Winn

Himmellanterner

8 indlæg i dette emne

Annonce ♥

Vi overvejer det - skal alligevel søge tilladelse om at flage med det Fijianske flag, som en overraskelse til H2B…

Men det kommer lidt an på hvor vi ender med at holde det! Ved siden af det forsamlingshus som er med i overvejelserne, ligger nemlig et hus med stråtag, og jeg ved man ikke må skyde fyrværkeri af for tæt på det til nytår, og det ville sgu også være lidt surt at sætte ild til taget, fordi vinden lige tager lanternerne den vej :P

Men hvis vi vælger et andet sted, så tror jeg nok vi overvejer det...

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi skal have himmellanterner :) Vores feststed ligger ud til vandet, så vi skal søge tilladelse ved SOK (søværnets operative kommando) og give politiet besked, så der ikke bliver sat en redningsaktion i gang uden grund...

0

Del dette indlæg

Vi har også planer om at sætte himmellanterner op over isefjorden....Kæresten ringede til politiet igår, de skulle ikke vide noget om det sagde de, det kunne være at luftfart styrelsen (eller hvad de hedder) skulle vide det... Hmm synes ikke det er til at blive klog på..

Dette står hvis man søger det hos trafikstyrelsen hvor luftfart går ind under..

Hvilke regler gælder, hvis jeg ønsker at opsende en rispapirballon som benytter åben ild til opdrift?
SVAR:

Ved opsendelse af en Rispapirballon (Lanterne/Himmellys) gælder regler for ubemandede friballoner.

Du kan uden tilladelse opsende én ballon af kategorien ”Let”, hvis du overholder de vilkår som fremgår af BL 7-9 ”Bestemmelser om ubemandede friballoner” afsnit 4.4. og 5.1.

Du skal være opmærksom på, at en ubemandet friballon ikke må opereres på en sådan måde, at den udgør fare for personer eller ejendom på jorden.

Da BL 7-9 afsnit 5.1. og 5.1.1. som udgangspunkt retter sig imod videnskabelige balloner af kategorien ”Let” skal det bemærkes, at hvis afsnit 5.1. ikke kan overholdes ved opsendelse af en rispapirballon, giver vi umiddelbart ikke tilladelse til opsendelse af rispapirballoner som benytter åben ild til opdrift, da der ikke er dokumenteret garanti for, at rispapirballoner forbliver under 100 m, og der er risiko for, at ballonen kæntrer under opsætning eller i turbulens, hvorved den kan antændes og/eller dale ned, og derved udgøre fare for personer eller ejendom på jorden.

Til sidst skal opmærksomheden endvidere henledes på Bekendtgørelse om brugen af åben ild nr. 963 af 11. september 2009.

Så tænker jeg... én ballon.... ???

0

Del dette indlæg

Vi har også planer om at sætte himmellanterner op over isefjorden....Kæresten ringede til politiet igår, de skulle ikke vide noget om det sagde de, det kunne være at luftfart styrelsen (eller hvad de hedder) skulle vide det... Hmm synes ikke det er til at blive klog på..

Dette står hvis man søger det hos trafikstyrelsen hvor luftfart går ind under..

Hvilke regler gælder, hvis jeg ønsker at opsende en rispapirballon som benytter åben ild til opdrift?
SVAR:

Ved opsendelse af en Rispapirballon (Lanterne/Himmellys) gælder regler for ubemandede friballoner.

Du kan uden tilladelse opsende én ballon af kategorien ”Let”, hvis du overholder de vilkår som fremgår af BL 7-9 ”Bestemmelser om ubemandede friballoner” afsnit 4.4. og 5.1.

Du skal være opmærksom på, at en ubemandet friballon ikke må opereres på en sådan måde, at den udgør fare for personer eller ejendom på jorden.

Da BL 7-9 afsnit 5.1. og 5.1.1. som udgangspunkt retter sig imod videnskabelige balloner af kategorien ”Let” skal det bemærkes, at hvis afsnit 5.1. ikke kan overholdes ved opsendelse af en rispapirballon, giver vi umiddelbart ikke tilladelse til opsendelse af rispapirballoner som benytter åben ild til opdrift, da der ikke er dokumenteret garanti for, at rispapirballoner forbliver under 100 m, og der er risiko for, at ballonen kæntrer under opsætning eller i turbulens, hvorved den kan antændes og/eller dale ned, og derved udgøre fare for personer eller ejendom på jorden.

Til sidst skal opmærksomheden endvidere henledes på Bekendtgørelse om brugen af åben ild nr. 963 af 11. september 2009.

Så tænker jeg... én ballon.... ???

Her er hvad en forhandler skriver:

Det er IKKE ulovligt at opsende flyvende kinesiske lanterner, også kaldet Himmellys, men det har desværre vist sig, at de kan blive forvekslet med nødblus. SOK (Søværnets Operative Kommando) anbefaler, at man ringer til den lokale politikreds, hvis man sender Himmellys op i kystnære områder. Når I påtænker jer at opsætte flyvende lanterner i kystnære områder, så ring til 114 (politiet). Tal her med den vagthavende og fortæl ham, at I vil opsende flyvende lanterner, og at I har sat jer ind i den vejledning, som er sendt fra os af.

Er Politiet ikke klar over, hvad der er af regler her, kan I fortælle dem, at der er en meddelelse på SOK’s hjemmeside under ”Nyt og Presse” og under ”Nationalt”. I skal ikke ansøge politiet om tilladelse, blot meddele opsendelsen. Derved kan I være med til at undgå en unødig redningsaktion på grund af opsendelse af flyvende kinesiske lanterner.

Dette står på SOK's hjemmeside:

Idet Søværnets Operative Kommando (SOK) igen i år har igangsat flere redningsaktioner på baggrund af opsendelse af rispapirlamper, kan SOK ikke anbefale, at rispapirlamper opsendes i kystnære områder uden forudgående henvendelse til det lokale politi.

Opsendelse af rispapirlamper er ikke ulovlig, men SOK vil reagere på alarmeringer, såfremt disse forveksles med ”rigtige” nødsignaler opsendt af skibe og lystsejlere i havsnød. Sådanne forvekslinger sker desværre ofte.

Anvendelse af det eksisterende redningsberedskab på baggrund af opsendelse af rispapirlamper kan i yderste konsekvens betyde, at redningsberedskabet ikke kan være til stede ved en ”rigtig” redningsaktion med deraf afledte konsekvenser for de nødstedte.

0

Del dette indlæg

Jeg ringede til Midt- og Vestsjællands politi i går, som sagde, at jeg skulle ansøge om at få lov til at sende dem op hos Luftfart Styrelsen (eller ja, hvad det nu hedder). Politiet sagde, at de næsten altid gav afslag ved ansøgninger om at sende dem op, da man kune må sende noget op til en vis højde og det kan man ikke selv styre med lanternerne. Så jeg har opgivet :td:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer