MissPerle

Fotografer og deres billeder..

31 indlæg i dette emne

Hvis man tager deres store pakke, hvad er "normalt" at få med?? Jeg har forhørt mig lidt og de er jo ikke meget for at give deres Raw filer, og hvad er normalt at få 400- 200 billeder redigeret ? Hvad jeg kan forstå er at når de er redigeret kan eller må man så ikke selv redigere i dem? :(

Og hvor mange billeder er nok for en hel dag?? 400 billeder er det nok eller for lidt????

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ej det var godt nok heller ikke mange billeder i fik der, og lige med billeder vil man jo gerne ha mange gode :)

Det er ok, men kunne da sagtens bruge nogle flere! Til gengæld har vi både fået alt optaget (rå klip), en bryllupsvideo/film og vi lavede et rum hvor folk kunne gå in di løbet af aftenen/natten og tale til os... hvilket der er kommet en meget sjov 'bag om kulisserne' video ud af :)

Tror til gengæld, at 350-400 billeder er ret normalt i fht. bryllupper.

Det var nu mest også de officielle billeder, jeg gerne ville havehaft nogle flere af- fik med min mand, og så to forskellige med vores bridal crew aka forlovere og brudepiger og en fællesfoto.

Ville måske gerne have haft nogle pæne opstillede nogle af alle gæsterne (par sammen fx), og med mine bedsteforældre etc.

Det skal dog siges, at vores billeder blev taget til en rigtig god pris, da fotografen er en god ven af familien. Så vi fik det til vennepris

:)

Redigeret af Leone
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Kan godt forstå, at du ikke finder mange fotografer, der udleverer deres Raw filer, det er jo deres billeder - deres kunstværker - og de er ikke interesserede i at andre laver redigering på dem.

Tror det er totalt no-go i fotograf branchen at lave redigering af andres billeder - og det gælder så selvfølgelig også, at man ikke gør det som privat person.

0

Del dette indlæg

Vi får 300 billeder fra en hel dag. Først tænkte jeg også det var lidt lidt, men på den anden side tror jeg ikke, man er bedre tjent med at få flere tusinde billeder, hvor mange sikkert vil være stort set ens (sikkert nogen, der er uenige her). Synes det er helt fint at nogen laver sorteringen for os:) Ville ønske nogen ville sortere de 3000 billeder vi har fået taget i USA i sommers, så jeg endelig kunne tage mig sammen til at lave en fotobog:D

0

Del dette indlæg

Ej det var godt nok heller ikke mange billeder i fik der, og lige med billeder vil man jo gerne ha mange gode :)

Det er ok, men kunne da sagtens bruge nogle flere! Til gengæld har vi både fået alt optaget (rå klip), en bryllupsvideo/film og vi lavede et rum hvor folk kunne gå in di løbet af aftenen/natten og tale til os... hvilket der er kommet en meget sjov 'bag om kulisserne' video ud af :)

Lyder virkelig som en sjov/god ide! Hvordan gjorde i det rent praktisk, kørte videokameraet bare hele tiden?

0

Del dette indlæg

Altså:

Du kan (og må selvfølgelig også - det er jo dine billeder) godt redigere i billeder som ikke er i RAW format - men du har ikke helt de samme muligheder og redigeringer i jpg-format kan til tider forringe billedkvaliteten. I Raw er der en masse ekstrainformationer, som udelades i jpg, da disse er komprimerede filer, som fylder meget mindre end RAW og som er lavet til at blive brugt, eller printet, som de er. Da fil-størrelsen er så stor som den ofte er fra fotografer, vil jeg mene du godt kan foretage mindre justeringer på egen hånd efterfølgende.

Årsagen til at jeg ville nægte at bruge en fotograf, som ikke vil udlevere RAW. er fordi jeg selv har de rette programmer og de nødvendige kompetencer til at foretage redigering i RAW formater, og jeg gerne selv VIL lege med redigering af de billeder jeg får ud af det.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså:

Du kan (og må selvfølgelig også - det er jo dine billeder) godt redigere i billeder som ikke er i RAW format - men du har ikke helt de samme muligheder og redigeringer i jpg-format kan til tider forringe billedkvaliteten. I Raw er der en masse ekstrainformationer, som udelades i jpg, da disse er komprimerede filer, som fylder meget mindre end RAW og som er lavet til at blive brugt, eller printet, som de er. Da fil-størrelsen er så stor som den ofte er fra fotografer, vil jeg mene du godt kan foretage mindre justeringer på egen hånd efterfølgende.

Årsagen til at jeg ville nægte at bruge en fotograf, som ikke vil udlevere RAW. er fordi jeg selv har de rette programmer og de nødvendige kompetencer til at foretage redigering i RAW formater, og jeg gerne selv VIL lege med redigering af de billeder jeg får ud af det.

Sådan havde jeg det lidt med de officielle billeder... Hun tog et hav af billeder, og det irriterrer mig altså lidt, at hun nægtede at give os dem.

Ville gerne selv have haft muligheden for at udvælge dem jeg kunne lide... men det er vist ret normalt :)

0

Del dette indlæg

Lyder virkelig som en sjov/god ide! Hvordan gjorde i det rent praktisk, kørte videokameraet bare hele tiden?

Vi satte et kamera (helt low-key) op inde på et hotelværelse, som gæsterne så fik at vide hvor var.

Så kunne man gå ind alene eller flere sammen, og sige/gøre hvad man ville foran kameraet i enrum... Det eneste de skulle gøre, var at trykke REC ved start optagelse og stop, når de var færdige.

Toastmasteren gav infoen da middagen var ved at være slut... så stod kameraet ellers tændt resten af aftenen/natten.

Needless to say er det nogle meget sjove- og forskellige resultater der kom ud af det.

Vi har så klippet i det bagefter via iMovie (super nemt), og skrevet hvem de forskellige er- og lagt det op sammen med billeder fra festen og andet lir på en lukket hjemmeside.

Det med hvem er for gæsternes skyld, da de ikke alle kender hinanden.

Folk var flade af grin over det!

0

Del dette indlæg

Jeg kan godt forstå hvis fotografer ikke vil udlevere RAW format af deres billeder til hr og fru hvem-som-helst, for en dårlig redigering efterfølgende vil de naturligvis ikke lægge navn til. Men dem vil jeg jo så bare ikke benytte mig af, fordi jeg vil har en forståelse for, at jeg nok skal skrive på billedet hvis jeg selv har redigeret i det. Og er fotografen tilstrækkeligt dygtig til at redigere også, så er der heller ingen behov for selv at arbejde med dem efterfølgende, andet end fordi man - som jeg - synes det er sjovt og udviklende i ens kompetencer.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

http://www.strikert.dk/

.. Vi har booket strikert som heldags..
Der medfølger 2 fotografer hele dagen, plus han ikke tager rettighederne til billederne.
Da vi talte med ham gik han meget op i at det var vores dag og vores billeder..

og så hjælper det meget at vi fik en fornuftig pris :wink:

0

Del dette indlæg

Altså:

Nej, i følge loven om copyright så må man IKKE hverken redigere eller beskære i fotografens billeder efterfølgende. Som fotograf bliver jeg faktisk både forarget og chokeret over at du kan finde på at skrive så skråsikkert i et forum at det er en selvfølge at man må efterbehandle billederne bagefter. Hvis du vil lave redigering bagefter så er det vigtigt at du aftaler dette med fotografen - ellers er det faktisk strafbart! Og selvfølgelig vil en fotograf ikke levere raw filer - fotografens job er jo ikke bare at trykke på knappen - nej der er mange timers redigering efterfølgende. Man vælger vel fotografen fordi man kan lide hans/hendes stil - så efterfølgende redigering bør ikke vær nødvendig, for man kan vel lide det man har valgt. Med mindre man kun har kigget på prisen og ikke undersøgt sin fotograf til bunds. Men så vil jeg også mene at det er ris til egen røv :)

2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvorom alting er- er det et bryllup- ikke et fashion shoot eller andet i den dur.

Det er jo heller ikke billeder der skal indtjenes penge på eller bruges offentligt (for de flestes vedkommende vil jeg vove at påstå!).

Jeg kan sagtens forstå, at fotografen ikke vil have sit navn på billeder kunder selv redigerer- det kan man jo så bare aftale, at man ikke gør.

Det er dog noget, man som kunde skal overveje inden man vælger fotograf.

Vi ville fx gerne have flere officielle billeder, især dem af os sammen. Vi fik groft sagt 5 stks- efter over en times shoot- og jeg fik kun ét billede, hvor man kunne se hele min kjole... billederne var smukke skal det lige siges, men det irriterrer mig da, at jeg ikke selv kunne vælge dem jeg kunne lide som et minimum. Dem vi har fået er meget i samme stil- og ville gerne have haft nogle hvor vi bevæger os/går væk etc.

Men hun ville ikke lade os se dem.

Jeg er dog ok- men det er nok noget jeg vil gøre andre bevidste om, når de vælger fotograf.

Det er ikke bare en almindelig dag, det er en dag der forhåbentlig aldrig skal gentages, om man kan derfor ikke fremskaffe billeder bagefter.

Vi fik dog super smukke billeder, og fotografen havde intet imod at give os raw filer af aftenbillederne, så længe vi ikke skrev hendes navn på disse.

Derfor synes jeg måske også at det er lidt underligt, at hun ikke bare også kunne give os de resterende billeder...

Kan dog ikke brokke mig over det, da billederne osm nævnt er rigtig fine, og vi fik taget billeder hele dagen og aftenen til vennepris.

MEN hvis jeg havde vist hvordan og hvorledes, havde jeg nok lige spurgt ind inden selve dagen og aftalen.

Redigeret af Leone
0

Del dette indlæg

http://www.strikert.dk/

.. Vi har booket strikert som heldags..

Der medfølger 2 fotografer hele dagen, plus han ikke tager rettighederne til billederne.

Da vi talte med ham gik han meget op i at det var vores dag og vores billeder..

og så hjælper det meget at vi fik en fornuftig pris :wink:

Lyder som en god fotograf, jeg har selv ringet rundt og har lavet en liste over hvem der udlevere få billeder og hvem der udlevere mange og hvor gode de er osv., så nu kontakter jeg også din for de lyder også gode :)

0

Del dette indlæg

Albrechtsen du har fat i noget, og dejligt at høre fra en fotograf også :) Det kan jo være at billederne bare er så fantastiske at man ikke vil rette i dem :)

Altså:

Nej, i følge loven om copyright så må man IKKE hverken redigere eller beskære i fotografens billeder efterfølgende. Som fotograf bliver jeg faktisk både forarget og chokeret over at du kan finde på at skrive så skråsikkert i et forum at det er en selvfølge at man må efterbehandle billederne bagefter. Hvis du vil lave redigering bagefter så er det vigtigt at du aftaler dette med fotografen - ellers er det faktisk strafbart! Og selvfølgelig vil en fotograf ikke levere raw filer - fotografens job er jo ikke bare at trykke på knappen - nej der er mange timers redigering efterfølgende. Man vælger vel fotografen fordi man kan lide hans/hendes stil - så efterfølgende redigering bør ikke vær nødvendig, for man kan vel lide det man har valgt. Med mindre man kun har kigget på prisen og ikke undersøgt sin fotograf til bunds. Men så vil jeg også mene at det er ris til egen røv :)

Man må beskære og efterbehandle billederne fra fotografen alt det man vil uden at blive straffet. Man må bare ikke offentliggøre resultatet uden fotografens samtykke. Ellers risikerer man at fotografen kræver at man fjerner de offentliggjorte billeder som er blevet "omredigeret".

Selvom jeg ikke selv vil udlevere mine RAW filer, så har jeg da i enkelte tilfælde gjort undtagelser med enkelte billeder for at gøre lidt ekstra for en meget fotoentutiastisk kunde.

Så vil jeg lige korrigere således at der findes fotografer som stiller deres RAW filer til rådighed for kunden. Det er måske ikke så mange, men de findes derude. Også dem i 8000 kr klassen for 2 timers fotografering med eget studio osv.
0

Del dette indlæg

Hvorom alting er- er det et bryllup- ikke et fashion shoot eller andet i den dur.

Det er jo heller ikke billeder der skal indtjenes penge på eller bruges offentligt (for de flestes vedkommende vil jeg vove at påstå!).

Jeg kan sagtens forstå, at fotografen ikke vil have sit navn på billeder kunder selv redigerer- det kan man jo så bare aftale, at man ikke gør.

Det er dog noget, man som kunde skal overveje inden man vælger fotograf.

Vi ville fx gerne have flere officielle billeder, især dem af os sammen. Vi fik groft sagt 5 stks- efter over en times shoot- og jeg fik kun ét billede, hvor man kunne se hele min kjole... billederne var smukke skal det lige siges, men det irriterrer mig da, at jeg ikke selv kunne vælge dem jeg kunne lide som et minimum. Dem vi har fået er meget i samme stil- og ville gerne have haft nogle hvor vi bevæger os/går væk etc.

Men hun ville ikke lade os se dem.

Jeg er dog ok- men det er nok noget jeg vil gøre andre bevidste om, når de vælger fotograf.

Det er ikke bare en almindelig dag, det er en dag der forhåbentlig aldrig skal gentages, om man kan derfor ikke fremskaffe billeder bagefter.

Vi fik dog super smukke billeder, og fotografen havde intet imod at give os raw filer af aftenbillederne, så længe vi ikke skrev hendes navn på disse.

Derfor synes jeg måske også at det er lidt underligt, at hun ikke bare også kunne give os de resterende billeder...

Kan dog ikke brokke mig over det, da billederne osm nævnt er rigtig fine, og vi fik taget billeder hele dagen og aftenen til vennepris.

MEN hvis jeg havde vist hvordan og hvorledes, havde jeg nok lige spurgt ind inden selve dagen og aftalen.

Øv i ikke fik flere billeder end 5 stk :( Men trods alt dejligt de er flotte og i fik det til en god pris ;) Men lidt øv i ikke må se de andre og evt vælge nogle ;)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi fik en masse- men af de officielle kunne vi godt have tænkt os flere.

Men igen- vi fik det til næsten ingenting, så er ganske tilfreds.

Og det er top professionelle billeder. Ville anbefale vores fotograf til alle!

Det er bare værd at overveje, hvem man vælger, når man vælger, alt efter hvad man vil have :)

That's all

0

Del dette indlæg

Lyder som en god fotograf, jeg har selv ringet rundt og har lavet en liste over hvem der udlevere få billeder og hvem der udlevere mange og hvor gode de er osv., så nu kontakter jeg også din for de lyder også gode :)

Nu aner jeg ikke hvad hans forhold er til filer og det der bliver drøftet her men du kunne også prøve at tage fat i Palle fra Mørkøv Foto. Ham har jeg kun hørt positivt om fra dem der har brugt ham og har også mødt ham flere gange i samme forbindelse.

0

Del dette indlæg

Altså:

Man må beskære og efterbehandle billederne fra fotografen alt det man vil uden at blive straffet. Man må bare ikke offentliggøre resultatet uden fotografens samtykke. Ellers risikerer man at fotografen kræver at man fjerner de offentliggjorte billeder som er blevet "omredigeret".

Selvom jeg ikke selv vil udlevere mine RAW filer, så har jeg da i enkelte tilfælde gjort undtagelser med enkelte billeder for at gøre lidt ekstra for en meget fotoentutiastisk kunde.

Så vil jeg lige korrigere således at der findes fotografer som stiller deres RAW filer til rådighed for kunden. Det er måske ikke så mange, men de findes derude. Også dem i 8000 kr klassen for 2 timers fotografering med eget studio osv.

Nej, hvis man som kunde ønsker at "rode" med billederne efterfølgende, så skal dette aftales med fotografen. De fleste fotografer har det stående i deres kontrakt at kunden skal være opmærksom på at dette ikke er tilladt - så det er helt normalt.

Hvad vi ikke ved, har vi selvfølgelig ikke ondt af. Men når det er sagt, så forstår jeg slet ikke behovet for at videreredigere i sine bryllupsbilleder? Jeg kan forstå at fotografer imellem laver specielle aftaler, da disse har erfaring og viden til at behandle raw filer - men ganske alm kunder, de har absolut INTET at bruge en raw fil til - INTET! De har ikke engang begreb om hvad det er og hvorfor den er så vigtig. Og enhver fotograf med respekt for sig selv bør jo kun være interesseret i at det produkt kunden får, ja det er et færdigt produkt. Står kunden tilbage efterfølgende og ønsker at redigere i billederne - jamen så er der gået noget galt. Enten har fotografen ikke holdt sin standard (ville være meget mystisk) eller også har kunden ikke undersøgt om de kan lide fotografens stil. Men desværre har jeg også indtryk af at nogle brudepar booker en fotograf uden at se ret mange billeder - og så står de ofte skuffede bagefter. Det er ærgerligt på sådan en vigtig dag.

0

Del dette indlæg

Jeg kan godt se hvad i mener, men for mit vedkommende ville det handle om at evt rette lidt i par billederne af manden og jeg, hvis jeg synes det var nødvendigt hvilket jeg på ingen måde tror jeg skal ;) Jeg synes det er vigtigt at undersøge hver fotografens stil og billeder og selv komme med ønsker ;) Jeg har selv fundet nogle som virkelige søde, forstående og dygtige så nu skal jeg bare vælge :D svært er det.

Dem som jeg har læst om der er blevet skuffet er bl.a. at fotografen har skiftet total stil fra at være sød m.m. til bagefter ikke at være så sød mere og billederne var ikke levet op til de forventninger man havde ud fra de andre billeder man havde set. Uhh det er jo med is i maven man vælger en fotograf ud fra deres hjemmeside af billeder og håber ens egne ligner dem lige så meget, eller endnu bedre.

Redigeret af MissPerle
0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer