17maj2014

Giver I hinanden ringene på?

15 posts in this topic

Det glemte vores præst da at sige... Jeg ved han giver mig min ring på. Men skal jeg så også give ham hans ring på bagefter?

0

Annonce ♥

Ja det vil jeg da mene :) At begge giver hinanden ringene på :)

0

Det vil jeg også sige

0

Ja det vil jeg også mene. Skulle bare være sikker:-) Præsten sagde vi ikke skulle være nervøse for noget. Hun guider os igennem det. Vi har også fået en seddel med hvor der står hvad der skal ske. Men der står ikke noget om ringene og kysset:-) Man kysser vel lige efter hun har viet os? Er hvis lidt panikslagen nu hvor der kun er 3 uger tilbage:-)

0

Annonce ♥

Det med kysset er meget forskelligt. Nogle præster mener at der er for amerikansk og ikke hører til i danske kirker.

0

Vi har fået af vide at vi skal bede præsten på forhånd om at skulle sige 'nu må i kysse hinanden ' hvis der skal være et kys, for det er vist - så vidt jeg forstod- ikke traditionelt dansk at kysse - eller ihvertfald at præsten siger det.

0

Det med kysset er meget forskelligt. Nogle præster mener at der er for amerikansk og ikke hører til i danske kirker.

I det hæfte vi har fået af kirken, står der:

Opfordringen "You may kiss the bride", som vi kender fra amerikanske film og fra de sydligere europæiske himmelstrøj, findes ikke i det danske vielsesritual. I stedet lyder opfordringen til at "give hinanden hånd derpå" - altså give hinanden et håndslag. Det er blevet set som et udtryk for, at vi i det nøgterne nord ikke lader erotik og sex være grundlaget for ægteskabet, men derimod aftalen og alliancen. Måske fordi vi opfatter sex of erotik som flygtigere end en ordentlig aftale og tilsvarende elskeren, som mere uberegnelig og trofast end den gode kammarat.

Tror de mener "mindre trofast" til sidst :rolleyes: Fortsat:

Mange brudepar kysser dog hinanden alligevel. Det sker tit i forbindelse med, at ringene udveksles. Og måske adskillige gange i løbet af festen - på eller uden opfordring. Som udtruk for at det seksuelle og erotiske er betydningsfuldt i et ægteskab, og at de fleste af os meget gerne vil opleve vores ægtefælle både som den gode kammarat og den hengivne elsker.

Osv. osv... Jeg tænkte "slaaaaaaaaaap aaaf" da jeg læste det :rolleyes:

0

Men der er selvfølgelig heller ingen brudepar der har sex før ægteskabet - siger hende der er mor til 4 hi hi

1

Annonce ♥

Ja det gør vi :loveshower:

0

Som de andre nævner, så bliver der ikke sagt noget om kys i kirken, nogle præster siger det dog gerne, hvis brudeparret ønsker det. Og som de andre også siger, så skal I begge give hinanden ring på, det er jo en del af vielsesritualet :)

0

Opfordringen "You may kiss the bride", som vi kender fra amerikanske film og fra de sydligere europæiske himmelstrøj, findes ikke i det danske vielsesritual. I stedet lyder opfordringen til at "give hinanden hånd derpå" - altså give hinanden et håndslag. Det er blevet set som et udtryk for, at vi i det nøgterne nord ikke lader erotik og sex være grundlaget for ægteskabet, men derimod aftalen og alliancen. Måske fordi vi opfatter sex of erotik som flygtigere end en ordentlig aftale og tilsvarende elskeren, som mere uberegnelig og trofast end den gode kammarat.

Mange brudepar kysser dog hinanden alligevel. Det sker tit i forbindelse med, at ringene udveksles. Og måske adskillige gange i løbet af festen - på eller uden opfordring. Som udtruk for at det seksuelle og erotiske er betydningsfuldt i et ægteskab, og at de fleste af os meget gerne vil opleve vores ægtefælle både som den gode kammarat og den hengivne elsker.

Ja hold da op... :-) jeg skal jo ikke snave manden i gulvet, bare give ham et uskyldigt lille kys :kiss:

0

Men der er selvfølgelig heller ingen brudepar der har sex før ægteskabet - siger hende der er mor til 4 hi hi

Haha..., er selv mor til 4:-)

0

Annonce ♥

Ja hold da op... :-) jeg skal jo ikke snave manden i gulvet, bare give ham et uskyldigt lille kys :kiss:

Haha narh men man ved aldrig når de der lyster pludselig tager over :tunge::lol: Tonen bliver lidt bedre i resten af teksten, men synes godt nok det er en snerpet holdning, for ikke at sige overfortolkning af kysset :rolleyes:

0

Vi gav hinanden ringene på, men præsten ville gerne at de lå fremme på galæbdret( eller hvad det hedder ved alteret) så de ikke blev væk eller man tabte dem. Hun var bestemt ikke til ringpuder eller lignende

0

Det glemte vores præst da at sige... Jeg ved han giver mig min ring på. Men skal jeg så også give ham hans ring på bagefter?

Nej, præsten glemte ikke at sige det. Det står ikke i vielsesritualet. Men hvis I har aftalt med præsten, at I skal udveksle ringe, så plejer det at være sådan, at bruden først får sin på og derefter får gommen ring på.

Vi har fået af vide at vi skal bede præsten på forhånd om at skulle sige 'nu må i kysse hinanden ' hvis der skal være et kys, for det er vist - så vidt jeg forstod- ikke traditionelt dansk at kysse - eller ihvertfald at præsten siger det.

Det er helt rigtigt, hverken kys eller ring står i ritualet.

Som de andre nævner, så bliver der ikke sagt noget om kys i kirken, nogle præster siger det dog gerne, hvis brudeparret ønsker det. Og som de andre også siger, så skal I begge give hinanden ring på, det er jo en del af vielsesritualet :)

Nej det er ikke en del af ritualet :)

- og så linker jeg lige til en artikel her på bryllupsklar: http://www.bryllupsklar.dk/planlaegning/kirkebryllup.html

Ring-udvekslingen er nemlig ikke traditionelt en del af vielsesritualet, så vær sikker på at få den del aftalt med præsten, hvis I ønsker at udveksle ringe.

Enig, det står ikke i vielsesritualet. Så det skal aftales med præsten.

0