspireret (hvis man kan kalde det det)?

0

Jeg har faktisk bedt redaktionen om at lave et "over-emne" der hedder BUDGET, så folk kan lægge deres budgetter og regnskaber ind... Men der er ikke lige sket noget endnu...

Vil nemlig også gerne selv se andres budgetter, så jeg kan se hvad jeg evt. har glemt...

0

Et sted på en af de sidste sider i min beretning er der et budget og de faktiske udgifter til vores bryllup - ved ikke om det hjælper?

Mht til brudens udstyr er kjolen nok den største udgift for mange lige fra 1000,- til 30.000,- ( tror gennemsnittet bruger omkring 8000,-). Skørt, slør mm kan ikke betale sig at købe i brudebutikkerne efter min mening - det er alt for dyrt. Et slør til fx 1000,- kan man finde til 1/3 på nettet (også i en god kvalitet). Skal du have hårpynt er det også noget man kan få i mange prisklasser (fra 100,- til 2000,-). Der ville jeg igen kigge på nettet fx Etsy (hvor du finder mange talentfulde designere LOL) eller Jannie Baltzer. Der er også mulighed for at få gode skørter på nettet (evt brugt). Det ville jeg kun sætte 400,- af til. Sko og undertøj kan man finde i Alle prisklasser.

Jeg går i øvrigt ind for at man kan bliver über lækker stylet brud for 5000,- MEN de fleste kan ikke holde sig inden for det beløb. Men det er ikke prisen på bruden der afgør om hun ser fantastisk ud.

0