EliseMikkelsen

Behandlingstid prøvelsesattest?

9 posts in this topic

Er der nogen der ved hvor lang tid det tager at få en prøvelsesattest?
Jeg er selv Norsk statsborger, og har haft svært ved at få de rigtige skemaer fra Norge (har fået oplyst forkert information flere gange så langt..) Så nu er jeg ved at blive bekymret for hvorvidt vi kan nå at få en prøvelsesattest, vi skal nemlig giftes her den 2 juli..

0

Annonce ♥

Hej EliseMikkelsen,

Hvilken kommune skal I giftes i?

Er det kommunen som har givet dig forkert vejledning indtil videre så du har haft svært ved at få de rette dokumenter?

Jeg hjælper jer gerne med at få det på plads. Du er velkommen til at kontakte mig på heidi@twohearts.dk.

Mvh

Heidi

0

Hej TwoHearts

Vi skal giftes i Odense kommune.
Det er desværre den norske stat der har givet mig de forkerte informationer. Jeg skal visstnok søge om en prøvelsesattest i Norge først, det er selvfølgelig behandlingtid der også, prøvelsesattesten fra Norge skal så leveres til Odense kommune som bevis på min sivilstand.
Så jeg er egentlig bare lidt nysgærrig på hvor lang tid i forvejen man skal have ansøgt ved kommunen. Vil det f.eks være for sent at ansøge 3-4 uger i forvejen?

0

Jeg bor i Odsherred og der står på deres hjemmeside at der er 14 dages behandlingstid. Vi sendte vores ansøgning den 18/4 og den er ikke kommet endnu men regner med den kommer i næste uge. Der har jo været en masse helligdage. 

0

Annonce ♥

Hejsa

Det er vidst lidt forskelligt hvordan kommunerne gør, når du ikke er dansk statsborger. Jeg selv er dansk, men bor i udlandet, skal giftes med en udlænding som tillige er fraskilt. Blimey det giver papirarbejde.

Vi skal giftes den 13. August, men har allerede en tkd på borgerservice den 30. Maj, da vi begge er i DK. Skilsmisse attesten ville de gerne have mailet i forvejen, og udover alle de normale papirer så som fødselsattest mm skal vi begge medbringe en civilstansattest. Dog har min engelske kommune oplyst mig om at de ikke vil/kan lave en til mig så måske skal jeg på ambassaden. Min kæreste var til samtale ifm hans civilstandsattest i fredags, og den tager en måned om at blive lavet. Shiiit vi stressede lidt, da vi ikke kunne nå at hente den jnden vi flyvdr til DK, men har nu fået lacet en aftale om at hente den bang on kl. 10 lørdag den 28.maj jnden de går igang med dagens vielser og vi flyver tkl DK søndag morgen. Så kender desværre alt for godt alt det bøvl der er med udenlandske instanser. 

0

Har I prøvet at ringe og tale med kommunen. De vil helt sikkert gerne hjælpe jer. Kan jo give ro i maven at tale med dem og høre deres deadline og præcis hvilke dokumenter de skal have.

Mvh Heidi

0

18 hours ago, TwoHearts said:

Hej igen,

Der kan være lidt forskel i behandlingstiden hos kommunen alt efter, om det er to danskere som skal giftes, eller hvis der er en af parterne som ikke er dansk statsborger. Har I læst denne vejledning som kommunen har?

http://www.odense.dk/borger/familie-boern-og-unge/vielse/er-din-kommende-mand-eller-hustru-udenlandsk

Mvh Heidi

Tak for rigtig mange gode svar, jeg tror det er ved at være styr på det nu.
Der er tre uger behandlingstid fra Norge af, så mon ikke det går :)
Tak for hjælpen!

0

Annonce ♥