Sign in to follow this  
Followers 0
namibianbride

Hvilken side?

13 posts in this topic

Hej BK-ere

Sidder lige og prøver at lege lidt med bordplan for dem vi ved der kommer + os selv.

Jeg har lavet det helt traditionelle hovedbord, men, men, men, hvilken side er det nu bruden sidder på i forhold til gommen?

Er det nr. 1:

Gommens mor - brudens papfar - brudens mor - gommen - bruden - brudens far - brudens papmor - gommens far.

eller er det nr. 2:

Gommens far - Brudens papmor - Brudens far - Bruden - Gommen - Brudens mor - Brudens papfar - Gommens mor?

Vi ønsker et traditionelt hovedbord og er bare i tvivl, mener at vi sad som nr. 2 til min mors bryllup, men er ikke helt sikker.

0

Annonce ♥

Altså jeg ved det ikke, men skal gommens forældre sidde helt ude på yderste kant? :)

1

Jeg mener at Bruden skal sidde på Gommens højre side :)

0

Annonce ♥

bordplan-firkantede-borde.jpg Sådan her siger BK... :D

Jeg ville nok også sørge for, at gommens forældre var tættere på, selvom bruden har dobbelt op på forældre...?

Edited by NBN84
0

Fundet via google:

Bryllup : Brudeparret sidder altid ved siden af hinanden. Bruden på brudgommens høre side. Brudeparret anbringes midt for den ene langside. Bruden har sin far på højre side, og han har brudgommens mor til bords. På brudgommens venstre side anbringes brudens mor, der skal have brudgommens far til bords.

Edited by GoldRumble
0

I kan da også lige få resten af artiklen :)

Bordplaner (formelle) ved bryllup mv.

Ved visse familie højtider, er der forskellige regler for placering af gæsterne. Dette er et forsøg på at beskrive de formelle regler og traditioner (god takt og tone) som anvendes under større fester her i landet.

Generelt : Det er værtens opgave, at informere herrerne om, hvilken dame der er deres borddame. Man kan eventuelt fremstille et "til bords kort". Herren finder sit navn på kortet – og kan her læse hvem han skal have som borddame. I Danmark (Norge, Sverige og Finland) sidder borddamen altid til HØJRE for sin bordherre. I resten af Europa er det omvendt.

Øvrige bordregler : Forældre og børn må aldrig have hinanden til bords. Forlovede par skal altid have hinanden til bords (indtil de bliver gift – så skilles de ad) Ægtepar skal sidde på samme side af bordet, så de ikke kan "kontrollere" hinanden.

Når der føres til bords : Når man går til bords, går først værten og dennes borddame. Derefter følger resten af selskabet og til sidst værtinden og hendes bordherre. Man sætter sig ikke før alle parter har fundet deres pladser. Værtinden er den første person, som sætter sig. Derefter følger resten af selskabet.

Når man går fra bordet : Når man er færdig med at spise, er det altid værtinden og hendes bordherre, der først forlader bordet eller lokalet. Dernæst er det gæsterne og til sidst værten og hans borddame. Altså i helt omvendt rækkefølge når festen startede.

Bryllup : Brudeparret sidder altid ved siden af hinanden. Bruden på brudgommens høre side. Brudeparret anbringes midt for den ene langside. Bruden har sin far på højre side, og han har brudgommens mor til bords. På brudgommens venstre side anbringes brudens mor, der skal have brudgommens far til bords.

Sølvbryllup : Sølvbrudeparret anbringes midt for den ene langside med forældrene nærmest. Sølvbruden får sin svigerfar på højre hånd og svigerfaderen får sølvbrudens mor som borddame. Sølvbrudegommen får sin svigermor på venstre hånd, og hun får sølvbrudens far til bords. Den ældste søn eller datter placeres på

modsatte langside, lige over for sølvbrudeparret og fører slægtens ældste eller festens fornemmeste gæst til bords. Sølvbrudeparrets andre børn sidder ved bordenderne til ære for de gæster, der må placeres her.

Konfirmation : Konfirmanden anbringes mellem sine forældre midt for bordets ene langside.

Barnedåb : Hovedpersonen skal ikke med til bords, men fremvises eventuelt ved desserten. Værten skal have guldmoderen til bords, og værtinden skal have den ældste fadder til bords.

Edited by GoldRumble
0

Altså jeg ved det ikke, men skal gommens forældre sidde helt ude på yderste kant? :)

Ja det har vi bestemt og aftalt med hans forældre, da mine forældre ikke kommer særlig godt ud af det med hinanden og derfor ønsker dem på hver sin side af os. :)

Edited by namibianbride
0

Annonce ♥

Tak for jeres svar! Så havde vi placeret rigtigt :)

0

Ja det har vi bestemt og aftalt med hans forældre, da mine forældre ikke kommer særlig godt ud af det med hinanden og derfor ønsker dem på hver sin side af os. :)

Jeg mente også bare sådan generelt. Det vidste jeg faktisk ikke. Så er det jo brudens forældre der er forfordelt..

0

BK har faktisk en fin guide til det med skilte forældre og nye partnere :)

http://www.bryllupsk...il-bryllup.html

En traditionel bordplan, hvor de nye partnere kommer til at sidde yderst, således at forældrene sidder tættest på brudeparret :)

Ja problemet med denne er bare at mor og stedmoder sidder på samme side, så det vil slet ikke fungere! Det er ikke noget problem for svigerforældrerne, da de også har den holdning at så længe mine forældre betaler brylluppet, så må de også gerne sidde tættere på os + at mine svigerforældre ser os hver dag, mens mine forældre kun ser os 2 uger 2 x årligt :)

Edited by namibianbride
0

Annonce ♥

Jeg mente også bare sådan generelt. Det vidste jeg faktisk ikke. Så er det jo brudens forældre der er forfordelt..

Ja det ved jeg godt generelt, og ville heller ikke være noget problem hvis de kunne finde ud af det med hinanden, men på nuværende tidspunkt er jeg bange for at det bare ville blive akavet for alle hvis vi satte dem tættere på hinanden.

Har set løsninger hvor man så putter BM og MOH ved hovedbordet, men da min H2B's bestmann er gift og vi har blomsterpiger på 5, 6 og 7 i stedet for brudepiger, så den fungerer ikke så godt :(

Edited by namibianbride
0