Rikke aka rapanden

Dilemma - Invitere en moster, ikke invitere den anden?

26 indlæg i dette emne

Selvom jeg er fortaler for at man IKKE invitere nogen af pligt, ja så er jeg skisme selv havnet i suppedasen!! :blink:

Sagen er den at jeg er total i tvivl, min ene moster og onkel skal 200 procent med til vores bryllup, jeg har et meget tæt bånd til min moster, vi snakker sammen næsten dagligt, laver ting sammen, hun støtter mig og er på en måde min klippe, og ja i alle de år jeg har haft problemer med min mor, der har min moster nærmest været en mor for mig.

Så har jeg en moster og onkel mere, dem ser jeg stort set aldrig. De sidste mange år har de ikke inviteret os til fødselsdage osv, og vi er heller ikke inviteret til min kusines konfirmation i år. Jeg stoppede så også med at invitere dem til min fødselsdag for nogle år siden, fordi de alligevel aldrig kom, og altid meldte afbud. Min ene kusine er så godt nok autist, og derfor ville det nok kun være min moster der kom til brylluppet, hvis de blev inviteret.

Men hvis jeg sådan føler efter, så ville jeg ikke mangle dem/savne dem, hvis de ikke var en del af dagen. Og de invitere jo alligevel aldrig os, så vil jeg da hellere give 2 andre de pladser ( vi har kun plads til 40 personer inkl. os selv).

På den anden side så magter jeg bare ikke familie drama, og syntes det er lidt underligt at inviterer den ene moster, og ikke den anden.

Har snakket med min tætte moster om det, og hun syntes at jeg skal lade være med at invitere de andre, netop fordi de alligevel aldrig invitere os, og jeg egentlig ikke har noget bånd med dem. Og så argumentere hun også med, at det da er vigtigere at få nogle med, som vi rent faktisk har en fremtid med.

Men for helgoland jeg syntes det er svært!!! Hvad ville I andre gøre?

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville nok vælge ikke at invitere dem med, da du jo intet har med dem at gøre. Og de har jo ligesom selv lagt standarden ved ikke at invitere dig med til konfirmation ved din kusine. Så hvis de kan tillade sig ikke at invitere dig til en stor begivenhed, så kan du vel også tillade dig ikke at invitere dem.

Men ja det er svært med den slags.

- Mich

0

Del dette indlæg

Jeg ville nok vælge ikke at invitere dem med, da du jo intet har med dem at gøre. Og de har jo ligesom selv lagt standarden ved ikke at invitere dig med til konfirmation ved din kusine. Så hvis de kan tillade sig ikke at invitere dig til en stor begivenhed, så kan du vel også tillade dig ikke at invitere dem.

Men ja det er svært med den slags.

- Mich

Det er nemlig hamrende svært, for jeg gider bare heller ikke skabe dårlig stemning i familien. Altså ment at f.eks min mor eller mormor så bliver total mobsede eller sådan noget. Jeg har endelig fået et ordenligt forhold til min mor, og gider bare ikke have det ødelagt igen. Så overvejer lige at høre hende hvad hun tænker.

Og du har jo ret, det er jo netop dem selv som har startet med ikke at invitere, både ved fødselsdage ( hvor jeg fortsatte flere år efter), og nu også konfirmation. Så de kan jo ikke selv tillade sig at blive sure, så det er egentlig mere de andres reaktion jeg frygter. Åh jeg er så pokkers konfliktsky og pleasende, når det kommer til sådan noget.

0

Del dette indlæg

Jeg ville nøjes med at invitere den moster du er tæt med. De har selv valgt relationen fra ved at melde afbud hver gang de blev inviteret før i tiden og ved ikke at invitere jer til deres datters konfirmation.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville nøjes med at invitere den moster du er tæt med. De har selv valgt relationen fra ved at melde afbud hver gang de blev inviteret før i tiden og ved ikke at invitere jer til deres datters konfirmation.

Åh det er altså rart at høre at I ikke bare skriger jeg skal invitere dem :lol: . For hvis jeg sådan virkelig føler efter, så er det jo også det jeg selv hælder til, men igen er jeg bare så pokkers pleasende og konfliktsky i sådanne situationer. Og der har generelt bare været SÅ mange problemer og drama i min familie, og magter simpelthen ikke mere.

0

Del dette indlæg

Åh det er altså rart at høre at I ikke bare skriger jeg skal invitere dem :lol: . For hvis jeg sådan virkelig føler efter, så er det jo også det jeg selv hælder til, men igen er jeg bare så pokkers pleasende og konfliktsky i sådanne situationer. Og der har generelt bare været SÅ mange problemer og drama i min familie, og magter simpelthen ikke mere.

Snak evt. med din mor om det, så det ikke ødelægger noget mellem jer. Mht. din mormor, så prøv at spørge din mor - nu du alligevel snakker med hende om det - hvad hun tror din mormor vil synes om det?

0

Del dette indlæg

Stemmer i med de andre, inviter kun den moster du har med at gøre. Der er jo intet ondt i det valg, - men blot en kendsgerning at fordi vi er familie skal vi ikke nødvendigvis føle os forpligtiget til at invitere alle med 😊

Min far har fem søskende og jeg ses kun med min faster, ergo er det også kun hende og mine kusiner der er inviteret med. Ingen føler sig fravalgt her, - tværtimod tænker jeg de andre er lettet over ikke modtage en invitation for så at "finde" på en grund til afbud 😊

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh hvor er I altså bare skønne piger :loveshower:

Jeg ringer til min mor når hun har fri fra uni, og så må jeg lige høre hvad hun tænker. For som sagt så magter jeg simpelthen bare ikke flere konflikter og mere drama , det har vi haft så rigeligt af i vores familie!!

Jeg har over de sidste dage gået og funderet over det, og jeg kan bare mærke inde i mig selv at jeg egentlig hellere vil give de pladser til andre, og jeg har allerede en helt speciel person i tankerne :a1221:

0

Del dette indlæg

Jeg kender det! Min mor har 4 søskende - 3 ældre og derefter gik der 10 år og så kom min mor og en lillesøster. Pga. den store aldersforskel har min mor heller ikke selv været ligeså tæt med de ældre søskende og derfor var det ikke alt for svær en beslutning kun at invitere min yngste moster med, som jeg har haft mest med at gøre.

Til gengæld har min h2b's far 3 søskende, hvor den ene har vi stort set ingen kontakt haft til - jeg kender dem slet ikke. Det har været lidt sværere at vælge kun et par fra, da vi gerne vil have hans anden onkel og faster med. Men som du også nævner, så har de aldrig inviteret til noget eller tager ret meget initiativ til at ses med den del af familien - så derfor bliver de altså heller ikke inviteret.

Vi har ikke talt med nogen om det, men jeg kan ikke tro nogen bliver sure over det.

Jeg kan godt se at det er svært for dig da du har fået et godt forhold til din mor og er bekymret for reaktionen, men jeg synes også at du måske bare skal tale med hende. Min mor sagde aller først at hun ville synes det var lidt underligt at hendes søskende ikke var med, men vi kom frem til at det faktisk giver god nok mening. Hun synes vel også at det vigtigste er at du får en god dag :)

0

Del dette indlæg

Jeg siger som de andre.. og du har jo selv sagt at føler du efter er du ikke i tvivl. :)

Kender det kun alt for godt med at være konflikt sky og forstår dig godt med at det er surt hvis din mor og mormor vil lave en scene.

Men har de gjort det i forbindelse med I ikke er inviteret med til konfirmationen? altså på jeres vejne ?

Hvis de ikke har gjort det, hvorfor skulle de så gøre det den anden vej rundt?

Vi har inviteret min moster og H2B s moster , men ikke min morbror og hans kone eller H2B s morbror og kone, min onkel har jeg det helt fint med men vi plejer ikke at invitere eller blive inviteret til deres så derfor. På min fars side har vi ikke kontakt med nogle mere. og H2B har ingen på hans fars side.

H2Bs onkel og kone har vi det også helt fint med men de rejser verden rundt hele tiden ( deres piger er begge gift med prof fodboldspillere ) så de er sjældent i Danmark ret lang tid af gangen , nyder de er efterlønnere og bruger rigtig meget tid på deres børnebørn.

Så for os var det ikke svært.

Men snak med din mor og hør hvad hun mener om din beslutning så kan du forberede hende på dit valg og så kan hun lave scenen der hvis det er og ikke på dagen.

0

Del dette indlæg

Jeg kender det! Min mor har 4 søskende - 3 ældre og derefter gik der 10 år og så kom min mor og en lillesøster. Pga. den store aldersforskel har min mor heller ikke selv været ligeså tæt med de ældre søskende og derfor var det ikke alt for svær en beslutning kun at invitere min yngste moster med, som jeg har haft mest med at gøre.

Til gengæld har min h2b's far 3 søskende, hvor den ene har vi stort set ingen kontakt haft til - jeg kender dem slet ikke. Det har været lidt sværere at vælge kun et par fra, da vi gerne vil have hans anden onkel og faster med. Men som du også nævner, så har de aldrig inviteret til noget eller tager ret meget initiativ til at ses med den del af familien - så derfor bliver de altså heller ikke inviteret.

Vi har ikke talt med nogen om det, men jeg kan ikke tro nogen bliver sure over det.

Jeg kan godt se at det er svært for dig da du har fået et godt forhold til din mor og er bekymret for reaktionen, men jeg synes også at du måske bare skal tale med hende. Min mor sagde aller først at hun ville synes det var lidt underligt at hendes søskende ikke var med, men vi kom frem til at det faktisk giver god nok mening. Hun synes vel også at det vigtigste er at du får en god dag :)

Det er jo netop rigtig svært, fordi mig og min mor har haft et MEGET turbulent forhold fra jeg var 12, og så indtil for et par år siden. Jeg jo altid haft den lille Rikke indeni, som bare ønskede sin mor. Og selvom vi ikke sådan er voldsomt tætte, så vil jeg bare ikke miste det vi nu engang har, fordi jeg endelig kan snakke med min mor, uden at blive latterliggjort, nedgjort osv, det er altså MEGET stort for mig, og stadig meget underligt. Så ja, uanset hvad tager jeg altså lige en snak med hende, og høre hvad hun tænker.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg siger som de andre.. og du har jo selv sagt at føler du efter er du ikke i tvivl. :)

Kender det kun alt for godt med at være konflikt sky og forstår dig godt med at det er surt hvis din mor og mormor vil lave en scene.

Men har de gjort det i forbindelse med I ikke er inviteret med til konfirmationen? altså på jeres vejne ?

Hvis de ikke har gjort det, hvorfor skulle de så gøre det den anden vej rundt?

Vi har inviteret min moster og H2B s moster , men ikke min morbror og hans kone eller H2B s morbror og kone, min onkel har jeg det helt fint med men vi plejer ikke at invitere eller blive inviteret til deres så derfor. På min fars side har vi ikke kontakt med nogle mere. og H2B har ingen på hans fars side.

H2Bs onkel og kone har vi det også helt fint med men de rejser verden rundt hele tiden ( deres piger er begge gift med prof fodboldspillere ) så de er sjældent i Danmark ret lang tid af gangen , nyder de er efterlønnere og bruger rigtig meget tid på deres børnebørn.

Så for os var det ikke svært.

Men snak med din mor og hør hvad hun mener om din beslutning så kan du forberede hende på dit valg og så kan hun lave scenen der hvis det er og ikke på dagen.

Nej der er skam ingen der nogensinde har lavet en scene, når vi ikke er inviteret. Så du har jo egentlig ret, så kan de jo sådan set ikke tillade sig at gøre det den anden vej rundt. Det er heller ikke fordi jeg forventer det, men er bare bange for at det ville skabe dårlig stemning.

0

Del dette indlæg

Øv, hvor er det bare trist at man skal stå i sådan en situation når man egentlig bare burde kunne invitere lige dem man vil. :bearhug:

Dog vil jeg sige som de andre skønne zilla´er. Inviterer kun dem I vil have med...

Snak med din mor-hør hendes mening og bliver hun tøsefornærmet, jamen så må man jo gøre op med sig selv, hvad der er vigtigst.

Dog er det skide svært i dit tilfælde når du først lige har fået et godt forhold til din mor. Men man kan altid snakke om det... Det er min holdning. Det kan snakkes om og man kan finde en løsning, hvis man virkelig ønsker det :wink:

Håber for jer/dig at det løser sig når du snakker med din mor :thumbsupsmileyanim:

0

Del dette indlæg

Min familie er rigtig tætte så der skal alle mostre og onkler med (8 stk), min H2B har et godt forhold til hans mors søskende, men hans faster og hendes familie har han nærmest ingen ting at gøre med og derfor har han besluttet at den gren af familien ikke skal med (vi er begrænset til 50 inkl os selv i forhold til feststedets størrelse)... Til gengæld har vi valgt at invitere H2Bs grandkusiner og fætre til receptionen, vi var sidste år til fætter-kusine fest og det var bare super hyggeligt så dem vil han meget gerne have med noget af dagen...

Så det jeg vil frem til er at jeg synes din moster selv har valgt at du ikke er en del af deres liv og hvorfor skulle hun så være en del af din, men jeg synes det er en god ide med en snak med din mor hvor du kan forklare hvad du tænker om situationen.... Er din mor og moster tætte?

0

Del dette indlæg

Min familie er rigtig tætte så der skal alle mostre og onkler med (8 stk), min H2B har et godt forhold til hans mors søskende, men hans faster og hendes familie har han nærmest ingen ting at gøre med og derfor har han besluttet at den gren af familien ikke skal med (vi er begrænset til 50 inkl os selv i forhold til feststedets størrelse)... Til gengæld har vi valgt at invitere H2Bs grandkusiner og fætre til receptionen, vi var sidste år til fætter-kusine fest og det var bare super hyggeligt så dem vil han meget gerne have med noget af dagen...

Så det jeg vil frem til er at jeg synes din moster selv har valgt at du ikke er en del af deres liv og hvorfor skulle hun så være en del af din, men jeg synes det er en god ide med en snak med din mor hvor du kan forklare hvad du tænker om situationen.... Er din mor og moster tætte?

Nej jeg vil ikke sige at min mor og moster er tætte, der er generelt ikke rigtig nogen i familien som er tætte med den moster, jo måske min mormor, men det er også fordi de bor i samme by, vi andre bor i en hel anden landsdel.

Men min mor kan godt have ret bestemte meninger, og så står hun simpelthen fast og kan blive ret strid. For at beskrive det med ord, så vil jeg bruge en sætning som en anden fra min familie har brugt " når din mor mener jorden er flad, så ER den flad, uanset hvor meget du så end kan modbevise det" .

Som sagt har vi haft et meget turbulent forhold, jeg led bla. under svigt fra jeg var 12, som jo så er det som har gjort at vores forhold nærmest blev ikke eksisterende, og det som har gjort jeg har den indre " lille-Rikke", der skriger på sin mors opmærksomhed og accept. Og nu hvor vi endelig har forhold, hvor jeg ikke bliver nedgjort konstant, så vil jeg bare ikke ødelægge det, fordi jeg ikke vil tilbage til de samme roller. Giver det mening, i forhold til hvorfor mit valg er så svært?

Beklager lige det blev så personligt, men tænker at det ligesom giver et indblik i, hvorfor jeg føler jeg ikke bare kan træffe valget.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nej jeg vil ikke sige at min mor og moster er tætte, der er generelt ikke rigtig nogen i familien som er tætte med den moster, jo måske min mormor, men det er også fordi de bor i samme by, vi andre bor i en hel anden landsdel.

Men min mor kan godt have ret bestemte meninger, og så står hun simpelthen fast og kan blive ret strid. For at beskrive det med ord, så vil jeg bruge en sætning som en anden fra min familie har brugt " når din mor mener jorden er flad, så ER den flad, uanset hvor meget du så end kan modbevise det" .

Som sagt har vi haft et meget turbulent forhold, jeg led bla. under svigt fra jeg var 12, som jo så er det som har gjort at vores forhold nærmest blev ikke eksisterende, og det som har gjort jeg har den indre " lille-Rikke", der skriger på sin mors opmærksomhed og accept. Og nu hvor vi endelig har forhold, hvor jeg ikke bliver nedgjort konstant, så vil jeg bare ikke ødelægge det, fordi jeg ikke vil tilbage til de samme roller. Giver det mening, i forhold til hvorfor mit valg er så svært?

Beklager lige det blev så personligt, men tænker at det ligesom giver et indblik i, hvorfor jeg føler jeg ikke bare kan træffe valget.

Det giver rigtig god mening, det gør det endnu vigtigere at tage en snak og ikke mindst på den rigtige måde med din mor

0

Del dette indlæg

Så har jeg lige snakket med min mor :) Det gik over alt forventning, og hun syntes vi skulle gøre lige hvad vi selv følte for, og sagde også at de jo også kun selv inviterede dem de ville se, dengang de blev gift. Netop pga. vores fortid, så frygter jeg altid den værste reaktion, og er altid forberedt på at det ender galt. Og derfor bliver jeg altid overrasket over min mors reaktion, fordi den jo ikke er som jeg forventede :tunge:

Til at starte med sagde hun også, at hun syntes jeg skulle prøve at tænke over , hvordan jeg selv ville have det hvis det var omvendt. Og som jeg forklarede hende, så er vi jo allerede der, da vi jo ikke er inviteret til konfirmation. Og så var det at hun sagde det var vores valg, og vi skulle gøre lige præcis hvad vi selv følte var rigtigt. Hun kunne ikke se hvorfor folk skulle blive sure på os.

Så ja nu er det besluttet, de bliver ikke inviteret, men derimod er der nu plads til en mere af mine veninder :loveshower:

0

Del dette indlæg

Så har jeg lige snakket med min mor :) Det gik over alt forventning, og hun syntes vi skulle gøre lige hvad vi selv følte for, og sagde også at de jo også kun selv inviterede dem de ville se, dengang de blev gift. Netop pga. vores fortid, så frygter jeg altid den værste reaktion, og er altid forberedt på at det ender galt. Og derfor bliver jeg altid overrasket over min mors reaktion, fordi den jo ikke er som jeg forventede :tunge:

Til at starte med sagde hun også, at hun syntes jeg skulle prøve at tænke over , hvordan jeg selv ville have det hvis det var omvendt. Og som jeg forklarede hende, så er vi jo allerede der, da vi jo ikke er inviteret til konfirmation. Og så var det at hun sagde det var vores valg, og vi skulle gøre lige præcis hvad vi selv følte var rigtigt. Hun kunne ikke se hvorfor folk skulle blive sure på os.

Så ja nu er det besluttet, de bliver ikke inviteret, men derimod er der nu plads til en mere af mine veninder :loveshower:

Godt at høre - jeg kender godt det der med at folk ikke reagerer som man forventer, det har jeg prøvet en del. Både med min mor og en veninde. Og Thomas for den sags skyld (han var sygemeldt med stress sidste år, og op til han blev sygemeldt var han ikke lige verdens sjoveste selskab.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det var altså en ret dejlig samtale. Det er bare SÅ underligt for mig, at min mor pludselig støtter og acceptere mine valg, netop fordi jeg har været vant til det stik modsatte. før i tiden var ALT jeg gjorde forkerte, og hun havde ALTID noget negativt at sige. Så jeg går også altid med frygten for at den side vender tilbage, men måske hun virkelig HAR ændret sig, nu har det da stået på et par år.

0

Del dette indlæg

Vi er i samme båd. Har også altid sagt at man skal invitere dem man vil og ikke af pligt.

Jeg har det med fætre/kusiner. Nogle fra samme side af familie. Jeg inviterer både min mosters og morbrors, ikke for deres skyld men for ikke at gøre min morbror ked af det, ham holder jeg nemlig meget af. Men hans børn inviterer aldrig os til noget og vi ser dem aldrig....

Fætre/kusiner fra min fars side bliver ikke inviteret, selvom jeg gerne ville have nogle med, men synes det er rigtig svært.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer