Cricht

Toastmaster- DO's & DON'Ts ?

14 indlæg i dette emne

Hej allesammen :)

Jeg er jo herinde fordi jeg selv skal giftes om godt og vel halvandet år men men men.. Min allerbedste veninde skal sige JA til sin skønne kæreste den 28. juni og de har spurgt om jeg vil spille nogle forskellige roller i brylluppet blandet andet som toastmaster.

SELVFØLGELIG vil jeg det!

Men nu vil jeg gerne høre fra alle jer der enten er blevet gift, som skal giftes eller som bare har været til flere bryllupper end jeg selv (har kun været til ét og der var ingen toastmaster så min viden om rollen kommer udelukkende fra nettet og hvad jeg kan læse herinde)

Hvad er god stil at gøre som toastmaster? Hvad gjorde jeres toastmaster som bare var super fedt? Hvad er det aller vigtigste jeg skal huske?

Hvad var forfærdeligt at han eller hun glemte? Hvad bør jeg holde mig fra (dårlige jokes? :wink:)? Hvad satte I pris på som gæster at der blev givet af information osv osv osv....

Håber I kan hjælpe mig lidt :loveflag:

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har oplevet rigtig mange toastmastere og det man kan sige er at alle er forskellige og der ikke er nogle som gør det på samme måde. Man kan dog lave følgende opdeling:

1) Dem der har gjort noget ud af præsentationen af hvert enkelt indslag, hvad enten det så er anekdoter, jokes, o.l.

2) Dem der præsenterer hver tale uden de store dikkedarer.
3) Dem der ikke siger noget overhovedet men agerer i det skjulte.

Man kan ikke sige at det ene er bedre end det andet for det afhænger helt af toastmasteren som person. For nogle er det og virker det naturligt at komme med nogle ting til hver enkelt tale. Hos andre kan det virke påtaget, hos nogle helt tredje kan man mærke at de har gjort meget ud af det og det fænger. Sagt med andre ord skal man gøre hvad man vil og være sig selv+naturlig.

Alfa og omega er den tidsmæssige styring og koordineringen med køkken, musik m.v. Generelt klarer de fleste toastmastere rollen til UG påp hver deres måde. Jeg kan komme på en enkelt situation indenfor de senere år hvor jeg, og angiveligt flere af gæster, har tænkt at vedkommende godt kunne lide at høre sig selv, hvor tiden også løb løbsk og hvor vedkommende så flot på de hints der kom fra køkkenpersonalet og i sidste ende mig selv. Men det var absolut en enkeltstående episode. Så vær dig selv.

Derudover er det en god ting at informere om de praktiske forhold hvis brudeparret ikke gør det og der kan være ting som slør der ikke må rives i mv. som godt må gentages flere gange. En ting der også er vigtig er at få lukket middagen rigtig af, så folk ikke bar går ud og holder pauser eller sidder og falder hen når desserten er overstået og de sidste taler/indslag er afviklet. Husk også på at der skal være tid til at personalet kan nå at rydde af m.v. og måske flytte nogle borde op til brudevalsen.

0

Del dette indlæg

Til min kusines bryllup var min fætter toastmaster. Han holdt det kort og præcist. Alle talere blev introduceret med et Peter Plys citat om kærlighed/venskab.

Redigeret af Signemin
0

Del dette indlæg

Vi har valgt en af H2Bs ældste venner (altså I at have kendt ham længst tid ikke alder) fordi han var toastmaster til et andet vennepars bryllup og det klarede han bare overdrevet godt, han er rigtig god til at få alle med lige meget om det er en niece på 4 eller bedstemor på 85 og det synes jeg betegner en toastmaster der er mere end bare en der præsentere indslag, de binder festen sammen så brudeparret og gæsterne føler sig helt i trygge hænder...

Eneste krav han havde var at få et båthorn i stedet for den traditionelle klokke så det får han :-)

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har været til et bryllup hvor toastmastereren startede ud med at sige "alle må gerne lige præsentere sig selv" og så gik han bare rundt og prikkede folk på skulderen, når de skulle gøre sig klar til deres tur. Det synes vi virkede ret dårligt - for det første glemte ALLE at præsentere sig selv, så man anede ikke rigtig hvad folks relation var til parret, medmindre det var nogen, man selv kendte. Og nogen gange blev der bare delt en sang ud og man sad sådan lidt "okay, skal vi bare gå i gang elleeeer". Går ud fra nogen netop havde valgt en sang, fordi de ikke havde lyst til at stille sig op og sige noget foran folk. Anyway - vores toastmaster har fået besked på, at sådan vil vi ikke have det (og han har været det mange gange før, så ved også at han plejer at introducere folk).

Men ellers er den fornemmeste opgave jo KOMMUNIKATION med køkkenet! :wink: Har selv været tjener til flere bryllupper, og det er bare ikke særlig super, at have øst isdessert op til 80 mennesker på en varm sommerdag og så giver toastmasteren tegn til at en lang tale godt må begynde.

0

Del dette indlæg

Da vi var til bryllup i sommer var der en vigtig detalje som manglede i starten, men som kom på efterhånden - RYGEPAUSER!!

Er der rygere i selskabet er det rigtig godt at toastmasteren siger til hvornår der er tid til rygepauser - ellers bliver det hurtigt et gedemarked :wink:

0

Del dette indlæg

Meget interessant oplevelse AS 2014. Sådan har jeg faktisk aldrig set det. Som udgangspunkt kender jeg ingen i de bryllupsselskaber jeg kommer ud til. Dog er der ofte gengangere fra andre fester. Men jeg syntes selv at man meget hurtigt fornemmer hvad talernes relationer til brudeparret er. Ikke fordi de præsenterer sig/bliver præsenteret men fordi det ligger i selve talerne. Men selvfølgelig ikke helt ned på detailniveau.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Gør noget ud af dit arbejde og se det, som en vigtig opgave.

Vi har været til to bryllupper i maj. Til det første var toastmasteren elendig. Vi fik aldrig en præsentation af talerne og der manglede i det hele taget noget styring.

Til det andet bryllup var toastasteren genial og virkelig sjov. Brylluppets tema var lilla og hver eneste gang, at han skulle præsentere en taler, fortalte han noget nyt om farven lilla og fik os til at gentage, hvad han tidligere havde sagt om farven. Virkelig en god ting! Derudover kan han altid en rigtig fin lille introduktion til den næste taler eller sang. Det var simpelthen så fint og meget gennemført.

Jeg bliver lykkelig, hvis vores egen toastmaster bare bliver halvt så god :) !

0

Del dette indlæg

Gør noget ud af dit arbejde og se det, som en vigtig opgave.

Vi har været til to bryllupper i maj. Til det første var toastmasteren elendig. Vi fik aldrig en præsentation af talerne og der manglede i det hele taget noget styring.

Til det andet bryllup var toastasteren genial og virkelig sjov. Brylluppets tema var lilla og hver eneste gang, at han skulle præsentere en taler, fortalte han noget nyt om farven lilla og fik os til at gentage, hvad han tidligere havde sagt om farven. Virkelig en god ting! Derudover kan han altid en rigtig fin lille introduktion til den næste taler eller sang. Det var simpelthen så fint og meget gennemført.

Jeg bliver lykkelig, hvis vores egen toastmaster bare bliver halvt så god :) !

EDIT: Så hav en rød tråd, som du følger hele dagen igennem :D Fortæl en histoerie om brudeparret, så de får en lille bid hver gang.

0

Del dette indlæg

Det er en rigtig god ide hvis man, dvs. toastmasteren, er til det og har det godt med det. Så virker det rigtig godt. Hvis man ikke har det i sig eller har det dårligt med det og "at prøve grænser af" må man hellere lade være som toastmaster og fokusere på styringen. Det er jo næppe præsentationerne alene som gjorde den gode toastmaster men også selve styringen. Derudover er det også en god kunst at kende sine begrænsninger som toastmaster. Jeg har som sagt - gudskelov kun enkelte gange - oplevet toastmastere som godt kunne lide at høre sig selv måske lidt for meget og hvor man kunne fornemme på gæsterne at det var i overkanten. I det mest grelle tilfælde talte toastmasteren så meget og tog så let på styringen at brudeparret først fik brudevals kl. 1. Da jeg og personalet konfronterede ham med tiden kl. 23.30 var det også budskabet til os; at det ikke betød noget for brudeparret at de først fik brudevals efter kl. 24. Nu havde bruden så bare sagt til mig inden at de ikke ønskede en langstrakt middag men det undlod jeg at nævne for ham. Den diskussion ville jeg ikke tage den diskussion med ham. Og selvfølgelig var der også flere af de ældre som kom op og spurgte til brudevals da klokken nærmede sig 24 og der henviste jeg bare til toastmasteren.

0

Del dette indlæg

De bryllupper jeg har været til har det fungeret godt. Hvis nogle gæster gerne ville sige noget informere de toastmaseren, der så aftaler med køkkenet hvornår de forskellige indslag skal være. det er også ham/hende der presenterer talerne. Det kan evt også være den person der indformere i starten af festen hvor toiletterne er, hvor man evt kan ryge og måske også menuen.

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tak for alle jeres input :) jeg skal helt sikkert i tænkeboks fx omkring små indslag der leder op til talerne/indslagene..

Jeg ved at min veninde på forhånd ikke forventer andet end at jeg koordinere med køkkenet. Hun forventer slet ikke at jeg kan sige noget sjovt eller lignende, men jeg ønsker jo også gerne at gæsterne skal have en god oplevelse af at "der er styr på det" og at jeg har overblikket :)

Rygepauser er helt sikkert noget jeg skal have tjek på og nok det jeg skal have mest fokus på at huske da jeg ikke selv ryger ;) tror dog kun der er 5-6 rygere samlet set blandt gæsterne (60 stk) så måske man også skal passe på at der ikke bliver FOR mange rygepauser så 3/4 af gæsterne skal sidde og vente..

0

Del dette indlæg

Det har du ret i men det er sjældent sådan at ikke rygerne sidder på deres pladser og venter. De har også behov for at komme ud og trække frisk luft (bare en anden form for luft) og cirkulere lidt. Pauserne bruges også til at man som gæst taler med andre end dem man lige sidder ved siden af og er dermed med til at gøre det mere uformelt og mere afslappet.

0

Del dette indlæg

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer