Kastberg

Valg af salmer - Speciel betydning/emne???

8 indlæg i dette emne

Som overskriften lyder, er jeg i tvivl om salmer. Når man vælger salmer til kirken, er der så noget med at nr. 1 handler om f.eks. kærlighed og nr. 2 handler om familie og nr. 3 om livet som mand og kone, lidt hjælp her?

Den er eneste vi har valgt er "Det dufter lysegrønt af græs", og den er vi i tvivl om hvornår vi skal have. Hvad vil I foreslå?

Da vi kun har en indtil videre, vil jeg rigtig gerne høre hvad I andre har valgt og hvilken rækkefølge?

Redigeret af Kastberg
0

Del dette indlæg

Annonce ♥

I vælger bare de salmer, som I godt kan lide og så hjælper præsten med resten :)

Der er ikke noget med, at den første skal være sådan og den næste sådan :)

Det eneste, som I skal være opmærksomme på, er, at salmerne skal stå i Den Danske Salmebog :)

Redigeret af GoldRumble
0

Del dette indlæg

14 hours ago, GoldRumble said:

I vælger bare de salmer, som I godt kan lide og så hjælper præsten med resten :)

Der er ikke noget med, at den første skal være sådan og den næste sådan :)

Det eneste, som I skal være opmærksomme på, er, at salmerne skal stå i Den Danske Salmebog :)

Der er intet krav om at salmerne skal stå i Den Danske Salmebog. Det er noget i kan aftale med præsten. Vi skal have 2 hvis ikke 3 salmer der ikke står deri. 

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

3 hours ago, Karina og Dans Bryllup said:

Der er intet krav om at salmerne skal stå i Den Danske Salmebog. Det er noget i kan aftale med præsten. Vi skal have 2 hvis ikke 3 salmer der ikke står deri. 

Jo, hvis man vil være sikker på, at de valgte salmer kan blive sunget til ens bryllup, så skal de stå i DDS. Hvis salmerne ikke står i DDS, så kan præsten sige nej og organist/sanger er i deres gode ret til at tage penge for det. 

0

Del dette indlæg

Vi har valgt "det er så yndigt at følges ad" fordi det er en klassiker og den er også ganske fin synes jeg. Og der udover så har jeg ønsket at vi skal synge "du som giver os liv og gør os glade" fordi den har kæmpe betydning for mig. Ikke mindst fordi det er min yndlingssamle men også fordi vi sang den til min fars (alt for tidlige) begravelse. Så har min kæreste også en han synes vi skal synge (kan bar ikk huske den :b). Og ellers har jeg faktisk tænkt lidt over lovsange og ikke kun salmer. Men det virker ikke til min kæreste var så interesseret i det :b jeg synes bare lovsang giver en helt anden stemning. Altså jeg tænker ikke folk skal stå op og "gå amok" (som jeg ofte ser dem der er meget kristne gøre) men bare fordi der er mere rytme og gang i lovsange end i samler :) 

0

Del dette indlæg

Lidt om vores valg af salmer (vi skal giftes i august '18, så årstiden spiller selvfølgelig også ind):

Salme: Op! Al den ting, som Gud har gjort

En af mine yndlingssalmer. Desuden den salme jeg sang til min optagelsesprøve i Haderslev Domkor for mange år siden…

Salme: I blev skabt som mand og kvinde

En af de smukkeste salmer om at gå fra at være to individuelle personer , til at blive et fællesskab. Den tager afsæt i 1.Korintherbrevs budskab om, at kærligheden tåler alt, tror alt, håber alt, og udholder alt. Min yndlingspassage i Bibelen.

Salme: Det dufter lysegrønt af græs

Også kaldet ’Sommersalme’. Den handler om en kommende lys og velsignet sommer, og symbolsk giver salmen håb om mange gode år med kærlighed og samhørighed.

Salme: Du, som har tændt millioner af stjerner

Salmen er valgt som reference til Kims arbejde. Selv om dagen i dag er lys og fyldt af kærlighed, ved vi også at ikke alle dage er som denne. Der vil også komme svære dage, hvor vi må passe ekstra meget på hinanden, og være taknemmelige for dem som står os nær. Dette er denne salme et rigtig smukt udtryk for.

0

Del dette indlæg

3 hours ago, enkenoguniformen said:

Lidt om vores valg af salmer (vi skal giftes i august '18, så årstiden spiller selvfølgelig også ind):

Salme: Op! Al den ting, som Gud har gjort

En af mine yndlingssalmer. Desuden den salme jeg sang til min optagelsesprøve i Haderslev Domkor for mange år siden…

Salme: I blev skabt som mand og kvinde

En af de smukkeste salmer om at gå fra at være to individuelle personer , til at blive et fællesskab. Den tager afsæt i 1.Korintherbrevs budskab om, at kærligheden tåler alt, tror alt, håber alt, og udholder alt. Min yndlingspassage i Bibelen.

Salme: Det dufter lysegrønt af græs

Også kaldet ’Sommersalme’. Den handler om en kommende lys og velsignet sommer, og symbolsk giver salmen håb om mange gode år med kærlighed og samhørighed.

Salme: Du, som har tændt millioner af stjerner

Salmen er valgt som reference til Kims arbejde. Selv om dagen i dag er lys og fyldt af kærlighed, ved vi også at ikke alle dage er som denne. Der vil også komme svære dage, hvor vi må passe ekstra meget på hinanden, og være taknemmelige for dem som står os nær. Dette er denne salme et rigtig smukt udtryk for.

Jeg havde helt glemt hvor smuk, "Du, som har tændt millioner af stjerner" er. Vil helt klart foreslå H2B den imorgen!

0

Del dette indlæg

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.

OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.

LOG IND HER

Annonce ♥

Annoncer