pia.hersom

anderledes borgerligt bryllup

11 posts in this topic

Vores fantastiske bryllup er lige faldet til jorden, da den menighed det skulle foregå hos ikke vil have at det sker om lørdagen, da det er en helligdag for dem.

Nu er mit spørgsmål så hvordan man får et borgerligt bryllup til at vare mere end 5 minutter -altså blive personligt og romantisk.

Vi bor i Gladsaxe kommune og kan se på deres hjemmeside at alle borgerlige vielser foregår på rådhuset eller haven bagved, men da vi har mange mennesker på gæstelisten vil vi gerne selv bestemme Lokationen.

Men Københavns kommune har giftefogeder som tager ud, men kan se at de skal have 3000,- for det. Kan det virkelig have sin rigtighed?

Og hvordan får man en borgerlig vielse til at tage mere end 5-10 minutter og blive personlig?

Forslag og erfaringer modtages med kyshånd.

Er dybt frustreret og håbløs.

0

Annonce ♥

Har I undersøgt muligheden, for at få en fra byrådet til at vie jer? Den mulighed findes i hvert fald mange steder, ja jeg ville da mene det kunne lade sig gøre alle steder, men ved det ikke.

Der er flere herinde som er blevet borgerlig viet, og som f.eks har lagt sange ind i vielsen, så det bliver mere hyggeligt og som en rigtig vielse, og så det også tager noget længere tid. Man kunne vel også sige nogle løfter, få en til at læse et digt op osv. Det kommer selvfølgelig også an på, om den der skal vie en er med på det.

Mht. prisen, så aner jeg det ikke, da jeg skal giftes i kirken, men mon ikke der kommer andre på banen der kan svare på det :)

0

Men Københavns kommune har giftefogeder som tager ud, men kan se at de skal have 3000,- for det. Kan det virkelig have sin rigtighed?

Ja, hvis det er den pris der fremgår af en officiel hjemmeside, så er det nok rigtigt. Men det kommer nok an på hvor det skal foregå, hvor besværligt det er at komme derhen og hvor lang tid det tager. I skal jo betale et menneskes løn for at få det gjort på jeres vilkår, så selvfølgelig er det ikke gratis.

Jeg kender nogen som fik åbnet rådhuset udenfor åbningstid. Det skal man selvfølgelig betale for (ellers kan man jo bare komme i åbningstiden), men som jeg husker det var det kun et par hundrede kroner.

Selve vielsen tager kort tid, uanset om det er borgerligt eller religiøst. Det er 'tilbehøret' der fylder. Vielsen består jo ret beset kun i tilspørgelsen og 2 x 'ja'.

I skal overveje om I ønsker at borgmesteren/borgerrepræsentanten fylder ud, eller om I vil have nogle andre til det, fx. Livsceremonier. Jeg kender intet til dem, men har kun hørt om dem. Der er også flere andre der tilbyder det samme. Det valg kommer også til at afspejle prisen.

Til slut: Du må da virkelig ikke blive frustreret og håbløs - det er dit bryllup du er i gang med at planlægge! Nyd det og tag udfordringerne i strakt arm. Dette bliver formentlig ikke den eneste udfordring du støder på :goodluck Ting er hvad man gør dem til.

0

Vi fik Københavns Sundhedsborgmester ud i sin tid.

Vi blev viet i Kongens Have i København, og havde en fin ceremoni, der varede ca. en lille halv times tid, da borgmesteren holdt en meget fin tale for os.

Forinden havde vi været oppe på Rådhuset og haft et to timer langt møde med borgmesteren, hvor han fik vores historie og vi fik en super god snak med ham.

Vi var meget positivt overraskede over, at han ville bruge så lang tid på os, jeg ringede bare frejdigt hjem til ham og spurgte, om han ville deltage.

Han var dog ikke hjemme, jeg talte med hans kone, som sagde, at det kunne hun næsten garantere, at han ville :) Og sådan blev det.

Du kan jo prøve at høre nogen fra Borgerrepræsentationen i Købehavn, om der er en, der ville komme ud og vie jer?

Held og lykke :)

0

Annonce ♥

Vi betaler ca. 1700 for en normal borgerlig vielse, og så betaler vi ca. 4000 kr for kirken.... Her i holland har man aldrig mulighed for en gratis vielse. Medmindre man vil tage sig til takke med at bare skulle skrive under papiret, uden gæster, tale, ja til hinanden osv.

0

Vi gjorde det samme som Ki og Martin bortset fra at vi ikke boede i Københavns kommune så den del var mere uofficiel. Den officielle vielse var underskrivelse af et stykke papir hos pågældende borgmester i Københavns kommune (som vi kendte personligt). Min oplevelse dengang var at politikerne i BR var mere friske på disse ting end politikerne i vores egen kommune. Syntes det lyder lidt vildt hvis de tager 3000 for at komme ud men omvendt kan det måske have noget at gøre med at de har oplevet et pres på det punkt.

0

Tak for svarerne...

Hvis ikke vi kan få menigheden til at ombestemme sig, så vil jeg helt klart begynde at kontakte nogle i byrådet for at høre om mulighederne.

Det er nemlig lidt vigtigt for mig at det bliver en ceremoni og ikke bare underskrivelse af papir (for ærlig talt, så er der ingen grund til at min familie kommer hele vejen fra Jylland i pænt tøj for at se mig skrive under på et stykke papir) men det er rar at høre at de virker åbne for at lave en ceremoni :)

Ang. livsceremonier, så er prisen for dem jo også svimlende og vi prøver at holde omkostningerne nede, da vi selv skal betale det hele :)

0

I en vielse jeg var i nylig var vielsen som følger:

- venner av brudeparet spilte innmarsj (med blåseintrumenter)

- brudgommens søster + en mer sang og spilte

- det ble lest op et dikt om kærlighed

- brudgommens søster+ sang og spilte på ny (hun er riktig dyktig)

- vigsleren holdt en tale til paret

- selve ekteskapsinngåelsen

- det ble spilt en utmarsj

Vielsen varte da ca. 30 minutter

Dette var en utendørs vielse hvor det var satt opp stoler som i en kirke, og bruden kom opp en rød løper. Vigseleren hadde et bord med hvit lang duk, og det var satt opp stoler til brudepar og forlovere ved vigsleren.

Det var riktig flott, personlig og høytidelig.

Edited by mai15
0

Annonce ♥

I en vielse jeg var i nylig var vielsen som følger:

- venner av brudeparet spilte innmarsj (med blåseintrumenter)

- brudgommens søster + en mer sang og spilte

- det ble lest op et dikt om kærlighed

- brudgommens søster+ sang og spilte på ny (hun er riktig dyktig)

- vigsleren holdt en tale til paret

- selve ekteskapsinngåelsen

- det ble spilt en utmarsj

Vielsen varte da ca. 30 minutter

Dette var en utendørs vielse hvor det var satt opp stoler som i en kirke, og bruden kom opp en rød løper. Vigseleren hadde et bord med hvit lang duk, og det var satt opp stoler til brudepar og forlovere ved vigsleren.

Det var riktig flott, personlig og høytidelig.

Tusind tak :) Det er nemlig lige præcis sådan noget jeg ledte efter, da jeg har svært ved at overskue hvad man skulle gøre ved en borgerlig vielse :)

Så dit eksempel er helt fantastisk :)

0

Vores fantastiske bryllup er lige faldet til jorden, da den menighed det skulle foregå hos ikke vil have at det sker om lørdagen, da det er en helligdag for dem.

Nu er mit spørgsmål så hvordan man får et borgerligt bryllup til at vare mere end 5 minutter -altså blive personligt og romantisk.

Vi bor i Gladsaxe kommune og kan se på deres hjemmeside at alle borgerlige vielser foregår på rådhuset eller haven bagved, men da vi har mange mennesker på gæstelisten vil vi gerne selv bestemme Lokationen.

Og hvordan får man en borgerlig vielse til at tage mere end 5-10 minutter og blive personlig?

Forslag og erfaringer modtages med kyshånd.

Er dybt frustreret og håbløs.

Hej

Jeg skal giftes af en embedsmand fra Lyngby -tårbæk kommune i min svigerindes have. Dette koster ikke noget, men vi køber nu alligevel lidt godt til personen som bruger sin lørdag på dette. Samtidig har vi en fantastisk professionel taler i familien til at komme med indlæg inden ritualet foregår og en lille sang puttet ind.

Måske er det lidt du kan bruge.

0

Vi havde en borgerlig vielse der var ganske smuk og højtidelig- lige så meget som en kirkelig. Vi fravalgte kirkevielse, da ingen af os er religiøse, men vi ville stadigvæk gerne have en ceremoni.

Vi kontaktede borgmesteren i den kommune vi skulle giftes i. Hun havde ikke mulighed for at komme ud til vores feststed, men det havde en af hendes giftefogeder. Han kontaktede os, og var rigtig sød. Vi talte med ham i et par timer nogle måneder inden brylluppet, hvorefter han så forberedte en tale til os. På samme måde som præsten ville gøre det- bare uden religiøse elementer.

Det kostade ingenting.

På dagen:

Vi havde pyntet op med stole, blomster og 'alter' i bygningen hvor vielsen foregik- med stearinlys overalt

Jeg blev fulgt op til min mand af et familiemedlem

Vi havde live musik i form af sangere og guitar som ceremonisang (da jeg gik op til min mand)

Giftefogeden holdte sin tale om os, ægteskab og betydningen af at erklære sin kærlighed foran familie/venner etc.

Vi udvekslede vielsesringe og kyssede

- og blev til sidst både 'riset' og 'sæbeboblet', da vielsen var færdig, og vi gik ud

Det er dog ikke alle, der vil tage ud til feststeder/etc., så dette skal man undersøge. Ydermere er det kun enkelte, der vil gøre det om lørdagen, så det skal man undersøge på forhånd.

Dem der tager ud og vier folk uden for rådhuset, arbejder normalt ikke efter kl.15/16, men hvis man spørger pænt, kan det godt lade sig gøre.

Vi havde ingen problemer med det- og han havde gjort det mange gange.

Held og lykke :)

0