Forevigt

Roskilde Domkirke

9 posts in this topic

Så blev det vores tur :)

Er det virkelig helt og aldeles umuligt at blive viet i Roskilde Domkirke, når man intet tilhørsforhold har til sognet? Har fået nej fra kirken også selv hvis vi ville betale..

0

Annonce ♥

det tror jeg desværre det er når kirken har sagt nej

0

Ja, når kirken har sagt nej, så er det et nej. Jeg er sikker på, at Roskilde Domkirke er en af de populære kirker, som bliver nødt til at sige nej til brudepar, der ikke har tilknytning til sognet.

0

Det er mit umiddelbare gæt at det er. De er enormt booket i forvejen. Vi bor i sognet og ville gerne vies der næste år, da vi var ude for mange måneder siden, var den stort set booket op.

0

Annonce ♥

http://sogn.roskildedomkirke.dk/fra-vugge-til-grav/bryllup/

Det KAN være en mulighed at løse sognebånd. Personligt synes jeg i øvrigt også, at det er forkert at blive viet i en kirke, som man ikke har tilknytning til. Har i øvrigt selv boet i sognet i nogle år.

Tja, men det er stadig præsten, der skal sige ja til en sognebåndsløser - og det bliver nok et nej, hvis den eneste begrundelse er, at man vil giftes i kirken.

0

Vi ville jo rigtig gerne have været gift i Frederiksborg Slotskirke, og undersøgte alle muligheder. Det virker ikke som om det at løse sognebånd er noget de hverken er særligt glade for, eller som var egentligt muligt, med mindre man boede i et nabosogn.

Vi blev selv gift i Domkirken, vi fik lov, fordi jeg er konfirmeret i Domkirken, hvilket er en af undtagelserne. Men jeg kan huske dengang jeg skulle konfirmeres, der skulle jeg godkendes, fordi jeg ikke boede i sognet, men kun gik i en skole, der lå i sognet. Jeg kan huske vi var til samtale med den præst, der skulle konfirmere mig, før det blev godkendt. Så jeg tror det er ret svært.

Hvis I kan påvise et personligt forhold til selve kirken (forældres bryllup, dåb, konfirmation el. lign.), så kan det være nemmere at få lov, men jeg tænker siden I er blevet afvist, så har I ikke nogen af disse tilhørsforhold?

Den allersidste mulighed er at flytte adresse til sognet. Det er ret ekstremt synes jeg, og kræver at man kender nogen, der bor i sognet, eller at man lejer et værelse. Men som sagt synes jeg, at det er ekstremt.

Det nemmeste vil nok være at finde en anden kirke desværre :( Hvis I vil giftes i Roskilde og omegn, så er der flere yndige kirker, hvor jeg ikke kan forestille mig at det er et problem, at i kommer udensogns fra.

0

Jeg er kirkeorganist og oplever en langt større arbejdsglæde hos personalet i "udkantskirkerne" når der foregår en vielse.

De populære centrale kirker har en vis prestige og der er ofte tale om flotte bygninger, men så skal man også nogle gange skynde sig ud inden at næste hold ankommer - nærmer sig lidt samlebånd nogle steder. Den lokale kirke vil forhåbentlig kunne give jer en lidt tættere og personlig service/oplevelse og man vil have nemmere ved at vælge dato/tidpunkt.

Vi blev viet i Ramløse Kirke. Havde en usandsynlig morsomt samtale med præsten forinden, og han holdt en skøn personlig tale til vielsen. Der ud over kunne han stadig huske os, da vi 10 år efter mødte op til en konfirmation. Det tror jeg ikke at man vil opleve i en domkirke.

Det var lidt reklame. Håber at det er til hjælp. Alt held og lykke til jer.

Helt enig :) Og ja, det er lidt nemmere at komme til i en landsbykirke end i de populære bykirker :)

0

Hvor skal i holde festen henne ?

Skt Bents kirke i Ringsted kunne også være en mulighed, de tager vist også folk uden for sognet

/Louise

0

Annonce ♥

Normalt er det ikke muligt at blive viet i Domkirken uden nogen form for tilknytning, normale regler gælder ikke for domkirkerne. Der er kun en vej uden om, og det er hvis i har eller kan få komtakt til en af præsterne der er tilknyttet. Min forlovede og jeg skal vies i Roskilde domkirke til sommer, og det var kun muligt for os fordi vores præst - min svigerfars kone er/har væet tilknyttet domkirken. Men her er nogle overvejelser vi gjorde os da den blev tilbudt til os: Den er ENORM. Selv hvis man propper 200 mennesker ind i den vil det stadig se ud som ingenting. Det var en ting jeg virkelig skulle overveje, især efter at have besøgt kirken igen. Størrelsen er også med til at gøre det enormt svært at skabe en intim og hyggelig stemning. Størrelsen er generelt alt det der taler imod en vielse der - det runger enormt meget, især hvis man ikke stiller op med 1000 mennesker og det vil koste en formue at pynte den op.

I sidste ende valgte vi at tage imod tilbudet. Dette skyldes mest af alt at min kommende mand har været musiker i kirken til natarrangementerne, det faktum at når vi er viet der bliver det muligt for vores børn at blive viet, konfirmeret og gift der, og så har vores præst jo naturligvis en tilknytning, som vil gøre det hele meget lettere end hvis vi skulle have hende ud i en kirken hun aldrig har været i.

0