MissF

Kørsel mellem vielse og fest

20 indlæg i dette emne

Hej alle sammen. Her kommer mit første indlæg (wuhuuu :loveshower: ), og det er vist lidt en klassiker, men vil gerne have jeres mening alligevel.

Jeg er i tvivl om, om vi vil fortryde at der er en times transport imellem vielse og fest.

Sagen er den, at ingen af os er medlem af folkekirken, så vi skal have en borgerlig vielse. Men samtidig har jeg masser prinsessedrømme (og det har kærestemanden også), så er ikke vild med at blive gift på rådhuset.

Min svigerinde fortalte mig så tilfældigt, at man kan blive gift på Koldinghus, hvilket bare opfylder alle kriterier. Det er så smukt og romantisk og jeg får min kirkestemning - bare uden alt det med gud :wink:

Samtidig vil vi dog gerne holde festen i Århus højest sandsynligt på Varna eller Frederikshøj Kro, men er simpelthen i tvivl om, om det vil ødelægge for meget, at alle skal ud på en times køretur midt på dagen...

Det skal tilføjes at der kommer ca. 15 gæster fra sønderjylland, så der er Kolding jo bare et stop på vejen mod Århus, hvilket er fint. Til gengæld kommer der så ca. 25 gæster fra Århus, som jo vil skulle køre en time for vielse og reception og derefter en time tilbage igen, hvilket måske er lidt dumt? eller hvad?

Så hvad synes I? Har brug for en ærlig og ikke alt for biased mening (mine forældre er negative om cirka alt og mine veninder er positive lige meget hvad, haha).

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med dit første indlæg, og forlovelsen selvfølgelig :wink:

Altså en time lyder jo af meget, men synes egentlig ikke det er så slemt. Hvis det bare er Koldinghus, der er stedet, så GØR det! I bliver jo kun gift én gang :loveshower:

Vi holder reception i Hillerød og middag i Marienlyst, så det kan også snildt komme op på en times tid for dem med offentlig transport.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Velkommen til :)

Altså vi har også valgt et sted der ligger knap en times kørsel fra kirken og har også flere gæster der kører forbi feststedet på vej til kirken, men indtil videre lyder det ikke til at der er nogen der har noget problem med det! Så længe der laves en ordentlig tidsplan så alle kan tage den i ro og mag fra et sted til det andet :)

Og ja, som MaiaEmilia også skriver - hvis det bare lige er STEDET! så skal I da bare gøre det! Det er JERES dag!

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tusind tak for jeres svar! :)

Er glad for, at vi ikke er de eneste, som har planer om lidt afstand.

Tror også bare jeg blev helt i tvivl om det var crazy, efter at mine forældre brugte laaaaang tid på at prøve at tale mig fra det. Men okay. Min far synes også der er mega langt på arbejde 3 km væk. :rolleyes:

Men tænker netop også, at tidsplanen bliver vigtig, så der ikke bliver noget stress. Og så måske finde på noget sjovt til bilturen. Sådan at den ligesom også bliver en del af dagen...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde 1 time og 15 minutter mellem kirken og feststedet, og vores gæster kom fra all-over. Jeg ved også, at vores gæster tænkte, at der var langt - men vi tænkte - og har efterfølgende fået at vide - at gæsterne sagtens kunne se, at turen var det hele værd, da de trådte ind på feststedet. Det var noget helt specielt, og det er dét, og ikke bekvemmelighed, der skal styre jeres valg.

Min kusine, onkel og moster, som havde tyve minutter hjem fra feststedet, havde jeg ikke forventet kom i kirken, men de tog sgu turen hele vejen herned alligevel :-) I bestemmer på jeres store dag, og kan man leve med de præmisser, så dukker man op. Kan man ikke det, så kommer man ikke eller kommer senere.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det kommer meget an på jeres tidsplan.....

Ens bryllupsdag går forfærdeligt hurtigt og derfor valgte vi selv at minimere alt transport så vi holdt alting samlet i den samme lille landsby og det satte både vi og vores gæster super meget pris på, især dem som i forvejen havde brugt lang tid på transport fra Jylland og Bornholm...

Når det er sagt så er en time til at overskue og hvis det er jeres drøm skal I gøre det.... Bare husk at tage det med i tidsplanen

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tak for jeres input!
Jeg er også virkelig meget i tvivl. Vil ikke have en dag, der føles for hektisk. Men på den anden side set, så synes jeg også bare at rådhuset er så trist og vil have winter wonderland bryllup, så udendørs er heller ikke lige en mulighed.

Ah, den er svær altså. Hvorfor ligger der ikke nogle flere kongeborge i jylland? Synes ikke jeg kan komme på nogle steder tættere på Århus, som siger "prinsesse" på samme måde :boohoo: Gid man kunne låne en kirke :wink:

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være dumt i forhold til gæsterne fra Århus. Ofte tænker folk jo ikke længere end deres egen næsetip og derfor gætter jeg på at dine forældre er fra Århus . :) Man skulle måske prøve at "sælge" den på at det ikke ville et hak anderledes hvis I valgte at holde fast i Koldinghus og fandt et feststed i Kolding. Varnapalæet er et suverænt feststed men dem er der også mange af i Kolding og omegn. Bare tag Tyrstrup Kro som eksempel. :) Valgte I at holde festen der ville dem fra Århus stadig skulle køre samme strækning, men hjemturen ville bare være på et andet og senere tidspunkt ved festens afslutning. Hvis man spørger folk om de helst vil have en times kørsel mellem vielse og reception/fest eller en times hjemtransport så vil de fleste nok foretrække det første. Ikke mindst fordi de derved mere eller mindre er tvunget til at køre hjem i egen bil midt om natten med de krav det stiller, eller at indlogere sig et sted. :)

Derudover skal man jo tænke på at det vil være præcist det samme for dem fra Sønderjylland hvis I vælger et feststed i Århus. Så er det dem der har "aben" og sådan vil det som regel altid være når man holder bryllupsfest. Det er to familier m.v. der "smeltes" sammen hvorved folk ofte kommer fra forskellige steder.

1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du har ret i Bent at man skal køre strækningen uanset om man holder festen i Århus eller ved Koldinghus. Jeg tror bare der er noget psykolisk i at man kører en time på selve bryllupsdagen og så ville man nok overnatte og så køre hjem dagen efter, det ville for mig være mere logisk end at køre ud og hjem samme dag - men egentlig noget pjat :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er også mere logisk for mig når man har lang køretid hjem. 100 km. er så ingenting i den sammenhæng .:) Men det er bare ikke alle der tænker på samme måde eller har muligheden, hvad enten det så er økonomisk, hensyn til babysittere o.,l.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gode pointer I begge har! :)

Jeg vil nødigt holde festen andre steder end Århus af flere grunde. For det første kommer over halvdelen af gæsterne herfra - herunder alle vores venner, som med et par undtagelser alle sammen er studerende. Jeg har det dårligt med at pålægge folk unødigt med udgifter, da jeg synes det er ret dyrt at være gæst til et bryllup i forvejen - mad, polterabend, transport osv. Og dem fra Sønderjylland ejer nogle lejligheder her i Århus, som de kan sove I. Så ingen vil være tvunget til hotel.

For det andet er vi i fertilitetsbehandling, som vi ikke har i sinde at holde pause fra. Vi står derfor potentielt set med en lille baby, som vi skal have passet, og derfor er det bedst med et bryllup her i Århus, hvor vi bor :) Derfor bliver det Koldinghus, der ryger, hvis vi ender med at beslutte, at afstanden er for stor.

Men min kærestes chef kom med et forslag om, at man måske kunne lave en romantisk vielse i en af de gamle bygninger i Den Gamle By, så det vil jeg undersøge.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Men hvis du ikke ønsker at pålægge folk unødige udgifter i forbindelse med bryllup, så bør I stile efter at holde både vielse og reception i Århus, for ellers skal de studerende jo betale for transport til og fra Kolding :wink:

Så god idé at undersøge, om I kan blive viet i Den Gamle By :)

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super du også har en anden ide, men husk at følge dit hjerte!

Det er jeres store dag, og derfor er det jeres ønsker der betyder noget,

i bund og grund er gæsterne jo bare glade for at de får lov at delen dagen med jer, ellers ville de jo ikke komme.

Så gør det der føles bedst og lad vær med at tænke for praktisk på det.

Man bliver jo ikke viet hver dag :wink:

Vi vælger selv at vores gæster må køre en time, for at blive viet i roskilde domkirke...

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det bliver ikke i december, hvis det bliver Koldinghus. Har nemlig fundet ud af, at kirkesalen er fyldt op med et kæmpe juletræ på det tidspunkt. Så regner med at rykke det til slut januar, hvis det bliver der. :-) Men der er der jo også stor chance (risiko, når det handler om køretid :wink: ) for sne.

Men tror, vi gør det - altså Koldinghus. Kan bare mærke, at alt andet er kompromisser. Vil jo egentlig bare gerne giftes i en kirke (eller noget der minder så meget om som muligt) :lol: Men kan simpelthen ikke melde mig ind i folkekirken mod min overbevisning bare for at folk skal slippe for en køretur, haha :biggrin:

Synes også det er lidt romantisk at han sover i Sønderjylland hos sin familie og jeg i Århus, og så mødes vi på midten i Kolding og bliver gift og tager sammen tilbage, haha.

I det mindste er det jo motorvej hele vejen, så sandsynligheden for at "sne inde" er alligevel ikke så stor. Vi må bare have en fleksibel tidsplan.

0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER

Annonce ♥


Annoncer